Startvanskeligheder 12HK B&S Havetraktormo~
Fra : Martin Kristensen

Dato : 05-06-06 12:48

Hej !

Jeg "overtog" sidste forår en ældre havetraktor med en 12 HK B&S motor med
elstart. Sidste år fik den en "overhaling" af en mekaniker, hvilket bl.a.
inkluderede en helt ny starter.

Her til forår forsøgte jeg at starte den. Det lykkedes næsten med det
samme - med hjælp af startkabler fra bilen.

Et par uger efter vil jeg så starte den igen - men nu vil den slet ikke. Den
"klikker" (fra relæet under sædet), men starter altså ikke - heller ikke med
startkabler.

Jeg troede først det var starteren, men efter at have kigget lidt på det
lille tandhjul den burde "slynge" op til selve motorens store
starttandhjul - og lirket lidt til det - kører startmoteren fint rundt når
jeg drejer nøjlen. Men det lille hjul suser ikke op og tager fat i motoren.

Hvad kan jeg gøre ? - eller er der ikke andet for end at gå den dyre vej til
en mekaniker ?

Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 06-06-06 10:02

"Martin Kristensen" <jeg_gider_ikke_spam@min-email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> motoren.
>
> Hvad kan jeg gøre ? - eller er der ikke andet for end at gå den dyre vej

Det er slyngmekanismen på startmotoren der har sat sig fast. Pil
startmotoren af og skil den ad hvis du kan. Sørg for at alle dele kan bevæge
sig.

Martin

Fra : Martin Kristensen

Dato : 27-06-06 06:47

> Det er slyngmekanismen på startmotoren der har sat sig fast. Pil
> startmotoren af og skil den ad hvis du kan. Sørg for at alle dele kan
> bevæge sig.

Det har jeg nu prøvet - men det virker stadig ikke ?

Startmotoren kører fint, men den "slynger" tilsyneladende slet ikke
starttandhjulet ud - måske er der for lidt kraft på ? Jeg kan sagtens
"slynge" det ud med fingrene, men den kan så heller ikke trække motoren
igang.

Jeg har forsøgt med strøm fra bilen, men det giver ikke mere drøn på - så
det er vel ikke batteriet der er fladt...

Flere tips før jeg sælger dyret?

Martin

Fra : Leif Neland

Dato : 27-06-06 13:05

Martin Kristensen wrote:

> [...]
>
> Jeg har forsøgt med strøm fra bilen, men det giver ikke mere drøn på
> - så det er vel ikke batteriet der er fladt...

Hvis du sælger den, så husk at oplyse køber om problemet, så du ikke får den
retur...

Se evt news://dk.videnskab.jura

Leif

Fra : Martin Kristensen

Dato : 27-06-06 17:04

Du har selvfølgelig ret - men det var jo ikke rigtigt det jeg spurgte om ?

Martin

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 27-06-06 19:35

Hej

"Martin Kristensen" skrev
> Jeg har forsøgt med strøm fra bilen, men det giver ikke mere drøn på - så
> det er vel ikke batteriet der er fladt...
>
> Flere tips før jeg sælger dyret?

1: Slipper remmene helt så den ikke også skal slæbe klipperen med rundt ?

2:
Prøv at holde startkablerne på den igen.
Sæt stelkablet på motoren fx på olieaftapnings skruen eller andet sted
hvor der er god forbindelse.
Hold Plus kablet direkte på starteren
( på skruen hvor det røde kabel er spændt fast) et par sekunder -
Starter den nu er der muligvis løse forbindelser ved batteriet -startrelæ,
kan den stadig ikke trække den rundt er starteren død. Et sæt nye
kul+bøsninger så kører den sikkert igen.

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 01-07-06 10:40

> [...]
>
> Jeg har forsøgt med strøm fra bilen, men det giver ikke mere drøn på - så
> det er vel ikke batteriet der er fladt...

Det lyder som om det er starter-relæets holdespole der er defekt. Starten
skal have et nyt relæ, eller helt udskiftes.

MVH Niels