Vende dobbeltsæt "på hovedet"
Fra : Mark S.

Dato : 02-06-06 17:42

Som en forlængelse af mine spørgsmål vedr. ISO manifold til 2x8, kom jeg til
at tænke på, hvad siger folk så til snakken om at vende ventilerne nedad?

For mig at se, så vil det da være væsentligt nemmere, at nå dem, på den
korte tid man har, hvis flaskerne er vendt "på hovedet".

Hvad siger folks erfaringer? Det blev kun meget kort kommenteret i tråden
"Lukke for flasken" af WhiteD d. 19/05-06.

M.S.

Fra : Allan Hansen

Dato : 02-06-06 19:42

"Mark S." <mark_stinger@hotmail.remove.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad siger folks erfaringer? Det blev kun meget kort kommenteret i tråden
> "Lukke for flasken" af WhiteD d. 19/05-06.

Du får brug for nogle lange slanger og hvordan vil du lave "slangeføringen "

Allan Hansen, måske var det long-hose's oprindelige anvendelse

Fra : Mark S.

Dato : 03-06-06 03:22

> Du får brug for nogle lange slanger og hvordan vil du lave "slangeføringen
> "
>
> Allan Hansen, måske var det long-hose's oprindelige anvendelse

Længere slanger er et "must".
Enten kan de gå samlet op mellem flaskerne, og udvendigt på disse. Jeg tror
dog ikke det er det mest ideelle, da de dels kunne blive udsat for slid på
de bolte, der holder flaskebåndene, og måske kan hænge fast i "hvad ved jeg"
da de er udenfor synsfeltet.

I stedet forestiller jeg mig, at de, fra de respektive 1.trin, går omkring
hoften, og måske er fastgjort til hofteremmen på bagpladen. På den måde får
jeg dem frem foran kroppen, og har styr på hvor de er. Jeg tror også det vil
være mere strømlinet, at holde dem der. En anden fordel ved denne føring er,
at jeg kan have en relativt kort HT-slange på mit manometer, da det kun skal
fri af hoften for at jeg kan se det.

Som supplement forestiller jeg mig noget i stil med, at opdelingen på de to
1. trin er i stil med:
Højre flaske: Octo og vinge.
Venstre flaske: 2.trin og dragt. + manometer (HT)

Findes der nogen "standart" for denne opdeling?

M.S.

Fra : KC

Dato : 03-06-06 20:57

Det er ikke svært at nå ventilerne hvis man for sit udstyr korrekt
konfigureret og gider bruger den fornødne til på at træne sit trim.

--
KC

www.kcdk.com
PADI OWSI, CMAS***, GUE Fundamentals

Fra : temba

Dato : 05-06-06 18:22

Mark S. skrev:

> [...]
> Højre flaske: Octo og vinge.
> Venstre flaske: 2.trin og dragt. + manometer (HT)
>
> Findes der nogen "standart" for denne opdeling?

Nu da jeg er forholdsvis nybegynder, vil jeg spørge lidt til denne
konfiguration. Hvad vil du gøre hvis du har problemer med den ene
flaske og skal slukke for f.eks dit 2. trin, dragt og
manometer/konsol...?

Og det er ikke for at skyde din ide ned, men hvad gøre man egentlig
med 'alm/ualm' dobbeltsæt konfigurationer i et lignende tilfælde.

mvh mark-t

Fra : Mark S.

Dato : 09-06-06 13:47

> Nu da jeg er forholdsvis nybegynder, vil jeg spørge
> lidt til denne konfiguration. Hvad vil du gøre hvis du
> har problemer med den ene flaske og skal slukke
> for f.eks dit 2. trin, dragt og manometer/konsol...?

Nu er jeg selv ny mht. dobbeltsæt. Men generelt, vil jeg afbryde mit dyk.
I enhver situation, hvor jeg kun har et 2.trin, til rådighed, er min eneste
opgave at komme til overfladen.

> Og det er ikke for at skyde din ide ned, men hvad
> gøre man egentlig med 'alm/ualm' dobbeltsæt
> konfigurationer i et lignende tilfælde.

Hvad mener du? Med hensyn til at vende flaskerne enten den ene eller den
anden vej? Jeg spørger i tråden fordi de jeg har set, der dykker "dobbelt"
alle har ventilerne vendt opad. I mit lille hoved må det være smartere at
vende dem nedad.
Hvis du mener, om man afbryder- eller fortsætter dykket, så må du ty til dem
der har mere "dobbelt-erfaring" end jeg.

