Jeg prøve igen
Fra : Gamle Jensen

Dato : 19-05-06 11:42

bare lige dette Husk at aktiv dødshjælp også er mord.

Undskyld stavfejl i første post
--
Hej fra Børge
http://oz5vib.webbyen.dk

Fra : Lyrik

Dato : 19-05-06 12:19

"Gamle Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> bare lige dette Husk at aktiv dødshjælp også er mord.
>
> Undskyld stavfejl i første post
> --
> Hej fra Børge
> http://oz5vib.webbyen.dk
++++++++++++++++++++++++++++++++
Også hvis du ved at du dør af kræft om tre dage og ligger med store smerter?
Allerede nu vil man lindre smerterne så godt man kan selv om du så dør om 2
dage, eller en dag i stedet for om tre dage.

Er det mord gamle Jensen?

I think not.

Grenserne er flydende og beror på et skøn af lægen.
Der behøves ikke regler på området.

En sygeplejerske fortalte mig engang følgende beretning:
På en børneafdeling hvor hun var ansat havde de en lille dreng som snart
ville dø af kræft. De havde givet ham et drop i armen så han slap for at
blive stukket med morfinen.

De havde nøje restriktioner på at han måtte få sprøjten 3 gange daglig.
Tilsidst var det ikke tilstrækkeligt.

Drengen havde stærke smerter kort efter en morfindosis. Han lå med ansigtet
fortrukket og pegede desperat på droppet i armen. Han ville have mere
morfin.

Lægen blev tilkaldt. Da han så hvilken tilstand drengen var i, nikkede han
hvorefter de gav drengen en yderligere dosis.
Kort efter denne sprøjte sov drengen ind.

I Jesu Kristi kærligheds navn, gamle Jensen,- var det mord og forbudt?
Hvis du havde været lægen, hvad havde du så elsket højest? Dine firkantede
regler eller drengen?

Hilsen
Jens

Fra : Gamle Jensen

Dato : 19-05-06 12:28

Ja Bibelsk er Mord MORD

Fra : Lyrik

Dato : 19-05-06 13:17

> Ja Bibelsk er Mord MORD
>
> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

++++++++++++++++++++++
Gamle stivnakke.
Kunne du ikke citere neden under det indlæg du svarer på?
Du bryder usenet-etiketten.

Altså Ligesom du ser mig gøre her.

Hilsen
Jens

Fra : Michael Zedeler

Dato : 19-05-06 20:42

Lyrik wrote:
> [...]
>
> ++++++++++++++++++++++
> Gamle stivnakke.
> Kunne du ikke citere neden under det indlæg du svarer på?

Hvis endelig du går så meget op i det, hvorfor følger du så ikke selv
standarden?

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 19-05-06 15:06

Gamle Jensen wrote:
> Ja Bibelsk er Mord MORD

Indtil videre er det kun DIG SELV, der er kilden til din definition...

Der er forskel på at dræbe, myrde og slå ihjel.

Men jeg laver ikke hjemmearbejdet for dig. Du må søge for at finde.

Henrik, Dianalund
.... "Subjektivitet er at aflæse et solur ved hjælp af en lommelygte."
(Piet Hein)

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 25-05-06 08:39

Gamle Jensen <b-h-j@oncable.dk> skrev i
446dabb9$0$181$edfadb0f@dread16.news.tele.dk :
> Ja Bibelsk er Mord MORD

Bibelsk er manden kvindens hoved, og kvinder skal tie i forsamlinger.

Og husk for guds skyld at blive i sofaen på lørdag, der jo faktisk er
sabatten. Gud kan nemlig ikke lide folk der arbejder på den dag:
"Herren sagde til Moses: »Manden skal lide døden!
Lad hele menigheden stene ham uden for lejren.« " (4 Mos. 15,35)
(Manden havde samlet brænde sammen)

At tage en tusind år gammel bog alvorligt er tegn på manglende fornuft.
Den har intet at gøre i vort moderne samfund, der er bygget på romerske
og græske love, ikke kristne. Gud ske lov for det.

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Britt Malka

Dato : 25-05-06 11:09

In article <Daddg.16699$kz1.12059@news.get2net.dk>,
"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> wrote:

> [...]
> Den har intet at gøre i vort moderne samfund, der er bygget på romerske
> og græske love, ikke kristne. Gud ske lov for det.

