SE/30
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-01-01 18:38

Jeg er blevet ejer af en Macintosh SE/30 med system 6.0 og MacWrite,
MacPaint og Word fra tilsvarende årgang. Eftersom jeg selv begyndte med
sådan en for 11 år siden og fik den stjålet ved et indbrud et halvt år
efter, er det en i alle måder smuk og gribende oplevelse at gense det
hele.
Jeg har også fået to sæt LocalTalkKit.
Planen er nu at forbinde SE/30 med min grå G3 (MacOs 9.01). Jeg vil også
gerne have dem til at dele min LaserWriter 4/600 PS. Vil det kunne lade
sig gøre?
Jeg har næsten alle versioner af systemsoftware fra de sidste 10 år på
lager. Hvor langt op vil det være hensigtsmæssigt at gå med SE/30?
Så skulle kunne teste SE/30 med Norton Utilities fra G3-eren. Har nyeste
Norton (min er 5.02) nogen problemer med at tage en så gammel Mac under
behandling?

Forresten er det en fryd at få en hel stabel manualer med, hvor alt
bliver forklaret grundigt på smukt og tydeligt dansk.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 06-01-01 22:21

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Planen er nu at forbinde SE/30 med min grå G3 (MacOs 9.01). Jeg vil også
> gerne have dem til at dele min LaserWriter 4/600 PS. Vil det kunne lade
> sig gøre?

4/600 er da, svjh, en netværksprinter med localtalk, så det skulle der
vel ikke være ben i, det er bare om at daisy-chaine dem sammen.

> Jeg har næsten alle versioner af systemsoftware fra de sidste 10 år på
> lager. Hvor langt op vil det være hensigtsmæssigt at gå med SE/30?

Jeg har gode erfaringer med 7.5.5. minus alle multimedie og
farvegrafik-komponenter som f.eks. QuickTime, ColorSync, og plus CFM-68K
og Mode32 7.5. Det tager ca. 2,5 Mbyte RAM med Open Transport og ca. 1,8
med klassisk AppleTalk, hvilket på et system med 8 Mb RAM eller mere er
ok -- men 7.1 er selvfølgelig mærkbart hurtigere ved opstart

/hc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-01-01 03:18

Hej Ove

- Heldige rad...!!-)

Alt afhængig af RAM, vil jeg mene, at du ikke må gå højere end til System
7.1.3. System 7.1.x er desuden usædvanlig stabil. Den kan også klare fx.
OpenTransport 1.0 og MacIP.

Men OK, den kan trække en System 7.5.5... En IT-bekendt fra Australien har
faktisk lagt det på sin SE 30, og han bruger den faktisk som en PowerBook
og tager den med sig rundt til de konferencer, han er med til, og det
vækker altid en vis opmærksomhed. -)
(Han hedder Geoff Heard og er sekretær for Østtimorkomiteen).

Mht. at bruge Norton 5 på den, så vil jeg nok være lidt varsom med det, da
opbygningen af NU er ændret totalt fra og med ver. 3.5. Istedet for skulle
du lave dig tre 'Emergency Disks' med 'Startup Diskbuilder' fra ver. 3,
hvis du har den. Du vil så få hjælpedisketter, der er specielt tilpasset
til en SE 30.

Har du ikke Norton 3 (4 stk. HD disketter), kan du sende mig en mail
off-list, så kan jeg evt. sende dig de arkiver, du har brug for.

mvh. Erik Richard

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
>
> Forresten er det en fryd at få en hel stabel manualer med, hvor alt
> bliver forklaret grundigt på smukt og tydeligt dansk.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 07-01-01 11:25

> Alt afhængig af RAM, vil jeg mene, at du ikke må gå højere end til System
> 7.1.3. ...
>
> Men OK, den kan trække en System 7.5.5...

Jeg er kommet i tanker om, hvorfor og hvornår jeg egentlig gik op på
7.5.5.

