Nyere økonomisk bil - hvilken?
Fra : MacX

Dato : 04-06-06 16:27

Hej

Ja jeg bliver nødt til at skille mig af, med min nuværende BMW 328 -
jeg har købt hus og kæresten skal køre 600 km i ugen... BMW'en koster
5000 i grøn ejerafgift + 6600 i forsikring, og kører mellem 10-11,5
km/l. Oven i det, kommer dyre dæk, og dyre rep. Den kører virkelig
godt, men bliver nok nødt til at nøje mig - det er for dyr kørsel.

Mit budget er 150-200.000, men så skal bilen også være næsten ny - årg.
2004-2006. Bilen må gerne være en mini - polo, micra, swift klassen.
Den skal self. også køre langt på literen, så tænker lidt på en
dieselbrænder. Vi kører sommetider til Østrig, så lidt komfort gør
heller ikke noget ;)

Har pt følgende biler i tankerne:
VW Polo 1,4 TDI, 1,9 TDI, 1,4i
Ford Fiesta
Fiat Grande Punto 1,3 JTD, 1,4i

Fiat'en er billig i forhold til Polo'en, men er den også derefter?

Hvad bør jeg ellers kigge på?

På forhånd tak

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-06 16:31

MacX skriver:

> Har pt følgende biler i tankerne:
> VW Polo 1,4 TDI, 1,9 TDI, 1,4i
> Ford Fiesta
> Fiat Grande Punto 1,3 JTD, 1,4i
>
> Fiat'en er billig i forhold til Polo'en, men er den også derefter?
>
> Hvad bør jeg ellers kigge på?

Skoda Fabia med 1,9TDI motor.
Husk at have fartpilot, det giver op til 2 ekstra km/l at bruge den.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : MK

Dato : 04-06-06 16:40

> Husk at have fartpilot, det giver op til 2 ekstra km/l at bruge den.

LOL - det kan næsten ikke mærkes:
30.000 km / 18 km/l =1.666 l diesel
30.000 km / 20 km/l = 1.500 l diesel
150 l af 8 kr = 1.200 kr

Jeg ville vælge fartpiloten, grundet komforten...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-06 16:39

MK skriver:

> LOL - det kan næsten ikke mærkes:
> 30.000 km / 18 km/l =1.666 l diesel
> 30.000 km / 20 km/l = 1.500 l diesel
> 150 l af 8 kr = 1.200 kr

Altså i løbet af et år har den tjent sig hjem

> Jeg ville vælge fartpiloten, grundet komforten...

Også derfor.

Fra : MK

Dato : 04-06-06 16:52

> Altså i løbet af et år har den tjent sig hjem

Nu er det de færreste forhnadlere, der kun skal ha den pris
for en fartpilot.

> Også derfor.

Nej, ikke _også_ derfor. Dét vil være grunden til købet.
En fartpilot giver sjældent den besparelse, man som dig
tror. Der kan være individuelle forskelle - især hvis du
gider at koble den til og fra hele tiden - men gennemsnit-
ligt ved alm. brug redder den ganske lidt på dén front.
Ved jeg fra mine biler...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-06 17:02

MK skriver:

> Nu er det de færreste forhnadlere, der kun skal ha den pris
> for en fartpilot.

Jeg gav 1500 incl montering på et autoriseret VW værksted
(eftermontering).

> Nej, ikke _også_ derfor. Dét vil være grunden til købet.
> En fartpilot giver sjældent den besparelse, man som dig
> tror.

2 km/l.

Fra : MacX

Dato : 04-06-06 17:33

SNIP

> Skoda Fabia med 1,9TDI motor.
> Husk at have fartpilot, det giver op til 2 ekstra km/l at bruge den.

Ja fartpilot er uundværlig - har lige fået en i bmw'en.

Skoda Fabia er lidt for besse syntes jeg - der kører også mange af dem...

Er der nogen der har prøvet Grande Punto? Skulle det ikke være nogle
eminent gode diesel maskiner de laver?

