Molnit skrev:
> Hejsa,
> Jeg har skaffet mig sådan en sød lille Saxo Diesel, som skal ha
> skiftet tandrem inden for de næste 5-10.000km.
>
> Da jeg i forvejen har prøv et at skifte knastkæder osv. tænkte jeg
> at det ku da ikke være så svært igen, så jeg har købt en ny tandrem,
> medløberhjul, samt opstrammerhjul. Skal det gøres kan man jo lige så
> godt skifte det hele nu man er i gang ;) det er jo ikke så dyre stumper
> igen.
>
> MEN, nu er jeg kommet i tvivl... i min hayens bog, står der jeg skal
> bruge en et eller andet speciel tool til at stramme remmen op med. Alt
> andet i bogen er nemt og enkelt at gøre osv. men dette stk. tool skal
> bruges til at måle om remmen er strammet korekt såvidt jeg kan forstå,
> så det gør mig en del i tvivl.
>
> Så hvad gør i andre ? hvor for man fat i sådan et stykke værktøj ?
> eller er der andre måder at bedømme hvornår tandremmen er strammet
> rigtigt op ?
>
> Er det et specielt Citroen tool ? eller er det et generelt værktøj
> til brug ved tandremme ???
Hej,
Jeg har netop i dag skiftet tandremmen på min Punto, og også til den
foreskrives et specialværktøj, der minder lidt om en vægtstang. Men
Ulrich's råd er en udmærket tommelfingerregel, som en Fiatmekaniker
engang viste mig. På det længste frie stykke tager du fat i remmen med
tommel- og pegefinger, og hvis du kan dreje remmen 90 grader uden at
bruge vold, så er den stram nok. Kan du dreje den mere bør den strammes
lidt, og hvis mindre er den for stram. Lad motoren køre lidt i tomgang
inden du sætter coveret på og check igen, for opstramningen kan godt
ændre sig en smule, når remmen har fundet sit leje. Hvis den kan høres
under kørsel (hyler) er det fordi den er for stram.
Inden du tager den gamle rem af, så husk at tælle tænderne imellem de to
mærker på h.h.v. krumtappen og knasthjulet. Tallet skulle helst være det
samme når du har fået den nye på. Jeg kender en Focus ejer der glemte
det - det kostede 15.000 og et par røde ører...
M.v.h.
Jens L. Pedersen
'99 Punto 60SX