Sjæl og legeme
Fra : Lis Vilsgaard

Dato : 24-05-06 23:13

Kære læser af dette indlæg...

Hvem (om nogen) ransager dit hjerte og dine nyrer?
Hvordan går det for sig/hvad mærker du i den forbindelse?

Føler og finder du, at sjæl/åndelighed og legeme/kropslige funktioner er
ligeværdige eller uligeværdige størrelser?

Venligst
Lis V.

Fra : Britt Malka

Dato : 24-05-06 23:54

In article <4474da69$0$38699$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"Lis Vilsgaard" <#ALIAS_NAME@#ALIAS_DOMAIN> wrote:

> Hvem (om nogen) ransager dit hjerte og dine nyrer?
> Hvordan går det for sig/hvad mærker du i den forbindelse?

Hvis nogen på et tidspunkt ransager mit hjerte og mine nyrer, så vil jeg
nok være under bedøvelse og dermed ikke mærke ret meget.

> Føler og finder du, at sjæl/åndelighed og legeme/kropslige funktioner er
> ligeværdige eller uligeværdige størrelser?

Mon ikke, at det er enten dk.livssyn.newage eller en kirurgisk gruppe,
du skal spørge?

--
Britt Malka

Hvordan kan du fordoble din læsehastighed
på kun 16 minutter?
http://www.16min.com/dk/

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-05-06 08:47

Britt Malka skrev:

> Hvis nogen på et tidspunkt ransager mit hjerte og mine nyrer, så vil jeg
> nok være under bedøvelse og dermed ikke mærke ret meget.

Hmmmm...

Det går vist ikke helt så godt med Torah-læsningen, kan jeg høre?

(Hint: Salme 26v5, Jeremias 11v20 og 20v12...)

> Mon ikke, at det er enten dk.livssyn.newage eller en kirurgisk gruppe,
> du skal spørge?

Det er for så vidt da et ganske ærligt spørgsmål i en kristen nyhedsgruppe?

Jesus siger blandt andet ifølge Johannesevangeliet kap. 3v6:

"Det, der er født af kødet, er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd."

Og i kap 6v63:

"Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn. De ord, jeg har
talt til jer, er ånd og liv."

(Læg i øvrigt her som et spidsfindigt mærke til det ret ironisk rammende
skriftsted kap. 6v66: "Efter dette var der mange af Hans disciple, der
forlod Ham, og de fulgtes ikke mere med Ham." Spøjst tilfælde, som ikke
bliver mindre morsomt af at forfatteren angiveligt er selveste apostlen
Johannes! Men okay, denne nytestamentlige talnotation er dog vist også
af væsentligt nyere dato...)

Paulus har følgende betragtninger i Romerbrevet 8,2-12:

"For livets ånds lov har i Kristus Jesus befriet mig fra syndens og
dødens lov. Det, som loven ikke kunne, fordi den kom til kort på grund
af kødet, det gjorde Gud: Han sendte sin egen søn i syndigt køds lighed
og for syndens skyld og fordømte dermed synden i kødet, for at lovens
krav skulle opfyldes i os, som ikke lever i lydighed mod kødet, men i
lydighed mod Ånden. De kødelige vil det kødelige, og de åndelige vil det
åndelige. Det, kødet vil, er død, og det, Ånden vil, er liv og fred.
For det, kødet vil, er fjendskab med Gud; det underordner sig ikke Guds
lov og kan det heller ikke. De, som er i kødet, kan ikke være Gud til behag.
Men I er ikke i kødet, I er i Ånden, så sandt som Guds ånd bor i jer.
Den, der ikke har Kristi ånd, hører ikke ham til. Men når Kristus er i
jer, er legemet ganske vist dødt på grund af synd, men ånden har liv på
grund af retfærdighed. Og når hans ånd, han som oprejste Jesus fra de
døde, bor i jer, skal han, som oprejste Kristus fra de døde, også gøre
jeres dødelige legemer levende ved sin ånd, som bor i jer.
Brødre, så skylder vi da ikke kødet at leve i lydighed mod det. Hvis I
lever i lydighed mod kødet, skal I dø, men hvis I ved Åndens hjælp
dræber legemets gerninger, skal I leve."

Så det lader vist umiddelbart til at Ånden ret entydigt prioriteres
højest i NT...

Anders Peter Johnsen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 25-05-06 12:58

Anders Peter Johnsen wrote:

> Hmmmm...
> Det går vist ikke helt så godt med Torah-læsningen, kan jeg høre?
> (Hint: Salme 26v5, Jeremias 11v20 og 20v12...)

Da såvel Salmernes Bog som Jeremias ikke befinder sig i Torah'en, men i
Tanakh, så har du, Anders, ganske ret: det går ikke helt så godt med
Torah-læsningen....

Man skal nemlig *vide* hvad man taler om, før man kan komme med små
"hints"....

Henrik, Dianalund
.... "Subjektivitet er at aflæse et solur ved hjælp af en lommelygte."
(Piet Hein)

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-05-06 13:46

Henrik Vestergaard skrev:

> Da såvel Salmernes Bog som Jeremias ikke befinder sig i Torah'en, men i
> Tanakh, så har du, Anders, ganske ret: det går ikke helt så godt med
> Torah-læsningen....

Men i så fald heller ikke ligefrem bedre med Tanakh'en, da?

> Man skal nemlig *vide* hvad man taler om, før man kan komme med små
> "hints"....

Ja, og af præcis samme årsag syntes jeg skam også at det virkede ret
fjollet, når Britt altså så kækt og hånligt afviser en ny(?) skribents
anvendelse af kendt sprogligt billede fra hendes egne jødiske
helligskrifter som værende for denne kristendomsrelaterede gruppe
"irrelevant new-age".

Jo, viden er helt klart en rar ting, og man lærer jo som bekendt noget
nyt hver dag...

Anders Peter Johnsen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 25-05-06 15:40

Anders Peter Johnsen wrote:

> Men i så fald heller ikke ligefrem bedre med Tanakh'en, da?

> Jo, viden er helt klart en rar ting, og man lærer jo som bekendt noget
> nyt hver dag...

Så har vi begge fået noget ud af dagen....