Kolde contra varme tændrør
Fra : Ped

Dato : 20-03-06 17:28

Hej gruppe,

Jeg var i dag inde hos en forhandler for at købe tændrør til Kawa'en.
Der foreskrives NGK CR9EK, og denne type har jeg altid kørt med. Disse
var imidlertid ikke på lager, men forhandleren tilbød i stedet NGK
CR10EK, der i det ydre er identisk med CR9EK, men altså en smule
koldere. Iflg. forhandleren skulle cyklen lidt bedre kunne tåle at blive
fyret af (den kan den nu også med CR9EK ) og han var villig til at
lægge både hovedet og sin højre arm på blokken for at det lidt koldere
tændrør ikke ville have nogensomhelst negativ indflydelse på motorgangen
under nogensomhelst forhold.

Men er det nu rigtigt? Jeg husker fra knallerttiden, at hvis glødetallet
var for lavt kunne der komme "knaster" i tændrøret, og hvis det var for
højt kunne motoren være umulig at sparke i gang. Kunne det tænkes at
CR10EK vil kunne skabe problemer ved rolig kørsel, og måske under kolde
forhold - som nu?

På forhånd tak for svar.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 ABS

Fra : Armand

Dato : 20-03-06 17:55

Ped wrote:

> [...]

> højt kunne motoren være umulig at sparke i gang. Kunne det tænkes at
> CR10EK vil kunne skabe problemer ved rolig kørsel, og måske under kolde

Det er godtnok især totaggere der stiller skarpe krav til glødetallet; men
netop omkring NGK, der har store problemer med at "dø" næsten ureddeligt
forårsaget af en enkelt forkert prut turde jeg ikke lægge noget hoved på
blokken - Og da slet ikke ved ændret glødetal

Det er min opfattelse at du hér leverer et tydeligt eksempel på en
mc-pusher der vil forsøge at prakke kunderne, alt hvad der ligger på
hylderne, på. Hvilket ikke ligefrem kan henføres til god og teknisk
korrekt vejledning :-|

Lad være at skifte glødetal (hvis ikke der er vægtige tekniske grunde
dertil)
Skift derimod forhandler og tændrør (Bosch; Champion; Denso) :-|

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 20-03-06 21:14

> Lad være at skifte glødetal (hvis ikke der er vægtige tekniske grunde
> dertil)
> Skift derimod forhandler og tændrør (Bosch; Champion; Denso) :-|

Hver gang jeg skal til at bestille tændrør løber jeg ind i at der opgivet
2 - Dvs med varmetal 8 og 9 - Jeg plejer at tage en 9'er men kan ikke helt
se argumentet for at det på min maskine skulle være så kritisk når 2 kan
anvendes... Jeg har aldrig fundet en beskrivelse af hvilket rør der skal
anvendes under hvilke vilkår. Det kan måske gøre en forskel om det er en
vintertur i skandinavien eller en sommertur igennen en afrikansk ørken...
Men hvilket rør til hvad og hvorfor ?

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 84m

Fra : Peter

Dato : 20-03-06 22:35

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:441f0d18$0$47043$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> vintertur i skandinavien eller en sommertur igennen en afrikansk ørken...

Til min NTV650 anbefales følgende glødetal:

Standard: 8
Koldt klima (< 5 grader C): 7
Længere ture med fuld last: 9

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Anders Majland

Dato : 21-03-06 07:56

> Standard: 8
> Koldt klima (< 5 grader C): 7
> Længere ture med fuld last: 9

Mig i DK: Længere ture i koldt klima - så bliver det svært at vælge

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 08-04-06 10:59

Armand wrote:

> Lad være at skifte glødetal (hvis ikke der er vægtige tekniske grunde
> dertil)
> Skift derimod forhandler og tændrør (Bosch; Champion; Denso) :-|

Hvordan finder man så ud af hvilke tændrør der svarer til hvad?
Jeg har været rundt på nettet for at finde en side hvor man kunne
se hvad der svarer til hvad hos de forskellige mærker, uden at
finde noget.

Mvh
Benjamin R. Giversen

Fra : Grunnet

Dato : 08-04-06 18:00

"Benjamin R. Giversen" <garfield_killer@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har været rundt på nettet for at finde en side hvor man kunne
> se hvad der svarer til hvad hos de forskellige mærker, uden at

Du kan via nedenstående link finde ud af hvilke rør din cykel skal have,
hvis du vælger Denso
http://www.globaldenso.com/cgi-bin/global/plug/euro/mc/mc-maker.cgi

--
Hilsen Steen