Sharan VR6 vs 1,8T
Fra : Rasmus S.

Dato : 05-06-06 11:15

Hej,

Jeg har kig på en Shran årgang 99'. Jeg vægter lidt imellem de to motorer da
jeg ikke kører specielt mange kilometer om året og gerne vil have benzin der
har godt med bundtræk og overskud. Jeg søger nogle der har erfaringer med
begge motorer og kan fortællle mig lidt om hvordan de opfører sig og hvor
"hurtige" de er. Jeg kører pt. i en Galaxy 2.3 aut. som jeg er blevet træt
af primært pga. automat gearet som er alt for dødt.

Mvh

Rasmus

Fra : Kent Glerup

Dato : 05-06-06 12:45

On Mon, 5 Jun 2006 12:14:43 +0200, "Rasmus S."
<FJERNrasmusstubert@mail.dk> wrote:

> [...]
>"hurtige" de er. Jeg kører pt. i en Galaxy 2.3 aut. som jeg er blevet træt
>af primært pga. automat gearet som er alt for dødt.

1,8T'eren har et momentforløb der passer fint til en tung bil.
Det er også en ret skudsikker maskine rent teknisk, MAF'en undtaget..

Jeg ville holde mig fra VR6'eren pga. økonomien! (Skøn maskine ellers)

/Kent Glerup

Fra : Rasmus S.

Dato : 05-06-06 15:52

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote

> [...]
> Det er også en ret skudsikker maskine rent teknisk, MAF'en undtaget..
>
> Jeg ville holde mig fra VR6'eren pga. økonomien! (Skøn maskine ellers)

Jeg har læst at VR6'eren kører mellem 6-10km/l alt efter temperament. Det er
det samme som min 2.3 Galaxy aut. gear, så det er til at leve med. Hvad
mener du med at momentet passer fint til en tung bil?
Og hvad er lige MAF ?

/Rasmus

Fra : Kent Glerup

Dato : 05-06-06 16:16

On Mon, 5 Jun 2006 16:52:22 +0200, "Rasmus S."
<FJERNrasmusstubert@mail.dk> wrote:

>Jeg har læst at VR6'eren kører mellem 6-10km/l alt efter temperament. Det er
>det samme som min 2.3 Galaxy aut. gear så det er til at leve med.

Skræmmende...

> Hvad
>mener du med at momentet passer fint til en tung bil?
>Og hvad er lige MAF ?

Den har et seriøst godt bundtræk, uden turbotøven af betydning. Den
har med andre ord rigtig godt magt over tingene, selv ved lave
omdrejninger.

MAF: (Mass Air Flow)
En lille sensor som måler hvor meget luft motoren får tilført. Den er
notorisk kendt for at fejle i diverse motorer (1,8T, diverse TDI'er,
Alfa 156...). Fejlen mærkes som manglende trækkraft og/eller ujævn
motorgang.
Koster dog ikke en formue at skifte

/Kent Glerup

Fra : Rasmus S.

Dato : 05-06-06 16:34

> [...]

> notorisk kendt for at fejle i diverse motorer (1,8T, diverse TDI'er,
> Alfa 156...). Fejlen mærkes som manglende trækkraft og/eller ujævn

Så langt så godt .

Hvad med bundtrækket i VR6'eren sammenlignet. Den skal vel have nogle flere
omdrejninger før den bestiller så meget som 1.8T?
Det kan være 18.T'eren virker ligeså hurtig selvom den har færre heste men
større moment?

/Rasmus

Fra : MK

Dato : 05-06-06 17:36

"Rasmus S." <FJERNrasmusstubert@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Så langt så godt . Hvad med bundtrækket i VR6'eren sammenlignet. Den
> skal vel have nogle flere omdrejninger før den bestiller så meget som
> 1.8T?

210 nm v/1.750 omdr (1.8 T) mod 240 nm v/4.200 (VR6)

> Det kan være 18.T'eren virker ligeså hurtig selvom den har færre heste men
> større moment?

Ellers monterer du blot en chip - så er den prut slået.

VR6 eller R4 må være en temperamentsag - ikke andet.
Jeg kører biler med "mange" cylindre.

Fra : Rasmus S.

Dato : 05-06-06 20:42

"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote

> 210 nm v/1.750 omdr (1.8 T) mod 240 nm v/4.200 (VR6)

> Ellers monterer du blot en chip - så er den prut slået.
>
> VR6 eller R4 må være en temperamentsag - ikke andet.
> Jeg kører biler med "mange" cylindre.

Ja så ryger den på på 190HK, kan kobling osv. holde til det i længden?

/Rasmus

Fra : Kent Glerup

Dato : 05-06-06 17:52

On Mon, 5 Jun 2006 17:34:18 +0200, "Rasmus S."
> [...]

>Hvad med bundtrækket i VR6'eren sammenlignet. Den skal vel have nogle flere
>omdrejninger før den bestiller så meget som 1.8T?

Formentlig. Jeg har dog ikke sammenlignet de to maskiner direkte..

>Det kan være 18.T'eren virker ligeså hurtig selvom den har færre heste men
>større moment?

Jeg vil tro at T'eren virker mest smidig i dagligdags kørsel.
Ligeledes er jeg overbevist om at den vrider nogle flere kilometer ud
af benzinen.

/Kent Glerup

Fra : Flemming

Dato : 05-06-06 17:24

Rasmus S. wrote:
> [...]
> om hvordan de opfører sig og hvor "hurtige" de er. Jeg kører pt. i en
> Galaxy 2.3 aut. som jeg er blevet træt af primært pga. automat gearet

Kører selv rundt i en A3, 1.8T. Det er en fin fin motor og man kan godt køre
langt på literen i den. (Det kan du sikkert ikke i en V6'er), Da jeg lige
har skiftet arbejde, er jeg gået fra ca. 10km/l til 12,5 km/l ...på trods af
en del er kø-kørsel. (før 8 km til arbejde nu 25 km)

Mvh. Flemming