|
| variabel ventilgeometi for dummies Fra : Martin Kirk |
Dato : 05-06-06 23:02 |
|
Hej alle
i en tråd om C1 / 107 / Aygo benzin økonomi bliver der talt om at disse
benzin motor har Variabel Ventilgeometi hvad betyder det af fordele og
ulemper ?
selv ejer jeg en 107 og ganske uvidende om denne teknik .
--
FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.
Giv ikke anledning til uro : RING HJEM
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk
| |
Ukendt (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-06-06 08:54 |
|
"Martin Kirk" <M.Kirk@(slet)oncable.dk> skrev i en meddelelse
> i en tråd om C1 / 107 / Aygo benzin økonomi bliver der talt om at disse
> benzin motor har Variabel Ventilgeometi hvad betyder det af fordele og
> ulemper ?
> selv ejer jeg en 107 og ganske uvidende om denne teknik .
>
Det betyder at åbne/lukke tidspunkterne kan forskydes efter motorens omdr.,
belastning. Derved kan "fyldningen" af cyl. gøres bedre i et større område.
Det har betydning for max. moment i den ene ende af omdr.-"skalaen", og max
ydelse i den anden ende. Man vil gerne have stort moment ved lave omdr. og
høj ydelse ved høje.
| |
Klaus D. Mikkelsen (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 06-06-06 08:50 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Det betyder at åbne/lukke tidspunkterne kan forskydes efter motorens omdr.,
> belastning. Derved kan "fyldningen" af cyl. gøres bedre i et større område.
> Det har betydning for max. moment i den ene ende af omdr.-"skalaen", og max
> ydelse i den anden ende. Man vil gerne have stort moment ved lave omdr. og
> høj ydelse ved høje.
Altså variabel ventil timing og ikke geometri...
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html
| |
Ukendt (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-06-06 09:11 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>
> Altså variabel ventil timing og ikke geometri...
>
Det kan være begge dele, hvis åbning/ lukning forskydes indivuelt. Jeg har
kun v.timing, indsugningsknasten forsættes elektrisk <4000-.
| |
Klaus D. Mikkelsen (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 06-06-06 09:03 |
| | |
Ukendt (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-06-06 09:23 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>
> Det er vel stadigvæk kun timing ?
>
Hvad kalder du geometri?.
| |
Klaus D. Mikkelsen (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 06-06-06 10:56 |
| | |
Ukendt (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-06-06 11:26 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
>
> Geometri har noget med former at gøre.
>
Netop, når du ændre åbne/lukke timingen, ændre du vinklerne i mel. fx ind og
ud-knasterne, ergo har du ændret "formen",geometrien. du kan også ændre imel
to sæt knaster. At du så præcisere og kalder det timing er et
definitions-spørgsmål.
| |
Benny Hojvaelde (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Benny Hojvaelde |
Dato : 06-06-06 09:17 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:448536CC.61BE82F2@du.kan.finde.den...
> "Jørgen M. Rasmussen" skriver:
> >
> > Det kan være begge dele, hvis åbning/ lukning forskydes indivuelt. Jeg
har
> > kun v.timing, indsugningsknasten forsættes elektrisk <4000-.
>
> Det er vel stadigvæk kun timing ?
Ikke hvis højden også ændres.
Benny
| |
Ukendt (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-06-06 11:18 |
|
"Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Ikke hvis højden også ændres.
>
Det hele er geometri, højde, timing.... . Geometri: "Rumforhold",
linier,flader,punkter etc. etc.... .
| |
Klaus D. Mikkelsen (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 06-06-06 11:19 |
| | |
alexbo (06-06-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 06-06-06 12:13 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" skrev
> timing er ikke geometri !
Nej, timing har med tid at gøre.
Til gengæld har hverken tænding eller ventilåbning noget med tid at gøre,
det er geometri begge dele.
Man siger tændingstidspunkt, men det handler om antal grader og ikke antal
millisekunder.
I bund og grund lyder det jo også tåbeligt at sige at tændingstidspunktet er
8grader før top.
Det er ikke noget tidspunkt det er et sted,
når stemplet er et bestemt sted, ikke når der er gået en bestemt tid.
Indsprøjtning har med tid at gøre, noget geometri til at bestemme hvornår og
noget tid til at bestemme mængden.
mvh
Alex Christensen
| |
Armand (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-06-06 21:16 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>> Det hele er geometri, højde, timing....
>
> Nej, timing er ikke geometri !
>
Jo sq da!
Det eneste reelle værktøj man kan bruge til at anskueliggøre variablen
er et knast-diagram (som ligner to rundtoppede vulkaner der står så tæt
på hinanden at de træder hinanden en smule over foden (og variablen er
hvor meget de træder hinanden over foden)) - Hvis ikke dét er geometri
så ved jeg ikke hvad geometri er :-|
--
Armand.
| |
Mikkel Lund (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Mikkel Lund |
Dato : 06-06-06 21:37 |
|
Armand skrev:
> Klaus D. Mikkelsen skrev:
>> "Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>>> Det hele er geometri, højde, timing....
>>
>> Nej, timing er ikke geometri !
>>
>
> Jo sq da!
> Det eneste reelle værktøj man kan bruge til at anskueliggøre variablen
> er et knast-diagram (som ligner to rundtoppede vulkaner der står så tæt
> på hinanden at de træder hinanden en smule over foden (og variablen er
> hvor meget de træder hinanden over foden)) - Hvis ikke dét er geometri
> så ved jeg ikke hvad geometri er :-|
>
Der er ikke geometri! Bare for de grafen bygger på vinkeler gør er ikke
til geometri. Det med hvor meget kurverne overlapper lyder som noget fra
statistik.
Læs om geometri på:
http://da.wikipedia.org/wiki/Geometri
Mikkel
| |
Jørgen M. Rasmussen (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 06-06-06 21:45 |
|
"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse
news:4485e77e$0$15791
> Læs om geometri på:
Og det har jeg så gjort. En forskydning i tiden giver i dette tilfælde en i
planen, ergo er det geometri.
| |
Mikkel Lund (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Mikkel Lund |
Dato : 06-06-06 21:48 |
|
Jørgen M. Rasmussen skrev:
> "Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse
> news:4485e77e$0$15791
>
>> Læs om geometri på:
>
> Og det har jeg så gjort. En forskydning i tiden giver i dette tilfælde en i
> planen, ergo er det geometri.
>
>
Hvor finder du den definition?
Mikkel
| |
Klaus D. Mikkelsen (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 06-06-06 21:56 |
|
Armand skriver:
>
> Jo sq da!
Nej
> Det eneste reelle værktøj man kan bruge til at anskueliggøre variablen
> er et knast-diagram (som ligner to rundtoppede vulkaner der står så tæt
> på hinanden at de træder hinanden en smule over foden (og variablen er
> hvor meget de træder hinanden over foden)) - Hvis ikke dét er geometri
> så ved jeg ikke hvad geometri er :-|
Nej, det kan jeg forstå.
Dit diagram viser timingen - ikke geometrien.
Vil en motors effektkurve også være geometri ???
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html
| |
Martin Kirk (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Martin Kirk |
Dato : 06-06-06 22:12 |
|
Hej Alle
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4485e24a$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jo sq da!
> Det eneste reelle værktøj man kan bruge til at anskueliggøre variablen er
> et knast-diagram (som ligner to rundtoppede vulkaner der står så tæt på
> hinanden at de træder hinanden en smule over foden (og variablen er hvor
> meget de træder hinanden over foden))
Kan med et Sådan " diagram anskuligører ved hvilken omdrejninger det er
bedst ( benzin økonomisk ) at skifte op - ned i gear ?
"Geometri - tid " jeg skal ikke kloge mig på det, men det vil værre dejlig
at kunne bruge den viden om teknikken rigtig
kan man finde et sådan diagram for C1/107/ Aygo benzin motor ? ( i
instruktionsbogen er der ikke noget diagram )
--
FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.
Giv ikke anledning til uro : RING HJEM
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk
| |
Armand (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-06-06 22:51 |
|
Martin Kirk skrev:
> Hej Alle
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4485e24a$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Jo sq da!
>> Det eneste reelle værktøj man kan bruge til at anskueliggøre variablen er
>> et knast-diagram (som ligner to rundtoppede vulkaner der står så tæt på
>> hinanden at de træder hinanden en smule over foden (og variablen er hvor
>> meget de træder hinanden over foden))
>
> Kan med et Sådan " diagram anskuligører ved hvilken omdrejninger det er
> bedst ( benzin økonomisk ) at skifte op - ned i gear ?
Nope!
Knastdiagrammet er ren teknik-oplysning á bl.a. hvornår
udstødningsventilen åbner, og dét gør ingen gavn omkring gearskift's!
> "Geometri - tid " jeg skal ikke kloge mig på det, men det vil værre dejlig
> at kunne bruge den viden om teknikken rigtig
> kan man finde et sådan diagram for C1/107/ Aygo benzin motor ? ( i
> instruktionsbogen er der ikke noget diagram )
Check nettet for udenlandske automagaziners test af modellen og læs/lån,
på biblioteket, den pågældende udgave hvori effekt hhv. moment
-kurverne vil være at se. Og prøv sidenhen at køre lige over hvor den
ikke længere har de svageste kurver!
--
Armand.
| |
|
|