/Hans

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-06-06 17:45

On Sun, 4 Jun 2006 18:32:59 +0200, MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote:

> [...]
>
>Skoda Fabia er lidt for besse syntes jeg - der kører også mange af dem...
>
>Er der nogen der har prøvet Grande Punto? Skulle det ikke være nogle

Deres andre oliebrændere (1,9 og 2,4) går endog rigtig godt!
1,3'erne har også fået utrolig god omtale!

Jeg har ikke prøvet Gr Punto, men synes at den ubetinget er klassens
flotteste bil! Dog kunne kabinen godt ha' lidt mere
kvalitetsfornemmelse. Her synes jeg Fabia fører.

/Kent Glerup

Fra : MK

Dato : 04-06-06 16:35

"MacX" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad bør jeg ellers kigge på?

Seat TDI ville jég ta' med i vurderingen, når nu ikke det ikke
kan være andet...

Fra : MacX

Dato : 04-06-06 17:34

SNIP

> Seat TDI ville jég ta' med i vurderingen, når nu ikke det ikke
> kan være andet...

Kan ikke lide Ibiza'ens design, og Leon er for dyr... :(

/Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-06 18:15

MacX skriver:

> Kan ikke lide Ibiza'ens design, og Leon er for dyr... :(

Og Cordoba'en ligger lige i dit prisspektrum:
http://www.seat.dk/Modeller/Choices/Priser.aspx?model=Cordoba

Fra : Zeki

Dato : 05-06-06 04:15

> Og Cordoba'en ligger lige i dit prisspektrum:
> http://www.seat.dk/Modeller/Choices/Priser.aspx?model=Cordoba

Sådan en har jeg lige købt. 210.000 for fabriksny 100hk TDI med metallak og
levering. Jeg synes jeg har fået meget for pengene.

Mvh
Zeki

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-06 16:48

On Sun, 4 Jun 2006 17:27:25 +0200, MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote:

> [...]
>Ford Fiesta
>Fiat Grande Punto 1,3 JTD, 1,4i
>
>Fiat'en er billig i forhold til Polo'en, men er den også derefter?

Der er jo en hel del attraktive biler i det leje - jeg ved ikke om du
kan klemme en Corolla D4-D indenfor budgettet, men kan du det var det
en oplagt mulighed. Ejerne er utroligt tilfredse - men du kommer til
at kede dig i forhold til BMW'en. Ellers er der de mindre, du selv
nævner samt Skoda Fabia 1.9 TDI og Peugeot 206 2.0 HDI (ja, den er
fransk på godt og ondt). Du burde kunne finde en magen til min også
til knap 200K og de andre i samme størrelse bortset fra Golfen.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : MacX

Dato : 04-06-06 17:39

SNIP

> [...]
> fransk på godt og ondt). Du burde kunne finde en magen til min også
> til knap 200K og de andre i samme størrelse bortset fra Golfen.

Hrmm Toyota kommer jeg aldrig til at eje, men Corolla'en er sikkert en
fin vogn ;)

Jo jeg kommer sikkert til at kede min røv i laser, i en lille
oliebrænder potte - når man er vandt til over 200hk... Hus er bare
vigtigere nu, og den er også for dyr, hvis den skal køre 6-700 km i
ugen... Ville da gerne have en 320d, men det er vidst lidt over budget
;)

/Hans

Fra : Jens

Dato : 04-06-06 21:12

> [...]
> den er også for dyr, hvis den skal køre 6-700 km i ugen... Ville da gerne
> have en 320d, men det er vidst lidt over budget ;)

Det er da en Fabia 1,9 TDI 130 hk du skal have
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=615800486&page=2
Der er deværre ikke billeder men med en OBD tuning så skulle der være en
chance for ikke at kede sig.

Fra : MacX

Dato : 04-06-06 21:43

> [...]
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=615800486&page=2
> Der er deværre ikke billeder men med en OBD tuning så skulle der være

Hrmm :D

Det er måske lidt over budget, men interessant i RS dress - mange
kræfter og stadig god km/l.

Værd at overveje...

