ISO manifold til Faber 2x8.
Fra : Mark S.

Dato : 02-06-06 16:48

Jeg har erhvervet mig et sæt Faber 2x8 - 200bar, der måler ca. 17cm i
diameter, og er ca 40cm høje.
For mig at se er ventilerne af den type, hvor tætningen mod flasken sker via
en O-ring. Er det ikke M25?

Den bro, der sidder på flaskerne er af "den gamle" type. - Dvs, en ventil
der åbner for begge flasker, og med reserve.

Nu kunne jeg godt tænke mig en egentlig ISO-manifold til de flasker. Og så
er mine spørgsmål:
- Jeg har ikke set 2x8 nogen steder, kun 2x7 og 2x10. Er jeg ude i, at
skulle have en 2x10 manifold, og leve med en større afstand mellem
flaskerne?
- Kan der overhovedet fåes en ISO til de flasker? De skal trykprøves i år,
for 2. gang i deres levetid. Så aldersmæssigt bør det vel kunne lade sig
gøre!?

Hvad siger de erfarne?

M.S.

Fra : Allan Hansen

Dato : 02-06-06 17:01

"Mark S." <mark_stinger@hotmail.remove.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har erhvervet mig et sæt Faber 2x8 - 200bar, der måler ca. 17cm i
> diameter, og er ca 40cm høje.
> For mig at se er ventilerne af den type, hvor tætningen mod flasken sker
> via en O-ring. Er det ikke M25?

171 mm er den almindelige diameter for lange flasker og 8 l flasker har da
været en almindelig størrelse tidligere. Så som udgangspunkt kan du anvende
et alm. ventilsæt med iso-bro. Men både 3/4" og M25 har tætning med O-ring
så du må måle diameteren helt nøjagtig, for at finde hvilken type det skal
være.

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-06-06 17:07

> - Jeg har ikke set 2x8 nogen steder, kun 2x7 og 2x10. Er jeg ude i, at
> skulle have en 2x10 manifold, og leve med en større afstand mellem
> flaskerne?

8 og 10 liter flasker har normalt samme diameter så du får samme afstand som
på 2x10.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Mark S.

Dato : 02-06-06 17:28

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> 8 og 10 liter flasker har normalt samme diameter så du får samme afstand
> som på 2x10.
>
> --
> Henrik Manley

Det lyder jo som noget jeg kan leve med
Mon sådan en fætter er til at finde på det brugte marked, til en fornuftig
pris? Såvidt jeg har set, koster en kpl. manifold omkring 1.5-1.700Kr fra
ny?

"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> anvende et alm. ventilsæt med iso-bro. Men både 3/4" og M25 har tætning
> med O-ring så du må måle diameteren helt nøjagtig, for at finde hvilken

For sjov skyld målte jeg højden på min 12'er, som også er Faber. Det er af
den korte type. Højden på denne er samme som på 8'eren. Den diameter, du
refererer til, er naturligvis den på selve ventilen? Er det ikke noget med,
at 3/4 er ca. 28mm ?
At måle den, er no problem. Jeg skal til at skille dem ad, da de ryger til
trykprøvning i næste uge *safety before pressure*

M.S.

Fra : Allan Hansen

Dato : 02-06-06 19:39

> [...]
> pris? Såvidt jeg har set, koster en kpl. manifold omkring 1.5-1.700Kr fra

Du kan nok finde den lidt billigere fra ny. Det er ikke så tit der er brugte
til salg

> [...]
> den korte type. Højden på denne er samme som på 8'eren. Den diameter, du
> refererer til, er naturligvis den på selve ventilen? Er det ikke noget

Pas endelig på. 3/4" er ca 26 mm ( SJH ) så de ligge tæt på hinanden. Man
kan blive snydt hvis man ikke er omhyggelig. Første gang man kommer en M25x2
ned i en 3/4" vil den være løs på det første stykke gevind for derefter at
blive stram. Hvis man bruger lidt kræfter så får man den i men man har blot
lavet et nyt gevind i det yderste af ventilen ( gevindstigninger er
forskellig fra M25x2 og 3/4" ). Ventilen går efter sigende ved 180 bar, men
det er dog set at den har holdt et par år for ved en lille slag at ryge af.
Af personlige erfaring kan jeg fortælle dig at det ikke er særligt sjovt (
det var ikke min flaske men jeg stod 2 meter fra den )

> At måle den, er no problem. Jeg skal til at skille dem ad, da de ryger til
> trykprøvning i næste uge *safety before pressure*

Hvis du skal give 3-400 pr flaske for trykprøvning og 1400 for ventilen (+
måske snart maling ) skal du måske overveje at købe et brugt 2x10 l sæt til
samme pris.

Allan Hansen

Fra : Mark S.

Dato : 03-06-06 03:08

> Du kan nok finde den lidt billigere fra ny. Det er ikke så tit der er
> brugte til salg

Hmm - okay.

> [...]
> ved en lille slag at ryge af. Af personlige erfaring kan jeg fortælle dig
> at det ikke er særligt sjovt ( det var ikke min flaske men jeg stod 2

Lyder som en ubehagelig oplevelse. Naturligvis skal man passe på, det er
store kræfter man har med at gøre.

> Hvis du skal give 3-400 pr flaske for trykprøvning og 1400 for ventilen
> (+ måske snart maling ) skal du måske overveje at købe et brugt 2x10 l sæt
> til samme pris.

Jeg har bestilt hos LOTEK A/S. Prisen er 195,- pr flaske incl. moms.
De har afdelinger rundt om i landet, men selve prøvningen foregår i
Sønderborg.

Fra : Mark S.

Dato : 03-07-06 18:34

| Jeg har bestilt hos LOTEK A/S. Prisen er 195,- pr flaske incl. moms.
| De har afdelinger rundt om i landet, men selve prøvningen foregår i
| Sønderborg.

Fejl i prisen: Det er 195,- PLUS moms pr flaske.

Og så har jeg fundet ud af, at det er 3/4" gevind.
Så Jeg jagter en manifold til sådant.

M.S.