Anektote. (Til Britt)
Fra : Harald Mossige

Dato : 27-05-06 23:46

Avskrift fra innledningen i boken "Matematikk for milioner."

Der fortelles en historie om Diderot, encyklopedisten, en avde
førendepersonligheter i opplysningstidens Frankrike. Diderot oppholt seg ved
det russiske hoff, hvor hans respektløse vidd blev meger beundret. Tsarinnen
blev til slutt redd for at det skulle gå utover hoffolkets tro og gav Euler,
tidens største matematiker, i oppdrag å ta kampen opp mot Dierot i en
offentelig debatt..Diderot ble underrettet om at en matematikker hadde
skaffet et bevis for Guds eksistens. Så ble han kalt til slottet uten at
navnet på motatanderen blev nevnt. I nærvær av hele hoffet gikk Euler straks
til angep med følgende "bevis", som ble uttalt med stort alvor: "8a + b^n /n
= x, følgelig er det en Gud, - svar!" Algebra var som gresk for
Diderot, - - -

Resten av boken er fornøyelig lesing der matematikkundervisning er
hovedpoenget.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 28-05-06 00:05

In article <4478d6c2@news.wineasy.se>,
"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

> Avskrift fra innledningen i boken "Matematikk for milioner."

Tak for afskriften. Jeg kendte ikke anekdoten, men jeg er som nævnt
heller ikke matematiker.

--
Britt Malka

Hvordan kan du fordoble din læsehastighed
på kun 16 minutter?
http://www.16min.com/dk/

Fra : Claudio Adam

Dato : 28-05-06 13:29

Harald Mossige <haraldmnospam@hkabel.no> skrev:
>Avskrift fra innledningen i boken
>"Matematikk for milioner."

Halløj Mossberg!

Med mit kendskab til matematik: viser det sig at være på størelse
med noget lig en spand Gule Ærter.
Dog vil jeg foreslå følgende sætning, bare for ligesom at gå i
modsat retning:

Citat:

" Som når fra vandets eller lysets flade
en stråle kastes op i modsat retning
i samme vinkel som den før faldt nedad,
idet den fjerner sig i samme afstand
fra linien som en sten der falder, følger....."

Purgatoriet,
Sang XV/18 ( eventuelt ligeledes : Sang XV/45 ).

Adam.

Fra : Claudio Adam

Dato : 28-05-06 17:20

Claudio Adam <kraka@YPPN2c.dk> (slet YPPN2) skrev:

>Halløj Mossberg!

Beklager Navne forviringen:
Harald!

Et par linier mere kan vel ej skade, så, i så henseende.

Maden var spartansk
som december lyset der lå over middelhavet
smerten dulmede
livet kaster sin skygge over korset
som det få vil fatte
en gentagelse af døden