I dag man accepter skilsmisse, men det er~
Fra : Gamle Jensen

Dato : 12-05-06 12:22

Gud indstiftede ægteskabet, for at mand og kvinde skulle leve sammen.
"Så er de da ikke længere to, men ét kød.
Derfor: Hvad Gud har sammenføjet,
må et menneske ikke adskille."
(Matt.19,6)
I dag er der blevet så meget synd i menighederne at man accepter skilsmisse.
Man siger at fordi den og den er sådan eller sådan så er det bedre at blive
skildt, men hvem ved det, det er da bedere at leve i lydighed over for Guds
ord . Man ved da ikke hvornår Gud forandre et menneske. Gud har også en plan
med de problemer der kan være i et ægteskab, det kan i menneskelige øjne se
umulig ud, men intet er umulig for Gud, ej eller en synder.

--
Hej fra gamle Jensen.
Min Hjemmeside.

Fra : Bæ9

Dato : 12-05-06 15:15

Gamle Jensen wrote:
> [...]
> med de problemer der kan være i et ægteskab, det kan i menneskelige øjne se
> umulig ud, men intet er umulig for Gud, ej eller en synder.

milde himmel......

hvad dato er det lige vi har?

--

Bæ9
Danmark er et grimt land for tiden.

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-05-06 16:29

Bæ9 wrote:

> hvad dato er det lige vi har?

12. maj. Hvorfor?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-05-06 16:56

> 12. maj. Hvorfor?

År 1200?

HM

Fra : Bæ9

Dato : 13-05-06 10:18

Harald Mossige wrote:
> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message

> År 1200?
>
> HM

ja - man skulle tro det- på nogle områder - eller nogle kristne - er
mere middelalderlige end mange muslimer!!

Fra : Bæ9

Dato : 13-05-06 10:17

Jens Bruun wrote:

> 12. maj. Hvorfor?

ja - det var nu mere årstallet jeg tænkte på. Gamle Jensen skrev noget
der mindede om dengang vi gik med køller og i pels

Fra : Cyril Malka

Dato : 12-05-06 17:43

In article <4464986a$0$47065$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
Bæ9 <Baeni@baeni.baeni> wrote:

> milde himmel......
> hvad dato er det lige vi har?

I følge os (jødisk kalender) er vi i dag den 14. lijar 5766.

Men de kristne er kun nået til 2006.

Det er måske derfor?

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
12 nye tegninger => http://www.malkaz.com/karikaturer

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 12-05-06 17:52

Cyril Malka wrote:
> I følge os (jødisk kalender) er vi i dag den 14. lijar 5766.
> Men de kristne er kun nået til 2006.
> Det er måske derfor?

Jeps. Muslimerne er kun i år 1427...

Henrik, Dianalund
.... "Subjektivitet er at aflæse et solur ved hjælp af en lommelygte."
(Piet Hein)

Fra : Cyril Malka

Dato : 12-05-06 18:28

In article <4464bd25$0$84024$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

> Jeps. Muslimerne er kun i år 1427...

.... Det _kan_ forklare en del... Hvordan var kristendommen i år 1400...
Vi var vist godt i gang med inkvisition m.m.

Nå...

shabbat shalonm

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-05-06 19:15

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message

> ... Det _kan_ forklare en del... Hvordan var kristendommen i år 1400...
> Vi var vist godt i gang med inkvisition m.m.

På den tiden hadde man begynt å skjønne at sex muligens ikke var bare
syndig. Man begynte å sysle med tanker om at sex muligens var skapt av gud.

HM

Fra : Gamle Jensen

Dato : 12-05-06 22:08

Sex er skabt af Gud for at nyes i ægteskabet.

--
Hej fra gamle Jensen.
Min Hjemmeside.

Fra : Britt Malka

Dato : 14-05-06 01:02

In article <4464f917$0$207$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Gamle Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote:

> Sex er skabt af Gud for at nyes i ægteskabet.

Snarere for at opfylde buddet om, at vi skal formere os.

--
Britt Malka

Kan man tjene penge på nettet?
Gratis e-kursus ... plus gave!
http://www.netpenge.info

Fra : Bæ9

Dato : 13-05-06 10:20

Cyril Malka wrote:

> I følge os (jødisk kalender) er vi i dag den 14. lijar 5766.
>
> Men de kristne er kun nået til 2006.
>
> Det er måske derfor?

er de der tosser med fletninger der står og gokker panden ind i en
gammel mur i jerusalem, du hentyder til når du taler om at være nået
længere......

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-05-06 00:13

In article <4465a4ca$0$47087$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
Bæ9 <Baeni@baeni.baeni> wrote:

> er de der tosser med fletninger der står og gokker panden ind i en
> gammel mur i jerusalem, du hentyder til når du taler om at være nået
> længere......

Ja, tydeligvis.

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-05-06 16:18

"Gamle Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message
> Gud indstiftede ægteskabet, for at mand og kvinde skulle leve sammen.
> "Så er de da ikke længere to, men ét kød.
> [...]

Her har du nok misforstått.
Det handler om slavebehandling. En slaveeier har ikke lov til å skille
ektefeller blant slavene. Jeg anbefaler å lese skriften grundigere. Du bør
ikke lese mindre en hele kapittel ad gangen. Vis det er menighetens
forstander som forteller deg, så synes jeg du bør oppsøke en annen menighet,

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 12-05-06 17:42

In article <44646fef$0$122$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> [...]

> med de problemer der kan være i et ægteskab, det kan i menneskelige øjne se
> umulig ud, men intet er umulig for Gud, ej eller en synder.

Der er ikke belæg for at lave den slags om. Ifølge Bibelen, er
skilsmisse tilladt. Det står i de hebraiske skrifter. Det har Gud sagt.

Jesus havde absolut ingen myndighed til at ændre Guds ord.

Så, ja, skilsmisse er tilladt og har altid været det.

Dog er der en del regler med at man stadig har et ansvar for
ex-konen/manden pengemæssigt, samt børnene, osv.

Stort set som i dagens samfund, hvor man har børnepenge, bodeling osv.

Fra : Gamle Jensen

Dato : 12-05-06 22:09

Hvor synden dog har stor tag i os mennesker.

--
Hej fra gamle Jensen.
Min Hjemmeside.

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-05-06 22:54

Gamle Jensen wrote:

> Hvor synden dog har stor tag i os mennesker.

Dejligt, ikke?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 13-05-06 09:23

"Gamle Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor synden dog har stor tag i os mennesker.

I stedet for at himle og agere forarget, sku du så ikke lige vise os din
bibelske indsigt og forklare overmennesket Malka hvor det var at han tog
fejl?. Hvis man vil repræsentere kristendommen og de kristne værdier, da bør
man kunne sin bibel.

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-05-06 22:37

In article <4464f965$0$121$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Gamle Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote:

> Hvor synden dog har stor tag i os mennesker.

Det har ikke en pind med synd at gøre. Det har at gøre med at Bibelen
tillader skilsmisse.

Fra : Benny

Dato : 13-05-06 22:45

> Det har ikke en pind med synd at gøre. Det har at gøre med at Bibelen
> tillader skilsmisse.

hellere en levende synder end en død hellig

--
Bæ9
-----

Fra : Britt Malka

Dato : 14-05-06 01:03

In article <4464f965$0$121$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Gamle Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote:

> Hvor synden dog har stor tag i os mennesker.

Det lyder som om, at du personificerer synden.

Synd er en handling. Ikke en person, der kan have tag i os.

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-05-06 01:42

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> Det lyder som om, at du personificerer synden.
>
> Synd er en handling. Ikke en person, der kan have tag i os.

Er det så enkelt, sett utfra et vidt religionhistorisk og religionfilosofisk
perspektiv? Husk at religiøse forestillinger bærer med seg røtter fra svæært
gammel tid, en tid da skillet mellom mennesker, guder og halvguder, ånder og
slike ting mer eller mindre levde sammen i et kaos.

Mange mennesker har fulstendig mental sperre mot den tanken at det er
enkeltmennesket som begår synd (hva nå det måtte være for noen størrelse).
De menneskene lever i den forestillingen at synden er en åndsmakt som kan
styre enkeltmennesker, - under uheldige omstendigheter som når religiøse
ritualer ikke er foretatt.

Jeg tror det er i slike kontekster vi bør tolke uttalelsen at "synden har
fått makt."

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 14-05-06 16:12

In article <44667ce0$1@news.wineasy.se>,
"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

> Er det så enkelt, sett utfra et vidt religionhistorisk og religionfilosofisk
> perspektiv?

Jeg taler om nutiden.

Om "synd" har været en person i gammel tid, skal jeg ikke kunne udtale
mig om, men i nutid er "synd" ikke en person.

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-05-06 21:35

> Jeg taler om nutiden.
>
> Om "synd" har været en person i gammel tid, skal jeg ikke kunne udtale
> mig om, men i nutid er "synd" ikke en person.

En ting er hva opplyste mennesker vet, en helt annen ting er den tankeværden
noen religiøse mennesker lever i.

Jeg forsøker å forstå dem på deres premisser og forstå tankeværden deres.
Jeg anser det som tidsspille å "snakke til fornuft". Jeg nøyer meg med å
rope når villfarelsene fører til skade på andre mennesker.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 15-05-06 00:23

In article <44679460$1@news.wineasy.se>,

> En ting er hva opplyste mennesker vet, en helt annen ting er den tankeværden
> noen religiøse mennesker lever i.

Jeg er sådan set ligeglad, hvad de tror og tænker. Det ændrer ikke ved:

synd er ikke en person!

> Jeg forsøker å forstå dem på deres premisser og forstå tankeværden deres.

Held og lykke med dit foretagende.

Fra : Bekan

Dato : 14-05-06 10:13

Cyril Malka wrote:

> Der er ikke belæg for at lave den slags om. Ifølge Bibelen, er
> skilsmisse tilladt. Det står i de hebraiske skrifter. Det har Gud
> sagt.

Er det denne passage som du henviser til eller...?

5.Mos.24:1 - Når en Mand tager en Hustru og ægter hende, og hun ikke finder
Nåde for hans Øjne, fordi han fandt ublu Handel hos hende, og han da skriver
hende et Skilsmissebrev og giver det i hendes Hånd,og lader hende fare bort
fra sit Hus,

Det lyder givetvis ganske nemt at komme af med en kvinde der ikke behager
en, gør det ikke? Jesus sa' noget om det (se nedenunder).

Matt 19
3. Og Farisæerne kom til ham, fristede ham og sagde: "Er det
tilladt at skille sig fra sin Hustru af hvilken som helst
Grund?"
4. Men han svarede og sagde: "Have I ikke læst, at Skaberen fra
Begyndelsen skabte dem som Mand og Kvinde
5. og sagde: Derfor skal en Mand forlade sin Fader og sin Moder og
holde sig til sin Hustru, og de to skulle blive til eet Kød?
6. Således ere de ikke længer to, men eet Kød. Derfor, hvad Gud har
sammenføjet, må et Menneske ikke adskille."
7. De sige til ham: "Hvorfor bød da Moses at give et Skilsmissebrev
og skille sig fra hende?"
8. Han siger til dem: "Moses tilstedte eder at skille eder fra
eders Hustruer for eders Hjerters Hårdheds Skyld; men fra
Begyndelsen har det ikke været således.
9. Men jeg siger eder, at den, som skiller sig fra sin Hustru, når
det ikke er for Hors Skyld, og tager en anden til Ægte, han
bedriver Hor; og den, som tager en fraskilt Hustru til Ægte, han
bedriver Hor."
10. Hans Disciple sige til ham: "Står Mandens Sag med Hustruen
således, da er det ikke godt at gifte sig."
11. Men han sagde til dem: "Ikke alle rummer dette Ord, men de, hvem
det er givet:
12. Thi der er Gildinger, som ere fødte således fra Moders Liv; og
der er Gildinger, som ere gildede af Mennesker; og der er
Gildinger, som have gildet sig selv for Himmeriges Riges
Skyld. Den, som kan rumme det, han rumme det!"

> Jesus havde absolut ingen myndighed til at ændre Guds ord.

Som du kan se, så ændrer Jesus ikke på hvad Moses' påbud/forbud. Han
refererer til den kendsgerning at Han at tingene var anderledes 'fra
begyndelsen' , og at for deres hjerters hårdheds skyld blev det tilladt.
Læg også mærke til at v 9.

Fra : jørgen

Dato : 12-05-06 18:53

"Gamle Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> I dag er der blevet så meget synd i menighederne at man accepter
> skilsmisse.

Ja, hvad er alternativet til at acceptere skilsmisse? Forbud og udstødelse
af menigheden?

Jeg mener at målet ikke nødvendigvis må være at et par bliver sammen, men
hvad der er bedst for de implicerede parter.

Menigheden burde hjælpe og støtte i en sådan situation og man kan ikke
hjælpe og støtte hvis man fordømmer eller lægger tavs afstand til de
personer som er kommet frem til at de ikke kan leve sammen mere.

Menighedens medlemmer burde hjælpe og støtte både far, mor og børnene og
respektere at det er deres valg hvis de vil skilles og lade dem vide at de
er lige meget elsket og agtet af deres brødre i menigheden.

Hvis man derimod fordømmer, peger fingre, og udstøder brødre/søstre pga.
skilsmisse, så begår man en større synd.

mvh jørgen.

Fra : Gamle Jensen

Dato : 12-05-06 22:14

Hvad siger Guds ord.
skal vi acceptere synd , hvad bliver det næste , det der sker i dag er at
menigheden vælger en at holde med. slut finale. den anden er en synder der
straffes i menighederne vedkomme ses skæv til man se helst at han / hun
flytter.
..
når menigheden ikke mægler og hjælper familier i krise, kommer synden.
Menigheder er som jeg ser det skyld i mange ægteskabelig kolabs , da de ikke
vil eller magter at hjælpe.
der med er de mon ske medskyldige.

--
Hej fra gamle Jensen.
Min Hjemmeside.

Fra : Morpheus@Hotmail.com

Dato : 13-05-06 00:02

On Fri, 12 May 2006 13:22:28 +0200, "Gamle Jensen" <b-h-j@oncable.dk>
wrote:

> [...]
>med de problemer der kan være i et ægteskab, det kan i menneskelige øjne se
>umulig ud, men intet er umulig for Gud, ej eller en synder.

Indgåelse i ægteskab bygger idag på andre ting end på bibelsk tid. Det
tillades dog ikke ægtepar bare lige at blive skilt, medmindre der er
tale om ægteskabsbrud (Hor, vold etc) især ikke hvis der er børn.
Det hedder seperation.

Matt 19:6 har dog stadig sin berettigelse. Begær ikke din næstes
kvinde og sæt ikke splid mellem dem. (Det klare de selv :))

Fra : Lyrik

Dato : 13-05-06 13:33

> [...]
> også en plan med de problemer der kan være i et ægteskab, det kan i
> menneskelige øjne se umulig ud, men intet er umulig for Gud, ej eller en

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Lidt mystisk udsagn i betragtning af at du har flere datinglink på din
hjemmeside:
http://oz5vib.webbyen.dk/

Man skulle have forventet udtaleser som:
"Nu har jeg været ugift/enkemand i en årrække, så jeg vil gerne finde en god
kristen/indremissionsk ledsagerske. Ægteskab en selvfølge."

I stedet støder man på "flere gode datingsteder"?

Hykler vil nogen sige, dog ikke jeg, men nogen ville måske-sige det?

Hilsen
Jens

Fra : Gamle Jensen

Dato : 13-05-06 21:53

Det kunne jo være at det var en kammerat der havde lavet denne side. det er
jo godt at folk kan mødes det har jo intet med skilsmisse at gøre.

--
Hej fra gamle Jensen.
Min Hjemmeside.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-06 14:23

> [...]

> med de problemer der kan være i et ægteskab, det kan i menneskelige øjne se
> umulig ud, men intet er umulig for Gud, ej eller en synder.

I Danmark har vi accepteret skilsmisse siden rigsdagen i 1536 erstattede
katolicismen med lutherdommen. Ægteskabet er nemlig ikke et luthersk
sakramente.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael

Dato : 13-05-06 15:09

Per Rønne skrev:

>I Danmark har vi accepteret skilsmisse siden rigsdagen i 1536 erstattede
>katolicismen med lutherdommen. Ægteskabet er nemlig ikke et luthersk
>sakramente.

Der er dog stadig danske folkekirkepræster som har en meget katolsk
holdning til ægteskabet. Jeg kender et par som fik løst sognebånd fra
deres lokale kirke, fordi at præsten ikke ville vie dem når de begge 2
var tidligere gift.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-06 15:34

Michael <spamhell@brandt-christensen.dk> wrote:

> Der er dog stadig danske folkekirkepræster som har en meget katolsk
> holdning til ægteskabet.

Jeg ved det, og det samme vil være tilfælde /når/ Folketinget gør det
muligt for den enkelte folkekirkepræst [og de anerkendte trossamfund der
måtte ønske det] at vie to personer af samme køn.

> Jeg kender et par som fik løst sognebånd fra deres lokale kirke, fordi at
> præsten ikke ville vie dem når de begge 2 var tidligere gift.

Og det samme vil man sandsynligvis i fremtiden se at bøsser og lesbiske
vil gøre. Alene det forhold at det i år er 470 år siden reformationen
gør, at man må kunne forvente noget sådant også i 2500-tallet.

Medmindre, naturligvis, landet i mellemtiden er blevet islamisk. I så
fald vil disse bøsser og lesbiske snarere blive pisket og derefter hængt
[som i Iran] eller halshugget [som i Saudi Arabien] ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul Nielsen

Dato : 14-05-06 13:52

> [...]
> fald vil disse bøsser og lesbiske snarere blive pisket og derefter hængt
> [som i Iran] eller halshugget [som i Saudi Arabien] ;-(.

Det er klart påbud om at stene homoseksuelle i Bibelen, så man behøver ikke
at konvertere til Islam på grund af det.

Fra : Michael

Dato : 14-05-06 14:07

Poul Nielsen skrev:

>"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

>Det er klart påbud om at stene homoseksuelle i Bibelen, så man behøver ikke
>at konvertere til Islam på grund af det.

Der er da også helt sikkert kristne fanatikere i USA (og andre steder)
som ville indføre dødsstraf for homosexualitet lige med det samme hvis
de fik magt som de har agt.

Fra : AF

Dato : 14-05-06 14:40

Michael skrev i news:poae62pvgol1j351pd2ovdlmrre43ungf7@4ax.com

[ ... ]
> Der er da også helt sikkert kristne fanatikere i USA (og andre steder)
> som ville indføre dødsstraf for homosexualitet lige med det samme hvis
> de fik magt som de har agt.

Det har du ganske ret i.

Men vi er også mange kristne der mener at vi ikke skal blande verdslig
lovgivning ind i kirkens tro og lære.

En ting er at Bibelen indiskutabelt kalder homoseksuel adfærd for synd, men
det berettiger ikke til at de verdslige myndigheder skal straffe og
diskriminere sådanne grupper.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://bibeltro.dk + http://ravsted.dk/ + *DebatForum*

Fra : Per Rønne

Dato : 14-05-06 15:04

Poul Nielsen <pol@lan.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er klart påbud om at stene homoseksuelle i Bibelen, så man behøver ikke
> at konvertere til Islam på grund af det.

Hold du dig nu til NT.

Og selv i Israel er homoseksualitet i dag lovligt, og der holdes årlige
Gay Pride Parades i Jerusalems gader.

I den islamiske verden halshugger [Saudi Arabien] eller hænger [Iran]
man teenagedrenge, der har haft sex med hinanden. Naturligvis først
efter at de er blevet pisket.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : AF

Dato : 15-05-06 21:55

"Per Rønne" skrev i news:1hfc43d.oafnvknlxex1N%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> Hold du dig nu til NT.

Hvorfor dog det? GT er mindst lige så betydningsfuld for kristne som NT er
det

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-06 02:07

AF <dewnull@tiscali.invalid> wrote:

> "Per Rønne" skrev i news:1hfc43d.oafnvknlxex1N%per@RQNNE.invalid
>
> [ ... ]
>
> Hvorfor dog det? GT er mindst lige så betydningsfuld for kristne som NT er
> det

Ganske kort: nej.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-06 09:30

In news:1hfeti9.14e8aplan9477N%per@RQNNE.invalid,
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ganske kort: nej.

Du kan da ved gud ikke udtale dig på vegne af kristne. Du kan muligvis
udtale dig på egne vegne og på _nogle_ kristnes vegne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-06 10:15

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Du kan da ved gud ikke udtale dig på vegne af kristne. Du kan muligvis
> udtale dig på egne vegne og på _nogle_ kristnes vegne.

Det er faktisk helt centralt i kristendommen at NT står over GT, og at
der er tale om en ny pagt.

Eller finder du stening af utro kvinder i overensstemmelse med
kristendommen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-06 10:33

In news:1hffg60.1m2iurugvbb0pN%per@RQNNE.invalid,
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er faktisk helt centralt i kristendommen at NT står over GT, og at
> der er tale om en ny pagt.

Ikke for alle kristne.

> Eller finder du stening af utro kvinder i overensstemmelse med
> kristendommen?

Jeg er ikke kristen, så min mening er i denne sammenhæng irrelevant. Jeg
ved, at flere af denne gruppes skribenter tillægger GT mindst lige så stor
betydning som de tillægger NT, og det må du da respektere, de har lov til?
Der er også store kristne grupperinger i f.eks. USA, der tillægger GT mindst
lige så stor betydning, som de tillægger NT. Det tilkommer hverken dig eller
mig at definere, hvornår man er "rigtig" kristen og hvornår man ikke er. Lad
du de kristne om det - de har i hvert fald meget travlt med at stemple
hinanden som "forkerte" kristne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bekan

Dato : 16-05-06 13:18

"Per Rønne" wrote:

> Det er faktisk helt centralt i kristendommen at NT står over GT, og at
> der er tale om en ny pagt.

Det med den nye pagt er reelt nok.

Men hvor har du egentlig det fra, det med GT vs NT?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-06 15:44

Bekan <wishwellyxx@yahoo.dk> wrote:

> Det med den nye pagt er reelt nok.
>
> Men hvor har du egentlig det fra, det med GT vs NT?

Det kunne du jo have set ved bare at have læst en sætning til. Selv om
det naturligvis blot var et enkelt eksempel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bekan

Dato : 16-05-06 17:26

"Per Rønne" wrote:

> [...]
Lidt hjemmearbejde: Du må gerne henvise til hvor i GT du har det fra.

> Det kunne du jo have set ved bare at have læst en sætning til. Selv om
> det naturligvis blot var et enkelt eksempel.

Du må da kunne svare bedre end det?

GT og NT komplimenterer hinanden på en meget perfekt måde, og er meningsløse
i sig selv uden denne sammenhæng. Der har aldrig været tale om modsætninger,
og det er ikke et spørgsmål om man abonnerer på alt i GT eller ej.

Som modernist har du ikke grundlag for at udtale dig på andre's vegne.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-06 21:10

Bekan <wishwellyxx@yahoo.dk> wrote:

> Lidt hjemmearbejde: Du må gerne henvise til hvor i GT du har det fra.

Hvad med 5. Mosebog kapitel 22:

v13 Hvis en mand gifter sig med en kvinde og efter samleje med hende
fatter modvilje mod hende v14 og retter beskyldninger mod hende,
bringer hende i vanry ved at sige: »Jeg giftede mig med denne kvinde,
men da jeg lå med hende, fandt jeg ikke bevis på, at hun var jomfru,«
v15 så skal pigens far og mor tage beviset på, at pigen var jomfru, og
bringe det hen til byens ældste i byporten. v16 Pigens far skal sige
til dem: »Jeg gav denne mand min datter til kone; men han fattede
modvilje mod hende v17 og har nu rettet beskyldninger mod hende og
sagt, at han ikke har fundet bevis på, at hun var jomfru. Men her er
beviset på, at min datter var jomfru.« Så skal de brede klædet ud foran
byens ældste, v18 og byens ældste skal tage manden og straffe ham. v19
De skal idømme ham en bod på hundrede sekel, og dem skal de give pigens
far, for manden har bragt en jomfru i Israel i vanry; hun skal fortsat
være hans kone, han må ikke sende hende bort, så længe han lever. v20
Men hvis anklagen er sand, og beviset på, at pigen var jomfru, ikke er
til stede, v21 skal man føre pigen hen foran døren til hendes fars hus,
og byens mænd skal stene hende til døde, fordi hun har begået en
nedrighed i Israel ved at bedrive hor i sin fars hus. Du skal udrydde
det onde af din midte.

