Hastighed på lastbil uden begrænser ?
Fra : Anders Majland

Dato : 04-06-06 21:32

Her til aften lå jeg med 91km/t (GPS) med bil og trailer nordgående af A13.
Der blev jeg indhentet af en lastbil der kørte væsenligt hurtigere. Han fik
dog ikke lejlighed til at overhale før de ekstra spor før Bjerregrav - Med
blomster har han jo ikke haft meget vægt med. Men kan det passe at han der
opad bakke kan køre 105-110km/t ?
(vurderet ud fra den tid det tog at overhale)

En dansk chauffør ville jo få et klip i kørekortet, men er der yderligere
sanktioner end en bøde til udlændige der kører +30% for stærkt ? Kan de
kørselsforbud i DK ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 04-06-06 22:41

Jeg mener at en lastbil kan nå omkring 150 km/t, så det kan sikkert godt
passe med 110 opad bakke.

--
Venlig Hilsen

Jacob Viberg Nielsen

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:44834371$1$84029$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-06-06 23:12

Anders Majland skrev:
> [...]
> opad bakke kan køre 105-110km/t ?
> (vurderet ud fra den tid det tog at overhale)

Hvad land kom han fra?

Hvis han var dansk var det en der virkelig legede med sit job. For at
komme op på den hastighed skal han havde pillet ved fartbegrænseren, og
det er den direkte vej til en orienterende. Og 2. gang en ubetinget,
hvis det er indenfor de tre år.

Men du skriver "blomster", så noget kunne tyde på at det var en
hollænder, og så ser det mere "normalt" ud. De kører 85 km/t om dagen,
men om aftenen og om natten får den bare kniven.

> En dansk chauffør ville jo få et klip i kørekortet, men er der yderligere
> sanktioner end en bøde til udlændige der kører +30% for stærkt ? Kan de
> kørselsforbud i DK ?

At de bliver blitzet sker der ikke noget ved. Medmindre, vistnok, at de
er norske eller svenske.

Men jeg tror ikke at DK praktiserer kørselsforbud. Det er jo ikke noget
vi har i vores lovgivning. En klækkelig bøde, at betale ved kasse 1, her
og nu er nok enden på det.

--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-06 08:30

Finn Guldmann wrote:

> Hvad land kom han fra?
>
> Hvis han var dansk var det en der virkelig legede med sit job. For at
> komme op på den hastighed skal han havde pillet ved fartbegrænseren,

Det er jo ikke alle danske lastvogne, som skal have fartbegrænser, kan dog
ikke lige huske hvem/hvad/hvor ifm det.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 05-06-06 08:43

Hej Per.

Den gule med lad, jeg drøner rundt i i en del af min sparsomme fritid slår
fartbegrænseren fra, når man tænder de blå blink, den er synet & godkendt
sådan.

Der er sikkert andre undtagelser, men jeg kender dem heller ikke.

Bo

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-06 08:46

Bo Rasmussen wrote:
> [...]
> godkendt sådan.
>
> Der er sikkert andre undtagelser, men jeg kender dem heller ikke.

Og den "ladvogn" som vi har, den er der slet ikke begrænser i og den er jo
også synet og det hele.
Men jeg kender heller ikke til reglerne på området.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 05-06-06 08:55

Der er vist kommet nye regler, de 'gamle' gule er der ingen begrænsere i,
men den nye Renault Midlum, skulle indrettes således.
Den nyeste 'Gamle' er et år gammel.

Bo

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-06 09:02

Bo Rasmussen wrote:
> Der er vist kommet nye regler, de 'gamle' gule er der ingen
> begrænsere i, men den nye Renault Midlum, skulle indrettes således.
> Den nyeste 'Gamle' er et år gammel.

Vores ladvogn er svjh ca. 4-5 år gammel.
Jeg husker fra dengang hvor fartbegrænserne blev indført (tilbage i starten
af 90'erne), at de LV'ere som var fra før (vistnok) 1987, de skulle ikke
have sådan en tingest monteret, men der er vist også nogle regler omkring
vægten samt benyttelsen af køretøjet, som spiller ind.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 05-06-06 09:11

Jeg er i øvrigt glad for begrænseren, når kroppen og hjernen er så forbandet
vant til at køre persnbil
er det forbasket let at redde sig et klip eller en betinget frakendelse ;-(

http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80/GSID/4310935

Betinget frakendelse for at køre 70, hvor skiltene viser '70' indenfor
byskiltene er nok!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-06 12:09

Bo Rasmussen wrote:
> [...]
>
> http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80/GSID/4310935
>

> Betinget frakendelse for at køre 70, hvor skiltene viser '70' indenfor

Jeps, det er der ikke mange LV chauffører der tænker over, eller også ved de
det ikke (eller også er de ligeglade).
Jeg plejer nu altid at overholde fartgrænserne når jeg er i stor vogn (og
som regel også i lille vogn).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-06-06 15:34

Bo Rasmussen skrev:
> [...]
> http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80/GSID/4310935
> Betinget frakendelse for at køre 70, hvor skiltene viser '70' indenfor

Den render du til EU med. De har frikendt på den før og bør jo så gøre
det igen.

Og kommer der mange nok af slagsen ender det jo nok med at Danmark
retter ind.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 05-06-06 16:31

> Den render du til EU med. De har frikendt på den før og bør jo så gøre det
> igen.

Jeg har da heldigvis IKKE været ude for det, men det er sådan jeg læser
loven!

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-06-06 23:01

Bo Rasmussen skrev:
> Jeg har da heldigvis IKKE været ude for det, men det er sådan jeg læser
> loven!

Jamen dansk lov siger også sådan, problemet, for DK, er blot at det ikke
er i overensstemmelse med EU-lovgivning. DK har så valgt at "lade som
ingenting". Så længe der ikke er nogen der bringer sagerne videre kommer
pengene jo ind.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 05-06-06 21:50

> [...]
> igen.
>
> Og kommer der mange nok af slagsen ender det jo nok med at Danmark retter

Det bliver spændende at se om en forseelse, der er så alvorlig, at den giver
kæmpebøde samt betinget frakendelse
kan lovliggøres fra dag til dag

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-06-06 23:08

Bo Rasmussen skrev:
> Det bliver spændende at se om en forseelse, der er så alvorlig, at den giver
> kæmpebøde samt betinget frakendelse
> kan lovliggøres fra dag til dag

Det er vist ikke et spørgsmål om lovliggørelse. Men om at Danmark,for at
følge EF-rettens dom, enten skal gøre det lovligt for lastbiler at følge
skiltene op til den generelle 70 km/t udenfor motorvejene, eller skal
opsætte skilte med særlig visning af hastighed for lastbiler. Andre
lande hvor lastbilerne ikke må følge med op har opsat skilte med to
forskellige hastigheder, og undertavler der fortæller hvem der skal
holde sig under hvilken hastighed.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-06-06 15:31

Bo Rasmussen skrev:
> Den gule med lad, jeg drøner rundt i i en del af min sparsomme fritid slår
> fartbegrænseren fra, når man tænder de blå blink, den er synet & godkendt
> sådan.

I og med at det, også, er et udrykningskøretøj er det jo ganske naturlig.

Det 'mærkelige' er faktisk at den i det hele taget har fartbegrænser.

Men hvad bruges den til når den ikke kører med blink?

> Der er sikkert andre undtagelser, men jeg kender dem heller ikke.

Samtlige undtagelser skulle være her:
"Denne forordning gælder ikke for transport med:
1. køretøjer, der benyttes til godstransport, såfremt den største
tilladte totalvægt inklusive påhængsvogne eller
sættevogne ikke overstiger 3,5 tons;
2. køretøjer, der benyttes til personbefordring, og hvis indretning og
udstyr gør dem egnet til befordring af højst ni
personer, føreren iberegnet, og som er konstrueret til dette formål;
3. køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt rutens
længde ikke overstiger 50 km;
4. køretøjer, hvis hastighed ikke må overstige 30 km/time;
5. køretøjer, der benyttes af forsvaret, civilforsvaret, brandvæsenet og
ordensmagten, eller køretøjer, som er
under disses kontrol;
6. køretøjer, der benyttes af vandbygningsvæsenet eller af vandværker,
gas- eller elektricitetsvæsenet, af
vejvæsenet, til renovation, af telegraf- og telefonvæsenet, af
postvæsenet eller af radio og fjernsyn, samt radio-
og fjernsynspejlevogne;
7. køretøjer, der anvendes i katastrofetilfælde eller under
redningsoperationer;
8. specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver;
9. køretøjer, der benyttes til transport af cirkus- og tivoliudstyr;
10. specialkøretøjer til vejhjælp;
11. køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling,
reparation eller vedligeholdelse, og nye
eller ombyggede køretøjer, som endnu ikke er indsat i drift;
12. køretøjer, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport i
privat øjemed;
13. køretøjer, der benyttes til indsamling af mælk fra gårde og til
returnering af mælketransportspande eller af
mælkeprodukter til foderbrug."

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 05-06-06 16:30

> I og med at det, også, er et udrykningskøretøj er det jo ganske naturlig.
>
> Det 'mærkelige' er faktisk at den i det hele taget har fartbegrænser.

Firmaet, der har bygget den, ville ikke 'disable' begrænseren totalt, men
kun under udrykning.
De henviste til lovgivningen. Det generer mig ikke at køre med begrænseren

Det viste sig, at første gang den nye bil skulle køre udrykning, var det
stadig med fartbegrænserer -
fejlen er vist rettet nu.

> Men hvad bruges den til når den ikke kører med blink?

Det er faktisk meget sjældent, at den kører med blink.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-06-06 22:58

Bo Rasmussen skrev:
> [...]
>
> Det viste sig, at første gang den nye bil skulle køre udrykning, var det

Har I er "ID" nummer og vognmandstilladelser så køretøjet også kan
bruges til det?

> Det er faktisk meget sjældent, at den kører med blink.

Hvis den udelukkende kører som bjergningskøretøj, og har blink til når
det skal gå stærkt med dem, forstår jeg ikke hvorfor I overhovedet vil
have de problemer med at få den til at slå til og fra. det er jo
unødvendigt og koster ekstra

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 10-06-06 12:40

> Har I er "ID" nummer og vognmandstilladelser så køretøjet også kan bruges
> til det?

Ja, naturligvis.

www.dah-roskilde.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-06-06 14:05

Bo Rasmussen skrev:
> Ja, naturligvis.
> www.dah-roskilde.dk

Hvad har I gjort med resten af bilerne?

I har 10 tilladelser men kun billeder af 8 køretøjer, hvoraf jeg ikke
mener Toyota'en behøver tilladelse.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 10-06-06 22:21

> Hvad har I gjort med resten af bilerne?
>
> I har 10 tilladelser men kun billeder af 8 køretøjer, hvoraf jeg ikke
> mener Toyota'en behøver tilladelse.

Det er tydeligvis længe siden, siden er blevet opdateret.
Vi har på nuværende tidspunkt 4 biler med musik. det fremgår ikke af
hjemmesiden.

Som nævnt andetsteds i denne tråd, er jeg 'kun' fritidschauffør, og kender
følgeligt ikke
alverden til vognmandens dispositioner, hvorfor jeg ikke er i stand til at
svare på dit spørgsmål.

--
Bo Rasmussen
www.ChipsAway-Roskilde.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-06 20:07

Finn Guldmann wrote:

> Samtlige undtagelser skulle være her:

Er du sikker på, at det er samtlige undtagelser ?
For den LV jeg engang i mellem tøffer lidt rundt i, den hører ikke ind under
nogen af de nævnte kategorier og den har ikke fartbegrænsning.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-06-06 23:04

Per Beer Hansen skrev:
> Er du sikker på, at det er samtlige undtagelser ?
> For den LV jeg engang i mellem tøffer lidt rundt i, den hører ikke ind under
> nogen af de nævnte kategorier og den har ikke fartbegrænsning.

Og hvad er det så for en?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-06-06 18:36

Finn Guldmann wrote:

> Og hvad er det så for en?

Det er en ganske almindelig autotransporter (fejeblad).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-06-06 23:55

Per Beer Hansen skrev:
> Det er en ganske almindelig autotransporter (fejeblad).

Ja, men hvor stor?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-06-06 08:21

Finn Guldmann wrote:

> Ja, men hvor stor?

Mener at den må laste omkring de 4-5 ton, totalvægten kan jeg ikke lige
huske, men mon ikke det er i omegnen 8-10 ton.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-06-06 08:58

Per Beer Hansen skrev:
> Mener at den må laste omkring de 4-5 ton, totalvægten kan jeg ikke lige
> huske, men mon ikke det er i omegnen 8-10 ton.

Ken ikke helt huske hvordan det ligger (kommer jo ikke i de
vægtklasser), men der er vist en grænse ved 7,5 tons.

De må ikke køre hurtigere end 70 hhv 80 km/t, men lastbiler mellem 3,5
tons og 7,5 tons har i mange år ligget i en gråzone.

I en del lande må man køre op til 100 km/t med lastbiler op til 7,5
tons. Og det gør det jo besværligt at installere en begrænser efter
danske forhold, da det jo er EU-regler der gælder på området.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-06-06 15:19

Per Beer Hansen skrev:
> Det er jo ikke alle danske lastvogne, som skal have fartbegrænser, kan dog
> ikke lige huske hvem/hvad/hvor ifm det.

Dem der ikke skal er ret få. Og jeg ved, fra ender kører der, at nogen
af dem der ikke skal, Postvæsenets, har det. Og de skal bruges.

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 11:13

> Men jeg tror ikke at DK praktiserer kørselsforbud. Det er jo ikke noget vi
> har i vores lovgivning. En klækkelig bøde, at betale ved kasse 1, her og
> nu er nok enden på det.

Det er der vel også plere penge i ...

--
Med venlig Hilsen - Kim Frederiksen
www.piratgruppen.org - Netværk for elektroniske fælleder

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-06-06 15:37

Kim Frederiksen skrev:
> Det er der vel også plere penge i ...

Ja, der er bare ikke altid lige så nemme at få fat i.

Det var så ikke bøder, men husker en vinter hvor en østeuropæisk lastbil
fik lov at holde de 20 meter inde på en mark han var nået, indtil Falck
havde sikkerhed for betalingen. Det tog godt en uge.

Fra : Anders Majland

Dato : 05-06-06 06:58

> Men du skriver "blomster", så noget kunne tyde på at det var en hollænder,
> og så ser det mere "normalt" ud. De kører 85 km/t om dagen, men om aftenen
> og om natten får den bare kniven.

Det var en hollænder - glemte jeg at få med i indlægget.

/A

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-06-06 23:02

Anders Majland skrev:
> Det var en hollænder - glemte jeg at få med i indlægget.

Det forklarer en masse. (Om ikke andet så for mig.)

Fra : Per O.

Dato : 05-06-06 13:08

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44834371$1$84029$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> En dansk chauffør ville jo få et klip i kørekortet, men er der yderligere
> sanktioner end en bøde til udlændige der kører +30% for stærkt ? Kan de

Hvor stærkt må man køre med et sneglehus (campingvogn) på slæb? Hvis man kun
må køre 70 har du selv overskredet hastighedsgrænsen med 30% og står dermed
til et klip i pappet.
--
Per O. Madsen
www.skaldepande.dk