Fra : MacX

Dato : 04-06-06 22:06

On 2006-06-04 22:11:41 +0200, "Jens" <jenswj@hotmail.com> said:

> [...]
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=615800486&page=2
> Der er deværre ikke billeder men med en OBD tuning så skulle der være

Hvad mon sådan en koster i forsikring?

Den er self. ikke med på fdmforsikring's site :(

Nogen der har sådan en vogn herinde?

Fra : Hr. Jensen

Dato : 05-06-06 07:51

Den Sun, 4 Jun 2006 23:05:46 +0200 sendte MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk>
følgende røgsignaler:

>Hvad mon sådan en koster i forsikring?

http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdf/forsikring.pdf

Mellem 6.786 kr og 12.246 kr om året (Fra elitebilist i billigste
område til nybegynder i dyreste område....selvrisikoen, SR, varierer
også en del)

--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter

Fra : MacX

Dato : 05-06-06 09:29

Har lige læst test af Peugeot 207 i det nye Motor blad, og den virker
også interessant... Er den kommet til DK - syntes ikke jeg har set en
endnu?

Det kunne jo være spændende at prøvekøre maskinen...

Har også tænkt på at prøvekøre en VW Polo 1,4 TDI 80 5D med aircon, men
sådan en potte er jo rasende dyr (220.000 - 5 mdr. gammel). Er Polo'en
så meget bedre end andre, så de kan forlange så meget mere for bilen?

/Hans

Fra : Michael Pagh

Dato : 05-06-06 15:30

> [...]
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=615800486&page=2
> Der er deværre ikke billeder men med en OBD tuning så skulle der være en

Med en chipning kan du hive 170-180 hypper ud af den uden problemer. Der kan
også hives mere, men så begynder koblingen at give problemer.

Absolut et godt kompromis mellem økonomi og fart.

MVH
Michael

Fra : MacX

Dato : 05-06-06 16:18

Så har jeg været ude at prøve en Peugeot 207 1,4 HDI 70HK :)

Det er en fin bil, bortset fra små ting, som man føler sidder lidt
forkert. Døråbner sidder for eks. helt fremme ved a stolpen, så man
skal række frem efter den - det er ikke smart... Ellers en velkørende
vogn, med et frisk design. Samlekvaliteten kunne godt være bedre, men
ved jo heller ikke hvor meget man skal forlange, af en bil i den
prisklasse. Det er jo ikke nogen BMW ;)

Nå men tror jeg vælger en 207 1,6 HDI S16 109HK til 228.000. De havde
ingen bil med denne motor i, så håber det er en god maskine med masser
af power. Nogen erfaringer fra 307, 407?

Var også forbi VW og kigge på Polo TDi 80HK. Den virker lidt mere
morfar agtig, men ellers god samlekvalitet. Den er bare for dyr i
forhold til Peugeot'en... Syntes ikke man får fuld valuta for pengene.

Tak for alle input!

Mvh
Hans

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-06-06 17:21

Hej

MacX wrote:
> Nå men tror jeg vælger en 207 1,6 HDI S16 109HK til 228.000. De havde
> ingen bil med denne motor i, så håber det er en god maskine med masser
> af power. Nogen erfaringer fra 307, 407?

Den samme motor sidder kan prøves i Mazda 3, Ford Focus, Ford Fiesta
(dog kun 90hk), C4, 307, 407 og muligvis også andre.

Jeg har haft en Mazda 3 med sådan en motor på prøve og du burde ikke
komme til at mangle kræfter. Jeg havde en Fiesta 1.4TDCi og kan oplyse,
at den kun formåede 17-18km literen i snit med mest kørsel på
motorvejen. Det er samme som 1,4HDI i 207'eren.

Hvis du vælger en "for lille" motor, så vil den aldrig nærme sig det
opgivne forbrug fordi den skal bruge for mange kræfter på at køre
"hurtigt".

> Var også forbi VW og kigge på Polo TDi 80HK. Den virker lidt mere morfar
> agtig, men ellers god samlekvalitet. Den er bare for dyr i forhold til
> Peugeot'en... Syntes ikke man får fuld valuta for pengene.

