Klub tech
Fra : jacob

Dato : 04-06-06 08:36

Jeg ville sådan set bare høre jer der dykker i klub og har fanget
interessen for den teknikske dykning, opnår i ikke en stor opdeling i
jeres klub, og hvordan løser i dette. Jeg blev grebet fulstændigt af
teknisk dykning for et par år siden og overvejer meget at tage et
trimix kursus, men jeg er samtidig formand i min dykkerklub og jeg
finder det meget svært at forene disse to typer dykning vi har lidt
muren i krogene og mange diskusioner om hvorfor det ikke længere er
fedt at dykke med en 12 ltr. flaske, jeg mener stadig at det kan være
fedt at dykke "enkelt" en gang imellem men det der virkelig betyder
noget lige pt. er det tekniske, jeg syntes vi prøver at lave plads til
alle men ikke med videre succes jeg tror vi mister lidt medlemmer på
dette.
Har i andre lignende problemer, hvordan løser i disse jeg vil også
gerne høre fra jer der ikke er fanget af teknisk dykning oplever i
også disse opdelinger.
Mvh.
jacob

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-06-06 18:19

Hos os blander vi os ikke i om hvad man dykker rundt med af udstyr, men vi
griner da lidt når folk tøffer rundt med 50 kilo overflødigt udstyr. Og det
er da fedt at tøffe rundt på 70 meter med en 12 liter flaske og stadig have
masser af luft.

Lad være med at bekymre dig om hvad folk tænker om din "tekniske" dykning og
dyk som du har lyst til. Hvis dine klub kammerater synes det bliver for
meget vælger de nok en anden formand. Det vigtigeste ved dykning er vel at
man gør det på den måden man selv synes er bedst, men husk at lade andre
selv finde ud af hvad der er bedst for dem.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jesper Munk

Dato : 04-06-06 18:42

Hej Jacob.
Jo jeg kender godt problemet. jeg tror det er vigtigt at man giver plads til
alle former for dykning og acceptere at dykkere har forskelige
interesseområder. oplevelsens størrelse er ikke propertional med dybden men
kan være nødvendig hvis man godt vil se nogle
velbevarede vrag. os dybdedykkere kan godt have en masse indforståede regler
som er svære at lære og forstå for nye dykkere. Det kan virke
frastødende og snoppet på nogen. fortæl om hvad det fede er og hvordan man
kommer igang og vær selv med til at lære "de nye" at dykke dybere hvis de
vil.
ofte er det dem der gerne vil dykke dybt og ikke kan se hvordan man kommer
videre med det, der brokker sig i krogene.
Det er jo ikke raketvidenskab at dykke dybt, men man skal da vide hvad man
gør.

Mvh
Jesper

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-06-06 07:25

jacob wrote:
> Jeg ville sådan set bare høre jer der dykker i klub og har fanget
> interessen for den teknikske dykning, opnår i ikke en stor opdeling i
> jeres klub, og hvordan løser i dette.

Jeg tror man skal begynde med at definere teknisk dykning inden man kan
dele noget som helst op. I vores klub er det efterhånden normalt at
dampe rundt med dobbeltsæt og nitrox... Indenfor kort tid begynder vi
nok også at se folk dykke med stageflasker og accelereret deko (bliver
dog en udfordring at kravle op af stigen på kutteren med sådanne nogle
). Der er efterhånden nogle stykker med trimix uddannelse, men her
begynder det så at blive lidt mere besværligt da vi ikke har udstyr til
at blende trimix.

For et år eller 2 siden var der da en skulen/grinen til de få der slæbte
rundt på 2x10 (også kaldet dobbelt-rygskade) og det var ikke altid nemt
at få hjælp til lige at flytte flaskesæt... idag er det meget normalt
med 2x10 og de bliver flyttet rundt ligesom 15L gjorde før i tiden. Jeg
er lige kommet hjem fra tur i går aftes og der var vi 10 dykkere afsted,
2 med 15L, 7 med 2x10 og 1 med 2x10 samt 2x15... men hvem og hvornår der
dykkes tech det syntes jeg stadig er meget svært at definere, da grænsen
for tech dykning synes at flytte sig for hvert år der går.

Thomas
aalborgdyk.dk

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 06-06-06 10:46

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> wrote in message
> [...]

Jeg var også formand for en dykkerklub i den del år, men stoppede primært
netop fordi der ikke var plads til andre måder at dykke på. Jeg meldte mig
ind i Helgoland som altid har været fremme i skoene, og på det tidspunkt
havde besluttet at købe et continox anlæg. Når jeg har snakket "Tec" i
klubben har der altid været stor interesse, hvilket har bevirket at jeg har
starte en Tec gruppe med min egen helium biks med formålet:

"Der startes en Tec-gruppe i Helgoland, som primært være for dem der dykker
trimix. Formålet er at give mulighed for at blande helium i vores gasser,
arbejde sammen om Tec-turer, afholde Tec-aftner for alle interesserede m.m"

> [...]
> er efterhånden nogle stykker med trimix uddannelse, men her begynder det
> så at blive lidt mere besværligt da vi ikke har udstyr til at blende

Det burde nu ikke være så svært med partial, og når flasken er kommet under
50 bar, kan du bare booste resten igennem jeres normale kompressor. En
gemmensigtig 100 liter plast skraldepose virker fint som buffer.

> [...]
> dykkes tech det syntes jeg stadig er meget svært at definere, da grænsen
> for tech dykning synes at flytte sig for hvert år der går.

Ja det er meget flydende, f.eks. var jeg på Ares igår og dykkede med 2x16
med 32% og en 80% stage, som med en bundtid på ca. en time på 30m gav mig en
opstigningstid på 20 min (og stadig rigelig gas til et hyggedyk ekstra). Det
anser jeg personligt ikke for "Tek" dykning, da mange med lidt erfaring nemt
ville kunne gøre dette med lidt træning/uddannelse, og jeg tror faktisk
flere vil havde problemer med at holde varmen i en time ved 4 grader C.
Derimod var jeg på Lynetten i lørdags (max 8m) og lave et trimix test dyk,
hvor jeg havde mounted både min argon flaske og en 40 cf stage på hver side
af mit 2x12 vha. pony snaps upside down (appropos den tråd med at vende
tingene på hovedet). Det anser jeg for mere "Tek" end det første, selvom det
var et lille strand/fiske dyk.

/Sune

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-06-06 22:01

> [...]
> vende tingene på hovedet). Det anser jeg for mere "Tek" end det første,
> selvom det var et lille strand/fiske dyk.

Med andre ord er det udstyret der gør dykket til et tek-dyk. Så er jeg mere
rolig.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-06-06 08:07

Måske?-) det var i hvert fald ikke pga. overhæng virtuelt eller ej, men det
kunne også være de ting jeg trænede/øvede med mit test setup. Det virkede nu
ganske fint, men er noget jeg kun vil bruge til specielle dyk.
/Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-06-06 09:10

jacob skrev:
> Har i andre lignende problemer, hvordan løser i disse jeg vil også
> gerne høre fra jer der ikke er fanget af teknisk dykning oplever i
> også disse opdelinger.
> Mvh.

Det at have tekniske dykning i klubben gør at der bliver mere
aktivitet og er med til at inspirere medlemmerne i klubben til mere
dykning. De problemer der er, opstår fordi tekniske dykkere fylder
meget hvad angår flasker osv. og så koster fyldeanlæg lidt ekstra
når man skal kunne fylde mix.

mvh
Jonas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 06-06-06 10:12

jacob wrote:
> Har i andre lignende problemer, hvordan løser i disse jeg vil også
> gerne høre fra jer der ikke er fanget af teknisk dykning oplever i
> [...]

Jeg er også selv formand i min dykkerklub og jeg oplever tingene ret
uproblematisk. Jeg dykker selv hvad man nok må kalde for teknisk
dykning, men kan også nyde et stille natdyk på 10 m vand i våddragt
med min 2x7 på ryggen og en enkelt regulator.

I vores klub er der da ingen der tager anstød af hvordan andre vælger
at dykke, når bare det er sikkerhedsmæssigt gennemtænkt. Men jeg kan
da godt forestille mig, at der er klubber, hvor mangeårige
konservative medlemmer mener at vide, hvad der er bedst for andre. Hvad
man gør ved sådanne elementer ud over at ignorere dem, ved jeg ikke.

I vores klub er det heldigvis blevet sådan at folk som hovedrgel stort
set tager et nitroxcertifikat straks de er færdige som CMAS**. Det er
jo så også fordi vi har fået udryddet alle fordommene om hvad nitrox
er og ikke-er. Og i et sådant miljø med en åben tankegang er det
intet problem at nogle medlemmer (3-4 stykker) dykker teknisk dykning
(hvad det så end er).
I et sådant miljø oplever man heller ikke en skelnen mellem teknisk
og ikke-teknisk dykning, da der jo er en fuldstændig gradvis overgang
med de to ting, og tek-dykkerne jo også kan være med til
stranddykningen, på en meget ikke-teknisk vis.
Folk får jo også et ret uproblematisk forhold til større
dobbeltsæt, da det længere bundtider man får på nitrox på de 20-30
meter, gør at mange medlemmer køber både 2x10 og 2x12 (men god damn
hvor alle de store flaskesæt fylder i klubben).

