Ped wrote:
> Jeg var i dag inde hos en forhandler for at købe tændrør til Kawa'en.
> Der foreskrives NGK CR9EK, og denne type har jeg altid kørt med. Disse
> var imidlertid ikke på lager, men forhandleren tilbød i stedet NGK
> CR10EK, der i det ydre er identisk med CR9EK, men altså en smule
> koldere. Iflg. forhandleren skulle cyklen lidt bedre kunne tåle at blive
> fyret af (den kan den nu også med CR9EK
) og han var villig til at
> lægge både hovedet og sin højre arm på blokken for at det lidt koldere
> tændrør ikke ville have nogensomhelst negativ indflydelse på motorgangen
> under nogensomhelst forhold.
> Men er det nu rigtigt? Jeg husker fra knallerttiden, at hvis glødetallet
> var for lavt kunne der komme "knaster" i tændrøret, og hvis det var for
> højt kunne motoren være umulig at sparke i gang. Kunne det tænkes at
> CR10EK vil kunne skabe problemer ved rolig kørsel, og måske under kolde
> forhold - som nu?
Det er godtnok især totaggere der stiller skarpe krav til glødetallet; men
netop omkring NGK, der har store problemer med at "dø" næsten ureddeligt
forårsaget af en enkelt forkert prut turde jeg ikke lægge noget hoved på
blokken - Og da slet ikke ved ændret glødetal
Det er min opfattelse at du hér leverer et tydeligt eksempel på en
mc-pusher der vil forsøge at prakke kunderne, alt hvad der ligger på
hylderne, på. Hvilket ikke ligefrem kan henføres til god og teknisk
korrekt vejledning :-|
Lad være at skifte glødetal (hvis ikke der er vægtige tekniske grunde
dertil)
Skift derimod forhandler og tændrør (Bosch; Champion; Denso) :-|
--
Armand.