The priest formerly known as Ratzinger: Fo~
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-05-06 02:43

Den "nye" pave med kunstnernavnet "Benedikt XVI" (hvad HAR disse paver
dog egentlig imod deres udmærkede, kristne dåbsnavne, som Gud da således
nok ganske udmærket burde kunne vedkende sig dem under?) har under besøg
i Polen givet udtryk for at hans forgænger Karol Wojtyla (som altså
kendes under aliaset "Johannes Paul II") lige straks bliver helgenkåret.

Jeg må sige at jeg undrer mig meget over den katolske kirkes ret
åbenlyse devaluering af helgenbegrebet: Kan det virkelig lade sig gøre
at blive ophøjet til helgen, alene fordi man altså har levet et udmærket
fromt kristent liv efter bestemte regler? Jeg troede ellers at der
skulle påviselige mirakler på bordet, for at folk overhovedet kunne
komme i betragtning?

Således undrer jeg mig altså gavldigt over at man nærmest vil
ekspres-helgenkåre både den nyligt afdøde pave og "Moder Theresa" (døbt
Agnes Gonxha Bojaxhiu), som da helt sikkert begge nok har gjort meget
godt for mange mennesker, og al ret ære og respekt for dèt, men kan de
vitterligt påstås ligefrem at have præsteret de mig bekendt påkrævne
mirakler?

Eller er der i virkeligheden bare gået kraftig inflation i
helgenbegrebet fra dengang hvor man helst både skulle kunne præstere
samt helst også lide martyrdøden?

Anders Peter Johnsen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-05-06 03:48

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]
> fromt kristent liv efter bestemte regler? Jeg troede ellers at der
> skulle påviselige mirakler på bordet, for at folk overhovedet kunne

Nogle katolikker ville måske især nævne:

- Murens fald - den gamle Sovjetpagts "fald" og efterfølgende
demokratisering, motiveret af en pave af polsk afstamning
- Moderniseringen af den katolske kirkes arkiver (en stor del blev
åbnet fordi JP II insisterede på det)
- Opgøret med nazitiden - JP II gav flere indrømmelser end tidligere
paver har gjort

Blot for at nævne nogle ting...

> [...]
> godt for mange mennesker, og al ret ære og respekt for dèt, men kan de
> vitterligt påstås ligefrem at have præsteret de mig bekendt påkrævne

Set i historisk perspektiv: nej.

> Eller er der i virkeligheden bare gået kraftig inflation i
> helgenbegrebet fra dengang hvor man helst både skulle kunne præstere
> samt helst også lide martyrdøden?

Ja, når indsatsen - og offervilligheden - (billedligt talt) er blevet
mindre må "standarden" jo sænkes for at få flere med....

Henrik, Dianalund
.... "Subjektivitet er at aflæse et solur ved hjælp af en lommelygte."
(Piet Hein)

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-05-06 15:42

Henrik Vestergaard skrev:

> Nogle katolikker ville måske især nævne:
>
> - Murens fald - den gamle Sovjetpagts "fald" og efterfølgende
> demokratisering, motiveret af en pave af polsk afstamning

Mnjah, jeg synes nu altså nok at dèn påstand minder mig lidt om den
gamle vittighed med en to-tre drenge, der praler af deres respektive
fædre og således prøver at overgå hinanden i vilde overdrivelser såsom
"Min far har bygget Den Kinesiske Mur!","MIN far har bygget Verdens
højeste bjerg!" og "Århja, min far var så ham der slog Det Døde Hav ihjel!"

Den tidligere pave _medvirkede_ måske politisk-ideologisk gennem sin
støtte til Solidarinosc, men dèt, der for alvor knækkede nakken på
Sovjetunionen var altså mig bekendt at de ikke økonomisk kunne holde til
at følge amerikanernes oprustning. Og så var der altså - for at blive i
den kristenmytologiske historieforståelse som den tidligere pave således
tages til indtægt for - også ironisk nok lige noget med en ganske
hæderlig og reformvenlig gut ved navn Mikhail som således gjorde ganske
aktivt op med nogle de farligste, ildspyende gammelkommunister...

> - Moderniseringen af den katolske kirkes arkiver (en stor del blev
> åbnet fordi JP II insisterede på det)

Hvilket jeg da som umiddelbart kommende historiker finder afsindigt
spændende. (Jeg er dog samtidig ked af, hvis der vitterligt måtte være
verdenshistorisk interessante ting, de bevidst skjuler af PR-hensyn...)

> - Opgøret med nazitiden - JP II gav flere indrømmelser end tidligere
> paver har gjort.
>
> Blot for at nævne nogle ting...

Jeg har nu svært ved at se noget decideret _mirakuløst_ ved i hvert fald
disse sidste to ting, ligesom det første måske lige lyder en kende
overdrevent.

Det undrer mig derfor lidt at du som ellers meget Kristendomskritisk
anlagt således synes at have et lidt blødt punkt for katolikker?

Det skulle vel aldrig være Katolicismen du er konverteret fra?

> Set i historisk perspektiv: nej.

Dèt burde da være et latent problem?

> Ja, når indsatsen - og offervilligheden - (billedligt talt) er blevet
> mindre må "standarden" jo sænkes for at få flere med....

Netop min tanke. Det kan nok være at det måske er sværere at
"verificere" mirakler idag?

Anders Peter Johnsen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-05-06 16:58

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]
> "Min far har bygget Den Kinesiske Mur!","MIN far har bygget Verdens
> højeste bjerg!" og "Århja, min far var så ham der slog Det Døde Hav ihjel!"

Jeg skrev "nogle katolikker ville måske især nævne" fordi jeg har hørt
det før - ikke fordi *jeg* tænker sådan.

Her er bl.a. et link:
http://www.marriagesavers.org/Columns/C1155.htm

> Hvilket jeg da som umiddelbart kommende historiker finder afsindigt
> spændende. (Jeg er dog samtidig ked af, hvis der vitterligt måtte være
> verdenshistorisk interessante ting, de bevidst skjuler af PR-hensyn...)

Måske mere om katolicismen under 2. verdenskrig. Ved det ikke, men der
er meget der skal gås igennem før det hele er "gransket"...

> Jeg har nu svært ved at se noget decideret _mirakuløst_ ved i hvert fald
> disse sidste to ting, ligesom det første måske lige lyder en kende
> overdrevent.

Igen: jeg gav blot eksempler på hvad katolikker *kunne* finde på at nævne...

> Det undrer mig derfor lidt at du som ellers meget Kristendomskritisk
> anlagt således synes at have et lidt blødt punkt for katolikker?
> Det skulle vel aldrig være Katolicismen du er konverteret fra?

Nej, det kan man vist ikke kalde det.

Jeg er såmænd mere, generelt betragtet, et individ, der godt kan sætte
sig ind i hvordan andre tænker. Denne empati gør mig også i stand til at
forstå sammenhænge selvom jeg ikke nødvendigvis er enige med folk i
deres udgangspunkt.

> Dèt burde da være et latent problem?

Jeg er ikke katolik, men muligvis...

> Netop min tanke. Det kan nok være at det måske er sværere at
> "verificere" mirakler idag?

Vi har i hvert fald flere værktøjer til granskning i dag, så jeg hælder
mere til at standarden er blevet sænket.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 28-05-06 10:11

Anders Peter Johnsen wrote:
> Den "nye" pave med kunstnernavnet "Benedikt XVI" (hvad HAR disse paver
> dog egentlig imod deres udmærkede, kristne dåbsnavne, som Gud da således
> nok ganske udmærket burde kunne vedkende sig dem under?)

Er der nu noget galt med at tage embedsnavne?

> har under besøg
> i Polen givet udtryk for at hans forgænger Karol Wojtyla (som altså
> kendes under aliaset "Johannes Paul II") lige straks bliver helgenkåret.

Han skal vel saligkåres først?

> [...]
> fromt kristent liv efter bestemte regler? Jeg troede ellers at der
> skulle påviselige mirakler på bordet, for at folk overhovedet kunne

Det skal der også, så vidt jeg ved. Undtagen for martyrer, that is. Ét
for at blive saligkåret, mindst to for at blive helgenkåret.

> [...]
> godt for mange mennesker, og al ret ære og respekt for dèt, men kan de
> vitterligt påstås ligefrem at have præsteret de mig bekendt påkrævne

Både Moder Theresa og JPII tillægges mirakler.

/Rasmus
--
"Eat and carouse with Bacchus, or munch dry bread with Jesus,
but don't sit down without one of the gods."

Fra : Bekan

Dato : 28-05-06 11:09

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-05-06 15:55

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:

> Er der nu noget galt med at tage embedsnavne?

