/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bremseventilation
Fra : AP Skovsen


Dato : 19-03-06 21:21


Jeg har netop monteret mine nyindkøbte stålbremseslanger og fyldt lidt
DOT4 på. Det lader til at gå ganske udmærket, og jeg har luftet ud og
luftet ud og luftet ud.
Benytter teknikken med "vandlås" (slange fra ventil til en flaske, som er
halvt fyldt med bremsevæske). Klemmer om bremsegrebet, åbner for
ventilen, lukker ud, lukker ventilen, slipper grebet, og forfra. Sådan
har jeg gjort i et godt stykke tid (30 minutter, begge sider) men jeg
synes stadig ikke bremsen er særlig fast. Gør jeg noget forkert? Der
kommer intet luft ud længere, kun bremsevæske.

Har sat den natten over med pedal og bremsegreb holdt nede/inde af
elastikker, håber det kan få evt. yderligere luft ud...
Alle forslag modtages lige nu - er det bare mig der er utålmodig???

--
AP Skovsen
1998 GSX600F


 
 
Grunnet (19-03-2006)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 19-03-06 21:46

"AP Skovsen" <aps@nospam.nope.com> skrev i en meddelelse
news:dvkefh$erq$1@abbeden.bunk.cc
> Jeg har netop monteret mine nyindkøbte stålbremseslanger og fyldt lidt
> DOT4 på. Det lader til at gå ganske udmærket, og jeg har luftet ud og
> luftet ud og luftet ud.
> Benytter teknikken med "vandlås" (slange fra ventil til en flaske,
> som er halvt fyldt med bremsevæske). Klemmer om bremsegrebet, åbner
> for ventilen, lukker ud, lukker ventilen, slipper grebet, og forfra. Sådan
> har jeg gjort i et godt stykke tid (30 minutter, begge sider)
> men jeg synes stadig ikke bremsen er særlig fast. Gør jeg noget
> forkert? Der kommer intet luft ud længere, kun bremsevæske.
>
> Har sat den natten over med pedal og bremsegreb holdt nede/inde af
> elastikker, håber det kan få evt. yderligere luft ud...
> Alle forslag modtages lige nu - er det bare mig der er utålmodig???

Der sidder nok en luftlomme et eller andet sted i systemet.
Prøv at slå med let på de steder hvor luft kan samle sig (brug et
skruetrækkerskaft), det kan få luftboblen til at fortsætte opad i systemet.
Luftboblen kan bl.a. sidde i et evt. fordelerstykke hvor slangen fra
vædskebeholderen fordeles til de to kalibre. Og den kan også sidde der hvor
slangen er koblet på vædskebeholderen.
God idet at sætte elastikker på greb og pedal natten over, sæt cyklen på
sidestøtten med styret drejet så vædskebeholderen bliver øverste del at
bremsesystemet.
Virker dette ikke, så må du prøve- evt. ved hjælp af en meget stor
injektionssprøjte - at presse bremsevædske baglæns i systemet. (fyld
sprøjten med bremsevædske og kobl den på udluftningsniplen f.eks.ved hjælp
af den slange du bruger til "vandlås")
--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere m/motor, men intet om MC)



Armand (19-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-03-06 22:36

AP Skovsen wrote:


> Jeg har netop monteret mine nyindkøbte stålbremseslanger og fyldt lidt
> DOT4 på. Det lader til at gå ganske udmærket, og jeg har luftet ud og
> luftet ud og luftet ud.

Prøv mens bremsestemplerne er trykket helt i bund (som ved friske klodser)!
Derved minimeres rumfanget bag stemplet til nær nul og dermed også
muligheden for luftlomme dér!

--
Armand.


Ukendt (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-03-06 00:21

Armand wrote:
> AP Skovsen wrote:
>
>
>> Jeg har netop monteret mine nyindkøbte stålbremseslanger og fyldt lidt
>> DOT4 på. Det lader til at gå ganske udmærket, og jeg har luftet ud og
>> luftet ud og luftet ud.
>
>
> Prøv mens bremsestemplerne er trykket helt i bund (som ved friske klodser)!
> Derved minimeres rumfanget bag stemplet til nær nul og dermed også
> muligheden for luftlomme dér!
>

Jeg skulle ellers lige til at give det modsatte råd, da jeg har prøvet
det modsatte, hvor der blev pumpet og pumpet uden at få det sidste ud.
Så prøvede vi hvor stemplerne ikke var trykket i bund og der gik det
relativt meget hurtigere. Om det var "pure dumb luck" skal jeg ikke
kunne spå om.

Mvh Jesper G

KubikH (20-03-2006)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 20-03-06 11:17


"Jesper G" <super_gSnabelAesenetPrikdk> skrev i en meddelelse
news:441de77a$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Armand wrote:
>> AP Skovsen wrote:
>>
>>
>>> Jeg har netop monteret mine nyindkøbte stålbremseslanger og fyldt lidt
>>> DOT4 på. Det lader til at gå ganske udmærket, og jeg har luftet ud og
>>> luftet ud og luftet ud.
>>
>>
>> Prøv mens bremsestemplerne er trykket helt i bund (som ved friske
>> klodser)!
>> Derved minimeres rumfanget bag stemplet til nær nul og dermed også
>> muligheden for luftlomme dér!
>>
>
> Jeg skulle ellers lige til at give det modsatte råd, da jeg har prøvet det
> modsatte, hvor der blev pumpet og pumpet uden at få det sidste ud. Så
> prøvede vi hvor stemplerne ikke var trykket i bund og der gik det relativt
> meget hurtigere. Om det var "pure dumb luck" skal jeg ikke kunne spå om.
>
> Mvh Jesper G
Normalt trykker jeg stemplerne tilbage, og putter en lille kile af træ eller
plast ned mellen klodser og skiver.
Det gør normalt at det hele går meget hurtigere.
Ofte kan man se at klodserne bevære sig en lille smule frem og tilbage når
man pumper, dette "går fra" den mængde man flytter.
Derfor kilerne.
Dem fjerner jeg når der er ved at komme fornuftig modstand i grebet.
Bare for ikke at ødelægge dem
Mvh
Niels



Armand (20-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-03-06 17:41

Jesper G wrote:

> Armand wrote:
>>
>> Prøv mens bremsestemplerne er trykket helt i bund (som ved friske klodser)!
>> Derved minimeres rumfanget bag stemplet til nær nul og dermed også
>> muligheden for luftlomme dér!
>>
> Jeg skulle ellers lige til at give det modsatte råd, da jeg har prøvet
> det modsatte, hvor der blev pumpet og pumpet uden at få det sidste ud.
> Så prøvede vi hvor stemplerne ikke var trykket i bund og der gik det
> relativt meget hurtigere. Om det var "pure dumb luck" skal jeg ikke
> kunne spå om.

Blot det at trykke stemplerne i bund medfører en bevægelse i
bremsesystemet, der vil kunne flytte meget af luften op mod reservoiret -
Hvis ikke ligefrem ud gennem udluftnings-stutsen

--
Armand.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste