Bil eller motorcykel?
Fra : Nicki Lolk

Dato : 20-03-06 13:29

Ja, der burde ikke være nogen tvivl, så få lige stemt!

http://www.bilmagasinet.dk/default.asp (se nederst til højre)

Mvh. Nicki

Fra : Anders Majland

Dato : 20-03-06 13:39

> Ja, der burde ikke være nogen tvivl, så få lige stemt!
> http://www.bilmagasinet.dk/default.asp (se nederst til højre)

Mangler et 3 felt - ja motorcykler er sjovere - skide værre med regnen, jeg
tørrer nok igen ...

Fra : Berit og Brian

Dato : 20-03-06 21:03

Jo, men hvad er der nu galt i at køre i regnvejr?

Håber snart på 1 uges regnvejr og så 10 grader varmere....

mvh

Brian

Fra : Dr.Enduro

Dato : 21-03-06 10:00

Nicki Lolk wrote:
> Ja, der burde ikke være nogen tvivl, så få lige stemt!
>
> http://www.bilmagasinet.dk/default.asp (se nederst til højre)
>

> Mvh. Nicki

Hvad er en bil?

--

Hilsen Jan

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-03-06 11:57

Dr.Enduro wrote:

> Hvad er en bil?

Mekaniske zombier i familie med lemminger. De stiller sig op bag den
foran i den tro at det er lederen - at der ikke er noget eller nogen
"forrest" har de ikke opdaget, og de vil sandsynligvis aldrig nå det
bevidsthedsniveau der er nødvendigt for dette.

Der pågår et storstilet eksperiment med dem på det man kalder "motorring
3", hvor man forsøger at få dem til at bevæge sig hurtigere end den
foran ved at skilte med drømmehastigheder som 40 og 50 km/t.
Eksperimentet kører en del år endnu - der tages ikke entre. Der er
udemærkede ståpladser på tribuner over forsøgsområdet.

--
vh
Torben

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-03-06 13:14

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> [...]
> "forrest" har de ikke opdaget, og de vil sandsynligvis aldrig nå det
> bevidsthedsniveau der er nødvendigt for dette.

Heh.

rent bortset fra det, så ER der faktisk lavet en del forskning i
køkørsel. Jeg spurgte en af mine venner ud om det engang (han udvikler
trafikstyringsprogrammel) og fik denne forklaring (skrevet af efter
min egen fejlbarlige hukommelse):

Trafikken glider fint på en vej, der er på 95% eller for den sags
skyld 99% kapacitet. Men hvis en bil af en eller anden grund bremser
lidt - det kan være han er kommet for tæt på forankørende - så vil
bilen bag ham bremse kraftigere, og det starter så en domino-effekt,
der skaber kø.

Grunden til at køen ikke straks opløses er, at man skal helt ned
omkring 80% belastning for at få bilerne i gang igen. Der er
simpelthen en "zone" mellem 80 og 100% belastning, hvor trafikken fint
kan køre, men hvis den først stopper, kan den ikke komme i gang igen.

Min egen vurdering ud fra det er så, at det vi så lige i starten af
M3-projektet, hvor trafikken faktisk gled, om end ikke med topfart,
var, at folk generelt kørte pænt og forsigtigt pga. de nye
forhold. Men med tiden kommer vanen, og der skal kun en enkelt bilist,
der kommer for tæt på forankørende til at starte ovenstående
kø-situation.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En fremmed er en idiot,
The RockBear. ((^)) du ikke har smadret endnu."

Fra : Armand

Dato : 21-03-06 17:27

Peter B. Juul wrote:

> [...]

> lidt - det kan være han er kommet for tæt på forankørende - så vil
> bilen bag ham bremse kraftigere, og det starter så en domino-effekt,

Harmonika-effekt må det retteligt være!

> [...]
> simpelthen en "zone" mellem 80 og 100% belastning, hvor trafikken fint
> kan køre, men hvis den først stopper, kan den ikke komme i gang igen.

P.g.a. samme (udtræks)harmonika-effekt!

Det samme er tydeligt hvis man er ti motorcykler på tur:
Dem der vil køre stærkt skal blot ned bagest, hvor de ikke vil fornemme at
den forreste faktisk holder hastighedsgrænsen

Tak for den interessante trivia-viden!

--
Armand.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 30-03-06 09:48

Hej

armand@mc-chaufforerne.dk (Armand) writes:
[snip - en masse fornuftigt om køkørsel]
> Tak for den interessante trivia-viden!

Jeg blev gjort opmærksom på dette link. Der er også gode forklaring og
løsningsmodeller til at forhindre kødannelse...

http://amasci.com/amateur/traffic/traffic1.html

--
Jesper
http://www.veloce.dk