Mvh
M.S.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 05-06-06 21:08

Mark S. wrote:
> [...]
>
> Hvad siger folks erfaringer? Det blev kun meget kort kommenteret i tråden
> "Lukke for flasken" af WhiteD d. 19/05-06.

Jeg overvejede det selv en overgang, men det blev aldrig til noget af
to grunde. Dels fandt jeg ud af, at jeg efter træning faktisk godt
kunne nå mine ventiler. Og dels var det svært at finde en
fod/beskytter jeg var tilfreds med.

Jeg kan se følgene fordele ved at vende flaskerne på hovedet.
-Ventilerne er letter at nå.
- Skulle noget vikle sig ind i ventilerne er det langt lettere at nå,
så det kan vikles ude igen eller skæres.
- Bagudvendte ventiler filteresig ikke så let ind i noget. Især ikke
med en god fod/beskytter).
- Ventilerne sidder bedre beskytte som bagudvendt (vel også derfor at
røgdykkere har flaskerne sådan).

Ulempen skulle så være slangeføringen. Men måske er det kun
vanetænkning. Om dragtfeeder og manometerslange kommer nedefra i
stedet for oppe fra er vel ligegyldigt. Slanger til andettrin tror jeg,
at jeg ville vælge at føre op på ydersiden af flaskerne ind mod
kroppen fastgjort stramt ind til flaskerne (måske med strips).

Jeg har set dykkergrupper (teknisk dykning) hvor standarden var
bagudvendte ventiler. Så i nogle kredse er det altså den foretrukne
standard.

Men i virkeligheden burde man vel prøve det gennem en længere periode
for at kunne udtale sig om det med vægt.

Jens Olsen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 06-06-06 10:50

Når vi snakker om andre måder at dykke på er der f.eks. også sidemount:

http://www.advanceddivermagazine.com/FreePDFs/armadillo15.pdf
http://www.advanceddivermagazine.com/FreePDFs/ArmadilloSideMount.pdf

/Sune

Fra : J.B. Martin

Dato : 08-06-06 12:51

Jeg har set bagvendte ventiler i brug en enkelt gang for et årti
siden. Dette var før isolations manifold kom på mode.

Ejeren var meget tilfreds med sit system, men blev mødt med lidt
hovedrysten den gang - blandt andet fordi mange af os på båden var
nyuddannede og tog afstand fra hans solo-vragdykning. Der var også en
del udstyrs religion den gang - og meget mindre fleksibilitet omkring
alternativerne.

Efter hånden som jeg har set mange kæmpe med at øve sig i at lukke
og åbne deres flasker, er jeg blevet overbevist om at den gængse
ventil placering ikke er optimal.
Ønsker man at beherske nedlukning og genåbning af sine flasker må
den bedste placering af ventiler være i et mindre konsol foran
dykkeren, med symbol kodede slanger og lette samen koblinger. Jeg har
dog ikke set nogle tiltag til lave et sådan system. Næst bedste
løsning syntes jeg er de bagvendte ventiler, så man kan nå det hele
uanset hvor meget jern man har pumpet, og uden at være øvet i yoga.

Det sæt jeg så i brug mener jeg var en lang 2x7 (koniske gevind) uden
isolations manifold, med et enkelt manometer og et enkelt regulator..

Han fremhævede netop at han kunne nå samtlige ventiler uden besvær,
på trods af den fod som han måtte bruge til at beskytte ventilerne.
Da der ikke var gummi fod på bunden af flaskerne, kunne de kun
opbevares liggende eller stående på ventil beskyttelsen - som var
hjemmelavet. Denne var lavet af fem stykker metal - et bred stykke der
fæstnes i ryg skjoldet og strakte sig over ventilerne, som bar vægten
af flaske sættet. Svejset på denne i 90 graders vinkel var der to
metal lameller der udgjorde 3/4 af en oval rundt om de to ventiler, ca.
samme bredde og form som flaskerne. Endeligt var der to stykker metal
der forbandt de to lameller ved hver ende af den åbne oval.

Da jeg så på udstyret mente jeg at det lignede noget der kun ville
tage nogle timer at samle, hvis man var i besiddelse af det rigtige
svejseudstyr, og udstyr til at bøje lamellerne. I tilbage blik mener
jeg at der var lidt for mange steder en line eller slange kunne hægte
sig fast i hans ventil skjold, og at dette ville være mere effektivt
hvis det dækkede helt ned fra flaskerne til over ventilerne - i et
ubrudt stykke. Til gengæld må jeg indrømme at flaskerne sad ganske
godt på ryggen af ham, og at ventilerne var nemme at komme til. Der
var hellere ikke et utal af slanger der stak ud alle mulige vegne - de
sad godt ind til kroppen.

Hvis jeg dykkede med dobbelt sæt, ville jeg i det mindste forsøge
denne konfiguration inden jeg gik over til en mere konventionel
opstilling.

- J.B. Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-06-06 13:35

J.B. Martin wrote:
> [...]
> godt på ryggen af ham, og at ventilerne var nemme at komme til. Der
> var hellere ikke et utal af slanger der stak ud alle mulige vegne - de

Det kan altså også sagtens lade sig gøre med alm. opsætning af
dobbeltsæt. Jeg har netop skiftet fra 15+4 til 2x10 og alle mine slanger
løber nedaf flaskerne eller direkte 'knæk' derhen hvor de skal være.

Jeg har manometer på venstre ventil som løber tæt rundt om vingen og
fæstnet i en d-ring. feederslange til ving er også monteret på venstre
ventil og slangen er tilpasset i længde så den lige nøjagtig passer fra
ventil til feederen på slangen. Octopus løber fra venstre ventil mellem
ving og flasker rundt min højre skulder og fastgjort til en elastik om
halsen.

På højre ventil har jeg feeder til tørdragt der også lige passer i
længde til at den kan nå rundt om vingen mens min primær regulator løber
fra højre ventil direkte ned og op af flasken (fastgjort af to
elastikker på siden af flasken gemt lidt af vingen) og rundt min højre
skulder. Begge 1.trin (en Apeks DS4 + en oceanic CDX-etellerandet,
minder meget om DS4 i udtag) er drejet 90 grader så den korte flade
vender væk fra ventilerne, udtag er så enten nedaf eller opad, dog
anvender jeg kun dem der vender nedaf.

Hvis jeg skulle vende flaskerne på hovedet, så tror jeg ikke at jeg
kunne få en bedre slangeføring, højst ville jeg få nogle endnu længere
slanger til feedere, mens min manometerslange ville blive ca. halveret,
dog uden synderlig gevinst.

> Hvis jeg dykkede med dobbelt sæt, ville jeg i det mindste forsøge
> denne konfiguration inden jeg gik over til en mere konventionel
> opstilling.

Problemet er bare at det ikke er så voldsomt nemt at teste i forhold til
alm. opstilling. Specielt mangler der en fornuftig afsætning af
flaskerne som kan holde til nogle tæsk. Fx. ombord på kutter kan et sæt
flasker godt blive sat lidt vel hårdt på dækket eller rælingen.
Flaskerne er også bundet fast til rælingen når de ikke anvendes, så hvis
de sad omvendt skulle foden kunne holde til dette, samt at det skulle
stadig være nemt at fylde flaskerne mens det sad monteret på udstyret.

Alle disse problemer vil der skulle findes løsning på før jeg kunne
overveje at eksperimentere med at vende dem... givet at jeg har lidt
problemer med at nå isolationen, men de to ventilhåndtag kan nås iført
komplet udstyr uden at brække ryggen helt

Thomas
Der ikke har fortrudt skiftet til dobbeltsæt

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-06-06 23:35

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> wrote in message

> [...]
> hvis de sad omvendt skulle foden kunne holde til dette, samt at det
> skulle stadig være nemt at fylde flaskerne mens det sad monteret på

Man kunne måske forestille sig, at man stillede dem normalt,
når man ikke lige havde dem på ryggen ....

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-06-06 00:12

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Man kunne måske forestille sig, at man stillede dem normalt,
> når man ikke lige havde dem på ryggen ....

Man bør nok montere en bøjle til at beskytte ventiler osv. eller vil jeg tro
det er en smerte at have med at gøre.

http://www.combro.co.uk/nigelh/diver/rig.html

Men altså hvis man ikke har skader eller ligende så forsøger man at løse
noget der egentlig ikke er et problem og hvorfor så gøre det?

mvh
Jonas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 09-06-06 08:45

Der er en lang tråd på scubaboard om dette:
http://www.scubaboard.com/archive/index.php/t-7977.html

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 09-06-06 08:49

Hvis man vil se det i et mere læsbart format brug denen:
http://74.52.40.173/showthread.php?t=7977
Der henvises til denne ok artikel fra Divernet:
http://www.divernet.com/gear/invert1198.htm
/Sune

Fra : Mark S.

Dato : 09-06-06 13:34

> Hvis man vil se det i et mere læsbart format brug denne:
> http://74.52.40.173/showthread.php?t=7977

gånåk' en lang én. Den vil jeg stille og roligt tygge mig gennem.

> Der henvises til denne ok artikel fra Divernet:
> http://www.divernet.com/gear/invert1198.htm

Syn's præcist denne artikel plæderer for, netop at vende flaskerne.

