I gang med MC kørekort
Fra : Gaakeligak

Dato : 20-03-06 17:05

Hey gruppe

Jeg skrev tidligere i en tråd at jeg nu var startet på mc-pappet.

Var på kravlegård i lørdags ....

Ombord på en Yamaha XJ 600. Sådan en 4-cylindret 70 hestes fætter.

Syntes egentligt det er en kæmpestor maskine sådan én (jeg er ikke ret
stor rent fysisk), men nå jorden kunne jeg da.

Det mest hårrejsende var da instruktøren kravlede bagpå - uden hjelm (?)
og så skulle han lære mig lidt om kontrastyring - da han rykkede i min
arm så jeg drejede styret modsat af den vej man skal dreje - ja dér var
jeg lige ved at skide grønne grise (undskyld sproget, men det var jeg
s'gu!).

At det så rent faktisk virker - fedest, men det var ikke nogen fed
fornemmelse de første gange han gjorde det.

Troede egentligt man i kravlegården benyttede "små" maskiner, da det jo
mere handler om balance og teknik end muskler og fart. Men nej, man kan
åbenbart ligeså godt lære det fra starten.

For hulan der er meget ryk i sådan en raket.... ikke lige min smag. Fik
lejlighed til at prøve en aldrene 250'er (tror det var en Honda) - ikke
en chopper men en "alm" street-mc type. Den passede lidt bedre til mit
temperament.

Men nu tror jeg godt jeg forstår den følelse som MC'ister fortæller om
med julelys og oktan-tegn i øjnene - der er nu noget potent over at have
så mange kubik mellem benene ... hehe...

/Knud

Fra : Bo Nielsen

Dato : 20-03-06 17:26

"Gaakeligak" <gaake@li.gak> skrev i en meddelelse
> [...]
> med julelys og oktan-tegn i øjnene - der er nu noget potent over at have
> så mange kubik mellem benene ... hehe...

Endnu en smittet

ScooterBo

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 20-03-06 20:43

Bo Nielsen wrote:

> Endnu en smittet
>
> ScooterBo

Ja det er lige før det er mere alvorligt end fugleinfluenza.

Benjamin R. Giversen
Som i øvrigt også er "smittet"

Fra : Anders Majland

Dato : 22-03-06 19:07

> Ja det er lige før det er mere alvorligt end fugleinfluenza.
>
> Benjamin R. Giversen
> Som i øvrigt også er "smittet"

Men heldigvis knapt så dødeligt ... Til gengæld tror jeg det er stort set
uhelbredeligt

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-06 18:47

Gaakeligak <gaake@li.gak> wrote in

> [...]
> med julelys og oktan-tegn i øjnene - der er nu noget potent over at
have
> så mange kubik mellem benene ... hehe...

jeg var selv på kravlegård d. 14/3 på lige dele Suzuki gs 650E ´84 men
med nyrenoveret motor (gik squ godt) en ny lifan lf250 (billig, men
noget lort at køre på !!) og en alrende suzuki ts125 (som brugte 2
tændrør på 2.5 time). Det var helt sikkert gs´ern som var min favorit,
helt sikkert den mest letkørte af de tre !

Så nu skal jeg ud at have 2 køretimer i morgen, samme med de 2 andre
bananer som var med på kravlegård........juhuuu....gad vide om man kan
sove i nat ???

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-03-06 20:03

Gaakeligak <gaake@li.gak> writes:

> Var på kravlegård i lørdags ....

Ak ja, kravlegården. Det er vel ti måneder siden nu og jeg husker det
som var det i går.

Det var vist Honda CB500 vi havde der...

Jeg trak den forsigtigt frem og tilbage og rundt i en cirkel og alt
det der. Så blev jeg bedt om faktisk at køre.

Jeg havde aldrig siddeet på en MC før. Jeg skulle have forklaret ALT
og min kørelærer lignede en, der var ved at opgive håbet.

Indenfor 10 minutter havde jeg dog fattet, hvordan man fik maskinen i
gang og inden dagen var omme lå jeg og prøvede hvor meget fart man
egentlig kunne få på, før det var nødvendigt at bremse. Det VAR tæt på
at jeg "blev bremset" meget hårdt, men alt i alt cementerede dagen min
opfattelse af, at jeg skulle have det MC-kort. Huhej.

Sjovt, at I allerede begyndte med kontra i gården... vi havde det
først, da vi skulle på køreteknisk kursus. Men bortset fra det, så er
al din styring ved bare nogenlunde høj fart (over en 30-40 km) reelt
kontrastyring. Man er bare ikke bevidst om det, fordi det er meget
lidt, man drejer styret til daglig. Så lad være med at tænke over det
:)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Gaakeligak

Dato : 20-03-06 20:21

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> Jeg trak den forsigtigt frem og tilbage og rundt i en cirkel og alt
> det der. Så blev jeg bedt om faktisk at køre.

Hehe ja, vi gik også tur med peden.

> Jeg havde aldrig siddeet på en MC før. Jeg skulle have forklaret ALT
> og min kørelærer lignede en, der var ved at opgive håbet.

Oh ja, alle på holdet var vist store spørgsmålstegn den dag...

> [...]
> at jeg "blev bremset" meget hårdt, men alt i alt cementerede dagen min
> opfattelse af, at jeg skulle have det MC-kort. Huhej.

Fik lavet et par baghjulsblokader under undvigemanøvrer - men heldigvis
ikke forhjulet - som kørelæreren sagde - KUN 2 fingre på forbremsen!

> [...]
> kontrastyring. Man er bare ikke bevidst om det, fordi det er meget
> lidt, man drejer styret til daglig. Så lad være med at tænke over det

Jep den er jeg med på. Kører selv 45'er til dagligt (omend 60'er var en
bedre betegnelse...ahem... så jeg kan det nok i forvejen, men det er sgu
scary når han rykker i ens arm - jeg vil helst selv styre )))

/Knud

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-06 22:04

> [...]
> bedre betegnelse...ahem... så jeg kan det nok i forvejen, men det er sgu
> scary når han rykker i ens arm - jeg vil helst selv styre )))

Har også snydt lidt, og "øvet" mig på en rs50 (de forstår mig ikke på
arbejde, når jeg ankommer på den i snestorm?)det sidste års tid. Så jeg
ankom i fuldt udstyr, og så at de to andre var kommet i bil, med tynd jakke
og cowboy bukser. De kunne dog låne jakke, hjelm og hansker, men til sidst
pev de over at det var koldt på knæerne.....hvad havde de regnet med ???
Glæder mig til at se hvad de har på i morgen til første køretime !!