Fra : Eg Egemarke

Dato : 05-06-06 13:47

Da postens Lastbiler er fritaget for skiver. (Indtil der falder dom
ihvertfald)
Husker jeg at inden vi begyndte at køre med skiverne frivilligt, var der
flere af vores biler der let ku rende 130 Km/t
Husker specielt en lille sættevogn med busbagtøj på der ku rende hjem fra
ODC (Odense) til KHC (Posten ved hovedbanen) på en go time, Der var fart på
den potte
Bortset fra det er det DYBT uforsvarligt at køre så stærkt med så store
biler, dækkene bliver så varme at du ikke kan røre dem og så siger det BUM,
og bremser du ned med de hastigheder der, lugter bremserne IKKE godt
bagefter, og gør du det flere gange begynder de at fade (miste effekten
helt) for til sidst næsten ingen effekt ha. Det er knap så fedt at opdage
at skidtet ikke stopper selvom pedalen ligger klemt nede i gulvet og
vogntoget bare bremser moderat.
Rammer man noget med sådan een siger der splat.
Jeg er helt stoppet med de Cowboy ting der, det er ikke bare dumt, at miste
sit kørekort, det er endnu dummere at slå andre ihjel fordi man har tralvt,
så må posten blomsterne eller hvad der nu er på vente.

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 05-06-06 18:33

> Hvor stærkt må man køre med et sneglehus (campingvogn) på slæb? Hvis man
> kun må køre 70 har du selv overskredet hastighedsgrænsen med 30% og står
> dermed til et klip i pappet.

Nej det ern kun lige på vippen (men det kan da bliver dyrt nok endda) -
GPS'en er ikke specielt god og den lå og vippede mellem 89 & 91 ...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-06-06 18:54

Anders Majland wrote:

> Nej det ern kun lige på vippen (men det kan da bliver dyrt nok endda)
> - GPS'en er ikke specielt god og den lå og vippede mellem 89 & 91 ...

Det gør min også - min gps - også når jeg kører med fartpilot - vipper. Og
jeg kan se at det er netop fordi at hastigheden varierer selv om man tror
den ikke gør. Mindre fart når man begynder at køre opad. Mere fart når man
er ved at være oppe over bakken, mindre fart igen ned ad.

På fuldstændig lige vej er hastigheden jævn iflg. min gps.

Du skal til at træne din speederfod ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 05-06-06 20:19

> På fuldstændig lige vej er hastigheden jævn iflg. min gps.
> Du skal til at træne din speederfod ;)

Stort set eneste ekstra udstyr i automobilet er en fartpilot - den var jeg
vandt til fra den gamle bil og kunne ikke undvære...

Men selv på mc hvor GPS'en har lidt bedre udsyn vipper den noget mere end
den relle hastighed. Men det er også bare en nokia 5140 med gps cover. På
ønskesedlen står en garmin gpsmap 60scx

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-06-06 05:34

Anders Majland wrote:

> Stort set eneste ekstra udstyr i automobilet er en fartpilot - den
> var jeg vandt til fra den gamle bil og kunne ikke undvære...

Min erfaring er at især efterinstallerede kan være ret dårlige til atholde
hastigheden.

Men det korte af det lange er - selv om man har fartpilot svinger
hastigheden - for mit vedkommende 0-2 km/t.

Jeg kender kun Garmin 2610, så jeg kan ikke udtale med om andre gps´er :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 06-06-06 12:06

> Min erfaring er at især efterinstallerede kan være ret dårlige til atholde
> hastigheden.

Det er fra samme koncern som din - Man betaler "dyrt" for en anden pind ved
rattet med et par eksta kontakter. Styringen ligger der i forvejen...

--

Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Skoda fabia Kombi 1,2 12v 64hk 2004 - ~46000km

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-06-06 23:45

Anders Majland wrote:

> Det er fra samme koncern som din - Man betaler "dyrt" for en anden
> pind ved rattet med et par eksta kontakter. Styringen ligger der i
> forvejen...

Åh ja - Fabia? Men en af de motorsvage, om ikke jeg husker rigtigt? Når jeg
kører med cv, så ændrer hastigheden sig også mere end når jeg kører uden.

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 07-06-06 07:56

> Åh ja - Fabia? Men en af de motorsvage, om ikke jeg husker rigtigt? Når
> jeg kører med cv, så ændrer hastigheden sig også mere end når jeg kører
> uden.