v22 Når en mand gribes i at have samleje med en gift kvinde, skal de
begge dø, både manden, som havde samleje med kvinden, og kvinden selv.
Du skal udrydde det onde af Israel.

v23 Når en jomfru er forlovet med en mand, og en anden mand træffer
hende inde i byen og har samleje med hende, v24 skal I bringe dem begge
ud til byporten og stene dem til døde; pigen, fordi hun ikke råbte om
hjælp derinde i byen, og manden, fordi han voldtog en anden mands
kvinde. Du skal udrydde det onde af din midte. v25 Men hvis det er ude
på marken, manden træffer pigen, der er forlovet, og han griber fat i
hende og har samleje med hende, så er det kun ham, der skal dø. v26
Pigen må du ikke gøre noget, hun har ikke gjort sig skyldig til døden.
Det svarer til, at en mand overfalder en anden mand og myrder ham. v27
Han traf jo den forlovede pige ude på marken, og hun råbte om hjælp, men
ingen kom hende til undsætning.

v28 Når en mand træffer en jomfru, der ikke er forlovet, og han griber
fat i hende og har samleje med hende, og de bliver grebet, v29 skal den
mand, der havde samleje med pigen, betale hendes far halvtreds sekel
sølv, og hun skal være hans kone, fordi han voldtog hende. Han må ikke
sende hende bort, så længe han lever.
==

Ja, søgning i Bibelen er jo blevet let:

<http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bekan

Dato : 16-05-06 22:03

"Per Rønne" wrote:

> Hvad med 5. Mosebog kapitel 22:

Jo tak. Jeg var godt klar over det var der, men som jeg sa' før, så har det
ikke noget med sagen at gøre.

> Ja, søgning i Bibelen er jo blevet let:

Ja.

Fra : AF

Dato : 22-05-06 17:16

"Per Rønne" skrev i news:1hfeti9.14e8aplan9477N%per@RQNNE.invalid

[ ... ]

> Ganske kort: nej.

Lige så kort: JO!!

Hele kristendommens grundvol bygger på GT. NT er ikke andet end en
udlægning/forståelsesnøgle til GT.

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-05-06 21:05

In news:4471ea86$1$15783$14726298@news.sunsite.dk,
AF <dewnull@tiscali.invalid> wrote:

> Hele kristendommens grundvol bygger på GT. NT er ikke andet end en
> udlægning/forståelsesnøgle til GT.

Så Bjergprædikenen er blot en udlægning af/forståelsesnøgle til GT?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-05-06 22:46

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Så Bjergprædikenen er blot en udlægning af/forståelsesnøgle til GT?

Husk på at Andreas Falck også afholder sig fra den flæskesteg i hvert
fald Husumvold Kirke før hver jul holder en middag med - efter en andagt
i kirken.

Flæskesteg er jo ikke kosher.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : AF

Dato : 23-05-06 11:01

"Per Rønne" skrev i news:1hfri6k.vnb0i21hqkmm8N%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> Flæskesteg er jo ikke kosher.

Jeg har adskillige gange fortalt dig, at jeg ikke er fortaler eller
tilhænger af jødernes kosher-regler.

Men ikke desto mindre fortsætter du din løgnagtige adfærd. Er det et
resultat af flæskestegsspisning op til jul i Husumvold Kirke?

Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-06 11:34

> [...]

> Men ikke desto mindre fortsætter du din løgnagtige adfærd. Er det et
> resultat af flæskestegsspisning op til jul i Husumvold Kirke?

Du har i denne gruppe flere gange fortalt at du ikke ville spise
flæskesteg, da du mente at det stred mod bestmmelser i GT, som du ikke
mente var ophævet i NT.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : AF

Dato : 23-05-06 16:27

"Per Rønne" skrev i news:1hfsivo.1upo4jn17fi2zoN%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> Du har i denne gruppe flere gange fortalt at du ikke ville spise
> flæskesteg, da du mente at det stred mod bestmmelser i GT, som du ikke
> mente var ophævet i NT.

Ja, og jeg har flere gange fortalt dig at dette ikke er synonymt med
jødernes kosherregler.

Bliver man så langsomt opfattende når man har brugt mange år på et
universitetsstudie? - Du synes at bekræfte denne hypotese.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-06 18:08

> [...]

> Bliver man så langsomt opfattende når man har brugt mange år på et
> universitetsstudie? - Du synes at bekræfte denne hypotese.

Jeg kan kun se at din modstand mod den gængse læsning af
Markusevangeliet kapitel 7 bunder i kosherforestillinger:

=
v17 Da han var kommet inden døre, væk fra skaren, spurgte hans disciple
ham om lignelsen. v18 Og han sagde til dem: »Så er da også I
uforstandige? Fatter I ikke, at alt det, som kommer ind i et menneske
udefra, ikke kan gøre det urent? v19 For det kommer ikke ind i hjertet,
men ned i maven, og det kommer ud igen.« Dermed erklærede han al slags
mad for ren. v20 Og han sagde: »Det er det, som kommer ud af et
menneske, der gør et menneske urent. v21 For indefra, fra menneskenes
hjerte, kommer de onde tanker, utugt, tyveri, mord, v22 ægteskabsbrud,
griskhed, ondskab, svig, umådehold, misundelse, bespottelse, hovmod,
tåbelighed. v23 Alt dette onde kommer indefra og gør et menneske
urent.«
=
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : AF

Dato : 24-05-06 09:41

"Per Rønne" skrev i news:1hft0gp.gap7p3u6bc9wN%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> Jeg kan kun se at din modstand mod den gængse læsning af
> Markusevangeliet kapitel 7 bunder i kosherforestillinger:

Hvad i alverden har det kapitel dog med kosher-regler at gøre??

Du vælger åbenbart helt bevidst at ville fortsætte din forvrængning, trods
mine klokkeklare udmeldinger.

Længe leve forkvaklede fordomme.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-05-06 10:24

AF <dewnull@tiscali.invalid> wrote:

> "Per Rønne" skrev i news:1hft0gp.gap7p3u6bc9wN%per@RQNNE.invalid
>
> [ ... ]
>
> Hvad i alverden har det kapitel dog med kosher-regler at gøre??

At kosher-madreglerne er afskaffet .

Fra : AF

Dato : 26-05-06 13:43

"Per Rønne" skrev i news:1hfu9dx.4n0hlp1ofnlcnN%per@RQNNE.invalid

[ ... ]

> At kosher-madreglerne er afskaffet .

Her er det kun dig der snakker om kosher-regler. Jeg gør ikke!

Min holdning til mad har dog stadig absolut intet med kosher-regler at gøre.
Et faktum du er blevet fortalt den ene gang efter den anden.

Ikke desto mindre fortsætter du, MOD bedre vidende, at fremture med din
forvanskninger.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 14:26

> [...]

> Et faktum du er blevet fortalt den ene gang efter den anden.
>
> Ikke desto mindre fortsætter du, MOD bedre vidende, at fremture med din

Alle madregler i Bibelen vedrører - kosher.

SDE:
'kosher, (af vestjiddisch koscher, af hebr. kasher 'i rette tilstand,
egnet, anvendelig'), fødevarer, som det er tilladt jøder at spise ifølge
Mosebøgerne og jødisk tradition. De jødiske spiselove tillader kød af
drøvtyggende pattedyr, der har spaltede klove, det vil sige ikke svin og
hest mv. Tamfugle som høns, ænder, gæs, kalkuner og duer, alt, hvad der
vokser i jorden som frugt, grøntsager og krydderier samt æg, mælk og
mælkeprodukter af tilladte dyr er kosher. Fisk, som både har skæl og
finner, er tilladt, men ikke skal- og bløddyr. Kreaturer og fjerkræ skal
være aflivet ved halssnit, der medfører dødens øjeblikkelige indtræden
og dyrets fuldstændige afblødning (schæchtning). Mosebøgerne forbyder at
spise blod, da sjælen anses for at befinde sig her, hvorfor eventuelle
blodrester skal fjernes. Enhver sammenblanding af kød og mælkeprodukter
er forbudt. Man spiser ikke kød og mælkeprodukter ved samme måltid, og i
husholdningen er der gryder, pander og porcelæn til hhv. kød og retter
med mælk; disse holdes også adskilt under opvask. Se også jødisk køkken.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : AF

Dato : 26-05-06 16:40

"Per Rønne" skrev i news:1hfyaop.1ddns641tmmujfN%per@RQNNE.invalid

[ ... ]

> Alle madregler i Bibelen vedrører - kosher.

Det var da den værste gang sludder indtil nu, du er kommet med!

Og så vil jeg gerne have at du ud fra *BIBELEN* dokumenterer din påstand!

At jøderne gennem tiden har opfundet en masse besværlige regler, gør ikke
Bibelens regler om mad identiske med de jødeopfundne regler.

Og det burde da du, der har en universitetsuddannelse da kunne forstå, hvis
du blot gjorde dig den mindste smule for at sætte dig ind i tingene. Men
måske lærer man på universitetet at man *ikke* selv må tænke og bruge logik!

Din adfærd i dette spørgsmål tyder stærkt derpå.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-05-06 17:14

AF <dewnull@tiscali.invalid> wrote:

> At jøderne gennem tiden har opfundet en masse besværlige regler, gør ikke
> Bibelens regler om mad identiske med de jødeopfundne regler.

Du kan finde kosher-reglerne i Mosebøgerne ... i hvert fald grundlaget
for dem [i mit citat fra SDE tales der også en en jødisk /tradition/].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : AF

Dato : 26-05-06 18:45

"Per Rønne" skrev i news:1hfyik6.itiq8n1d5e0h3N%per@RQNNE.invalid

> [i mit citat fra SDE tales der også en en jødisk /tradition/].

Jødisk tradition gør ikke noget til bibelsk set korrekt.