En del af svarene går i retning af, at det kun er et spørgsmål om træning.
Det er måske også korrekt. Jeg ville gerne om man i stedet var gået ind i
det, og havde evt. argumenteret for at det netop er det bedste at vende
flaskerne "normalt" dvs. med regulatorne i skulderhøjde.

At det kan kræve en form for beskytter over ventiler og regulatorer, anser
jeg for sekundært i den her sammenhæng. Og - ja- div slanger skal være
længere. For mig at se, må det da være ideelt, at vende tingene på hovedet.

Det issue han (i artiklen) rejser, ang ikke at kunne høre hvilken regulator,
det er, der blæser, kan jeg ikke rigtig se. Man har to regulatorer med ned,
der hver er monteret på sit eget 1.trin. Den ene har man i munden, den anden
hænger på brystet. Hvis den i munden begynder at blæse tror jeg nok man vil
opdage det Og hvis den på brystet begynder, så burde boblerne advisere
en om, at der er ting, der kræver opmærksomhed.

I den situation ville jeg være ked af, at skulle bruge den ene hånd til at
løfte flaskerne, for med den anden at famle rundt på ryggen efter
ventilerne. Det må da absolut være nemmere at komme til håndtagene hvis
sættet er inverteret.

Desuden, medens man tumler rundt med de gymnastiske øvelser, med flaskeløft
og armvrid, hvad sker der så med hensyn til at holde dybde? Det er min
_formodning_ at en nedlukning vil kunne ske både hurtigere, men også mere
sikkert hvis flaskerne er vendt.

Jeg skal med det samme sige, at jeg har endnu ikke dykket med dobbelt, jeg
har lige fået sættet, og har ikke haft tiden endnu. Indtil nu, har jeg
dykket med single 12. (der vender jfr. standart )

Så, uanset hvilket system du er uddannet under, og hvilken filosofi du
dykker efter: Please argue me down, or support me.

M.S.
Og gid din weekend må blive våd og god.

Fra : Mark S.

Dato : 09-06-06 13:59

Faktisk vil jeg gerne høre et par "DIR-meninger".
For et system, hvor netop konfiguration og trim står så højt på dagsordenen, må
da have gjort sig nogle tanker, bla. desangående.

Det er ikke min mening at diskutere det her, bare for at diskutere. Jeg vil der
imod gerne frem til om der er lagt nogle tanker bag hvorfor "man" vender
flaskerne som man gør, eller om det bare er fordi det er blevet "det normale"

M.S.
*hvis kone siger han har lyst til havearbejde nu* :o/

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 09-06-06 08:58

OMS laver mange sjove ting:
http://www.omsdive.com/valve-access.html

Der er endnu en interessant tråd på Scubaboard:
http://74.52.40.173/showthread.php?t=9898

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 09-06-06 09:02

> OMS laver mange sjove ting:
> http://www.omsdive.com/valve-access.html

Jeg har dykket sammen med flere personer som kun havde en hånd, og her ville
"ventil forlængeren" come-in handy
/Sune

Fra : anders

Dato : 10-06-06 00:19

Jeg kan umiddelbart komme på en lang række ulemper ved at vende
sættet, men ikke rigtig nogen fordele:

- besværligt at håndtere på land
- automater og ventiler mere udsatte f.eks. ved et baglæns rul udover
siden på en båd.
- lyder umiddelbart sværere at isolere i mine ører
- besværlige slangelængder, den lange slange skal eksempelvis være
op mod 3m for at kunne muliggøre luftdeling til makker foran ved exit
fra vrag. 3m slange på omvendte flasker lyder som en kælling at route
i forhold til en 2m slange på alm setup.
- jeg forestiller mig at venstre post er noget mere besværlig at
betjene ved flere stageflasker

Men det kan jo sagtens bare være mine fordomme.

Har du prøvet at dykke med dobbeltsæt?
Har du prøvet at lave nedlukningsøvelser?

Hvis svaret på begge spsm er nej, synes jeg du skal prøve med et alm
sæt før du kaster dig over de alternative løsninger.

Hvis du forudser problemer med opdriften under nedlukning, handler det
nok ikke om at fikse problemet med udstyr, men måske istedet fokusere
på at forbedre din opdriftskontrol.

mvh
Anders

Fra : Mark S.

Dato : 10-06-06 06:52

> Men det kan jo sagtens bare være
> mine fordomme.

Jeg vil ikke kalde det fordomme, men nok nærmere dine tanker vedr. dette setup.
Og det er netop hvad jeg efterlyser. Jeg syntes jo det er pi... genialt, men har
sansynligvis ikke tænkt på alle vinkler.

> Har du prøvet at dykke med dobbeltsæt?

Nej, har lige fået sættet (news:44805dca$0$99995$edfadb0f@dread16.news.tele.dk)
og skal have det trykprøvet inden det skal i vandet.

> Har du prøvet at lave nedlukningsøvelser?

Ikke endnu. Men det skal da forsøges.

> Hvis svaret på begge spsm er nej, synes
> jeg du skal prøve med et alm sæt før du
> kaster dig over de alternative løsninger.

Det gør jeg også. Det her drejer sig udelukkende om at høre nogle
tanker/meninger fra folk som har dobbelt, om "min" idé.

> Hvis du forudser problemer med
> opdriften under nedlukning, handler det
> nok ikke om at fikse problemet med
> udstyr, men måske istedet fokusere på at
> forbedre din opdriftskontrol.

Min tanke var, at under en nedlukning har man sansynligvis rigeligt at tænke på.
Dét, plus lidt stress, og måske tummel med at nå ventilerne, så kan dybden
smutte. Er man på relativt lavt vand når det sker, så kan det give et problem.

Mvh
M.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 12-06-06 21:09

anders wrote:
> Hvis du forudser problemer med opdriften under nedlukning, handler det
> nok ikke om at fikse problemet med udstyr, men måske istedet fokusere
> på at forbedre din opdriftskontrol.

Jeg synes at det er en noget (meget) bagvendt tankegang du anvender
her. Du erkender tilsyneladende, at det er lettest at lukke ned for
flasker der sidder med ventilerne nedad. Men mener ikke at man bør
bruge denne opsætning, fordi man godt med træning kan lære at lukke
ned for flasker der sidder med ventilerne opad.

Det er da ikke et brugbart argument, at man kan gøre det med
ventilerne opad selvom det er mere besværligt. Et argument for at have
ventilerne opad må da bygge på, at det samlet set er så
hensigtsmæssigt at have ventilerne opad, at det opvejer besværet med
at lukke ned.
Hvad er dit argument, der for dig gør det så attraktivt at have
ventilerne opad, at det opvejer problemet med nedlukning?

Hvis du ikke kan komme med sådan et argument, så kan jeg ikke med min
bedste vilje se andet, end hvad du fremfører, må være uovervejet
fremførelse af en indlært vanetænkning.

Det rigtige er vel af have det mest gennemtænkte setup, samtidig med
at man har god opdriftskontrol, eller hvad?

Jens Olsen

Fra : anders

Dato : 12-06-06 22:30

Hej Jens,

jenspolsen@hotmail.com skrev:

> [...]
> bruge denne opsætning, fordi man godt med træning kan lære at lukke
> ned for flasker der sidder med ventilerne opad.

Hvor erkender jeg det? Når jeg skriver at det umiddelbart forekommer
mig mere besværligt at betjene isolationsventilen? Når jeg skriver at
venstre post forekommer mig mere besværlig at nå ved flere
stageflasker? Når slangeføringen for mig at se ser ud til at blive en
kælling?

> Hvad er dit argument, der for dig gør det så attraktivt at have
> ventilerne opad, at det opvejer problemet med nedlukning?

Problemet ved nedlukning? Jeg mener ikke at der er noget problem ved
nedlukning. Jeg anerkender at det kan være besværligt til at starte
med hvis ens udstyr ikke er ordentligt konfigureret, og man måske
samtidig ikke har optimal opdriftskontrol og trim. Har man styr på de
ting synes jeg at nedlukning bliver lysår lettere (dvs ikke et
problem). Det er jo ikke fordi at bedre opdriftskontrol lissom
"straffer" en den videre dykning???

Men selvfølgelig kan det da være et problem for folk med kronisk
stive skuldre efter skader. Men at de så vælger at dykker med
flaskerne omvendt får jo ikke de medfølgende ulemper til at
forsvinde.

> Hvis du ikke kan komme med sådan et argument, så kan jeg ikke med min
> bedste vilje se andet, end hvad du fremfører, må være uovervejet
> fremførelse af en indlært vanetænkning.

Hvis det at det for mig fungerer aldeles glimrende med ventilerne bag
hovedet og øvelse kan kaldes vanetænkning så har du nok ret. Ideelt
set så burde jeg vel have kastet en masse tid, penge og anstrengelse
efter at have prøvet alternativet grundigt, så jeg derved kunne
undgå at blive kaldt "vanetænker". Jeg synes bare ikke der er den
store grund til det når det fungerer glimrende som det er for mig og
resten af verden...

mvh
Anders