Jeg har blot lidt svært ved at se behovet for det: Når nu de netop må
formodes at have fået deres udmærkede borgerlige navne ved deres kristne
dåb, så virker det for mig at se ret tosset at de netop i kirkeligt
øjemed begynder at kalde sig noget andet. Især når det i pavernes
tilfælde er "(Helgennavn(e))(nr. i rækken)"

> Han skal vel saligkåres først?

Nåja, så saligkåres, da.

> Det skal der også, så vidt jeg ved. Undtagen for martyrer, that is. Ét
> for at blive saligkåret, mindst to for at blive helgenkåret.

Tak, jeg mente det nok!

> Både Moder Theresa og JPII tillægges mirakler.

Aha?

Nu kan problemet så ganske vel være at de måske forekommer sværere at
"dokumentere" mirakler med moderne videnskab i baghånden?

Anders Peter Johnsen

Fra : N/A

Dato : 28-05-06 19:17

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-05-06 19:17

Claudio Adam (slet MGTCM) skrev:
> Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev:
>

> øf øf øf øf, e,eeeeeeee, e........
>
> Mvh. Adam.

Javel, men har du noget intelligibelt at tilføje?

Jeg må nok be' dig om at du formulerer dig på menneskesprog, og helst på
ordentligt, forståeligt dansk, hvis du da vitterligt HAR noget på
hjerte. Ellers bliver jeg nemlig nok nødt til for fremtiden helt at
ignorere dine skriverier med henvisning til Matt. 7,6...

Anders Peter Johnsen

Fra : B æ 9

Dato : 28-05-06 19:24

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote
in news:4479e914$0$47068$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

skrev:

> Javel, men har du noget intelligibelt at tilføje?

*LOL*

--
B æ 9

Fra : Bekan

Dato : 28-05-06 19:24

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> hjerte. Ellers bliver jeg nemlig nok nødt til for fremtiden helt at
> ignorere dine skriverier med henvisning til Matt. 7,6...

men han har da ret i hvad han siger, eller er det mig der misforstår...

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-05-06 21:57

Bekan skrev:

> men han har da ret i hvad han siger, eller er det mig der misforstår...

Og hvad mener du så skulle være budskabet?

Lad mig være helt ærlig: Jeg fatter mildt sagt ikke et pluk af de mange
og meget mærkelige indlæg, denne anonyme person under brugernavnet
"Claudio Adam" skriver om både dette og hint i denne gruppe.

(Ovenstående "øf-gris"-indlæg er såmænd ikke engang inkluderet i dèn
betragtning!)

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-05-06 16:11

Anders Peter Johnsen wrote:

> Lad mig være helt ærlig: Jeg fatter mildt sagt ikke et pluk af de mange
> og meget mærkelige indlæg, denne anonyme person under brugernavnet
> "Claudio Adam" skriver om både dette og hint i denne gruppe.

Denne gruppe befolkes af den mest besynderlige samling galninger. Jeg
har for længst opgivet at finde mening hos mange af dem.

/Rasmus
--
"Hvad er det dog alt / som Verden opsminker med fauer Gestalt?
Det er jo kun Skygger og skinnende Glar,

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-05-06 16:30

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:

> Denne gruppe befolkes af den mest besynderlige samling galninger. Jeg
> har for længst opgivet at finde mening hos mange af dem.
>
> /Rasmus

Nåja, jeg er da helt sikkert oså selv en ret mærkelig stodder i andres
øjne, men immervæk HAR vi "gamle brugere" måske også lige oplevet
"trolls" i en grad så man vel nærmest hurtigt fristes til at glemme alt
om Harald Blåtand og blive Thor-tilbedende Asatro?

Anders Peter Johnsen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-06 17:37

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> Denne gruppe befolkes af den mest besynderlige samling galninger. Jeg
> har for længst opgivet at finde mening hos mange af dem.
> /Rasmus

Håber i øvrigt i den forbindelse, at Mogens Kall har det ok. Pauser
plejer jo at være synonymt med problemer.... :'-(

Selvom der er en del Daddy-Breaks, er det såmænd ganske hygsomt (og
skadesløst) at se hvor "aktiv" Mogens kan være.

Fra : B æ 9

Dato : 29-05-06 18:40

> Håber i øvrigt i den forbindelse, at Mogens Kall har det ok.
Pauser
> plejer jo at være synonymt med problemer.... :'-(

eller at medicinen er i balance......

--
B æ 9

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-05-06 21:29

Henrik Vestergaard wrote:

> Håber i øvrigt i den forbindelse, at Mogens Kall har det ok. Pauser
> plejer jo at være synonymt med problemer.... :'-(

Du er bekymret, fordi han ikke har skrevet indlæg den 28. og 29. maj?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-06 23:43

Kevin Edelvang wrote:

> Du er bekymret, fordi han ikke har skrevet indlæg den 28. og 29. maj?
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Bekymringen blev også gjort til skamme for han skrev her til aften. Jeg
havde overset indlæg den 27., men kan se, at det er helt tilbage til den
18. at han ellers havde skrevet.

Se om ikke jeg nu blev til grin fordi jeg for en gangs skyld bekymrede
mig om en "medspiller" på Usenet.... Skal ikke ske igen.

Fra : B æ 9

Dato : 30-05-06 18:37

Henrik Vestergaard skriblede:

> Se om ikke jeg nu blev til grin fordi jeg for en gangs skyld
bekymrede
> mig om en "medspiller" på Usenet.... Skal ikke ske igen.

næ tak - må vi være fri - og så i helliggruppen! Her drejer
det sig mestendels om sig selv og sin frelse!!

--
B æ 9

Fra : B æ 9

Dato : 29-05-06 18:39

> Denne gruppe befolkes af den mest besynderlige samling
galninger. Jeg
> har for længst opgivet at finde mening hos mange af dem.
>
> /Rasmus

endelig en sandhed

--
B æ 9

Fra : Bekan

Dato : 31-05-06 13:30

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> Denne gruppe befolkes af den mest besynderlige samling galninger. Jeg
> har for længst opgivet at finde mening hos mange af dem.

Velkommen ind i varmen, skal du være!

Det kan være du mangler forstand på tungetale. Der er mange tunger, you
know.

Apropos mening, er der en mening med dette?:

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 31-05-06 15:13

Bekan wrote:
> Velkommen ind i varmen, skal du være!

Så flinkt.

> Det kan være du mangler forstand på tungetale. Der er mange tunger, you
> know.

Det skal jeg love for.

> [...]
> Det er jo kun Skygger og skinnende Glar,
> Det er jo kun Bobler og skrattende Kar,
> Det er jo kun Ise-skrog, Skarn og Fortred,

Ja. Det er et vers fra Thomas Kingos fine salme. Du kan læse den fulde
tekst her: http://www.kalliope.org/digt.pl?longdid=kingo1681a2

/Rasmus
--
"Han hedder 'The Incredible Homo Pater' og bor i et hus, der minder
meget om Vatikanet, men det er ikke selve Vatikanet"

Fra : Claudio Adam

Dato : 29-05-06 16:28

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev:

.......aj, aj, aj Anders, hvor får du det dog fra?
Din fantasi er under alle omstændighed, frit svævende.

( lyder ellers spændende, med den klub dig og Pinnderup kører.
- har i mange medlemmer? ).

Adam.

Fra : N/A

Dato : 30-05-06 19:05

Fra : Bekan

Dato : 30-05-06 19:05

Claudio Adam (slet KIC6T) wrote:
> [...]
> som jeg kan være overfor andre.
>
> Det er måske, snarere der skoen trykker Peter?
> Du er måske bare et selvhøjtideligt røvhul, der ikke besidder
> gaverne til at tage pis på dig selv?
>
> Under alle omstændigheder:
> Så, Håber jeg alt dette kan være dig en trøst i din søgen efter
> den evendelige sandhed.
>

> Mvh. Adam.
>
> PS. som jeg har nævnt overfor dig tidligere:
> Så skriv til mig over min hjemmeside, hvis du ønsker politisk,
> se religiøs diskussion,
> (jeg tænker på sådan mere ansigt til ansigt, debat ).

Hej øffer

Hvad er din hjemmeside?
mhv

Fra : Claudio Adam

Dato : 31-05-06 07:11

Bekan <wishwellyxx@yahoo.dk> skrev:

>Hej øffer
>
>Hvad er din hjemmeside?
>mhv

Halløj B!

Hvordan med at lægge ud med dit navn?
- inden vi går videre.

Mvh. Adam.

Fra : Bekan

Dato : 31-05-06 07:36

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 31-05-06 07:59

Bekan wrote:

B - Bekan

http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html er vist stedet hvor du skal
begynde før du fortsætter

FUT sat til dk.admin.netikette fra dk.livssyn.kristendom

Fra : Bekan

Dato : 31-05-06 09:15

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> skal begynde før du fortsætter
>
> FUT sat til dk.admin.netikette fra dk.livssyn.kristendom

Hvad har jeg nu gjort?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 31-05-06 10:28

Bekan wrote:

> Hvad har jeg nu gjort?

Skrevet en blank besked som svar på en forespørgsel.

Og for at forværre status, glemte du en signaturadskiller før du
sluttede med "b"...

Kig på http://usenet.dk/info/lynvejledning.html og derefter på
http://usenet.dk/netikette/signatur.html

Så kører det bare.

Fra : Bekan

Dato : 31-05-06 13:38

Henrik Vestergaard wrote:

> Skrevet en blank besked som svar på en forespørgsel.
>
> Og for at forværre status, glemte du en signaturadskiller før du
> [...]
Javel hr Süssbaum.
Det er nok fordi jeg aldrig har læst den vejledning. Jeg anede ikke hvorfor
folk altid skrev en -- .
Jeg skal nok forbedre mig hen ad vejen.

Fra : Claudio Adam

Dato : 31-05-06 09:44

Bekan <wishwellyxx@yahoo.dk> skrev:

..............øf øf...............øff......

Mvh. Adam.

Fra : Bekan

Dato : 31-05-06 13:40

Claudio Adam (slet SC0BB) wrote:
> Bekan <wishwellyxx@yahoo.dk> skrev:

> .............øf øf...............øff......

Er det mig der ikke kan følge med her? Er der ikke et punktum for meget.

mhv

Fra : B æ 9

Dato : 31-05-06 14:20

Claudio Adam <kraka@SC0BBc.dk> (slet SC0BB) wrote in

> Bekan <wishwellyxx@yahoo.dk> skrev:

> .............øf øf...............øff......
>
> Mvh. Adam.

det må så være det modsatte af gylle

--
B æ 9

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-05-06 16:08

Anders Peter Johnsen wrote:

>Jeg har blot lidt svært ved at se behovet for det:

Det er der ikke noget at sige til. De gør de nemlig ikke ud af et
påtrængende behov, men primært på grund af en hævdvunden tradition. Det
er lidt det samme med konger.

> [...]
> øjemed begynder at kalde sig noget andet. Især når det i pavernes
> tilfælde er "(Helgennavn(e))(nr. i rækken)"

Det begyndte i 500-tallet, da en Mercurius blev pave. Han mente ikke, at
det var passende, at han som pave bar samme navn som en hedensk guddom,
så han opkaldte sig efter sin forgænger Johannes. Det blev dog ikke en
fast tradition at gøre det førend i 1000-tallet. Som regel vælger man
navnet på sin yndlingshelgen eller -pave for at ære denne.

> Aha?
>
> Nu kan problemet så ganske vel være at de måske forekommer sværere at
> "dokumentere" mirakler med moderne videnskab i baghånden?

Den mest almindelige slags er vist, at en person, der lider af en
dødelig sygdom, for hvilken der ikke kendes nogen kur, beder om den
pågældende afdødes forbøn. Hvis vedkommende da bagefter kommer sig, kan
det kvalificere som et mirakel. Det er tilfældet i JPII's tilfælde - jeg
husker ikke, hvilke mirakler der tillæges Moder THeresa.

/Rasmus
--
"Normale går også glip af en masse glæder som aspergere har.
Vi kan f.eks. have stor fornøjelse af at sidde med det samme i

Fra : Britt Malka

Dato : 29-05-06 16:19

In article <447b0e59$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>,
Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> wrote:

> jeg
> husker ikke, hvilke mirakler der tillæges Moder THeresa.

Jeg kan kun huske ét tilfælde, hvor en kvinde blev helbredt. Det viste
sig senere at være fusk.

--
Britt Malka

Hvordan kan du fordoble din læsehastighed
på kun 16 minutter?
http://www.16min.com/dk/

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-05-06 16:54

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:

> Det er der ikke noget at sige til. De gør de nemlig ikke ud af et
> påtrængende behov, men primært på grund af en hævdvunden tradition. Det
> er lidt det samme med konger.

De danske konger har dog i de sidste mange århundreder rent faktisk
været kristendøbt deres senere regentnavne...

> [...]
> fast tradition at gøre det førend i 1000-tallet. Som regel vælger man
> navnet på sin yndlingshelgen eller -pave for at ære denne.

