Nogen, der kan huske en artikel i JP om en~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-06-06 00:57

Jeg kan huske, at jeg for et par år tilbage læste en artikel i
Jyllandspostens Motorsektion om en englænder, der ombyggede gamle ellerter
eller Mini EL ved at fjerne elmotor, batteri mm. og lægge en lille
Industridiesel motor i køretøjet istedet

Det opsigtsvækkende var, at den ombyggede Mini-El var i stand til at køre
167 eller 164 km på en liter diesel.

Jeg har længe kigget efter oplysninger om denne mand eller hans køretøjer,
dog uden at ha forsøgt at kontakte JP for hjælp.

Nogen her,d er kan huske artiklen eller stødt på fænomenet andet steds?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Armand

Dato : 04-06-06 01:44

Frodo Nifinger skrev:

> Nogen her,d er kan huske artiklen eller stødt på fænomenet andet steds?

Kun om én på striben i Odense med en 70Hk's motorcykelmotor

--
Armand.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-06-06 12:18

> Kun om én på striben i Odense med en 70Hk's motorcykelmotor

Den ahr jeg såmænd også hørt om ....!

For at uddybe det lidt næremre, så opkøbte den her engelske herre gamle
Ellerter og konverterede dem om til Dieseldrift med en lille industridiesel.
Hastigheden var vist de normerede 45 km/t som ellerten kunne, den var altså
hypernøjsom med enten 164 eller 167 km på en liter.
Jeg kunne forestille mig sådan en konverteret til rapsolile - Så kunne man
tøffe fra og til arbejde i en uge på 2 liter af Alta's den bedste rapsolie
.
Den sætter unægteligt andre kørestøjers brændstofforbrug lidt i relief.

Fremgangsmåden må jo være, at hollde maskinen på sit maksimale
drejningsmoment og i øvrigt køre så langsomt, at vindmodstand ike er en
nævneværdig faktor og i øvrigt holde rullemodstand nede på et minimum.

Lige et tillægsspørgsmål!

En gammel skribent ved FDM's Motor og ingenør havde designet en lille 3
hjulet bil med indbygget hastighedskrængning i sving (Lidt ala Carver) Han
fik dog kun lavet en prototype med knallertmotor. Nogen, der ved, om den kan
ses på noget museum eller lign.?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Møller

Dato : 04-06-06 19:48

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> fik dog kun lavet en prototype med knallertmotor. Nogen, der ved, om den

Du mener tidligere?

Ing Teisen død 1990 75 år gammel, men du kan da læse lidt om ham i seneste
Motor, artikel side 146: Motors geniale Ole opfinder.
Og så har der i det hedengangne SMJ været flere artikler af og om ham.
Jeg ved ikke om hans geniale opfindelser er et eller andet sted, Teknisk
museum eller Sommers museum ville være oplagte steder, vig vil prøve at
spore ham.

Møller

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-06-06 20:35

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> drejningsmoment og i øvrigt køre så langsomt, at vindmodstand ike er
> en nævneværdig faktor og i øvrigt holde rullemodstand nede på et

Ikke på det maksimale omdrejningsmoment omdrejningsmæssigt set - men på det
laveste omdrejningstal. Drejningsmomentet fortæller ikke noget om hvor
sparsommelig en dieselmotor er.

--
Per, Esbjerg

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-06-06 21:18

> Ikke på det maksimale omdrejningsmoment omdrejningsmæssigt set - men på
> det laveste omdrejningstal. Drejningsmomentet fortæller ikke noget om hvor
> sparsommelig en dieselmotor er.

Så vidt jeg husker, ligger det maksimale drejningsmoment ikke ret meget over
tomgang på en Diesel. Min Citroen C3 1,4 HDI har Max torq ved 1700 RPM.
Andre endnu lavere.
Jeg har den opfattelse, at man får bedst ydelse/forbug ved netop maximal
drejningsmoment, i hvert fald på en diesel, altså en form for sweetspot.

Jeg er godt klar over, at omdrejningsmomentet ikke er et udtryk for en
motors forbrug. men hvis man begrænser sig til omdrejninger op til Max
moment og ikke langt over, tror jeg på, at man kan opnå enddog meget fine
resultater.

Det ærgrer mig lidt, at ingen anden åbenbart har bidt mærke i den artikel om
diesel-ellerterne.
Og man kan undre sig over, at ingen har kastet sig ud i at lave et
tilsvarende fikst lille pendlerkøretøj med minidiesel konverteret til
rapolie og hastigheder på max. 60 km/t.

Jeg kunne sagtens se formålet med en version af Ing Teisen's trehjuler med
rapsoliemotor og carving-egenskaber, og hvor man lod plasttanken til
brændstoffet indgå som en deformerbar zone i fronten. Rapsolie er jo
ugiftigt for miljøet!
Helt ideelt burde den så laves i PET eller lign.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 01:15

Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> Jeg har den opfattelse, at man får bedst ydelse/forbug ved netop maximal
> drejningsmoment, i hvert fald på en diesel, altså en form for sweetspot.

Min bil har samme motor; men selvom jeg jævnligt ligger på 1700rpm er
det da ikke med max drejningsmoment - Det skal sømmet i bund for at
motoren leverer.
Punktet ér måske en art sweetspot; men så kun som bedste økonomi ved max
belastning (hvad jo ikke er anvendelig i praksis) :-/

> [...]
> motors forbrug. men hvis man begrænser sig til omdrejninger op til Max
> moment og ikke langt over, tror jeg på, at man kan opnå enddog meget fine

Jeg undrer mig for såvidt over at man ikke har brugt endnu højere (á
ekstremt-) gearinger på den motor: Lavere omdrejninger á tæt ved de
nævnte 1700rpm, ved mere relevant hastighed (110?) burde vel kunne
kompensere for den tungere fod der skulle til at bringe bilen frem med
så høj en gearing :-/
Men alligevel regner jeg fabrikanterne for at vide bedre og at de brugte
gearinger ér de mest økonomiske!?

--
Armand.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-06-06 06:15

> Min bil har samme motor; men selvom jeg jævnligt ligger på 1700rpm er det
> da ikke med max drejningsmoment - Det skal sømmet i bund for at motoren
> leverer.

Det beviser at det er Hk. som "levere varen", max. moment er der hvor der er
flest tilrådighed relativt til omdr... .

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 11:43

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Det beviser at det er Hk. som "levere varen", max. moment er der hvor der er
> flest tilrådighed relativt til omdr... .

Nej :-|
Der hvor jeg villle hen er at såvel moment som HK -kurve er udlæst med
sømmet i bund på et rullefelt, og derfor bruger man ikke det ud fra
omdrejningerne aflæselige drejningsmomemt når man undervejs kun bruge
1/4 gas for at holde farten!!

--
Armand.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-06-06 05:09

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne forestille mig sådan en konverteret til rapsolile - Så kunne man
> tøffe fra og til arbejde i en uge på 2 liter af Alta's den bedste rapsolie
> .

Et sted jeg har arb., havde vi til intern service på virksomheden en
Ellert - den blev kaldt "Ligkisten". Ikke uden grund, der er SAT.. ikke
megen sikkerhed i sån' en :(.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-06 06:36

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Et sted jeg har arb., havde vi til intern service på virksomheden en
> Ellert - den blev kaldt "Ligkisten". Ikke uden grund, der er SAT.. ikke
> megen sikkerhed i sån' en :(.

Enig, men ike desto mindre har jeg set en Ellert blive jorcdet af en
lastbil, trukket under lastbilen en kilomet eller so og "elføreren"
kunne komme uskadt ud af køretøjet.

Vi kørte hver mogen fra Randers til Århus på landevejen. Da vi nåede
Spørring kunne vi ikke forstå, hvad det var for en gang smuldret
glasfiber der lå i vejkanten. Indtil vi kom op ad bakken forbi Spørring
og kunne se en lastbil der holdt med en ellert kilet fast under højre
forskærm....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-06-06 07:07

> Enig, men ike desto mindre har jeg set en Ellert blive jorcdet af en
> lastbil, trukket under lastbilen en kilomet eller so og "elføreren"
> kunne komme uskadt ud af køretøjet.

Han var MERE end heldig. For det var også et problem; man blev for let
overset - kørt over. Her omkring er der begyndt at køre en af deder indreg.
gokarts rundt, det er kun et sprgs. om tid inden det går galt. For ikke nok
med at han næsten ikke lægges mærket til, så har han et alternativt forhold
til færdselsloven :((.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-06 07:21

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Han var MERE end heldig.

Enig.

Selvom mange var overrasket over den stærke sandwichkonstruktion.

En let bil bliver skubbet af vejen, hvilket overfører en stor del af
kræfterne til personen i bilen....