Karen Jeppe
Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-06 08:08

Jeg sidder netop med en artikel fra Københavns Stiftstidende fra 1.
januar, hvor jeg på side 6 læser en artikel af Rikke Just:

==
Alleppo og Karen Jeppe

I Aleppo i Nordsyrien stiftede jeg bekendtskab med den armenske kirke og
danskeren Karen Jeppe, der har heltindestatus i Armenien. Under 1.
verdenskrig tog hun til Aleppo for at hjælpe de armenske kvinder og
børn, som blev drevet på flugt i forbindelse med tyrkerns folkemord på
armenierne.

Det lykkedes mig at finde Karen Jeppes grav, hvor der på gravstenen på
dansk og armensk står hendes fødselsdato og dødsdatoen i 1936 og
inskriptionen »Armeniernes ven«. Desuden fandt jeg frem ti den skole i
Aleppo, der hedder »The College of Karen Jeppe«.

Direktøren på skolen fortalte mig hendes historie. Hvad hun betød for
armenierne i disse år sammenfattede han med et ord: Alt! At hun er
ukendt i Danmark fandt han rystende.
==

Ja, ukendt er hun minsandten. Jeg havde aldrig hørt om hende før, og et
opslag i DSDE afslørede, at hun også her var ukendt.

Man kan dog finde hende på nettet:

<http://www.google.dk/search?q=+Karen+Jeppe&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&cl
ient=firefox-a&rls=org.mozilla:da-DK:official>

FUT dk.videnskab.historie [som naturligvis kan overrules]
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk