Senegræs
Fra : Anita

Dato : 03-06-06 19:45

Er det korrekt husket, at senegræs ikke kan vokse i den alm. græsplæne som
bliver slået ofte? Altså samme måde som skalverkål.

Venligst Anita

Fra : Max

Dato : 03-06-06 19:40

Hej Anita

> Er det korrekt husket, at senegræs ikke kan vokse i den alm.
> græsplæne som bliver slået ofte? Altså samme måde som skalverkål.

Desværre nej :(

Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-06-06 20:53

On Sat, 3 Jun 2006 20:39:51 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Desværre nej :(

Jeg vil nu mene jo.
Hjemme hos mine forældre er en nabogrund fyldt med græs, bl.a. senegræs.
Efter min far begyndte at klippe en stribe af dette, forsvandt
senegræsset.

Men det kan jo komme an på en test - jeg har langs med min indkørsel
sået græs her i foråret, det er så småt ved at være lysegrønt. Men det
er især senegræs som er kommet op. Om nogle måneder kan jeg se om det er
forsvundet eller ej.

(Men jeg kan nok ikke huske at give svar om det her i gruppen til den
tid ......)

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-06-06 21:26

> Jeg vil nu mene jo.
> Hjemme hos mine forældre er en nabogrund fyldt med græs, bl.a. senegræs.
> Efter min far begyndte at klippe en stribe af dette, forsvandt
> senegræsset.

Så vidt jeg husker, klarer senegræsset sig godt, hvis plænen er
underernæret, mens det ønskede græs tager magten, hvis plænen er velforsynet
med gødning og vand.

Hilsen Inger

Fra : Anita

Dato : 03-06-06 23:09

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev

> [...]
> forsvundet eller ej.
>
> (Men jeg kan nok ikke huske at give svar om det her i gruppen til den

Det ville ellers være rart om du gad. :)

Jeg er ved at grave en tidl. køkkenhave, nu brakmark, igennem - og der er
simpelthen så meget senegræs. Så ville jeg jo gerne vide om jeg skulle være
omhyggelig med at få alle rødderne med op, eller det var ligemeget. Der skal
såes græs efterfølgende.

Venligst Anita

Fra : Anita

Dato : 03-06-06 23:06

"Anita" skrev

> skalverkål.

Øh... det var selvf. skvalderkål jeg mente. Det gik lidt hurtigt.

Venligst Anita

Fra : Max

Dato : 05-06-06 11:46

Hej Anita

> Er det korrekt husket, at senegræs ikke kan vokse i den alm.
> græsplæne som bliver slået ofte? Altså samme måde som skalverkål.

For en sikkerheds skyld konsulterede jeg lige svigerfar, nu pensioneret
frø- og planteavlskonsulent, og han giver mig ret, skal senegræs ud af
plænen, ja så skal det luges ud.

Mvh Max

Fra : Anita

Dato : 05-06-06 15:07

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> For en sikkerheds skyld konsulterede jeg lige svigerfar, nu pensioneret
> frø- og planteavlskonsulent, og han giver mig ret, skal senegræs ud af
> plænen, ja så skal det luges ud.

Æv. Man tak for svaret :)

Venligst Anita

Fra : TG4600

Dato : 05-06-06 22:54

Anita wrote:
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> Æv. Man tak for svaret :)
>
> Venligst Anita
jeg vil nu, baseret på egne erfaringer, sige at hvis du blot får
fjernet det mest af rødderne fra senegræsset, og efterfølgende får
etableret end tæt græsplane, som du holder velgødet, så behøver
senegræs, i hert tilfælde ikke at udgøre et problem.

Vi har lidt senegræs i nogle områder at vores nyanlagte plæne (2år)
og det er kun i periode hvor væksten går i stå, foreksmpel
tørkeperioder, at vi kan se at swnwgræsset vokser lidt mere end det
øvrige græs.

Så fortvivl ikke, grav så meget op så det mener er muligt, så
græsset (gerne noget tættere end angivet på pakningen) og hold det
så i god vækst - så skal i nok få mange gode tiner på plænen -
uanset hvad den skal bruges, fodbold, picninc el. andet.

/TG

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-06-06 23:20

I betragtning af at senegræs er/har været solidt repræsenteret i stort set
hver kvadratmeter jord i dette land, og netop græsplæner er det eneste sted
det aldrig bekæmpes, ville det være nærliggende at antage, at det ville være
meget synligt i mere eller mindre grad i enhver plæne. Dette lader ikke til
at være tilfældet. Derfor tillader jeg mig at konkludere, at slåning hen ad
vejen dræber senegræs i plæner.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen