hej igen
Fra : Gamle Jensen

Dato : 16-05-06 11:31

Hi. efter en nedbrud af min pc, er alt nu på plads igen og aktiv her igen.

--
Hej fra Børge
http://oz5vib.webbyen.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-05-06 18:29

Gamle Jensen skrev:
> Hi. efter en nedbrud af min pc, er alt nu på plads igen og aktiv her igen.

Dèn slags er som regel meget omstændeligt - for ikke rent ud sagt at
sige Helvedes besværligt - med harddisk-formateringer,
Windowsinstallation, Internetopsætning og så videre "ad nauseam"...

Det glæder mig dog at du har klaret det så hurtigt, at vi andre vel
næppe har nået at ænse, at du var off-line...

Jeg håber blot ikke at du har mistet noget vigtigt...

Du har vel forhåbentlig allerede både en fungerende firewall og et
antivirusprogram?

(Med en måske utilsigtet grov og seksualvulgær - men dog altså alligevel
ret pædagogisk illustrerende - analogi, plejer jeg principielt at
sammenligne uansvarligheden ved at at gå "ubeskyttet" på internettet med
at dyrke usikker sex i Centralafrika!)

Hvis ikke du har sikkerhedsprogrammer installeret, skal jeg STRAKS
anbefale dig to rigtigt gode programmer: De er begge allernådigst
stillet fuldstændigt lovligt og hæderligt gratis til rådighed for
almindelige hjemmebrugere af de firmaer, der har udviklet dem. Der
kræves kun betaling i tilfælde af at man bruger programmerne
professionelt i virksomhedsøjemed, hvilket jeg selv synes er en smuk ide!

Antivirusprogrammet hedder AVG ("AntiVirusGuard") og kan hentes på:

http://free.grisoft.com/doc/2/lng/us/tpl/v5

(Det sikrer imod skadelige vira, der blandt andet kan ødelægge din
computers styresystem og gøre den umulig at starte.)

Firewallprogrammet hedder "ZoneAlarm". Det hentes på:

http://download.zonelabs.com/bin/free/1038_zl/zlsSetup_61_744_001_en.exe

("Firewall" betyder "brandmur" på engelsk og beskytter dig således imod
hacker-"indbrud".)

De kræver næsten ingen maskinkraft for at køre: Jeg har lige installeret
dem begge på min mors "ældgamle" bærbare Pentium II 300 Mhz med kun 64
MB Ram og dèn kan i hvert fald sagtens trække dem! Det bedste er dog at
de også begge kan opdateres løbende (altså sikre dig imod stadigt nye
trusler), hvis man altså blot registrerer sig som almindelig hjemmebruger.
(Man skal bare ikke falde for deres reklamer for dyrere
betalingsprogrammer under opsætningen, men nøjes med "FREE"-udgaverne!)

Jeg har tidligere installeret dem hos andre, som Gudskelov heller ikke
har haft nogen virusproblemer siden, 7-9-13...

Anders Peter Johnsen

Fra : Benny

Dato : 16-05-06 18:51

> at sammenligne uansvarligheden ved at at gå "ubeskyttet"
> på internettet med at dyrke usikker sex i Centralafrika!)

*megalol*

> Antivirusprogrammet hedder AVG ("AntiVirusGuard") og kan hentes på:
>
> http://free.grisoft.com/doc/2/lng/us/tpl/v5

ganske udmærket prog

> Firewallprogrammet hedder "ZoneAlarm". Det hentes på:

xp har en udmærket indbygget

> Jeg har tidligere installeret dem hos andre, som Gudskelov heller ikke
> har haft nogen virusproblemer siden, 7-9-13...

7. september 1913? Jaja - det er godt kram!!

--
Bæ9
-----

Fra : Britt Malka

Dato : 16-05-06 23:50

In article <446a10f7$0$38660$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Benny <ogdettrordud@lige.paa> wrote:

> xp har en udmærket indbygget

Der er få, der er dårligere.

XP's firewall beskytter kun mod indgående trafik. Ikke udgående
(keylogger etc.)

--
Britt Malka

Hvordan kan du fordoble din læsehastighed
på kun 16 minutter?
http://www.16min.com/dk/

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-05-06 01:02

Benny skrev:

> *megalol*

Så længe denne analogi i det mindste formår at bibringe folk uden det
helt store computerkendskab en blot nogenlunde klar forståelse af selve
sikkerhedsrisikoen for deres computers "helbred" er jeg skam også klar
til at påtage mig det fulde ansvar for at det sikkert nok kan forekomme
mange væsentligt mere medlidende, næstekærlige kristne en decideret grov
og forhånende sammenligning...

> ganske udmærket prog

Tjah: Jeg prøvede for sjov at installere dèn sikkerhedspakke, der fulgte
med som tilbud i min moders abonnement, men den gjorde altså computeren
totalt uarbejdsdygtig, idet den beslaglagde alle ressourcer (RAM og
CPU-kraft)...

> xp har en udmærket indbygget

Nu kan jeg jo ikke lige vide, hvorvidt Børge har XP eller om han
muligvis kører med en ældre Windows-version.

Livrem og seler, du ved...

Men okay, nu jeg lige tager mig sammen og læser kildekoden på hans
meddelelse, kan jeg altså se at han bruger Avast!, som skam er udmærket,
men som også forudsætter at han har over 1 Ghz under låget for at køre
nogenlunde glat...

AVG bruger langt færre systemressourcer, men er alligevel mindst lige så
effektivt...

Ligeledes bruger han Outlook 6.0 (jeg foretrækker selv Mozilla
Thunderbird), hvilket ganske rigtigt tyder i retning af en XP-variant,
men jeg har altså ikke selv helt fuld tillid til Gates & Co. (Microsoft
er som regel selv nogle af de sidste i Verden, der finder
sikkerhedshullerne i deres egne styresystemer!)

> 7. september 1913? Jaja - det er godt kram!!

Der har sikkert været godt tilløb til Første Verdenskrig...

Anders Peter Johnsen

Fra : Gamle Jensen

Dato : 16-05-06 21:44

Ps jeg bruger antivirus spam et eller andet og alt det andet der skal bruges
i dag. men det kiksede alligevel

--
Hej fra Børge
http://oz5vib.webbyen.dk

Fra : Lyrik

Dato : 17-05-06 00:14

"Gamle Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hi. efter en nedbrud af min pc, er alt nu på plads igen og aktiv her igen.

Åh Gud ske lov, jeg var bange for at du havde fundet en kæreste på nettet.

Hilsen
Jens