Jeg havde egentlig kørt maskinen på et meget stabilt system DK-7.1.3 i
adskillige år, men så købte jeg i juli 96 en StyleWriter 1200 og
installationsprogrammet opgraderede Finder til Finder DK-7.1.4 (den
bombede også undervejs, og det krævede lidt finurlighed at få den op at
køre igen).

Så kørte jeg med 7.1.4 i ca. halvandet år, men det var en lidt uholdbar
situation, fordi systemet nu nægtede at acceptere min 7.1.3
startdiskette, så jeg kunne kun starte op fra harddisken.

Da jeg i januar 98 kastede mig ud i at installere internetadgang på
SE/30'eren, så min kone kunne bruge den til at tjekke email (i stedet
for at forstyrre mig på min mac og også gerne ville installere den
dengang nyeste LaserWriter 8-driver pga. nogle nye features, som viste
sig at kræve CFM-68K, og røg ud i større reinstallationshelvede -- ja så
var tålmodigheden brugt op, og så satte jeg mig ned og kopierede system
7.5.5 fra min PM6500s start-cd ud på en zip, og gik i gang med at pille
overflødige filer ud indtil jeg havde fået 7.5.5 ned på ca. 1,8 Mbyte
RAM-forbrug og ca. 8 Mb disk.

Moralen i historien er (vist nok): Hvis du ønsker at holde dyret på
7.1.3, så pas på med hvad du installerer af (printer-) drivere.

/hc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-01 02:12

Hej Hans Christian

Hans Christian Hansen wrote:

> [...]
> installationsprogrammet opgraderede Finder til Finder DK-7.1.4 (den
> bombede også undervejs, og det krævede lidt finurlighed at få den op at

Dvs. at _printer-installationsprogrammet_ installerede en ny Finder? - Det
lyder lidt mystisk, synes jeg nok...

> Så kørte jeg med 7.1.4 i ca. halvandet år, men det var en lidt uholdbar
> situation, fordi systemet nu nægtede at acceptere min 7.1.3
> startdiskette, så jeg kunne kun starte op fra harddisken.

System 7.1.3 startdiskette, - var det en, du selv havde lavet? - Mig bekendt
kom der aldrig en fuld systemversion med ver.nr. 7.1.3, men man skulle bruge
Systemopdatering 3.0 for at bringe en 7.1 op på 7.1.3.

> [...]
> 7.5.5 fra min PM6500s start-cd ud på en zip, og gik i gang med at pille
> overflødige filer ud indtil jeg havde fået 7.5.5 ned på ca. 1,8 Mbyte

Det er noget lign., som Geoff Heard gjorde med sin SE 30, m en alligevel synes
jeg, det er godt gjort, at en så gammel fyr kan klare det.

> Moralen i historien er (vist nok): Hvis du ønsker at holde dyret på
> 7.1.3, så pas på med hvad du installerer af (printer-) drivere.

Tja, jeg kommer i tanker om, at det faktisk var noget lignende, som jeg kom ud
for med en LC, da en af mine venner fik en 1200 som afløser for en gammel
Stylewriter I. LC'eren ville simpelthen ikke acceptere 1200-installeren, og
det kan se ud som om det var heldig nok... Jeg brugte TomeViewer til at trække
driveren og Printerstyring ud med og installerede det så manuelt. Det
fungerede, og det gør det stadig, selvom han nu har solgt den i bytte for en
LC 630.

