Olieskift, hvor ofte ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-06-06 20:40

Hvor ofte bør jeg skifte olie på min 2.0 HDI motor ? (fra 2000)

Jeg havde egentlig fået den opfattelse at jeg kunne "nøjes" med at gøre
det når den skulle til service (for hver ~20.000km) men det kan jeg
forstå ikke er korrekt...

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : Ulrich

Dato : 04-06-06 20:56

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det når den skulle til service (for hver ~20.000km) men det kan jeg forstå

Jo det rigtigt nok, men jeg skifter for hver 10.000

--
Hygge Ulrich

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-06-06 21:06

Ulrich expressed precisely :

> Jo det rigtigt nok, men jeg skifter for hver 10.000

Det er så 5-6000km siden...

Olien er blevet sort - efter sigende et tegn på den er ved at være
"slidt" (?).

/me burde finde sig en "alt hvad du bør vide om din bil" manual...

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, 2.0 HDI - http://henrikstidsen.dk/
"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Brian

Dato : 04-06-06 21:10

Henrik Stidsen wrote:

> Olien er blevet sort - efter sigende et tegn på den er ved at være
> "slidt" (?).

Ikke på en diesel, det bliver sort med det samme.

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-06-06 00:14

Brian brought next idea :

> Ikke på en diesel, det bliver sort med det samme.

Hvorfor ?

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, 2.0 HDI - http://henrikstidsen.dk/
"I read biographies of the greats, and they were so messed up that I

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-06-06 05:49

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ?

Fordi diesel er et mindre raffineret olie-produkt end benz... . Derfor
produceres en masse sod & lo.. ved afbrænding, noget havner i olien, noget i
udstødningen..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-06-06 12:07

Jørgen M. Rasmussen submitted this idea :

> Fordi diesel er et mindre raffineret olie-produkt end benz... . Derfor
> produceres en masse sod & lo.. ved afbrænding, noget havner i olien, noget i
> udstødningen..

Så holder olien vel heller ikke så længe ?

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 05:49

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Så holder olien vel heller ikke så længe ?

Det gør det heller ikke, teoretisk, om fabrikanterne siger andet ???.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-06-06 19:25

Jørgen M. Rasmussen was thinking very hard :

> Det gør det heller ikke, teoretisk, om fabrikanterne siger andet ???.

Ok, det forstod jeg ikke...

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-06-06 20:49

> Ok, det forstod jeg ikke...

Fabrikkerne vil jo nødigt indrømme at deres biler kræver service, og de
forsøger at "strække" den længst muligt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-06-06 20:56

Jørgen M. Rasmussen explained on 06-06-2006 :

> Fabrikkerne vil jo nødigt indrømme at deres biler kræver service, og de
> forsøger at "strække" den længst muligt.

Ja det undrer mig ikke - sælgeren sagde 25.000km mellem service, sjovt
nok siger bilens egen servicenedtælling kun 20.000...

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : MK

Dato : 04-06-06 20:59

> [...]

> egentlig fået den opfattelse at jeg kunne "nøjes" med at gøre det når den
> skulle til service (for hver ~20.000km) men det kan jeg forstå ikke er

Det er afhængig af olietype/-kvalitet.
I min BMW fortæller computeren pr. aut., hvornår der bør skiftes
olie. Og dette er afhængig af olietypen, fortæller værkføreren mig...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-06-06 21:07

> Det er afhængig af olietype/-kvalitet.
> I min BMW fortæller computeren pr. aut., hvornår der bør skiftes
> olie. Og dette er afhængig af olietypen, fortæller værkføreren mig...

Hvordan ved bilen om du har hældt discount mineralsk olie på eller den
bedste fuldsyntetiske?

Niels

Fra : MK

Dato : 04-06-06 21:08

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan ved bilen om du har hældt discount mineralsk olie på eller den
> bedste fuldsyntetiske?