Tjah, ser man på FDMs AutoIndex2006 så ville de nok ikke kunne sælge
deres biler hvis ikke de var billige. Samlet er kun Kia, Fiat og Citroen
ringere end Peugeot. I toppen ligger BMW, Toyota, Saab. Så noget kunne
tyde på at prisen for at få en billig bil er at man skal være utilfreds
bilejer.

Måske skulle du overveje at holde dig til benzin.

For eksempel den her (har aldrig prøvet den):
http://www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=5955

Under 1000kg og 109hk. Det er heller ikke helt kedeligt. Du har over
16km/l og en lav grøn afgift. Jeg tror den her bedre holder det opgivne
forbrug.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : MacX

Dato : 06-06-06 17:14

Hej
On 2006-06-05 18:21:21 +0200, Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> said:

> [...]
>
> Hvis du vælger en "for lille" motor, så vil den aldrig nærme sig det
> opgivne forbrug fordi den skal bruge for mange kræfter på at køre

Så må jeg hellere afsted og finde en Mazda eller Citron med samme
motor... Er lidt spændt på hvor meget den rykker - har hørt at VW's TDI
skulle være noget hurtigere?

> [...]
>
> Under 1000kg og 109hk. Det er heller ikke helt kedeligt. Du har over
> 16km/l og en lav grøn afgift. Jeg tror den her bedre holder det opgivne

Hrmm ja min mekaniker nævnte også, at de havde en del nye Peugeot'er
inde med diverse el-fejl. Airbag, ABS, og andre periodiske fejl... Det
er bare ærgeligt, for syntes ellers mægtig godt om den nye 207.

Er der andre her i gruppen, som har ligende problemer med Peugeot?
Eller som kun har gode erfaringer?

Mvh
Hans

Fra : Kent Glerup

Dato : 05-06-06 17:58

On Mon, 5 Jun 2006 17:18:22 +0200, MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote:

> [...]
>vogn, med et frisk design. Samlekvaliteten kunne godt være bedre, men
>ved jo heller ikke hvor meget man skal forlange, af en bil i den

Hvordan var forsæderne?
Jeg har lige prøvesiddet en 307'er idag (for sjov skyld, bare rolig!),
og var chokeret over hvor ringe lændestykke der var i førersædet!

>Nå men tror jeg vælger en 207 1,6 HDI S16 109HK til 228.000. De havde
>ingen bil med denne motor i, så håber det er en god maskine med masser
>af power. Nogen erfaringer fra 307, 407?

Jeg har kørt nogle ture i en C-Max med denne maskine, og kan kun
anbefale den! Den lyder godt af en diesel og har en ganske fornuftig
trækkraft. Dog har den en mærkbar turbotøven, som man ikke oplever i
f.eks. en VW TDI.

>Var også forbi VW og kigge på Polo TDi 80HK. Den virker lidt mere
>morfar agtig, men ellers god samlekvalitet. Den er bare for dyr i
>forhold til Peugeot'en... Syntes ikke man får fuld valuta for pengene.

Polo'en er bare for dyr.. Den eneste ordentlige VW dieselæske i den
klasse hedder Fabia RS

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-06 21:27

MacX skriver:

> Var også forbi VW og kigge på Polo TDi 80HK. Den virker lidt mere
> morfar agtig, men ellers god samlekvalitet. Den er bare for dyr i
> forhold til Peugeot'en... Syntes ikke man får fuld valuta for pengene.

Prøv SEAT Cordoba...

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 16:32

On Sun, 4 Jun 2006 18:39:17 +0200, MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote:

> [...]
>vigtigere nu, og den er også for dyr, hvis den skal køre 6-700 km i
>ugen... Ville da gerne have en 320d, men det er vidst lidt over budget

Kan gule plader gøre det ? For så er der da en Seat Altea FR med 170HK
dieselmaskine testet i sidste "Motor". Den kan holdes på 200 k + lev
incl. moms. De årlige udgifter bliver jo så ca 9 k i ejer- og
misundelsesafgift, forsikring sikkert ikke meget under BMW'en. Til
gengæld skulle den gå 16 km/l diesel, "hvis man ikke er for ivrig med
speederen", som testkøreren skriver.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi