Ny maskine
Fra : logicus@image.dk

Dato : 07-01-01 22:57

Hej med jer.
Jeg er en snart ex-pc bruger som er ved at spare sammen til en mac
powerbook med airport og hele svineriet.
Jeg havde tænkt mig at skrabe ca. 40.000,- sammen men er det nok ?
Er der noget som i kan anbefale mig ?
Og sidst men ikke mindst:
Nu har jeg kigget på apples hjemmeside og det ser ikke ud som om
Powerbooken bliver leveret med noget software. Er det rigtigt ?

På forhånd tusind tak for svarerne.

med venlig hilsen

Peter Nielsen
logicus@image.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-01-01 23:32

<logicus@image.dk> wrote:

> [...]
> powerbook med airport og hele svineriet.
> Jeg havde tænkt mig at skrabe ca. 40.000,- sammen men er det nok ?

Jeg ville lige vente til på tirsdag, hvor Steve Jobs højst sandsynligt
introducerer helt nye PowerMacs og PowerBooks. Det siger rygterne
ihvertfald og alle maskiner, bortset fra iMac og iBook, er faldet meget
i pris på det sidste. Du kan selvfølgelig også købe en af "de gamle" til
en favorabel pris. De 40.000 kr. vil ihvertfald være rigeligt, 30.000
kr. skulle kunne gøre det.

> Og sidst men ikke mindst:
> Nu har jeg kigget på apples hjemmeside og det ser ikke ud som om
> Powerbooken bliver leveret med noget software. Er det rigtigt ?

Der er ikke ret megen software med Apple's maskiner i dag, desværre.

--
René

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 09-01-01 10:38

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Der er ikke ret megen software med Apple's maskiner i dag, desværre.

Det allermest-nødvendige (synges) følger med, Bygdom, AppleWorks 6,
webbrowser, emailprogram etc.

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-01-01 00:15

<logicus@image.dk> wrote:

> Jeg er en snart ex-pc bruger som er ved at spare sammen til en mac
> powerbook med airport og hele svineriet.
> Jeg havde tænkt mig at skrabe ca. 40.000,- sammen men er det nok ?

40 tusinde kroner!!! Ja det går vist lige an, afhængigt af hvilke
programmer du skal ha' købt oveni.

> Er der noget som i kan anbefale mig ?

Ja - vent for guds skyld til efter MacWorld Expo - som jo er i morgen
tirsdag den 9. januar. Der er stor sandsynlighed for at der kommer nye
Powerbooks måske (sikkert) endda med G4 processor

> Og sidst men ikke mindst:
> Nu har jeg kigget på apples hjemmeside og det ser ikke ud som om
> Powerbooken bliver leveret med noget software. Er det rigtigt ?

Jo da. For det første få du jo styresytemet MacOS 9.0 (eller måske endda
9.1) med. Der er også AppleWorks, som er Apples svar på MicrosoftWorks.
Det mest spændende er dog iMovie 2.0, som er et program til at redigere
digitalt video med. Programmet er simpelthen genialt enkelt. Og med
40.000,- på lommen kan du jo næsten få råd til et digtalt videokamera
også.

/Martin

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-01-01 21:19

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
> digitalt video med. Programmet er simpelthen genialt enkelt. Og med
> 40.000,- på lommen kan du jo næsten få råd til et digtalt videokamera

Desværre. Der har (indtil nu) ikke været andet end iMovie 2 med
PowerBook'erne. AppleWorks, det er ovre i iMac-afdelingen.

Thomas Tvegaard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-01-01 00:05

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> AppleWorks, det er ovre i iMac-afdelingen.

Ups my mistake - sorry!

/Martin

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 08-01-01 22:08

mb@talent.dk,Ny-Internet writes:

> [...]
>digitalt video med. Programmet er simpelthen genialt enkelt. Og med
>40.000,- på lommen kan du jo næsten få råd til et digtalt videokamera

Jeg købte d, 29/9-00 en Pismo 400 mHz med OS 9.04. Der fulgte intet
software med, heller ikke iMovie.
Jeg havde ventet på to messer eller hvad det nu hedder, men der skete
intet m. PowerBooken. Jeg var ked af at skulle sætte en masse penge til.
(Da jeg købte min G3'er gik der ikke en måned før den faldt 3.5oo,-kr )

Men Selvom jeg havde spurgt mig godt for, så sagde man, også på Mediamac,
at der ikke kom billigere PowerBooks, men at de ville blive dyrere.

( 8 dage efter jeg havde købt min, kunne jeg have fået den med 10 GB
harddisk istedet for 6 og med 128 Ram.istedet for 64. Den med de nye
specifikationer var ca. 250 kr. dyrere men alligvel meget billigere fordi
der var større harddisk og flere Ram

Jeg troede også at iMovie fulgte med. Godt nok er den gratis til at
downloade, men det er da bedre at den følger med.

Der var kun de gratisprogrammer, som tekst & lyd, Acrobat Reader,
Quicktime og et par andre reklame ting O kr. værd.

I øjeblikket fåes Design pakken på tilbud, hvis der er flere på lager til
9.500,- + m indeholdende, InDesign, Illustrator, PhotoShop og Acrobat.
Hvis det er det man har brug for.

Kan man klare sig med AppleWorks, som jeg selv synes er ret godt så koster
det kun 749.- + m og er en hel kontorpakke. dertil så virusprogr. og
Norton el. lign.

I dag så jeg at der i MacStore kataloget, står at priserne bliver sænket
på alle Machintosh maskiner og at man skal ringe og forhøre sig.

Så vent, vent! De "Gamle" skønne Pismoer bliver sikkert endnu billigere.

Men det er en super dejlig computer, så jeg er glad for, at jeg nu
allerede har haft glæde af min i godt 3 mdr.

Good luck!

Hilsen Hanne
PS:
Bor du på sjælland kan du stikke en tur til Herlev på lørdag og prøve min
Pismo på macbrugeres WorkShop. Se mere herom på www. macbruger.dk Jeg
har også lige fået den nye mus. ( ja, fået og fået?)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-01-01 00:05

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Jeg troede også at iMovie fulgte med. Godt nok er den gratis til at
> downloade, men det er da bedre at den følger med.

Det er kun version 1.0 af imovie du kan hente på nettet. Version 2.0 er
noget mere udbygget, men koster også kroner... med mindre den følger med
computeren, hvilket den burde på en Pismo (som jo netop har firewire
port.) Har du prøvet at kontakte Apple DK for at høre, om det ikke var
en fejl, at den ikke fulgte med?

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-01 14:18

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Har du prøvet at kontakte Apple DK for at høre, om det ikke var
> en fejl, at den ikke fulgte med?

den fulgte kun med 10GB modellerne introduceret _efter_ messen.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Ledig lejlighed? Jeg er boligløs i København - Hjælp!

Fra : Erik Mortensen

Dato : 09-01-01 14:46

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Det er kun version 1.0 af imovie du kan hente på nettet.

Jeg har selv kigget efter dette, da jeg gerne ville have programmet, men
aldrig fundet noget link. Anyone?

Erik

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 09-01-01 00:35

> [...]
>computeren, hvilket den burde på en Pismo (som jo netop har firewire
>port.) Har du prøvet at kontakte Apple DK for at høre, om det ikke var

Næh, det har jeg ikke , men de kommer på workshoppen på lørdag, så vil jeg
da lige spørge.

Hilsen Hanne