Min 16 MHz SE/30 spør om "til
Fra : Karl Erik Andersen

Dato : 07-01-01 12:45

Jeg tillater meg å komme med et annet spørsmål om SE/30:

I disse dagene før Apple flytter megahertzgrensene sine har jeg valgt å
gå litt bakover, til en 16 MHz SE/30 som jeg har tilbytta meg.

Den vesle harddisken vil imidlertid ikke avsløre sine mysterier, den vil
vite hvilken "Tilgangsnøkkel" Aud har. Og det vet jeg ikke. Selv når jeg
starter fra diskett, er disken terra incognita.

- Tipset jeg fikk etter å ha postet dette på no.it.os.mac.diverse var å
bruke Apple HD SC Oppsett til å formattere harddisken. Men jeg går
fortsatt ikke lov å gjøre noe med harddisken.

Hvis noen kunne ta en titt på skjermbildene her:
http://www.expectingrain.com/kea/se30.html

og gi meg noen tips, ville jeg være takknemlig.

--
Karl Erik Andersen
Bob Dylan - Expecting Rain http://www.expectingrain.com/

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 07-01-01 21:53

Karl Erik Andersen <karlerik@monet.no> wrote:

> [...]
>
> Hvis noen kunne ta en titt på skjermbildene her:
> http://www.expectingrain.com/kea/se30.html
>
> og gi meg noen tips, ville jeg være takknemlig.

Af øverste skærmbillede ser det ud til at være FileGuard-udvidelsen, der
er ved at blive indlæst.

Information her: <http://www.securemac.com/fileguard.cfm>

Jeg har dog ingen erfaring med FileGuard, så andre må komme med forslag.

Thomas Tvegaard

Fra : Niels J=?ISO-8859-1?~

Dato : 08-01-01 00:50

I artiklen <1emv75e.1fxwd1cz1m2h0N%karlerik@monet.no> , karlerik@monet.no
(Karl Erik Andersen) skrev:

> [...]
> bruke Apple HD SC Oppsett til å formattere harddisken. Men jeg går
> fortsatt ikke lov å gjøre noe med harddisken.

Det er vel bare det sædvanlige problem med at undgå at en problematisk
driver loader. Tag HD'en ud og sæt den i et eksternt kabinet og forbind til
maskinen. Boot fra floppy mens HD'en er slukket, tænd derefter HD'en.

Til en begyndelse kunne du nøjes med at lægge en ny driver på disken, det
kunne jo være at indholdet kunne læses.

På maskiner med mindre risiko for at få højspænding gennem sig, kan man
trække strømkablet ud på HD'en inden man booter og derefter presse det ind
igen. Lad endelig SCSI kablet sidde.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-01 02:54

Hej Karl Erik

Det ser ud som om der er sat en adgangskode på, og den skal du udenom i
startproceduren. Normalt vil man kunne omgå en sådan adgangskode, hvis der
ikke er en 'Startup Lock' eller 'Harddisk Lock' involveret i processen.

Hvis du har System 7.1/7.5 disketterne, skal du bruge den, der hedder
'Hjælpefunktioner 2'. Sæt den i diskettedrevet og tænd for computeren og
hold 'Skiftetasten' nede indtil du bå besked om at udvidelser er slået fra
(Extensions disabled), - så kan du blot slippe skiftetasten.

Forsøg så at finde det sikkerhedsprogram, det drejer sig om og slet det med
alle dele også evt. dele fra både mappen Kontrolpaneler, Udvidelser og
Startdiskmappen i Systemmappen. Lykkes det, så burde du kunne starte igen
på normal vis.

På Hjælpefunktioner 2 ligger også det værktøj - Diskværktøj/Drive Setup,
som du kan bruge til at omformattere harddisken med. Brug evt. det andet
program på disketten ' Apple HD SC Installer til at slette alle arkiver med
før du formatterer.

mvh. Erik Richard

Karl Erik Andersen wrote:

> [...]
>
> Hvis noen kunne ta en titt på skjermbildene her:
> http://www.expectingrain.com/kea/se30.html
>
> og gi meg noen tips, ville jeg være takknemlig.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Karl Erik Andersen

Dato : 08-01-01 07:35

> [...]
> ikke er en 'Startup Lock' eller 'Harddisk Lock' involveret i processen.

Det ser ut til at det er nettopp dette som er tilfelle.

> [...]
> hold 'Skiftetasten' nede indtil du bå besked om at udvidelser er slået fra
> (Extensions disabled), - så kan du blot slippe skiftetasten.

Som det andre bildet her viser, går ikke dette.