Frilandstomater - hvornår kan jeg plante d~
Fra : TDN

Dato : 05-06-06 11:52

Har købt nogle forskellige frilandstomater. De skal stå på en solterrase med
læ og op af en husmur.
Hvornår kan jeg plante dem, de kan vel ikke tåle nattefrost (kan vi stadig
risikere det?)

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-06-06 12:13

On Mon, 5 Jun 2006 12:52:13 +0200, "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
>læ og op af en husmur.
>Hvornår kan jeg plante dem, de kan vel ikke tåle nattefrost (kan vi stadig

Det er jo sådan lidt et godt spørgsmål, som også afhænger af, hvor i
verden man befinder sig... Eksempelvis halter Bornholm "altid" efter
det øvrige DK med temp. her i foråret (men vi får det oftest godtgjort
i den anden ende af den lune sæson ).

Jeg bruger Grundlovsdag som rettesnor for, hvornår jeg sætter agurker
i drivhuset, da de er meget kuldefølsomme.

Det gør jeg idag, da jeg vurderer, at risikoen for nattefrost i denne
omgang må være minimal, selvom den ikke kan udelukkes helt... Jeg
ville også godt turde sætte tomater på friland nu efter din
beskrivelse af placering.

--
Hjerteligst
Dorte

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-06-06 12:24

TDN wrote:
> [...]
> solterrase med læ og op af en husmur.
> Hvornår kan jeg plante dem, de kan vel ikke tåle nattefrost

Normalt siger man midten af maj - derefter er det i 99% af årene
slut med nattefrost - så bare ud med dem

Hvis du skulle have agurker og meloner imellem - så skal du frem
efter grundlovsdag - men det er også ved at være tid.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-06-06 15:08

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev:

> Har købt nogle forskellige frilandstomater. De skal stå på en
> solterrase med læ og op af en husmur.
> Hvornår kan jeg plante dem, de kan vel ikke tåle nattefrost (kan
> vi stadig risikere det?)

Frost er en risiko alle årets måneder i DK men fra midten af maj kan
man normalt være rimelig sikker på at der ikke kommer frost.

Et større problem alt afhængig af hvordan planterne er produceret kan
være, at de bliver solskoldede når de kommer ud i den skarpe sol efter
at have stået i halvmørke i forhold til hvad der er udenfor.

--
Morten http://miljokemi.dk