Hvem må styre trafikken?
Fra : Ukendt

Dato : 03-06-06 18:51

I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?

Fra : Michael Lund

Dato : 03-06-06 19:18

"Peter" <0> skrev i en meddelelse
>I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
>kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
>dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?

Det samme sker på det årlige træf den lokale mc klub holder hér. Har også
undret mig meget.

Det skal lige understreges at vi i mit tilfælde taler om "pæne" motorcykel
entusiaster og at det drejer sig om ca. 200-300 mc'ere.

Jeg holdt tilbage i over 10 min. og lyset skiftede hyppigt mellem grøn og
rød.

Mic.

Fra : Per O.

Dato : 03-06-06 22:03

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> motorcykel entusiaster og at det drejer sig om ca. 200-300 mc'ere.
>
> Jeg holdt tilbage i over 10 min. og lyset skiftede hyppigt mellem grøn og

nu synes jeg ofte at de fyre på de tohjulede kører med hovedet placeret et
andet sted end inde i hjælmen .. måske i hullet længere nede på bagsiden af
kroppen! Jeg oplever i hvert fald ofte at de: 1.tror de er udødelige (når
man ser deres kørsel) 2.tror de kan køre hvor det passer dem og 3. bliver
pi... sure hvis man bare følger færselsloven og så kommer i vejen for deres
enevældige fremfærd.
Jeg har generelt ikke den store tiltro til MC'ere, og bliver positivt
overrasket når de kan finde ud af at følge færselsloven hvad angår hastighed
og især placering og overhaling. Det er især de tosser som drøner rundt uden
styrthjælm (der er vel alligevel ikke noget som kan gå i stykker inde i
skallen) på en stor antik, larmende MC af amerikansk afstamning. Den anden
gruppe er meget unge mænd på meget store bambusraketter, som synes at alt og
alle kører aaaaaalt for laaaangsomt, og som derfor ser sig nødsaget til at
sno sig zigzag gennem trafikken medens de satser på at vi andre når at
bremse før vi kvaser dem.

Hvis ovennævnte lyder negativt, så er det nok fordi jeg sjældent har oplevet
MC'ere køre normalt .... men stor respekt til de som kan styre de kræfter
der sidder mellem benene på dem, den type findes heldigvis også, men ud fra
mine personlige oplevelser er de desværre i mindretal.

Per O.

Fra : Lars Holst

Dato : 04-06-06 22:20

"Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> said in

> [...]
> de kræfter der sidder mellem benene på dem, den type findes heldigvis
> også, men ud fra mine personlige oplevelser er de desværre i

Det var en yderst enfoldig fremlægning.

Jeg synes godt nok der er flere bilister der kører med hjernen på en
trailer eller i bagagerummet end der MC'ister der kører med hjernen i
r*ven.

Jeg har kørt MC et år længere end jeg har kørt
bil.............hmmmmm...........lige godt 25 år. Og jeg har færdedes i
disse kredse............(dog ikke rygmærke gejl, HD'ere, narko og
voldsorgier)...........lige så længe.

Besindige mennesker fra alle samfundslag og med alle tilknytninger til
arbejdsmarkedet. Høje, lave, tynde & tykke..........rige, fattige.......

At generelisere på den måde som du gør er diskriminerende.

--
Lars Holst

Fra : Per O.

Dato : 05-06-06 13:04

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejdsmarkedet. Høje, lave, tynde & tykke..........rige, fattige.......
>
> At generelisere på den måde som du gør er diskriminerende.

Hvis du lige læser mit indlæg en gang til (og grundigt denne gang please),
så vil du se at jeg skriver hvad min personlige oplevelse har været, og det
er ikke en generaliesring, men et beklageligt faktum. Jeg skriver også at
der er nogen som godt kan finde ud af at styre de hestekræfter de har mellem
benene, men at jeg bare synes de er i undertal i min verden. Måske har jeg
været uheldig, men du kan ikke anfægte at det er forholdet i forhold til de
MC'erer jeg har 'mødt' i trafikken!
Der er også betydeligt flere bilister end der er MC'ere, og en del MC'erer
kører bil en del af året. Det er jo ikke noget argument at andre er endnu
dummere end en selv til at bevæge sig i trafikken, når man skal forsvare sig
selv. Det svar til at forsvare en hastighedoverskridelse med at der jo er
andre som kører endnu mere for stærkt ... den forklaring vil selv en jydsk
sheriff ikke købe.
--
Per O. Madsen
www.skaldepande.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-06-06 18:48

"Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er andre som kører endnu mere for stærkt ... den forklaring vil selv en

Jamen Per da - allerede de første 3-4 linier i dit svar her beviser jo din
generaliserig af motrorcyklister.

Jeg kan vel ligeså godt svare at det må være dig, der her i eftermiddags
blev liggende 4-5 kilometer i yderbanen på vestmotorvejen trods flere
rigtigt store huller, hvor du ku ha trukket ind og ladet trafikken passere ?
Men det var osse en Mondeo - og sådan kører alle Ford-kørere ?

Selv har jeg nu overlevet trafikken i København på motorcykel i 8 år - og
det er fandeme ikke bilisternes skyld ! Biler, taxaer, busser og lastvogne
har alle deres store andele af brugere, der aldrig skulle ha lov til at køre
uden politieskorte. At du og andre så overser denne kæmpe skare af
lovbrydere og fokuserer på mc'ere gætter jeg på skyldes at nogle af de mest
iøjen- og øre-faldene anser udstødning for noget de kan overlade til en
blikkenslar' og at en - heldigvis faldende - del af dem kører med en eller
anden form for reklame på ryggen.
Forresten er jeg overbevist om at trafikkens problemer ville være meget
mindre hvis vi fik færdselspolitiet ud af foto-vognene og tilbage i
trafikken. Trods min daglige færden i Kbh-trafikken sker det vist højest een
gang om måneden at jeg ser politiet stoppe en trafikant. Politiet fravær
betyder helt tydeligt at en stadig større gruppe af trafikanter ter sig
værre og værre år for år. Her i byen kan du stort set køre som du vil - så
længe du ikke forårsager en personskade melder Politiet at de ikke har tid
til at komme til ulykkestedet. "I må selv klare det" lyder svaret....

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Per O.

Dato : 05-06-06 19:54

> Jamen Per da - allerede de første 3-4 linier i dit svar her beviser jo din
> generaliserig af motrorcyklister.

Hvis jeg skal tage ud fra mine personlige oplevelser (og det er altså bare
det jeg gør) så ser det desværre sådan ud. Jeg kan ikke gøre for at jeg
tilfældigvis har været uheldig at møde en overvægt at klaphatte på to hjul.
Jeg har (som allerede nævnt to gange) oplevet fine motorcyklister, de udgør
bare ikke hovedparten af dem jeg har mødt. Jeg påstår ikke at hovedparten af
MC'erne i danmark kører åndssvagt, hvis du nu også læser hvad jeg skriver ..
jeg skrive bare at det er tilfældet for MIG!

> [...]
> ?
> Men det var osse en Mondeo - og sådan kører alle Ford-kørere ?

Se det er jo igen din personlige oplevelse, og den vil jeg da ikke sætte
spørgsmålstegn ved. Hvis alle Ford kørere (dig selv inklusive) som du har
mødt kører af H.. til, så er det da klart at du har det sådan. Det er heller
ikke en generalisering, men bare en beskrivelse af DIN virkelighed. Men nu
ved jeg godt at du bare driller, så det er ok med mig.

> [...]
> mest iøjen- og øre-faldene anser udstødning for noget de kan overlade til
> en blikkenslar' og at en - heldigvis faldende - del af dem kører med en

Jeg overser dem ikke, men hvis du lige kigger tilbage til trådens start, så
var emnet mc'ere og ikke bilister, som ellers får på hattepulden i de fleste
sammenhænge. Nu var det for en gangs skyld de tohjulede som fik en over
nakken, hvilket nogen så ikke kan tåle .. fred med det.

> Forresten er jeg overbevist om at trafikkens problemer ville være meget
> mindre hvis vi fik færdselspolitiet ud af foto-vognene og tilbage i
> trafikken.

112% enig.
--
Per O. Madsen
www.skaldepande.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 06-06-06 14:28

Peter wrote:
> [...]
> mc'er kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af
> cyklen og dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må

Det kan måske opfattes som et "sluttet optog"

Færdselslovens § 7 stk. 6

Stk. 6. Trafikanter skal give fri passage for forsvarets
og civilforsvarets kolonner, grupper af børn under
opsyn af ledere, ligtog eller andet sluttet optog.

Ad stk. 6.: - Pligten til at give fri passage forudsætter, at kolonnen eller
optoget er samlet så meget, at der ikke er store åbninger mellem de enkelte
grupper, hvor passage uden fare og ulempe kan finde sted.
En kolonne, et optog m.v. er at betragte som et meget langt køretøj. Er den
forreste del af en samlet kolonne f.eks. kommet over for grønt lys, kan den
resterende del følge efter, selv om der bliver rødt. Tilsvarende må antages
at gælde vedrørende vigepligt, såfremt den forreste del af kolonnen eller
optoget er kommet lovligt ud på eller over en vej, således at de kørende,
der ikke har vigepligt, kan se, at det drejer sig om en kolonne, ligtog
eller andet sluttet optog.

Leif

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-06-06 22:11

Michael Lund skrev:
> [...]
> entusiaster og at det drejer sig om ca. 200-300 mc'ere.
> Jeg holdt tilbage i over 10 min. og lyset skiftede hyppigt mellem grøn og

Det eneste tilfælde, jeg kan komme på, hvor man må følge med over for
rødt uden at det er under politiets vejledning, er hvis man er deltager
i et ligfølge.

I alle andre tilfælde skal der, svjv, foreligge en polititilladelse.

Så i begge tilfælde er det muligt det har været lovligt, men også ulovligt.

Nu står der ikke noget om hvilken form for MC'ister det var i første
tilfælde. Men jeg har set rockere gøre det, og de havde helt sikkert
ikke tilladelse til det. I det tilfælde, hvis de havde haft tilladelse,
ville der helt sikkert havde været en eller flere MC-betjente der
sørgede for at holde trafikken tilbage.

Men det kan godt lade sig gøre at få en tilladelse til ikke at
respektere lyset i et kryds. Jeg vil tro at det "HD-løb" der udgik fra
Gråsten i sidste weekend havde søgt og fået tilladelse til at køre
uanset hvad lyset. Men det er så ikke umuligt at Hjemmeværnet var hyret
til at hjælpe politiet med afviklingen i de kryds hvor det var nødvendigt.

Men fordi man er ude at køre "hyggetrans" i flok får man ikke bare en
tilladelse.

--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 03-06-06 19:22

> [...]
>kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
>dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?

Hvis det var en motorcykelbetjent, så ja. Ellers ikke.
Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-06 19:24

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter" <0> skrev i en meddelelse
>>
> Hvis det var en motorcykelbetjent, så ja. Ellers ikke.
> Hilsen Matthias

Det var han langt fra!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-06-06 19:27

Matthias H Matthiessen wrote:
> "Peter" <0> skrev i en meddelelse

> Hvis det var en motorcykelbetjent, så ja. Ellers ikke.

Du skal - ifølge færdselsloven - holde tilbage for kolonner m.m..

Hvem har det rigtige skriv? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-06-06 19:30

It happens that Per Henneberg Kristensen formulated :

> Du skal - ifølge færdselsloven - holde tilbage for kolonner m.m..

> Hvem har det rigtige skriv?

Er det §7 stk 6 vi skal have fat i ?
"Stk. 6. Trafikanter skal give fri passage for forsvarets og
redningsberedskabets kolonner, grupper af børn under opsyn af leder,
ligtog eller andet sluttet optog."

Den handler godt nok om udrykningskørsel mv. men jeg vil mene at "andet
sluttet optog" også vil omfatte motorcykler på tur.

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-06-06 22:24

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> Den handler godt nok om udrykningskørsel mv. men jeg vil mene at "andet
> sluttet optog" også vil omfatte motorcykler på tur.

Hvis de har søgt og fået tilladelse.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-06-06 22:17

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Du skal - ifølge færdselsloven - holde tilbage for kolonner m.m..
>
> Hvem har det rigtige skriv? :)

"Udrykningskørsel m.v.
§ 7. Justitsministeren fastsætter bestemmelser om udrykningskørsel og
kan herunder fravige regler i denne lov.
-
Stk. 6. Trafikanter skal give fri passage for forsvarets og
redningsberedskabets kolonner, grupper af børn under opsyn af leder,
ligtog eller andet sluttet optog."

Man skal så blot huske at man skal have tilladelse til at gennemføre et
optog. Og det er ligegyldigt om man går eller kører.

De øvrige nævnte skal ikke søge tilladelse. Men det falder også rimelig
naturligt at give plads til Beredskabets kolonner og til børn.

Der er i øvrigt stor uvidenhed om hvad man må og ikke må i et ligtog.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-06-06 19:31

Matthias H Matthiessen wrote:
> "Peter" <0> skrev i en meddelelse

> Hvis det var en motorcykelbetjent, så ja. Ellers ikke.

Jeg fandt det selv selv :)

Trafikanter skal give fri passage for ..... bla bla bla .. eller andet
sluttet optog.

Så kan vi diskutere derfra :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-06-06 19:40

Per Henneberg Kristensen submitted this idea :
> Jeg fandt det selv selv

Naaa, du lurede mit indlæg gjorde du ;)

"The reason there are two senators for each state is so that one can be
the designated driver." - Jay Leno

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-06-06 09:00

Henrik Stidsen wrote:
> Per Henneberg Kristensen submitted this idea :

> Naaa, du lurede mit indlæg gjorde du ;)

Jeg indrømmer min Golf er hurtig ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-06-06 19:27

Peter submitted this idea :
> I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
> kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
> dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?

De kører i kortege hvilket svjh betyder at hele rækken må fortsætte
hvis første mand er kørt over for grønt - uanset signalfarven. Om jeg
husker korrekt, om det kræver tilladelse fra politiet og om fyren må
styre trafikken må du nok spørge dk.videnskab.jura om :)

"Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on
the roof and gets stuck." - George Carlin

Fra : Niels Bengaard

Dato : 03-06-06 19:41

> [...]
> korrekt, om det kræver tilladelse fra politiet og om fyren må styre
> trafikken må du nok spørge dk.videnskab.jura om :)

Hvad er kortegekørsel? En samling af folk der kører sammen? Så kan jeg
nemlig ikke forestille mig man bare kan køre overfor rødt.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-06 19:45

Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er kortegekørsel? En samling af folk der kører sammen? Så kan jeg
> nemlig ikke forestille mig man bare kan køre overfor rødt.
>
> Niels

Det kunne jeg heller ikke, og de var da heller ikke tilfredse med, at jeg
standsede for rødt anyway - der blev ihvertfald kvitteret med en langefinger
og en snotklat på frontruden

Fra : Niels Pein

Dato : 03-06-06 20:18

"Peter" <0> skrev...

> de var da heller ikke tilfredse med, at jeg standsede for rødt anyway
Var du med i kortegen, siden de ikke syntes om at du standsede for rødt?
--
Mvh. Niels

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-06 20:24

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter" <0> skrev...

> Var du med i kortegen, siden de ikke syntes om at du standsede for rødt?
> --
> Mvh. Niels

Jeg var ikke med i kortegen... Jeg var jo i bil, og de kørte mc

Fra : Michael Lund

Dato : 03-06-06 20:38

"Peter" <0> skrev i en meddelelse
> "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg var ikke med i kortegen... Jeg var jo i bil, og de kørte mc

Tror der menes at Niels (og jeg) ikke kan se problemet med at du standsede
for rødt.

Mic.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-06-06 09:20

Peter wrote:
> [...]

> jeg standsede for rødt anyway - der blev ihvertfald kvitteret med en
> langefinger og en snotklat på frontruden

De havde nok set rødt ....

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Flemming

Dato : 03-06-06 19:41

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> husker korrekt, om det kræver tilladelse fra politiet og om fyren må
> styre trafikken må du nok spørge dk.videnskab.jura om :)

Så er vi jo en hel del der kunne begynde at køre i kortege hver morgen på
vej til arbejde. Spørgesmålet er bare om hvem der kommer først frem og får
"indtaget" de vigtigste lyskryds

Mvh. Flemming

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-06-06 22:26

Flemming skrev:
> Så er vi jo en hel del der kunne begynde at køre i kortege hver morgen på
> vej til arbejde. Spørgesmålet er bare om hvem der kommer først frem og får
> "indtaget" de vigtigste lyskryds

Og gu've' hvad der ville blive sagt til det hvis vi,i lastbilerne,
begyndte at gøre det også.

Fra : Jens

Dato : 04-06-06 06:05

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> Og gu've' hvad der ville blive sagt til det hvis vi,i lastbilerne,
> begyndte at gøre det også.

"Rubber Duck, We got ourselves a convoy!" ?
--

Jens F

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-06-06 12:50

Jens skrev:
> "Rubber Duck, We got ourselves a convoy!" ?

Det er over "snakkeren".

Jeg tænkte nu mere på hvad den øvrige trafik ville sige.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-06-06 22:23

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> korrekt, om det kræver tilladelse fra politiet og om fyren må styre
> trafikken må du nok spørge dk.videnskab.jura om :)

Den med at følge efter i en sluttet trop, hvis den første kan køre over
for grønt er jeg ikke sikker på holder. Men det kan godt ske man må.

Men den med at en kører frem i krydset og holder og stopper den øvrige
trafik holder ikke.

Man behøver ikke være betjent for at stå ude i et lyskryds og dirigere
trafikken. Men man skal være påklædt så det tydelig fremgår at det er
det man har gang i. Og det lyder ikke til at være tilfældet.

Fra : Armand

Dato : 04-06-06 01:06

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> trafikken. Men man skal være påklædt så det tydelig fremgår at det er
> det man har gang i. Og det lyder ikke til at være tilfældet.

Det holder heller ikke!

Jeg havde en kollega engang som kunne være irriterende nævenyttig, og
som det B-menneske jeg er anså jeg tillige ham for irriterende punktlig
om morgenen. Men en morgen kom han alligevel over en halv time for sent:
Han havde sprunget til og dirrigeret trafikken omkring et halv-spærrende
uheld der var sket på hans arbejdsvej, og selv da politiet ankom på
stedet syntes de åbenbart at han gjorde en fint arbejde og lod hám passe
trafikken fortsæt mens de gjorde deres (øvrige) gøremål og først den
Falck-mand der fjernede den sidste bil fik medlienhed med ham og "gav
ham fri"
En fin historie der holdt os andre lidt oppe når "nævenyttige Niels"
foldede sig lidt for markant ud i herdagen; men også en dokumentation på
at man ikke nødvandigvis skal have hvide ærmer og en politistav for at
dirigere trafikken :-|

--
Armand.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-06-06 10:58

> Det holder heller ikke!

Nej selvfølgelig holder den ikke, i så fald skulle udstyret være lovbefalet
standard ligesom "trekanten".

Eksempelvis er det jo nok for de fleste en kendt sag at ved fremkomst til et
ulykkessted, er første opgave at "standse ulykken", heri indgår også
regulering af trafikken. Så selvfølgelig holder den ikke.

> [...]
> foldede sig lidt for markant ud i herdagen; men også en dokumentation på
> at man ikke nødvandigvis skal have hvide ærmer og en politistav for at

Bor selv ved et vejkryds, i nærheden af en til/afkørselsvej til motorvej,
jeg har flere gange reguleret trafikken i vejkrydset vej motorvejsulykker,
indtil polititet er kommet, har endda oplevet at den først ankomne stoppede
og spurgte om jeg kunne holde "skansen" endnu 5 minutter så ville en kollega
komme og "hjælpe".

MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-06-06 11:38

Armand skrev:
> [...]
> foldede sig lidt for markant ud i herdagen; men også en dokumentation på
> at man ikke nødvandigvis skal have hvide ærmer og en politistav for at

Mit holder sådan set stadig, for du har bevæget dig over i det område
der kaldes "Nødret". Der er sket en ulykke, og for ikke at gøre tingene
værrere kan man komme om ved mange ting man eller ikke kan.

Men en flok MC-ister på tur kommer ikke ind under nødret.

I øvrigt er det det forkerte udstyr du angiver.

Det rette udstyr er et hvidt bandoler og en hvid trafikreguleringsstav.
Begge dele i refleks.

(Er selv uddannet til det, og har stadig udstyret liggende. Og de hvide
refleksbind til arme og ben fik jeg sådan set selv indført dengang.)

Fra : Armand

Dato : 04-06-06 01:32

Finn Guldmann skrev:
> [...]
> trafikken. Men man skal være påklædt så det tydelig fremgår at det er
> det man har gang i. Og det lyder ikke til at være tilfældet.

Hvis gruppen opfatter sig som et optog og derfor regner sig for fuldt
berettiget til at passere et lyskryds i samlet flok, uanset om lyset vil
skifte under forløbet - Så er dét at de forreste to kører frem og holder
for snuden af de to retninger der holder for rødt, da en udemærket måde
at sikre sig imod at en trafikant ikke har opfattet situationen og
blindt kommer til at køre frem når han får grønt :-|

At det så er dokumenteret både at det er ulovligt at køre over for rødt,
og at selv landsretten finder lovgivningen og skrifter derom for
uigennemsigtige er en anden sag; men alligevel er det at "styre
trafikken" (jvf. subj.) i grunden ikke særskilt mere ulovligt end at
kolonnen kører over for rødt :-|

--
Armand.
(der selv har været med til at praktisere "forretningsgangen" ved især

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-06-06 02:03

men alligevel er det at "styre
> trafikken" (jvf. subj.) i grunden ikke særskilt mere ulovligt end at
> kolonnen kører over for rødt :-|

Nej, hvorfor kun nøjes med en lovovertrædelse, når man kan "slå 2 fluer med
1 slag" ;)).

Fra : Hr. Jensen

Dato : 04-06-06 07:46

Den Sun, 04 Jun 2006 02:31:44 +0200 sendte Armand
<armand@mc-chaufforerne.dk> følgende røgsignaler:

>Armand.
>(der selv har været med til at praktisere "forretningsgangen" ved især
>motorcykel-bryllupper)

Jeg vidste godt at motorcyklister har et meget personligt forhold til
den 2-hjulede, men at man ligefrem lader motorcyklerne gifte sig med
hinanden, var jeg sgu'tte klar over.

--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 01:47

Hr. Jensen skrev:
> [...]
>
> Jeg vidste godt at motorcyklister har et meget personligt forhold til
> den 2-hjulede, men at man ligefrem lader motorcyklerne gifte sig med

Hvor tror du ellers at alle de små motorcykler skulle komme fra hvis
ikke man samfører et passende par indimellem?

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-06-06 11:48

Armand skrev:
> [...]
> at sikre sig imod at en trafikant ikke har opfattet situationen og
> blindt kommer til at køre frem når han får grønt :-|

Jeg kan da godt se det praktiske, for MC-isterne, i at de ikke skal
stoppe så mange gange, men den holder jo ikke i byretten. (Og
tilsyneladende heller ikke i landsretten.(Han var jo stadig dømt for at
havde gjort noget ulovligt, selvom selve straffen bortfaldt.))

> [...]
> uigennemsigtige er en anden sag; men alligevel er det at "styre
> trafikken" (jvf. subj.) i grunden ikke særskilt mere ulovligt end at

Hvad er højest; Et brag eller Rundetårn?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 03-06-06 19:46

>I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
>kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
>dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?

Fandt lige dette link, der beviser de ikke må det, hverken dirigere trafik
eller køre overfor rødt.

Berlingske Tidende 30 maj 2004

Spørg om biler & trafik: Motorcykel-kortege må ikke køre over for rødt

En motorcykelklub med ca. 50 medlemmer kørte i sluttet trop fra Amager til
Holte, hvor der skulle være fest. Klubben havde i forvejen rettet
henvendelse til politiet for at få oplyst en rute, men havde samtidig fået
at vide, at politiet ikke kunne afse personale til at følge dem - samt at
færdselsloven skulle følges. Motorcyklisterne mente, at de som et sluttet
optog kunne følges ad, så resten af kortegen kunne fortsætte frem i kryds,
selv om der midt under kortegens kørsel skiftede fra grønt til rødt lys. I
praksis fungerede det på den måde, at to af motorcyklisterne kørte ud til
siden, når signalet skiftede fra grønt til gult lys for at holde øje med den
tværkørende færdsel. Systemet skulle sikre, at alle i kortegen kom med over.
På et tidspunkt kom en motorcykelbetjent kørende, bragte et par af
motorcyklisterne til standsning og noterede dem for at køre frem mod rødt
lys. Motorcykelbetjenten forklarede senere i retten, at han var blevet kaldt
over radioen og bedt om at holde øje med nogle motorcyklister, der ikke
overholdt færdselsloven. Da han nåede frem til de ca. 50 motorcyklister,
bemærkede han i et lysreguleret kryds i København, at den første del af
kortegen kørte frem mod grønt lys. Da ca. halvdelen var nået over, skiftede
signalet til rødt, og de øvrige motorcyklister fortsatte i stedet for at
standse. Det var naturligvis ikke muligt for politimanden at standse alle de
motorcyklister, der kørte frem mod rødt. Derfor besluttede han sig til at
standse de sidste i kortegen og sigtede dem for at overtræde færdselsloven.
Motorcyklisterne var af den opfattelse, at deres kørsel mod rødt lys var
lovlig, idet de kørte i sluttet optog, og i den forbindelse henviste de til
færdselslovens § 7, hvoraf det fremgår, at trafikanterne skal give fri
passage for forsvarets og civilforsvarets kolonner, grupper af børn under
opsyn af leder, ligtog eller andet sluttet optog. Byretten konkluderede, at
færdselslovens bestemmelser om, at trafikanterne skal give fri passage for
sluttede optog, ikke giver deltagerne i det sluttede optog hjemmel til at
overtræde færdselslovens almindelige bestemmelser ved for eksempel at køre
frem mod rødt lys, på samme måde som for eksempel udrykningskøretøjer har en
hjemmel til at overtræde færdselsloven. Derfor var kørslen for rød lys
ulovlig, og den sigtede blev idømt en bøde på 1000 kr. Dommen blev anket til
Landssretten, der stadfæstede skyldspørgsmålet. Men retten erkendte, at
forskellig litteratur og kommenterede færdselslove kunne give den forkerte
antagelse, at et sluttet optog skulle betragtes som et langt vogntog, så det
var tilladt for de resterende at fortsætte over krydset. Derfor bortfaldt
straffen. Kun hvis politiet medvirker, må en motorcykelkortege fortsætte
over for rødt lys. Her det årlige skue ved Bakkens åbning.

Fra : Armand

Dato : 04-06-06 01:20

Niels Bengaard skrev:

> Kun hvis politiet medvirker, må en motorcykelkortege fortsætte
> over for rødt lys. Her det årlige skue ved Bakkens åbning.

Bakkeåbneingen er en tradition der strækker sig tilbage til midten af
60'erne, hvis deltagerantal blot er accelereret i de senere år, stærkt
hjulpet af Vestdanmarks mulighed for deltagelse efter den faste
Storebæltsforbindelse, og i mange år havde politiet overhovedet ingen
interesse i sagen. Først så sent som for 12 års tid siden begyndte man
at assistere!

Politiets indblanding var forøvrigt ikke med ubetinget succes, eftersom
man efter et par år forsøgte at sende flokken (á mellem 5 og 10.000
motorcykler) afsted i grupper, så KBH's tværgående trafik havde en
chance dén aften - Men resultatet blev at flokken alligevel fik sig
spredt ud så grupperingsplanen faldt sammen og kolonnen derved kun tog
endnu længere tid at passere end tidligere år
Siste år faldt bakke-åbningen sammen med en premiere på Bellevue-teatret
og politiet satte store kræfter ind på at få kolonnen væk fra
kysten/strandvejen og ind i kvarteret bag Bellevue; men selv dét
lykkedes ikke 100% overfor en andel af selvhævdende anarkisters ide om
at dagen og ruten tilhørte motorcyklisterne og derfor brød igennem
politiets deroute

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-06 20:31

On Sat, 3 Jun 2006 19:51:02 +0200, "Peter" <0> wrote:

>I dag så jeg noget jeg trodsalt aldrig før har set... En stor flok mc'er
>kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af cyklen og
>dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må man det?

Andre har vist nævnt diverse §§ om korteger. Men jeg har prøvet at
sidde som nr. 2 i en ligvognskortege (bag min far) og ikke blive
respekteret og der var ikke mange lodrette søndagsberlingere at give
af. Desværre er egoister i trafikken i overtal - og jeg ville ikke
have Saxoen bøjet på et princip - måske næste barn af Frederik og Mary
skulle måske døbes Prins Ib
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-06-06 09:25

Peter wrote:
> [...]
> mc'er kommer kørende, og da de nærmer sig et lyskryds, stiger én af
> cyklen og dirigerer trafikken, så de kan trille over for rødt... Må

Jeg så noget lignende for mange mange år siden - en bilklub havde besluttet
sig for at lade en af dens medlemmer stoppe trafikken. Jeg så vedkommende
diskutere med en ældre herre, som pludselig kørte frem og var ved at lave en
ulykke med kortegen. Han skyndte sig væk - og ikke ad den vej han oprindelig
havde blinket til.

Man skal gøre sig klart at det er omend meget farligt at udgive sig for
"trafikkontrollør". Men hvis man har en grøn vest på kan det måske hjælpe
lidt på lovlydigheden :)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-06-06 13:34

Per O. wrote:
> [...]
> pi... sure hvis man bare følger færselsloven og så kommer i vejen for deres

Det virker lidt som om at når man kører på MC så må man alt,
forventer total underkastelse fra alle andre trafikanter.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : H.S.

Dato : 07-06-06 14:23

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Man skal gøre sig klart at det er omend meget farligt at udgive sig for
> "trafikkontrollør". Men hvis man har en grøn vest på kan det måske hjælpe
> lidt på lovlydigheden :)

Hvordan det ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-06-06 22:40

H.S. wrote:

> Hvordan det ?

Bemærk hvordan du kom op på dupperne fordi ordet grøn vest blev nævnt. Det
er det samme ude i trafikken. Det må være en der er noget ved musikken -
eller trafikken, så vi lader lige ham bestemme indtil vi er forbi ham.

Og måske står der politi på ryggen af ham - hvem ved!

--
Per, Esbjerg

Fra : Kell Petersen

Dato : 29-06-06 13:57

Man udgiver sig vel ikke for at være trafikkontrollør..!!!!

Man har da pligt til at afhjælpe trafikken .
F.eks hvis et signal er i udu.
Og folk ike kan se deres vigepligtstavle (h/vigepligt).
Så tænker de ikke over tingene , men følger bare efter de forankørerne , og
så er der dem , der kender krydset , som kører som de skal , og så er sådan
et kryds hurtigt fastlåst..
Så er det vel , en pligt at hjælpe til med at rydde krydset og få gang i
trafikken igen..
Politiet har jo meget andet at lave.
Er der nogen af jer , som har prøvet indre by i KBH , når byen er mørklagt
og intet lys-signal virker i myldretiden ..
Og lav så en U-vendig på H C Andersens boulevard ved Rådhuspladsen i en
bus..!

Fra : H.S.

Dato : 07-06-06 14:27

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
> og spurgte om jeg kunne holde "skansen" endnu 5 minutter så ville en kollega

Det er tilladt for almindelige borgere at stoppe trafikken, f.eks. for
at forhindre yderligere skade/ulykker.
Det er IKKE tilladt at sætte trafikken igang igen, for almindelige
borgere. Dette er tilladt af politiet, politi-HJV, Militær politiet
samt andre 'special-udddannede' personer.

At du så ikke bliver straffet for at regulere trafikken, skyldes nok
at du har gjort 'et godt stykke arbejde' og har været til hjælp,
ulovligt eller ej.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-06-06 22:39

H.S. wrote:

> [...]
> borgere. Dette er tilladt af politiet, politi-HJV, Militær politiet
> samt andre 'special-udddannede' personer.

Henvisning til lov, tak :)

--
Per, Esbjerg

Fra : H.S.

Dato : 12-06-06 15:20

> Henvisning til lov, tak :)

Hvem må regulere færdslen:
Færdselsloven Kapitel 15 paragraf 89 stk 2, paragraf 90 stk 1

Standsning af trafikken, i ovennævnte eksempel:
Straffelovens kapitel 3 paragraf 14

Fra : H.S.

Dato : 30-06-06 13:58

Kell Petersen wrote:

> [...]
> et kryds hurtigt fastlåst..
> Så er det vel , en pligt at hjælpe til med at rydde krydset og få gang i

Du har ikke pligt til at hjælpe trafikken igang igen. Du kan vælge at
gøre det, og håbe at bilisterne vil følge dine anvisninger, og at
DINE anvisninger ikke medfører et uheld.

Hvis et lyssignal ikke virker, har en bilist ubetinget vigepligt
(hajtænder), ifølge færdselsloven. Hvis man er i tvivl om hvorvidt
man bare må køre ud i et kryds, fordi der hverken er rødt, gult
eller grønt - så har man et problem, og bør nok overveje en ny
køreprøve.
Du kan dog, lovligt, regulere færdslen, i situationen med lyskrydset,
hvis du hermed kan forebygge uheld/flere uheld - jvf nødret.

Dermed ikke sagt at du vil blive straffet for at regulere færdslen,
uden at have lovhjemmel hertil. Du kan jo have været en hjælp
alligevel, og ingen ønsker at straffe pga det.

Fra : Henning

Dato : 30-06-06 16:18

>Hvis et lyssignal ikke virker, har en bilist ubetinget vigepligt
>(hajtænder), ifølge færdselsloven. Hvis man er i tvivl om hvorvidt

Jeg har endnu ikke set et lyskryds, hvor der også er hajtænder. Der er
en fuldt optrukket linie - virker lyset ikke, gælder højrevigepligt.

Fra : Bjarne

Dato : 30-06-06 16:26

In article <b3gaa2ht9lcuso6so1odu3aa24jakc9klt@4ax.com>,
   Henning <no.mail@all.invalid> writes:

> Jeg har endnu ikke set et lyskryds, hvor der også er hajtænder. Der er
> en fuldt optrukket linie - virker lyset ikke, gælder højrevigepligt.

Hvis ikke andet er markeret, gælder højre vigepligt.

På/i mange lyskryds, sidder der en tavle for ubetinget vigepligt, i den ene
retning. Hvis ikke lyset virker, er det tavlen - altså ubetinget vigepligt -
som gælder.

mvh,
Bjarne

mvh,
Bjarne

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-06-06 23:34

Bjarne skrev:
> [...]
> retning. Hvis ikke lyset virker, er det tavlen - altså ubetinget vigepligt -

Det er vist kun ganske få steder at højrevigepligten får lov at være
gældende i et lyskryds der er gået ud.

Jeg kan ikke lige komme på nogen hvor der ikke er opsat
"trekant-på-spidsen" i den ene retning.

Det er da ganske rigtigt at der ikke findes ret mange lyskryds hvor der
også er malet "hajtænder" på vejen, men det ændrer jo ikke på
betydningen af skiltningen.

Fra : H.S.

Dato : 05-07-06 14:50

Henning wrote:

> Jeg har endnu ikke set et lyskryds, hvor der også er hajtænder. Der er
> en fuldt optrukket linie - virker lyset ikke, gælder højrevigepligt.

'Hajtænderne' var ikke ment bogstaveligt, men ok - my bad.

Som andre har gjort opmærksom på, så er der ubetinget vigepligt, som
følge af den skiltning som nærmest altid på ved lyskrydsene. Men du
har naturligvis ret i, at ville være højre vigepligt, hvis ikke den
supplerende skiltning havde være der.