Info søges om ACN og Amway
Fra : Lars Fogt

Dato : 17-06-01 01:38

Hej Gruppe

En gammel kammerat, som jeg ikke har set i årevis, kom forleden forbi med
den helt store (lidt instuderede) salgstale om MLM-firmaerne Amway og ACN.
Jeg kunne godt tænke mig noget information fra folk, der enten har godt
eller dårligt at sige.

ACN er et amerikansk telefonselskab - og han blev ved med at omtale en liste
i et for mig ukendt amerikansk magasin (Inc.) - samme liste omtaler de på en
telefonlinie, som han gav mig nummeret på: 72183519 - hvad kan en sådan
obskur liste sige om noget som helst. Og kan man virkelig tjene millioner,
som han sagde og de også omtaler på telefonlinien.

Amway - som også har internetdelen Quixtar - virker for mig meget indviklet.
Talene virker også gigantiske - han prallede med, at de havde 50 milliarder
i omsætning sidste år. Men det virkede mærkeligt, at man skal betale for
10.000 kr. i kurser bare for at komme med. Jeg kom til at tænke
pyramidespil.

Jeg må indrømme at begge dele gør mig lidt mistroisk. Men alligevel er jeg
yderst interesseret. Nogle som kan fortælle om deres erfaringer - gode som
dårlige.

Lars

Fra : alexbo

Dato : 17-06-01 07:54

Lars Fogt <lafo2000@worldonline.dk>

>Og kan man virkelig tjene millioner,
> Men alligevel er jeg yderst interesseret.

Så længe der findes folk som dig, vil der være gamle kammerater der
kommer forbi med et godt tilbud.
Lad nu den sunde fornuft vinde over drømmen om millioner.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurt Jacobsen

Dato : 17-06-01 09:39

> [...]
> kommer forbi med et godt tilbud.
> Lad nu den sunde fornuft vinde over drømmen om millioner.

Hmm - er du sikker på det er et godt råd?

Masser af mennesker tjener millioner, så den drøm er vel egentlig OK at
have. Blot må man ikke tro at det kommer af sig selv, heller ikke via MLM.
Jeg har kontakt til folk som tjener særdeles mange penge på MLM, men det gør
de kun i kraft af benhårdt arbejde - den eneste formel der virker i
virkelighedens verden. Der er alt for mange i Danmark der blot lader "den
sunde fornuft" sejre, og lader være med at løbe den risiko det er at starte
selvstændig virksomhed. Derfor er vi en lille nation af tryghedssøgende
lønmodtagere med en særdeles svag iværksætterkultur, og det er vel egentlig
ikke så positivt?

Pressen har afdækket flere useriøse og skruppelløse pyramideforetagender,
men disse har intet med MLM-markedsføring at gøre - MLM er seriøs business,
og regnes i den store verden som sådan på line med franchising og andre
alternative konstruktioner!

Se http://botanicare.dk/reklame

Mvh. Kurt Jacobsen

Fra : alexbo

Dato : 17-06-01 10:51

Kurt Jacobsen <kj@botanicare.dk>

> Hmm - er du sikker på det er et godt råd?
Ja

> Masser af mennesker tjener millioner, så den drøm er vel egentlig OK
at
> have. Blot må man ikke tro at det kommer af sig selv,

Og lige præcis derfor er det et godt råd, millionerne kommer ikke i
hånden på en gammel kammerat man ikke har set længe, han kommer for at
platte, kan han lokke en ny i fælden, tjener han på det.

> [...]
tryghedssøgende
> lønmodtagere med en særdeles svag iværksætterkultur, og det er vel
Nej, og jeg vil da til hver en tid anbefale at man starter selv, men
det skal være lysten til at starte noget op, der driver værket, så
kommer resten af sig selv.
Jeg har været selvstændig håndværker i 30 år, og set mange komme og
gå, dem der knækker først, er dem der startede op for at tjene penge,
og bruge dem.
Man skal starte op fordi man vil og kan, man kan slet ikke lade være.

> MLM er seriøs business

Hvis det er seriøs forretning, hvorfor løber man så rundt til folk man
ikke har set i årevis, for at få dem med.
Det er pyramidespil i pænt tøj.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurt Jacobsen

Dato : 17-06-01 12:19

> Og lige præcis derfor er det et godt råd, millionerne kommer ikke i
> hånden på en gammel kammerat man ikke har set længe, han kommer for at
> platte, kan han lokke en ny i fælden, tjener han på det.

Jeg mener ikke der er belæg for at bruge ordet "Platte". Jeg vil give dig
helt ret i, at den gamle ven (eller skal vi måske snarere kalde ham
bekendte) ikke kommer for Lars' blå øjnes skyld - men det er der heller
ingen der hævder tror jeg. Den gamle bekendte kommer for at opbygge
salgsnetværk, og her er det helt naturligt at tage fat i det netværk man
allerede har - jeg gjorde da det samme, da jeg selv startede min
salgsvirksomhed (som er en alm. forretning) - ret naturligt ville jeg mene.

Forskellige grossister ringer jævnligt til mig for at høre, om jeg ikke
kunne tænke mig at optage deres produkter i mit varesortiment i butikken
eller etablere samarbejde. Det gør de skam heller ikke for mine blå øjnes
skyld - de går efter at få udvidet salgskanalen for deres egne produkter. Og
noget tilsvarende har sælgere gjort i flere led før dem - lige fra fabrikken
til detailledet via en række mellemhandlere. Og hver mellemhandler beregner
sig en avance. Det er akkurat lige så pyramideagtigt. Alle
salgsorganisationer og virksomheder er opbygget efter en pyramidestruktur -
og det er der intetsomhelst odiøst i...

> Hvis det er seriøs forretning, hvorfor løber man så rundt til folk man
> ikke har set i årevis, for at få dem med.

Ud fra den definition er de fleste virksomheder useriøse. Hvorfor sender
Føtex f.eks. reklamer ud til folk de ikke engang kender - det er noget der
kaldes reklame, som gennemsyrer hele samfundet.

> Det er pyramidespil i pænt tøj.

Noget tyder på at du kun har kendskab til de såkaldte pyramideSPIL, som både
er ulovlige og amoralske. Men dette har ikke noget med sagen at gøre.
Forbrugerombudsmanden har haft kig på området, og på forbrugerstyrelsens
hjemmeside www.fs.dk kan man læse mere om dette (søg. f.eks. efter
pyramide). Her defineres det klart hvad der skiller good guys fra bad guys -
og den form for MLM vi taler om her er helt seriøs og kan ikke sammenlignes
med de pyramidespillene! MLM er simpelthen provisionsbaseret salg med
mulighed for at øge afkastet, hvis man selv opbygger en salgsorganisation -
fuldstændig som det kendes fra alle andre sammenhænge i erhvervslivet - her
er der INGEN der bliver rige på andres bekostning...

Mvh. Kurt Jacobsen
http://botanicare.dk/reklame

Fra : alexbo

Dato : 17-06-01 13:07

Kurt Jacobsen <kj@botanicare.dk> skrev

> Alle salgsorganisationer og virksomheder er opbygget efter en
pyramidestruktur -
> og det er der intetsomhelst odiøst i...
Forskellen ligger i, om det er strukturen der det vigtigste, eller det
er vareomsætningen.
Og den nemmeste måde at se forskel er, om man skal betale for at få
lov til at være med.

> [...]
noget der
> kaldes reklame, som gennemsyrer hele samfundet.
Den gamle ven forsøger jo ikke at sælge en vare, næh han vil sælge en
plads nederst i pyramiden.

> her er der INGEN der bliver rige på andres bekostning...
Det får lov at stå lidt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurt Jacobsen

Dato : 17-06-01 18:06

> Forskellen ligger i, om det er strukturen der det vigtigste, eller det
> er vareomsætningen.
> Og den nemmeste måde at se forskel er, om man skal betale for at få
> lov til at være med.

Fuldstændig enig! Iøvrigt også forbrugerombudsmandens konklusion. Derfor
svarer jeg også på Lars's indlæg i dk.erhverv.direkte-salg, at jeg synes
10.000 kroner lyder af meget og lugter lidt af pyramide. Det seneste indlæg
i denne tråd af Palle B. bekræfter også, at Amway nok er noget man skal
holde sig fra - god information at have! Men brådne kar findes i alle
brancher, og det kan ikke nødvendigvis tages til indtægt for branchen som
helhed.. Jeg arbejder selv med firmaet NuSkin - og køber man startmaterialer
for ialt 200 kroner inkl. moms, hvilket modsvarer materialets værdi - ingen
fortjeneste her.... Salgskurser, undervisning mv. er tilnærmelsesvis
gratis..

> Den gamle ven forsøger jo ikke at sælge en vare, næh han vil sælge en
> plads nederst i pyramiden.

Absolut forkert! Nu kender jeg ikke ACN 100% (og vil derfor ikke sætte mit
omdømme ind på at forsvare dem - men lad os bruge det som case), men mener
at det drejer sig om billig telefoni, som vel nok må betegnes som en vare.
Den gamle ven får ikke noget ud af at sælge en plads nederst i pyramiden -
for der er ikke tale om pyramideaktivitet som du tror.. Den gamle ven får
først provision i det øjeblik Lars begynder at telefonere gennem den nye
telefonaftale. Pengestrømmen er 100% forbundet med omsætningen af
varer/tjenesteydelser, så det er helt straight forretning - ingen varm
luft! - Jeg henviser igen til forbrugerombudsmandens skelnen mellem skidt og
kanel.

> Det får lov at stå lidt.

Nemlig

Fra : Zacho

Dato : 17-06-01 08:53

Lars Fogt skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Jeg kunne godt tænke mig noget information fra folk, der enten har godt

Der bliver holdt møder i Tåstrup og Kbh. en gang om ugen, hvor du kan
få mere info....kan ikke lige huske tidspunkterne, men kan godt undersøge
det for dig...

Fra : Palle B

Dato : 17-06-01 15:08

Lars Fogt <lafo2000@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BKSW6.3417$VQ4.459668@news010.worldonline.dk...
> [...]
> Jeg kunne godt tænke mig noget information fra folk, der enten har godt

En god bekendt har prøvet at gøre mig interesseret i Amway. Jeg takkede pænt
nej, da jeg ikke kunne afse tid til det.
Dit spørgsmål fik mig til at foretage en hurtig søgning på nettet, det
følgende link var et af resultaterne - og endda temmelig tænkevækkende:
http://www.dci.dk/da/dnd/dnd76/landmark.html

Indholdet på dette er vel svar nok.
mvh. Palle

Fra : Kurt Jacobsen

Dato : 18-06-01 09:11

Hej Palle
Jeg ville netop til at kommentere din generalisering mht. MLM, men ser nu i
nyhedsgruppen dk.erhverv.direkte-salg, at det primært er Amway du forholder
dig til jvf. nedennævnte link. Det glæder mig, da vi så er enige

Fordi der er en enkelt (eller for den sags skyld flere) brådne kar indenfor
MLM, betyder det jo ikke automatisk at alle kan skæres over samme kam.

Mvh. Kurt Jacobsen
http://botanicare.dk/reklame

Fra : Palle B

Dato : 18-06-01 14:53

Grunden til, at jeg kun forholder mig til Amway, er, at jeg intet ved om de
andre nævnte MLM-virksomheder. De andre nævnte kan for den sags skyld være
plumrådne.
Generelt kan man sige, at et koncept der lægger op til et hieraki, hvor de
underliggende lag genererer gysser til toppen, hurtigt vil tiltrække brådne
kar. Modellen er baseret på "passiv" indkomst og folks forventning om at
blive rige vha. denne metode. Derfor vil de fleste blive skuffede - en hel
del måske endda snydt. Dette sagt meget generelt.

mvh. Palle

Kurt Jacobsen <kj@botanicare.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9gkd5e$m38$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Henrik Vest

Dato : 24-06-01 19:18

I december var der i dk.erhverv / dk.teknik.telefoni / m.fl. en diskussion
om samme emne - "Hvem kender noget til ACN" startende 07.12.00

Samme indlæg blev åbenbart også postet i mobildebat.dk - men en lang
række kommentarer - se
http://www.mobildebat.dk/debat1/discus/messages/1/857.html?

Og så har bladet Danske Sælgere skrevet noget om Amway - se
http://www.danske-saelgere.dk/fagbladet/artikler/1999-0809-06.htm

http://www.danske-saelgere.dk/fagbladet/artikler/1999-11-09.htm

http://www.danske-saelgere.dk/fagbladet/artikler/1999-10-05.htm

http://www.danske-saelgere.dk/fagbladet/artikler/1999-07-04.htm