Hvilken tusind år gammel bog taler du om her? Du har lige nævnt et punkt
fra moseloven, og derfor er det lidt forvirrende, at du bagefter taler
om en tusind år gammel bog, der bygger på romerske og græske love. Hvad
er det for en, du tænker på her og ikke nævner?

--
Britt Malka

Hvordan kan du fordoble din læsehastighed
på kun 16 minutter?
http://www.16min.com/dk/

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 27-05-06 07:05

Britt Malka <news@foxladi.com> skrev i
news-C516BB.12090825052006@news.tiscali.fr :

> [...]
> bagefter taler om en tusind år gammel bog, der bygger på romerske og
> græske love. Hvad er det for en, du tænker på her og ikke nævner?

Jeg syntes "tusinder år" lød tåbeligt, men meningen er flertal af
tusind. Altså moseloven.
Det der er bygget på romerske og græske love, er det moderne samfund.

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-05-06 10:21

Thomas Hejl Pilgaard skrev i news:Daddg.16699$kz1.12059@news.get2net.dk

> [...]
> Den har intet at gøre i vort moderne samfund, der er bygget på romerske
> og græske love, ikke kristne. Gud ske lov for det.

At mistolke en gammel bog som du her så tydeligt gør, er tegn på manglende
fornuft.

Nåt du vil gøre forsøg på at tolke udsagn der er skrevet for op til 3500 år
siden, i en helt anden kultur og et helt andet sted på kloden, er der mange
forhold og megen baggrundsviden der er nødvendig at forholde sig til i et
forsøg på at forstå indholdet og meningen af bibelske udsagn.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://bibeltro.dk + http://ravsted.dk/ + *DebatForum*

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 27-05-06 07:13

Andreas Falck <fake@skrift.invalid> skrev i
4476c8b5$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk :

> Thomas Hejl Pilgaard skrev i

> At mistolke en gammel bog som du her så tydeligt gør, er tegn på
> manglende fornuft.

Der er ikke megen tolkning, ej heller mistolkning over det
jeg gjorde. Jeg citerede blot.

> [...]
> kloden, er der mange forhold og megen baggrundsviden der er nødvendig
> at forholde sig til i et forsøg på at forstå indholdet og meningen af

Netop min pointe.
Da gamle Jensen skrev "Ja Bibelsk er Mord MORD" - hvilket du har
slettet i din citering, men det var dét jeg besvarede - laver han
en tilsvarende fejl. Det er dette jeg forsøgte at påpege, ved at
komme med tågede udsagn fra biblen, også for at vise at det ikke
giver mening at tage bogen bogstaveligt.

Fra : AF

Dato : 27-05-06 07:57

Thomas Hejl Pilgaard skrev i news:u5Sdg.4$Cj7.1@news.get2net.dk

[ ... ]
> [...]
> komme med tågede udsagn fra biblen, også for at vise at det ikke
> giver mening at tage bogen bogstaveligt.

For mig at se, har du stadig tydeligvis helt misforstået teksten fra
Mosebøgerne.

Der er ingen tvivl om at mord ér mord, og det kan ikke bortforklares. Men
smertelindring, også med så høje doser at dette fremskynder døden, kan jeg
så ikke se skulle kunne falde ind under begrebet mord.

Fornuft, logik og nuance er gode elementer at huske på, når man taler om
tekster der er op til 3.500 år gamle og fra en helt anden kultur.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 27-05-06 09:18

AF <dewnull@tiscali.invalid> skrev i
4477f837$0$15788$14726298@news.sunsite.dk :

> Thomas Hejl Pilgaard skrev i news:u5Sdg.4$Cj7.1@news.get2net.dk
>
> [ ... ]
>
> For mig at se, har du stadig tydeligvis helt misforstået teksten fra
> Mosebøgerne.

Jamen, jeg har jo slet ikke forsøgt at forstå teksten, jeg har blot
citeret den direkte!

> Der er ingen tvivl om at mord ér mord, og det kan ikke bortforklares.
> Men smertelindring, også med så høje doser at dette fremskynder
> døden, kan jeg så ikke se skulle kunne falde ind under begrebet mord.

Her er vi enige.

> Fornuft, logik og nuance er gode elementer at huske på, når man taler
> om tekster der er op til 3.500 år gamle og fra en helt anden kultur.

Her er vi også enige.

Min eneste pointe var at Gamle Jensens udsagn var ubrugeligt,
da han brugte en 3.500 år gammel tekst til at sige noget om
en kontroversiel moderne samfundsproblemstilling.

Jeg fremførte denne pointe ved at gøre det samme, for at
illustrere det stupide i dette. Denne polemik viser vist
at min pointe blev slået fast, omend lidt misforstået.

Fra : AF

Dato : 27-05-06 10:05

Thomas Hejl Pilgaard skrev i news:IWTdg.18$fS.1@news.get2net.dk

[ ... ]

> Jamen, jeg har jo slet ikke forsøgt at forstå teksten, jeg har blot
> citeret den direkte!

Sparker du stadig din hund?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 28-05-06 06:39

AF <dewnull@tiscali.invalid> skrev i
4478164e$1$15795$14726298@news.sunsite.dk :
> Thomas Hejl Pilgaard skrev i news:IWTdg.18$fS.1@news.get2net.dk
>
> [ ... ]

> Sparker du stadig din hund?

Dén, ville jeg være taknemmelig for at få forklaret...

Fra : AF

Dato : 28-05-06 07:40

Thomas Hejl Pilgaard skrev i news:iIaeg.7$c83.6@news.get2net.dk

[ ... ]

> Dén, ville jeg være taknemmelig for at få forklaret...

Ja, du kommer med helt irrelevante citeringer, og derigennem forsøge at få
en tekst til at støtte en holdning der slet ikke ligger i teksten.

Akkurat lige så irrelevant som mit udsagn om dig og din hund.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 01-06-06 09:34

AF <dewnull@tiscali.invalid> skrev i
44794697$0$15781$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> teksten.
> Akkurat lige så irrelevant som mit udsagn om dig og din hund.

Så tager vi den lige en gang til for arveprins Knud:

Gamle Jensen kommenterede, og afviste, aktiv dødshjælp ved at sige:
"Bibelsk er Mord MORD".

Det fandt jeg var en så irrelevant, og i sammenhængen ubrugelig, udtalelse,
at jeg illustrerede denne holdning ved at komme med tilsvarende citater,
der heller ikke kunne sige noget bombastisk, men skulle fortolkes og
indsættes i rette kontekst. - Altså for at vise, at det skulle Gamle Jensen
også have gjort.

Så det du synes er tåbeligt i mit indlæg, er MENT som værende tåbeligt.
Det var et sarkastisk indlæg...

Fra : Benny

Dato : 19-05-06 14:26

> Drengen havde stærke smerter kort efter en morfindosis. Han lå med
> ansigtet fortrukket og pegede desperat på droppet i armen.

eller osse sad droppet forkert og gjorde ondt

--
Bæ9
-----

Fra : Lars

Dato : 26-05-06 17:57

In article <446da9a2$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
lyrikfjern@heaven.dk says...
> Også hvis du ved at du dør af kræft om tre dage og ligger med store smerter?
> Allerede nu vil man lindre smerterne så godt man kan selv om du så dør om 2
> dage, eller en dag i stedet for om tre dage.

Nogle af mine venner havde en tidl. bekendt, der såvidt jeg ved, led af
een uhelbredelig sygdom, der uigenkaldelig ville ende med hans død nogle
måneder senere.
Han valgte mens han endnu var frisk at holde en afskedsfest for de
nærmeste, hvor han hen under aftenen i en tale nævnte at han dagen efter
ville rejse til Holland for at ende sit liv på et hospital, idet aktiv
dødshjælp er legal der. Han skulle blot underskrive nogle dokumenter &
have nogle vidner, hvorefter måneders pinsler indtil døden, blev afløst
af en sprøjte, der kunne ende livet på split-sekunder.

Jeg mener at dette også burde legaliseres herhjemme.