Den tyske værkfører fortalte mig, at computeren får denne
besked af mekanikeren, når han har hældt olien på

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-06-06 21:21

> Den tyske værkfører fortalte mig, at computeren får denne
> besked af mekanikeren, når han har hældt olien på

Aha, det var jo smart.

Niels

Fra : MK

Dato : 04-06-06 21:24

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Aha, det var jo smart.

Da jeg er til service hos BMW i München, spørger han mig ifm.
indlevering, hvilken kørestil jeg har (små veje/store veje, langsom
eller høj fart). På den baggrund foreslår han en olietype, jeg selv-
følgelig bifalder - og computeren fodres med oplysningen...

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 08:14

"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller høj fart). På den baggrund foreslår han en olietype, jeg selv-
> følgelig bifalder - og computeren fodres med oplysningen...
Jeg troede SKODA selv indkaldte til service alt efter kørestil
og selv smagte på olien osv.

Fra : Brian

Dato : 05-06-06 09:38

Olsen wrote:

> Jeg troede SKODA selv indkaldte til service alt efter kørestil
> og selv smagte på olien osv.

Ja, hvis bilen har variabelt service interval gør den da. Det er vel ikke
videre usædvanligt i nyere biler.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-06-06 10:22

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Jeg troede SKODA selv indkaldte til service alt efter kørestil
> og selv smagte på olien osv.
Mogens er ikke opgraderet endnu :).

Fra : MK

Dato : 05-06-06 10:23

> Mogens er ikke opgraderet endnu

He he - det sker nok heller ikke. De kører jo ikke med V6/R6 eller mere?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-06-06 10:55

> He he - det sker nok heller ikke. De kører jo ikke med V6/R6 eller mere?
Jo, Superb.

Fra : MK

Dato : 05-06-06 10:58

> Jo, Superb.

Ok - så køwer vi hellere en Hyundai V6 med ekstraudstyr for
100.000 kr som dén, der var udstillet på Bella. Nuvel, jeg skal
overhovedet ikke ha' nogen splinterny bil...

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 12:04

> [...]
> 100.000 kr som dén, der var udstillet på Bella. Nuvel, jeg skal
> overhovedet ikke ha' nogen splinterny bil...

Men en ferrari?

--
Tom

Fra : MK

Dato : 05-06-06 12:07

> Men en ferrari?

Nu var jeg jo til Porschetræf igår og sån en 993 turbo 3,6 rykker
sgu alvorligt i een. GT3'er var der også nogle stykker af, samt et
hav af almindelige turbo- og Carrera RS-udgaver :)

Ferrari er desværre ikke opnåelig for menig mand, idet driften kun
er for rigmænd eller entusiaster, citat slut. Porsche er en langt bedre
investering, hvis man kan kalde det dét...

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 12:11

> [...]
> er for rigmænd eller entusiaster, citat slut. Porsche er en langt bedre
> investering, hvis man kan kalde det dét...

Enig, jeg kan se at 911 starter fra 200.000 dKr for en 97' og så fortsætter
det ellers opefter til muldvarpen for længst har meldt fra.
Eneste lille men derved er nok at man ikke skal købe en Porsche når man
bliver ældre fordi den er sådan halvt besværlig at komme ind og ud af

--
Tom

Fra : mohr

Dato : 05-06-06 14:28

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Jeg troede SKODA selv indkaldte til service alt efter kørestil
> og selv smagte på olien osv.

Kørestil ja, men den 'smager' ikke på olien

Ved TDI'er med variable longlige service skulle der ske følgende:

- Motoromdrejninger bliver sammenholdt med olietemperatur og distance. Kold
motor tæller faktor 4.

- Motoromdrejninger bliver sammenholdt med motorbelastning og distance.

Disse to faktorer bliver sammenholdt og løbende adderet til de reele kørte
kilometer. Ud fra dette beregner motorstyringen den resterende distance til
det kommende service.

\Morten