/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olie til en FZR 600
Fra : Bisse


Dato : 20-03-06 14:53

Nu har jeg kigget på hvad der siges om Olie til min
FZR 600 fra 89 og folk siger at den skal have
mineralsk 20W40.

Sidst jeg spurte på gruppen sagde folk at man
godt kunne bruge syntetisk 20W50 men hos louis
siger de at det kan fucke med koblingen.

Nogen der har erfaringer med det ?

Til andre FZR ejere kig lige her:
http://heath.agdog.com/fzr/workbench/r6_tail_yzf_tank/

Måske man skulle finde en R1 røv på ebay og finde vinkelsliberen frem.



Bisse



 
 
Armand (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-03-06 17:35

Bisse wrote:

> Nu har jeg kigget på hvad der siges om Olie til min
> FZR 600 fra 89 og folk siger at den skal have
> mineralsk 20W40.
> Sidst jeg spurte på gruppen sagde folk at man
> godt kunne bruge syntetisk 20W50 men hos louis
> siger de at det kan fucke med koblingen.
> Nogen der har erfaringer med det ?

Umiddelbart vil jeg mene at det er at skyde spurve med kanoner at hælde
feinschmecker-olie på en sådan halvbedaget motorcykel :-|
FZR'en er tillige vandkølet og belaster derfor ikke olien termisk i
udpræget grad, hvorfor dét ikke er argument for high-end olie

Du har jo heller ikke haft den siden ny, og de tidligere ejere kan hænde
"kun" at have hældt mineralsk olie på den. Hvis(!) den syntetiske olie gør
en forskel vil dén forskel være væsentligere at udnytte på en nyere motor
frem for senere

Og har motorcyklen lidt olieforbrug vil det accelerere når/hvis man bruger
tyndere olie!

--
Armand.




Bisse (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Bisse


Dato : 20-03-06 18:13

Ok... Så mineralsk 20W40 er altså fint fint.
Nu har jeg så købt noget syntetisk 10W50, men
er lidt bange for at hælde det i da De hos Louis
sagde det med koblingen. Men men andre ord skulle
det altså også virke fint nok ?

Bisse



"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:dvmlk7$cec$1@abbeden.bunk.cc...
> Bisse wrote:
>
>> Nu har jeg kigget på hvad der siges om Olie til min
>> FZR 600 fra 89 og folk siger at den skal have
>> mineralsk 20W40.
>> Sidst jeg spurte på gruppen sagde folk at man
>> godt kunne bruge syntetisk 20W50 men hos louis
>> siger de at det kan fucke med koblingen.
>> Nogen der har erfaringer med det ?
>
> Umiddelbart vil jeg mene at det er at skyde spurve med kanoner at hælde
> feinschmecker-olie på en sådan halvbedaget motorcykel :-|
> FZR'en er tillige vandkølet og belaster derfor ikke olien termisk i
> udpræget grad, hvorfor dét ikke er argument for high-end olie
>
> Du har jo heller ikke haft den siden ny, og de tidligere ejere kan hænde
> "kun" at have hældt mineralsk olie på den. Hvis(!) den syntetiske olie gør
> en forskel vil dén forskel være væsentligere at udnytte på en nyere motor
> frem for senere
> Og har motorcyklen lidt olieforbrug vil det accelerere når/hvis man bruger
> tyndere olie!
>
> --
> Armand.
>
>
>



Armand (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-03-06 00:51

Bisse wrote:

> Ok... Så mineralsk 20W40 er altså fint fint.
> Nu har jeg så købt noget syntetisk 10W50, men
> er lidt bange for at hælde det i da De hos Louis
> sagde det med koblingen. Men men andre ord skulle
> det altså også virke fint nok ?

Nu er olien nok kommet på i mellemtiden; men du får lige nedenstående pip
med alligevel!

Det er ikke det fyldsyntetiske islæt men derimod det mulige indhold af
friktions-nedsættende additiver i slige olier, der er til fare for
koblingen.
Hvis ikke der udtrykkeligt står noget om "low-friction" ell. lign. på
dunken, skulle olien være ganske sikker at bruge.
Derudover kan olien blive for tynd for koblingsfunktionen: Min tidligere
GPZ900R koksede helt ud over at få tyndere olie end 10W-xx ihældt:
Koblingen bed pludseligt og derfor ubrugelig uforudsigeligt ved grønt-lys
dragstarter med kammerater hhv. mod GTi-Br... øøh, knægte!
Men derom kan man ikke sige noget kategorisk og 10W50 er med årene blevet
en almindelig viskositet!

--
Armand.


Hekto (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 26-03-06 01:36

> mod GTi-Br... øøh, knægte!

Mange tak!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Jesper Pedersen (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 20-03-06 18:57

> Til andre FZR ejere kig lige her:
> http://heath.agdog.com/fzr/workbench/r6_tail_yzf_tank/

> Måske man skulle finde en R1 røv på ebay og finde vinkelsliberen frem.

Hvorfor så ikke gå hele vejen...
http://www.airtech-streamlining.com/yamaz/fzrr1.html

/
Jesper


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste