Stegning af 150g oksemørbrad, fois fras og~
Fra : Peter eller Line

Dato : 02-06-06 18:12

Hej alle

Jeg skal på fredag til hovedret servere oksemørbrad for 16 kollegaer, og har
bestilt 16 portioner af 150 gram. Mit spørgsmål er hvordan jeg skal stege
dem hvis de skal være gennemstegte, medium eller rød?

Jeg smider en skive fois gras ovenpå, synes I jeg skal stege den på hver
side, eller lægge den på rå? Ovenpå skal et par skiver trøfler.

Venlig hilsen
Peter

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 02-06-06 18:32

Peter eller Line (peterline@mobilixnet.dk) skrev :

> [...]
>
> Jeg smider en skive fois gras ovenpå, synes I jeg skal stege den på
> hver side, eller lægge den på rå? Ovenpå skal et par skiver trøfler.

Jeg synes, at du skal stege fois gras´en. Jeg kan ikke komme med alle
mulige gastronomiske argumenter for hvorfor - kun, at jeg selv synes, at
det er det bedste.

Henriette Døssing

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-06-06 18:34

Peter eller Line wrote:
> [...]
> bestilt 16 portioner af 150 gram. Mit spørgsmål er hvordan jeg skal stege
> dem hvis de skal være gennemstegte, medium eller rød?

De skal være røde, muligvis over mod medium, men ikke mere, så kan det
være lige meget. De er færdige, når de har ca samme fasthed som det
bløde stykke under din tommelfinger med afslappet hånd. Hvis nogen er
pivede kan samme trick bruges, men hvor du spænder musklen under
tommelfingeren, så skulle de være medium. Det tager typisk 2 minutter på
hver side, afhængig af tykkelsen.

> Jeg smider en skive fois gras ovenpå, synes I jeg skal stege den på hver
> side, eller lægge den på rå? Ovenpå skal et par skiver trøfler.

Tournedos Rossini er en dejlig herreret. Der hersker forskellige
opfattelser mht fois grasen, men at varme igennem ved svag varme, ville
jeg mene var bedst. Tournedoserne kan så oplagt steges i samme pande
bagefter. Husk madeirasaucen!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter eller Line

Dato : 02-06-06 19:12

Har du en god opskrift på den Maderia sovs? Mangler en :)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-06-06 20:23

Peter eller Line wrote:

> Har du en god opskrift på den Maderia sovs? Mangler en :)

Nu ved jeg ikke, hvordan du steger bøfferne, men til fire bøffer ville
jeg koge panden af i en deciliter madeira og så montere med lidt smør,
formentlig noget lignende 50-100 gram, smag til med salt og peber.

Mvh
Kevin Edelvang