FUT: dk.livssyn

--
Best regards

Lars
science is 10% new data and 90% confirmation!!
religion is 100% superstition and 0% confirmation!!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-05-06 13:11

Gamle Jensen skrev:
> bare lige dette Husk at aktiv dødshjælp også er mord.
>
> Undskyld stavfejl i første post

Jeg har virkeligt svært ved at blive forarget over sådanne tilfælde som
det aktuelle, Diana Benneweis ligefrem er blevet sigtet for:

Tværtimod har jeg selv oplevet noget lignende med min mormor på 95, der
en dag for et par år siden vågnede op og var døende.

Vi taler om bogstavelig dødsrallen her (lægerne kalder det blot
"terminalt åndedrag" med en af deres mange "fine" omskrivninger). Hun
havde angiveligt i løbet af natten haft en større blodprop, der også
havde lammet talecentret, for hun var godt nok ved bevidsthed, men kunne
ikke tale, og både sygeplejerskerne på hendes plejehjem, såvel som en
læge, vi kontaktede var fuldstændigt enige om at hun ikke stod til at
redde: Det var blot et spørgsmål om tid før hun langsomt blev kvalt
under vægten af sin egen brystkasse, idet hun ganske enkelt ikke kunne
trække vejret ved egen hjælp.

Og dèt er eddermageme ikke på nogen måde værdigt at lade et menneske,
der altså alligevel er døende, gennemgå, så vi (min, mor, onkel,
undertegnede og min søster) tog i samråd med personale og pågældende
læge dèn modne og velovervejede beslutning at give hende en dosis
ketogan, der under normale omstændigheder ikke ville være dræbende, men
som i dette tilfælde lige nøjagtig var nok til at lade hende sove
ordentligt ind i stedet for at ligge i dèn langstrakte dødskamp, hun
sådan frygtede.

Jeg finder det utroligt hyklerisk, at vi således lever i et samfund,
hvor man altså - med rette - betragtes som sadistisk dyrplager, hvis man
lader et uhjælpeligt sygt dyr lide, men at det lige pludselig omvendt
kaldes "mord", når man udviser samme aldeles humane omsorg for et
uafvendeligt døende. lidende menneske, endda i dette tilfælde een af
sine egne kære...

Jeg siger som Diana Benneweis: Jeg vil sørme håbe, at nogen vil gøre mig
samme tjeneste, hvis jeg en dag selv befinder mig i sådan en situation!

Og således er vi netop ude i den gyldne regel i sin allermest ultimative
konsekvens: Jeg har såmænd selv en gammel aftale med min mangeårige
bedste ven, om at vi - i allerværste fald - begge er klar til at tage 12
år i fængsel for den anden, når det netop kommer til aktiv dødshjælp.
Jeg ville i så fald kunne tage min straf uden den mindste snert af
dårlig samvittighed.

(I øvrigt skal jeg altså i kristent regi minde om at selveste Jesus på
Korset fik rakt en isopstængel med en svamp med eddike: Der kan således
MULIGVIS have været givet Ham en form for bedøvelsesmiddel, der
fremskyndede Hans død, hvilket nok må siges at underminere din og andre
kristnes noget hævdet "bedrevidende" holdninger til begrebet aktiv
dødshjælp...)

Anders Peter Johnsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-05-06 19:09

meddelelse news:446db5d7$0$47044$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> nøjagtig var nok til at lade hende sove ordentligt ind i stedet for at
> ligge i dèn langstrakte dødskamp, hun sådan frygtede.

Det gik nogenlunde lige så med min gamle far. Han lå og skreg af
smerte pga. lungekræft, og vi spurgte efter nogle timer sygeplejersken,
om hun ikke kunne dække ham bedre ind. Og hun svarede, at det kunne
de naturligvis, når vi selv spurgte om det. Han sov ind få timer efter,
fredeligt.
Alt andet ville have været umenneskeligt!

Men jeg synes nok, at sagen stiller sig anderledes, hvis ikke patienten
er i absolut terminal fase. Her er det ikke i orden.

Mvh. Bodil.

Fra : jørgen

Dato : 21-05-06 21:27

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4470acd7$0$873$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> fredeligt.
> Alt andet ville have været umenneskeligt!

Ja, jeg mener også det var en rigtig beslutning.

> Men jeg synes nok, at sagen stiller sig anderledes, hvis ikke patienten
> er i absolut terminal fase. Her er det ikke i orden.

Man kan spørge sig selv om det at få lov at frasige sig sondemad og drop
hvis man ikke vil/kan spise bør høre ind under passiv dødshjælp?
I gamle dage døde folk jo hvis de ikke kunne spise eller drikke mere. Kan
dette ikke betragtes som en naturlig død?

At fjerne livsopretholdende behandling burde således omfatte også væske og
så dør man en naturlig død.

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-05-06 11:47

jørgen skrev:
> [...]
> dette ikke betragtes som en naturlig død?
>
> At fjerne livsopretholdende behandling burde således omfatte også væske og

For at det ikke skal være løgn, var dèt lige præcis, hvad der skete med
min anden bedstemor (min farmor): Hun bad simpelthen om at få lov til at
dø og holdt op med at spise og drikke, hvilket hun så fik lov til af
plejehjemspersonalet.

Hun havde oplevet at miste både sin mand (min farfar) til Alzheimer, sin
datter (min faster) i '90 og sin søn (min far) i '96 og som hun selv
formulerede det, så ønskede hun blot at "Vorherre ville tage hende hjem".

Det er godt nok svært at tage stilling til, for så vidt at man da måske
skulle have forsøgt at overtale hende til at klynge sig til livet, men
på den anden side forstod vi (min mor og undertegnede) hende også godt.
I hvert fald kunne vi ikke gøre andet end at respektere hendes udtrykte
ønske, og vi besøgte hende og holdt hende i hånden i processen, der kun
tog nogle få dage, efter at hun helt holdt op med at spise og drikke.

Hun var således "mæt af dage" og der var nu eet eller andet absurd smukt
og oprigtigt ved at hun simpelthen bare besluttede sig for at dø og
havde stædigheden til også rent faktisk at gøre det.

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-05-06 11:36

Bodil Grove Christensen skrev:

> Det gik nogenlunde lige så med min gamle far. Han lå og skreg af
> smerte pga. lungekræft,

Dèt gør mig oprigtigt ondt at høre.

> [...]
> fredeligt.
> Alt andet ville have været umenneskeligt!

Lige præcis: Jeg finder det som sagt ret vanvittigt at man åbenbart skal
betragtes som "morder" i tilfælde, hvor man altså udviser nøjagtigt
samme humane etik, som enhver af os uden betænkning ville gøre over for
et - relativt laverestående - kæledyr, f.eks. en hund.

> Men jeg synes nok, at sagen stiller sig anderledes, hvis ikke patienten
> er i absolut terminal fase. Her er det ikke i orden.

Det er ganske rigtigt problematisk, når det kommer til ikke-terminale
tilfælde, og jeg er tilbøjelig til at give dig ret, især af tre årsager:

1) Petientens egen dømmekraft: Jeg finder det uhyggeligt, hvis man
ligefrem vil hjælpe f.eks. depressive mennesker med selvanklagende
tvangstanker til at begå selvmord, når der immervæk synes at være håb
for at de - med ny medicinsk behandling - vil kunne genfinde livsglæden.

2) Unødvendigt overdreven materialisme: Vi skal nødigt heller have et
"den gamle eskimo på isflagen"-scenarie, hvor folk altså bildes ind at
de er "overflødigt belastende" og således ligefrem drives til at tage
livet af sig.

3) Grådige arvinger: I dette rædselsscenarie kunne man måske forestille
sig at det ville være oplagt for nogle at stå fingerkriblende klar til
ved førstkomne at slukke for "Onkel Gustav"s respirator, fordi man ikke
kan vente med at få kløerne i hans mange penge...

Anders Peter Johnsen

Fra : Benny

Dato : 19-05-06 14:24

"Gamle Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in news:446da0e9$0$99997
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> bare lige dette Husk at aktiv dødshjælp også er mord.
>
> Undskyld stavfejl i første post

gælder det også nekrofili?

--
Bæ9
-----

Fra : NoTrabajo

Dato : 19-05-06 16:12

"Benny" <ogdettrordud@lige.paa> skrev i

> Danmark er et grimt land for tiden
> Godt hjulpet af imanerne fra DF

Sådan noget vrøvl. Ser du slet ikke at dem du kalder imamerne fra DF blot
prøver at beskytte Danmark og Danskerne mod de muhamedanerhorder, der de
seneste 20-30 år har invaderet vores land? Nu render deres efterkommere
rundt og fører hellig krig ved at voldtage danske kvinder, begå røverier,
knivstikkerier og mord mod danskerne.