Yep - der skal nogle omdrejninger til at få alle ponyerne af stalden. Har
man et ønske om en bare nogenlunde kvik overhaling er der i 3.gear på
landevej.

Jeg har prøvet at læsse den til maks. 400kg trailer (en lille mc og et par
kasser øl) og så yderligere 8 kasser flaske øl og nogle rammer sodavand mm i
bilen. Så var den pakket tæt på totalvægten men jeg blev alligevel positivt
overrasket over hvordan de få ponyer håndterede det. Men med bremser må den
vist trække 800kg og sådanne ekstra 400kg ville nok tage pusten fra den -
specielt hvis det er en høj trailer eller campingvogn.

Men til den daglige køkørsel med 89km/t ad A13 er det rigeligt - der kunne
det halve antal heste fint gøre det...

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Skoda fabia Kombi 1,2 12v 64hk 2004 - ~40000km

Fra : Troels - around 9000

Dato : 05-06-06 20:02

> Hvor stærkt må man køre med et sneglehus (campingvogn) på slæb? Hvis man
> kun må køre 70 har du selv overskredet hastighedsgrænsen med 30% og står
> dermed til et klip i pappet.

Er det egentlig ikke 80 km/t??

// Troels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-06 20:08

Troels - around 9000 wrote:

> Er det egentlig ikke 80 km/t??

Kun på motorvej.
På hovedvej er det stadig kun 70 km/t.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Troels - around 9000

Dato : 05-06-06 21:10

> Kun på motorvej.
> På hovedvej er det stadig kun 70 km/t.

Ja okay. Jeg fangede det som var det på Motorvejen.

// Troels

Fra : Troels - around 9000

Dato : 05-06-06 20:03

> [...]
> opad bakke kan køre 105-110km/t ?
> (vurderet ud fra den tid det tog at overhale)

Lidt leg på en lufthavnsbane har vist at en gammel Iveco 220-17 kan nå 148
km/t på GPS (med begrænseren pillet), og en Scania 82 129 km/t. (Der er
ingen begrænser standard.)

// Troels

Fra : Anders Majland

Dato : 05-06-06 20:20

> Lidt leg på en lufthavnsbane har vist at en gammel Iveco 220-17 kan nå 148
> km/t på GPS (med begrænseren pillet), og en Scania 82 129 km/t. (Der er
> ingen begrænser standard.)

Jeg troede bare at sådan nogle var gearede til det arbejdsområde de skulle
bruge (i.e <89km/t men de højere gear er måske bare for at forbedre øknomien
med let last)

Fra : Troels - around 9000

Dato : 05-06-06 21:11

> Jeg troede bare at sådan nogle var gearede til det arbejdsområde de skulle
> bruge (i.e <89km/t men de højere gear er måske bare for at forbedre
> øknomien med let last)

Fuld gas i højeste gear på begrænseren er typisk indenfor det økonomiske
område ;)

// Troels

Fra : Troels - around 9000

Dato : 05-06-06 21:11

> Jeg troede bare at sådan nogle var gearede til det arbejdsområde de skulle
> bruge (i.e <89km/t men de højere gear er måske bare for at forbedre
> øknomien med let last)

.... iøvrigt kan langt de fleste lastbiler på flad vej trække op på
begrænseren hvis de er læsset med det de må.

// Troels

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-06-06 06:33

Mon, 5 Jun 2006 21:03:07 +0200, skrev Troels - around 9000, på 16
linier, i <ad%gg.101$hg2.70@news.get2net.dk>, :

>Lidt leg på en lufthavnsbane har vist at en gammel Iveco 220-17 kan nå 148
>km/t på GPS (med begrænseren pillet), og en Scania 82 129 km/t. (Der er
>ingen begrænser standard.)

Ja i gamle dage var det en Tuktuker der var hurtigst. med sine lidt
over de 140 km/t

--
MVH Karsten
Horsens