ABS lampe lyser Lancer
Fra : Thomas

Dato : 05-06-06 19:16

Hej NG

Jeg har anskaffet mig en fin engros Mitsubishi , der bare kører glimrende.
Den har dog rundet de 360000 km og er klar over at et eller andet vil vise
sig. Indtil nu har intet vist sig (har haft lånt en med 140000 på bagen og
har sammenlignet med den) men så opdagede jeg lige noget "sjovt"

Når den passerer 140 km/t begynder ABS lampen at lyse. Og det gør den
indtil at tændingen slukket og der køres over 140 km/t næste gang igen...
Første gang det skete var i regnvejr, så jeg tænte at det nok "bare" var
noget fugt, men det ved jeg så nu ,ikke er årsagen

Et eller andet er der galt, men hvad ? Nogen der har en ide

Mvh

Thomas

Lancer 95' glxi 360000 km, still going strong

Fra : Michael Pagh

Dato : 05-06-06 19:37

> [...]
> noget fugt, men det ved jeg så nu ,ikke er årsagen
>
> Et eller andet er der galt, men hvad ? Nogen der har en ide

Nu ved jeg ikke om dine mitsu. er opbygget på samme måde som min Citroen
Xantia, men:

Når jeg kom over 160 kom der også lys i min abs-lampe.
Det var fordi at de kranse (ligner nærmest et tandhjul) som abs-sensoren
aflæser om der er rotation på hjulet, er så slidte at den ikke kan aflæse
når du kommer over en hvis hastighed. Jeg gjorde aldrig noget ved det på min
da jeg kun sjældent ramte 160 og derover.

Det er ihvertfald min erfaring.

> Mvh
>
> Thomas
>
> Lancer 95' glxi 360000 km, still going strong

MVH
Michael, som havde en Xantia fra `95 med 280K på klokken da den blev solgt.

Fra : Thomas

Dato : 05-06-06 19:48

"Michael Pagh" <pagh@it.dk> wrote in message

> [...]
> når du kommer over en hvis hastighed. Jeg gjorde aldrig noget ved det på
> min da jeg kun sjældent ramte 160 og derover.

Hej

ok lyder som en godt bud. Jeg kender ikke abs'ens opbygning, men det lyder
plausibelt, når nu fejlen er hastighedsafhænging ( og kan de kranse slides,
lyder det heller ikke usandsynligt med mine km)

Mvh

Thomas

Fra : Michael Pagh

Dato : 05-06-06 20:15

> [...]
> plausibelt, når nu fejlen er hastighedsafhænging ( og kan de kranse
> slides, lyder det heller ikke usandsynligt med mine km)

De slides ikke. Sensoren aflæser tænderne på kransen, så der er ikke
berøring. Men tænderne ruster væk efterhånden, det var ihvertfald problemet
på Xantia`en.

> Mvh
>
> Thomas

MVH
Michael

Fra : Thomas

Dato : 05-06-06 20:12

> [...]
> når du kommer over en hvis hastighed. Jeg gjorde aldrig noget ved det på
> min da jeg kun sjældent ramte 160 og derover.

Fløjte fløjte fløjte.... _hvis_ man nu skulle finde frem til hvilket
hjul / eller hjul hm.... det drejer sig om , hvordan gør man så det ?
kan man pille følere fra eller blokere hver enkelt føler ?

Kun af ren teoretisk interesse da dette næppe kan være lovligt og
sikkerhedsmæssigt forsvarligt

Mvh

Thomas

Fra : Steen Andersen

Dato : 05-06-06 21:14

> Thomas skrev om en fejl i ABS og Michael skrev en lignende fejl i en
> Xantia.

Mit bidrag stammer fra en Mazda 626 ´99. Her kom lampen ved 132 Km/t.

Jeg kiggede på alle tandkransene ved sensorerne, og så at der var en lille
bule i en af tænderne på højre forhjul. Jeg filede bulen lidt, og
fejlpunktet flyttede til 143 km/t.

- senere i tråden spørger Michael om hvordan man finder fejlen: På min var
det let, uden tænding på bilen: De to rigtige ben i diagnose-stikket
forbindes med et bøjet søm - > Tænding på: ABS-lampen blinkede 4 korte og 5
lange blink igen og igen = fejl 45 = højre forhjul, føler eller
sensor-ring-fejl!

Jeg byttede så med en anden føler (fra en donorbil) og monterede den: Hvis
føleren var fejlbehæftet ville "donor-bilen" ha fejlen, men hvis det var
bulen i sensorringen der var årsagen, ville fejlen stadig være på min egen
bil. Nå efter testkørsel på lidt over "klippekortsgrænsen" en mørk nat på
den nordjyske motorvej kunne jeg blot konstatere, at begge biler nu var
fejlfri......... Simpelt, ikk?

Materialer: Et bøjet søm, en fejlkodetabel, en lånebil magen til!

-Steen

Fra : Troels - around 9000

Dato : 06-06-06 15:09

> [...]
> Første gang det skete var i regnvejr, så jeg tænte at det nok "bare" var
> noget fugt, men det ved jeg så nu ,ikke er årsagen

Pudsigt. Min mors galant gør det samme, samme hastighed, HVER gang. Monstro
den slår ABS fra fordi der er noget sikkerhedsmæssigt forkert i at bruge det
over 140? :)

Min fars Galant, samme årgang, gjorde præcis det samme, igen, samme
hastighed.

ABS'en bliver iøvrigt slået fra, så den er god nok. Lige så du er advaret :)

// Troels