Rhododendron
Fra : Peter Jensen

Dato : 17-06-01 10:13

Hej

Har for et par år siden har jeg set en rhododendron som blomstrer
juni-august. Er lysegul og bliver ca. 2-3 meter høj og skulle så vidt jeg
husker hedde noget i retning af Vicky. Er der nogen der kender denne plante?

Hilsen Peter

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-06-01 10:40

"Peter Jensen" <oz1aiv@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> juni-august. Er lysegul og bliver ca. 2-3 meter høj og skulle så vidt jeg
> husker hedde noget i retning af Vicky. Er der nogen der kender denne

Nej, men finder du ud af noget, kunne du så ikke lade høre fra dig.

Umiddelbart kan jeg ikke finde noget, der minder om det du ønsker - i det
hele taget er det meget svært at finde Rh., der blomstrer så sent, med
mindre det er en sekundær blomstring.
Den seneste jeg selv har er hybriden Midsommer, der blomstrer ind i Juli
måned.

Mht. navnet minder det om hybriden 'Viscy' - og størrelse og farve er sådan
set også OK. Du kan se den her:

http://jan.boegh.net/Haven/minhave.htm

sådan ca. midt på siden. (Farverne er ikke helt OK - de er lidt mere gule,
end de ser ud). Men den blomstrer langt tidligere.

mvh
Jan

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 17-06-01 20:16

> [...]
> juni-august. Er lysegul og bliver ca. 2-3 meter høj og skulle så vidt jeg
> husker hedde noget i retning af Vicky. Er der nogen der kender denne

Rhododendron auriculatum er vist den senest blomstrende Rhododendron. Den
blomstrer i juli/august med nogle store hvide blomster med rødlig eller
grønlig bund. Blomsten har en sødlig aromatisk duft.

Planten udvikler sig med tiden til et lille træ med store matgrønne blade.
Den nye vækst er kobberfarvet eller rødlig med lakrøde knopskæl op langs
skuddet.

Måske findes der nogle R. auroculatum hybrider, som blomstrer på samme
tidspunkt.

mvh

Preben

Fra : jytte jensen

Dato : 19-06-01 18:45

Det kan være en "Prunifolium" blomstrer i juli - august, farver rød,
orangerød, aprikos til orangegul og gul.
naturlig væksthøjde 3,5 til 5,5 meter. Meget hårdfør !
Prøv ellers dette link: http://rclink.ku.dk/~he/rhodo.htlm
Jytte

Preben Mikkelsen <oz1dx@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:or7X6.2415$hi6.354121@news000.worldonline.dk...

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-06-01 19:48

"jytte jensen" <jjens@mobilixnet.dk> wrote in message

> Prøv ellers dette link: http://rclink.ku.dk/~he/rhodo.htlm

Virker ikke.

mvh
Jan

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 19-06-01 21:03

jytte jensen <jjens@mobilixnet.dk> skrev i en
> [...]
> orangerød, aprikos til orangegul og gul.
> naturlig væksthøjde 3,5 til 5,5 meter. Meget hårdfør !

Jeg har ikke kunnet finde nogen Rhododendron med det navn. Der er en som
hedder R. pruniflorum, men den blomstrer i maj-juni.

Med de farver du nævner må det vist være en løvfældende azalie???

mvh

Preben

Fra : jytte jensen

Dato : 20-06-01 01:20

Hej Preben.
Nej jeg mener prunifolium, som betyder "blade som på et blommetræ" Det er
korrekt det er en løvfældende Azalea. Men azalea er jo blot et dansk navn
for rhododendron. Den skulle ligne "Bakeri" noget.
Vedr. linket som ikke virker : Prøv at søg på rhododendronforeningens
hjemmeside.

Venlig hilsen
nyhedsmeddelelse:GkOX6.4816$VQ4.751999@news010.worldonline.dk...

Fra : jytte jensen