Så ja, pas på, hvad man gør med især nyere printersoftware og gamle systemer
-)

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-01-01 18:50

> [...]
> - Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jeg har ingen større ambitioner som de beskrevne i forhold til min
SE/30. Den skal kun sættes til det, som den naturligt er skabt til. Jeg
kan se, at jeg på lageret har system 7.01, der formodentlig rettede på
børnesygdomme i system 7.0. Jeg har også en disk, der hedder "System 7.0
Optimering Version 1.1.1", der iflg. det indlagte dokument forbedrer
hukommelseshåndteringen for system 7.0 og 7.01.
Der blev et spørgsmål hængende i luften om LaserWriter 8, der vist slet
ikke var opfundet dengang (?) Hvad er mere præcist moralen om
printersoftware, når man nu vil installere en printer (4/600 PS), der er
opfundet senere end den systemsoftware (7.01), man vil bruge?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 08-01-01 23:02

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Jeg har ingen større ambitioner som de beskrevne i forhold til min
> SE/30. Den skal kun sættes til det, som den naturligt er skabt til.

Ok, beklager hvis jeg lod mig gribe lidt for meget af nostalgi og gamle
sørøverhistorier.

> [...]
> Optimering Version 1.1.1", der iflg. det indlagte dokument forbedrer
> hukommelseshåndteringen for system 7.0 og 7.01.

Hvis du kan finde det frem, så er 7.1 et altså et mærkbart bedre system
end 7.0.x. De fik fjernet alle 7.0-bugsene i 7.1, og det var et rigtig
godt system. Desuden kom bl.a. muligheden for at læse pc-disketter med
som en del af systemet i 7.1 (før det var det tredjeparts-software).

> [...]
> printersoftware, når man nu vil installere en printer (4/600 PS), der er
> opfundet senere end den systemsoftware (7.01), man vil bruge?

Du kan prøve at bruge den LaserWriter, der ligger i det system, du
installerer. Det burde nok virke, PostScript er jo ret robust og ikke
alt for modelafhængigt. Men du vil formentlig gå glip af mere avancerede
features, så som valg af papirbakke, opløsning, gråtoner, og PostScript
level 2 funktioner.

Og så vidt jeg husker kunne der netop omkring de systemversioner være
bøvl med at bruge forskellige versioner af LaserWriter med samme
printer, print-jobs'ene gik i stå, o.l.
/hc

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-01-01 23:17

Hans Christian Hansen <hch@mail.dk.deletetherest.com> wrote:

> [...]
>
> Og så vidt jeg husker kunne der netop omkring de systemversioner være
> bøvl med at bruge forskellige versioner af LaserWriter med samme

Når jeg kigger tilbage i samlingen, ser det ud til, at jeg i sin tid er
hoppet fra 7.01 (med optimeringer) til 7.5. Er det ikke sådan, at man
kan hente alle disse systemer gratis et sted? - Og når så man har fået
netværket sat op, så kan man jo installere downloadet software på SE/30
fra G3, ikke sandt?

Ove Steen Smidt

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 08-01-01 23:02

> Dvs. at _printer-installationsprogrammet_ installerede en ny Finder? - Det
> lyder lidt mystisk, synes jeg nok...

Mystisk, men sandt. Hvad der så var endnu mere mystisk, var at den
installerede en hidtil ukendt version af Finder. Jeg kan tydeligt huske,
hvordan håret rejste sig på hovedet af mig, da jeg opdagede det efter
installationen.

> System 7.1.3 startdiskette, - var det en, du selv havde lavet? - Mig bekendt
> kom der aldrig en fuld systemversion med ver.nr. 7.1.3, men man skulle bruge
> Systemopdatering 3.0 for at bringe en 7.1 op på 7.1.3.

Ok, du er en vågen mand. Der var tale om en 7.1-startdiskette fra den
oprindelig 7.1-installation. Men 7.1.3 ville godt starte fra den, og
7.1.4 ville ikke.

/hc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-01 02:11

Hej Hans Christian

Der er et eller andet helt langt tilbage i de 'bagerste arkivdele' af hjernen,
der siger mig, at det måske er den US Finder-version, der blev lanceret med LC/PF
6xx serien, - og så forstår jeg godt hvorfor du ikke kunne bruge den gamle
diskette, for den driver, der blev lagt ind samtidig kan kun læse samme version
eller nyere systemversioner.

Man kan omgå de startproblemer ved at lave en startdiskette vha. Nortons Startup
Disk Builder fra NU 3.0/3.2, men det er såvidt jeg véd også eneste løsning.

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-01-01 11:33

> [...]
> - Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tak for gode svar. Jeg blev også straks slået af, hvor hurtigt SE/30
starter op sammenlignet med en G3. Og jeg tænkte straks på at bruge den
til hurtig nedskrivning af råtekst ude og hjemme. Den kan jo stikkes ned
i en solid bærepose.
Kan andre kommentere spørgsmålet om at bruge nyere Norton-versioner?
Jeg tror nok, at jeg har Norton 3.0 liggende et sted. Her mangler jeg en
forståelsesmæssig hjælp. Hvis to Mac-er er sat i netværk, kan den ene så
være startdisk for den anden? Altså kan G3 være startdisk for SE/30? Så
skulle SE/30 kunne få Norton-behandling fra G3. Hvis jeg ikke må bruge
Norton 5 til SE/30, kan jeg så (ved siden af Norton 5) lægge Norton 3 på
G3's harddisk og køre operationen derfra?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-01 02:38

Hej Ove

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> starter op sammenlignet med en G3. Og jeg tænkte straks på at bruge den
> til hurtig nedskrivning af råtekst ude og hjemme. Den kan jo stikkes ned

Ja, eller hvis du kan finde en bæretaske til en Classic/ColorClassic. - Den har
samme størrelse, så den passer også til en SE 30. I 1999 blev jeg tilbudt en
sådan taske til 150kr. og det endda i læder... Desværre købte jeg den ikke. (-

> [...]
> være startdisk for den anden? Altså kan G3 være startdisk for SE/30? Så
> skulle SE/30 kunne få Norton-behandling fra G3.

Hm... jeg mener ikke, du kan bruge din G3 som startdisk/CPU for SE 30'eren.
Systemer på SE'eren skal sættes ud af drift - gøres inaktiv. Og systemet skal
jo være aktivt på SE'eren for at kunne køre arkivdeling.

Jeg er ikke helt sikker, men det er måske muligt at starte SE fra en diskette
(Hjælpefunktioner 2 i System 7.1), men så er spørgsmålet, om G3'eren kan
registrere disketten som startdisk.

> Hvis jeg ikke må bruge Norton 5 til SE/30, kan jeg så (ved siden af Norton 5)
> lægge Norton 3 på G3's harddisk og køre operationen derfra?

Ja, men du vil ikke kunne bruge SpeedDisk til fuld defragmentering/optimering,
fordi systemet stadig er aktiv på SE 30'eren - men du vil altid kunne
defragmentere splittede filer, der ikke er aktive.

Du må ikke bruge Norton 3 til at reparere/optimere noget på din G3. Det kan
ødelægge din G3's directory struktur, hvis du forsøger.

Og mit tilbud om at lave de to hjælpedisketter står stadig ved magt, hvis du
ikke kan få det gjort selv - eller kan finde din Norton 3/3.2.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-01-01 18:50

> [...]
> Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tak. Jeg kan godt se pointen i, at pointen i, at systemet på SE/30 skal
være aktivt for, at der kan være kontakt mellem maskinerne.
Jeg har set i lageret med gamle programmer på diskette. Jeg har Norton
2.0 og 3.2. Men ellers tak for tilbudet.
Jeg får nok ikke gjort noget ved det før weekenden. Men så skal jeg nok
fortælle, hvis jeg gør nogle interessante erfaringer.

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 08-01-01 22:13

ossmidt@post11.tele.dk,Ny-Internet writes:

> [...]
>printersoftware, når man nu vil installere en printer (4/600 PS), der er
>opfundet senere end den systemsoftware (7.01), man vil bruge?

Hej Ove Steen,

Kig ud på WorkShoppen på lørdag, som sædvalig har Niels Riis Ebbesen en
del af sine gamle Mac'er med og han ved en gruelig masse om emnet.

hilsen Hanne