Jeg kan for så vidt følge at man fører dennne tradition tilbage til
Simon, der jo som bekendt fik hæderstilnavnet "Kefas" eller "Peter" som
Apostolisk navn.

Men når det drejer sig om kristendøbte mennesker med ellers udmærkede
kristne navne, har jeg altså lidt svært ved at se denne moderne
popkunstneragtige navneforvirring som noget særligt relevant, endsige på
nogen måde nødvendigt.

> [...]
> det kvalificere som et mirakel. Det er tilfældet i JPII's tilfælde - jeg
> husker ikke, hvilke mirakler der tillæges Moder THeresa.

Okay, det vil altså sige at enhver spontanremission af kræfttilfælde
blandt troende katolikker frit kan benyttes af regerende paver? Wow...

I må altså meget undskylde, men jeg synes at taknemmeligheden er rettet
bare en lillebittesmule skævt i så fald...

Hvor sygt storhedsvanvittig skal man da ikke være for som selvindbildt
kristent menneske enten selv at tage æren for et Mirakel, Gud Selv
udvirker eller lade sig tillægge dèn ære?

Selveste Kristus sagde jo ellers netop ganske konsekvent afværgende:
"Tak (i stedet) Gud! DIN TRO har frelst dig!"

Anders Peter Johnsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-05-06 21:24

Anders Peter Johnsen wrote:

> De danske konger har dog i de sidste mange århundreder rent faktisk
> været kristendøbt deres senere regentnavne...

Joo, men se på Norges kongerække. Fænomenet er bestemt ikke ukendt,
heller ikke i andre europæiske kongehuse (f.eks. det engelske).

> [...]
> kristne navne, har jeg altså lidt svært ved at se denne moderne
> popkunstneragtige navneforvirring som noget særligt relevant, endsige på

Moderne popkunstneragtig må du længere ud på landet med. Skikken er over
1000 år gammel.

> Okay, det vil altså sige at enhver spontanremission af kræfttilfælde
> blandt troende katolikker frit kan benyttes af regerende paver? Wow...

Nej, der stilles naturligvis store krav til miraklet, og en lang proces
afgører, om man mener, det er forsvarligt, at tilskrive miraklet til den
pågældende helgen. Men det kræver en større indsigt i helgenteologien og
helgenkåringsprocessen at forstå det, tror jeg.

> [...]

> kristent menneske enten selv at tage æren for et Mirakel, Gud Selv
> udvirker eller lade sig tillægge dèn ære?

Også hér ville en større indsigt i helgenteologien kunne afklare en del
misforståelser.

> Selveste Kristus sagde jo ellers netop ganske konsekvent afværgende:
> "Tak (i stedet) Gud! DIN TRO har frelst dig!"

Ja. Og den katolske kirke påstår ikke anderledes.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-05-06 22:36

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]

> kristne navne, har jeg altså lidt svært ved at se denne moderne
> popkunstneragtige navneforvirring som noget særligt relevant, endsige på

Det er ikke nødvendigt - det troede jeg, vi var blevet enige om. Det er
traditioner ofte ikke. Det er heller ikke *nødvendigt*, at de danske
biskopper gennemgår storslåede vielser med pomp og pragt og fine
middage, men det er ikke uden funktion.

> Okay, det vil altså sige at enhver spontanremission af kræfttilfælde
> blandt troende katolikker frit kan benyttes af regerende paver? Wow...

Det tvivler jeg på.

> Hvor sygt storhedsvanvittig skal man da ikke være for som selvindbildt
> kristent menneske enten selv at tage æren for et Mirakel, Gud Selv
> udvirker eller lade sig tillægge dèn ære?

Det er ikke min mening at lyde bedrevidende, men du burde virkelig sætte
dig bedre ind i emnet, før du erklærer folk syge og storhedsvanvittige
bare fordi de abonnerer på en anden teologi end din. Det dér er jo ikke
på nogen måde katolsk lære; det er reformatorisk polemik så gammel, at
den gik på krykker på Brorsons tid. Det svarer lidt til, om katolikker
skulle kritisere lutheranismen for at lære, at det var godt at synde og
skabe splittelse i Kristi legeme. Det er den der med at dutte folk en
mening på ...

/Rasmus
--
"»Han har hånet mig, han har slået mig,
han har overvundet mig, han har udplyndret mig.«

Fra : Bekan

Dato : 28-05-06 19:32

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> Både Moder Theresa og JPII tillægges mirakler.

Men mama Teresa er ligeglad med det.