Det er ikke "imamerne fra DF", der gør Danmark til et grimt land, men
derimod muhamedanerne, der ofte opfører sig som vilde dyr mod den
oprindelige danske befolkning.
--
NoTrabajo

Fra : Benny

Dato : 19-05-06 17:39

"NoTrabajo" <notrabajo@gmail.com> wrote in

> [...]
>
> Det er ikke "imamerne fra DF", der gør Danmark til et grimt land, men
> derimod muhamedanerne, der ofte opfører sig som vilde dyr mod den

*LOL* hvis det ikke var fordi det er sørgeligt......

--
Bæ9
-----

Fra : TBC

Dato : 19-05-06 15:34

Gamle Jensen skrev:

> Ja Bibelsk er Mord MORD

Der er dog stor forskel på hvordan man behandler folk der har slået
andre ihjel i bibelen.

F.eks krævede moseloven dødsstraf over den der havde slået 'sin
broder', eller for den sags skyld blot et ufødt barn ihjel. Men
omvendt var der belønning og ros til nogle som slog bestemte andre
ihjel (f.eks 4 Mos 25:6-9 som et eksempel), og ligefrem også straf for
ikke at slå dem ihjel som ifølge Guds bud skulle udryddes blandt de
folk i hvis land Israel drog ind. Der var som et tredie eksempel også
oprettet tilflugtsbyer for dem der uforvarende havde slået en anden
ihjel. Så hvordan, på hvilken måde, og i hvilken sammenhæng man er
medvirkende til andre menneskers død er altså langt fra betragtet som
en og samme ting i bibelen!

At bibelen betoner livets hellighed, og respekten derfor er vi dog
enige om. Jeg tror ikke man kan finde noget sted i bibelen der taler
*for* aktiv dødshjælp, og det nærmeste jeg kan komme i tanke om
noget man kunne tage til indtægt for kunne lyde som noget der taler
imod aktiv dødshjælp er beretningen i 2 Samuel 1:2-16 om amalekitten
der løj om at have slået Saul ihjel (1 Samuel 31:3, 4) Han blev
selv slået ihjel på denne baggrund, men begrundelsen der blev givet
ham var dog at han "lå hånd på Herrens salvede"

TBC

Fra : TBC

Dato : 21-05-06 22:24

jørgen skrev:

> At fjerne livsopretholdende behandling burde således omfatte også væske og
> så dør man en naturlig død.

Det syntes jeg personligt virker relativt kynisk (og en smule
barbarisk) i betragtning de muligheder man har i dag. Så ville jeg
hellere personligt fortrække at jeg fik lov til at få en ordentlig
spandfuld morfin på mit dødsleje, og sov stille og fredeligt ind uden
at lide yderligere smerte eller afsavn.

Jeg kan ikke se der er noget i bibelen der fordrer at man i den
forbindelse skulle behandle og agte dyr bedre end mennesker.

Livet er naturligvis at betragte som helligt, og en gave fra Gud. Men
når kødet har udtjent sin nytte og holdbarhed og man reelt ikke
længere har nogen livskraft tilbage i det at tjene Gud med, men kun
har syndens løn tilbage at betale, så ser jeg ingen grund til at
udskyde betalingen ved at forlænge lidelserne.

TBC

- Men mig er det ligegyldigt, om jeg bliver bedømt af jer eller af
nogen menneskelig domstol, ja, jeg bedømmer ikke engang mig selv; for
jeg er mig ikke noget bevidst, men dermed er jeg ikke frikendt. Den,
der bedømmer mig, er Herren. Fæld derfor ikke dom før tiden, før
Herren kommer! Han skal bringe for lyset, hvad der er skjult i mørket,
og åbenbare, hvad hjerterne vil. Og da skal enhver få sin ros fra
Gud. - 1 Kor 4:3-5

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 22-05-06 12:41

"TBC" <-sutmin@2night.dk> writes:

> Der er dog stor forskel på hvordan man behandler folk der har slået
> andre ihjel i bibelen.

Og så er der Abraham der ligefrem bliver beordret til at slå sin søn
ihjel. Det tager jeg personligt.