Krav til MC's bremser
Fra : Susan Howard

Dato : 17-06-01 08:32

Hej NG

Håber du kan hjælp mig. Jeg har lige bestået teoriprøven og skal snart til
køreprøve. Jeg har fået udleveret et regulativ vedr.mc'er som omhandler
styrtøj, lys, bremsere osv., det jeg kan blir spurgt om til køreprøven. Jeg
er blevet lidt i tvivl med hensyn til bremser da regulativet er meget rodet
skrevet. Sammen med venner er vi kommet frem til følgende krav omkring
aktiveringen af bremsere:

Håndbremsen max må kunne trækkes halvvejs ind.
Fodbremsen max må kunne trædes 3 cm ned.

Specielt bagbremsen er lidt tricky, da den jo enten kan være aktiveret af et
kabel, en stang eller hydraulisk, det eneste kæresten kan huske er, at ved
stang eller kabel træk må vinklen på armen ved bremsetromlen max være 90° i
forhold til stangen eller fæstningspunktet på kablet.

Kan I sætte det her på plads en gang for alle.

Evt. hvis nogle har noget "officielt" på skrift de kan sende vil jeg blive
glad.

mvh
Susan

Fra : Thomas

Dato : 17-06-01 09:44

> Håndbremsen max må kunne trækkes halvvejs ind.

Nej 2/3 ind ved normalt bremsetryk.

> Fodbremsen max må kunne trædes 3 cm ned.

Ja 2/3 cm siger man der. Nemt at huske da det også er "2/3"

> [...]
> stang eller kabel træk må vinklen på armen ved bremsetromlen max være 90°
> forhold til stangen eller fæstningspunktet på kablet.

Ja både 2/3 cm og 90 grader max ved bremsning. Indstil stang eller kabel så
det overholdes.
Hvis bagbremsen har en indikator (lille pil eller ligende), som viser max
udslag ved bremsning, så er det den i skal gå efter og ikke de 90 grader.

> Kan I sætte det her på plads en gang for alle.

Håber da, men det burde nok stå i teoribogen for mc.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-06-01 16:09

Thomas wrote:

> Nej 2/3 ind ved normalt bremsetryk.

Kommer det ikke an på om det er mekaniske eller hydrauliske bremser?
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 17-06-01 23:27

Thomas <Felling@home.now> skrev i en
..

> [...]
max
> udslag ved bremsning, så er det den i skal gå efter og ikke de 90

Jo!

Indikatoren angiver nedslidningen af bremsebelægningen, imens det med de
90° drejer sig om maximal. effektiv længde af "brækarmen", og derfor om
betjeningskraft!
Tager man armen af og flytter den ét hak på strålenoten bliver
indikatoren stadig siddende, imens at man har flyttet armen tid en mere
eller mindre heldig side hvad angår den effektive længde!

--
Armand.
(inde i teknikken - men ikke i lovgivningen)

Fra : Rune \(RR\)

Dato : 18-06-01 09:34

> Håber du kan hjælp mig.

Her er en jeg husker...

For og bag bremse skal virke uafhænging af hinanden.

MVH Rune

Fra : Henry

Dato : 18-06-01 09:52

> Her er en jeg husker...
>
> For og bag bremse skal virke uafhænging af hinanden.

Ja uha, den har jeg også luret lidt på, så har jeg et problem med min
viffer.... med linkede bremsere. Mon der ikke menes at det skal være
"isolerede" systemer således at hvis det ene f.eks. bløder så fortsætter den
anden "kreds" med at virke?

mvh
Henry

Fra : Rune \(RR\)

Dato : 18-06-01 12:37

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> viffer.... med linkede bremsere. Mon der ikke menes at det skal være
> "isolerede" systemer således at hvis det ene f.eks. bløder så fortsætter

Jepsen, lige præsis..

Men en motorsagkyndig, fisker efter ordet uafhænging.
og er egenlig ikke interesseret i den store udredning om link
af bremser.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-06-01 11:20

"Rune (RR)" wrote:

> Her er en jeg husker...
>
> For og bag bremse skal virke uafhænging af hinanden.

Hvad så med Moto Guzzi?.

Ib Jakobsen
senator@post.tele.dk

Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.