Hvis jeg skal se nogle problemer kunne det være, at nogle nye
medlemmer måske ser dyb tek-dykning som ikke bare som et muligt mål
med dykning men som selve målet. Og de derfor kunne opleve frustration
i forhold til målet, når de opdager hvor langt der faktisk er til
det. Men her falder det tilbage på tek-dykkerne at optræde modent og
fornuftigt, - og ikke, som enkelt unge tek-dykkere jeg har set, at
bruge tekdykningen til at fremhæve sig selv. Men ved deltagelse i
klubbens øvrige dykkeraktivitet og generelle holdning, er tekdykkerne
hos os også med til at gøre det klart, at man kan have mange mål med
sin dykning.

Et andet og ret reelt problem er at tek-dykkerne ofte er dem, der
lægger med tid og energi i deres dykning. Hvis der ikke sker
tekdykning i klubben vil denne energi lægges i den "almindelige"
dykning, og således kunne trække en masser aktiviteter igang i
klubben. Ved at disse meget akstive klubmedlemmer begynder at tek-dykke
mister man en dynamo af erfarne dykkere inden for den "almindelige"
dykning. Her skal der således lægges et arbejde for at få nogle
andre og mere uerfarne medlemmer til at træde ind i den rolle.

Der kan således være en lille risiko for at klubben brækker over,
hvis ikke man har en åben indstilling til tingene blandt klubbens
medlemmer.

Ja, det er så vores beskedne erfaringer.

Jens Olsen

Fra : Poul Olesen

Dato : 06-06-06 11:02

> Har i andre lignende problemer, hvordan løser i disse jeg vil også
> gerne høre fra jer der ikke er fanget af teknisk dykning oplever i
> også disse opdelinger.

I min klub var der en vis modstand mod investering i nitrox anlæg for
ca. 5 år siden. Siden da er normen at alle CMAS 2* der dykker tager
nitrox certifikat. Vi er en håndfuld "tekniske dykkere" i klubben, men
det er også nogle af dem som står for f.eks. CMAS 1* uddannelse. Det er
klart at klubben har meget aktivitet og kunsten er at få nok aktivitet
på alle niveauer. Det er vist ved at være accepteret at lave ture der
kræver speciel uddannelse. Det er også blevet mere aktuelt nu vi skal
uddanne CMAS 1*, de skal ud og dykke og senere tager de CMAS 2* og de
dykker nogle år og så tager de måske CMAS 3*, nitrox, trimix,
rebreather, blender, speedbådscertifikat og hvad de ellers efteruddanner
sig med. Der er blevet både nye der skal hjælpes meget og mange gamle
som gerne vil ud. Vi begyndte sidste år at sætte krav på ture så nogle
var for CMAS 1*, på mange ture blev kravet CMAS 2* og vi begyndte
samtidigt at kræve CMAS 3* eller tilsvarende på enkelte ture - flere nu
end før.
Vi har i år besluttet at klubben skal have Helium og booster pumpe. Det
blev enstemmigt vedtaget på generalforsamlingen, så modstand mod teknisk
dykning kan man ikke sige der er.
Næste år har vi booket klubbens første trimix tur - 7 dage på Åland, det
bliver fedt.
Mit indtryk er at de mange muligheder for "dykkere" at lære mere end
blot at dykke, gør at flere fortsætter med dykning i flere år og det er
et klart positivt tiltag for klubben. Vi er ved at nå et niveau så det
ikke er et problem at der er både en krævende tur og en almindelig tur
på samme tid, vi har gjort en del for at uddanne mange til at kunne
arrangere ture.

MVH
Poul
Sportsdykkerklubben Aquarius
http://www.aquarius-dyk.dk/

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 06-06-06 11:04

Sune Jorgensen wrote:
> [...]
> anser jeg personligt ikke for "Tek" dykning, da mange med lidt erfaring nemt
> ville kunne gøre dette med lidt træning/uddannelse,

Det er sgu uhyggeligt du. Det er næsten præcis det sammen dyk jeg
lavede på Ares dagen før, både hvad angår flasker, blandinger og
tider. Spooky.....
Men i modsætning til dig, så vil jeg faktisk mene at den slags er
tek-dykning, da det som du selv siger kræver træning og uddannelse ud
over hvad 95% af danske klubdykkere har. Og det desuden er et
udstyrs-setup og en dykketype (tid og decomix) som vil være fremmed
for langt hovedparten af de danske sportsdykkere.
Men ingen har jo patent på at definere hvad tek-dykning er.

Jens Olsen