Og din absurde påstand om at jeg skulle være tilhænger af jødernes
kosher-regler fremstår nu endnu tydeligere som helt udokumenteret.

Og jeg har altså adskillige gange gjort dig opmærksom på at jeg ikke har den
opfattelse at *jødernes* kosher-regler er gældende for kristne.

Jeg forventer derfor at du trækker din udokumenterede og bevidst løgnagtige
påstand tilbage og fremover undlader at fremsætte denne igen.

I modsat fald vil du fremstå som en løgnagtig personage, der helt bevidst og
velovervejet udspreder falske beskyldninger mod andre.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 03:04

AF <dewnull@tiscali.invalid> wrote:

> "Per Rønne" skrev i news:1hfyik6.itiq8n1d5e0h3N%per@RQNNE.invalid

> Jødisk tradition gør ikke noget til bibelsk set korrekt.

I det du skrev nævntes altså også Moselovens regler. Det er jo
Moselovens kosher-regler, du holder fast i, mens du forkaster den
jødiske tradition.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 27-05-06 07:37

Fra : AF

Dato : 27-05-06 07:37

"Per Rønne" skrev i news:1hfz8wb.19onkij5dxj28N%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> I det du skrev nævntes altså også Moselovens regler. Det er jo
> Moselovens kosher-regler, du holder fast i, mens du forkaster den
> jødiske tradition.

Mosebøgerne indeholder nogle regler om hvilke dyr der betragtes som rene og
hvilke der ikke gør. Dette har intet med kosher-regler at gøre, hvilket du
jo ganske udmærket ved, efter som det er blevet forklaret dig adskillige
gange.

Men ikke desto mindre fortsætter du ufortrødent med dine løgnagtige
påstande. Så enten er du en bevidst løgnagtig hund, eller også er du så dum
at ikke engang et universitet kan gøre det værre.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 09:01

> [...]

> jo ganske udmærket ved, efter som det er blevet forklaret dig adskillige

Jeg har forlængst forkastet dine forklaringer og opfattelser, der i
dette spørgsmål ligger uhyre langt fra normale, kristne antagelser. Som
i opfattelsen af:

Fra : AF

Dato : 27-05-06 10:04

"Per Rønne" skrev i news:1hfzq7t.12n2rmf1sx851hN%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> Jeg har forlængst forkastet dine forklaringer og opfattelser, der i
> dette spørgsmål ligger uhyre langt fra normale, kristne antagelser.

Hold dig nu til sagen!

Du beskylder mig for at ville efterleve jødiske kosher-regler.

Du har endnu ikke kommet i nærheden af noget der blot ligner dokumentation
for din løgnagtige påstand.

At du stædigt fastholder din udokumenterede løgn, må jo så vise omverdene
hvor useriøs og usaglig du er, idet du jo tydeligvis ikke formår at skelne
mellem jødernes konstruerede kosher-regler og Bibelens liste over hvad der
er rene og urene dyr.

Det bliver mere og mere tydeligt at du taler *IMOD* bedre vidende, og helt
bevidst fortsætter med at udbrede dine løgnagtigheder.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 10:52

AF <dewnull@tiscali.invalid> wrote:

> Du beskylder mig for at ville efterleve jødiske kosher-regler.

Du vil efterleve Moselovens madregler, sådan som de er formuleret i
Mosebøgerne. Det er mig bekendt kosher-reglerne. Nærmest per definition.

At nogle jødiske grupper så tilsyneladende derudover også har nogle
traditionelle tillægs-regler kan ikke ændre på det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : AF

Dato : 27-05-06 11:43

"Per Rønne" skrev i news:1hfzviq.1f7w9jx1cd8llfN%per@RQNNE.invalid

> Du vil efterleve Moselovens madregler, sådan som de er formuleret i
> Mosebøgerne. Det er mig bekendt kosher-reglerne. Nærmest per definition.

Du er stadig fuld af løgn. Hvor finder du en beskrivelse af kosher-regler i
3. Mos. kap. 11?

Tag dig nu for én gangs skyld sammen og være blot en lille bitte smule
seriøs - hvis du da formår det!!

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 14:01

> [...]

> 3. Mos. kap. 11?
>
> Tag dig nu for én gangs skyld sammen og være blot en lille bitte smule

Benægter du at Mosebøgerne indeholder madregler, madregler du i øvrigt
lægger uhyre vægt på at overholde?

Benægter du at det er disse madregler man kalder /kosher/?

Og så lige de kosherregler, som du selv er så venlig at henvise til:

<http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm>

3. Mosebog kapitel 11:

Loven om rene og urene dyr

v1 Herren talte til Moses og Aron og sagde til dem: v2 Sig til
israelitterne: Af alle dyr på jorden må I spise følgende: v3 Alle, som
har spaltede hove og kløft i hovene, og som tygger drøv, må I spise. v4
Men af dem, som kun tygger drøv, eller som kun har spaltede hove, må I
ikke spise følgende: kamelen, for den tygger ganske vist drøv, men har
ikke spaltede hove; den skal I regne for uren; v5 klippegrævlingen, for
den tygger ganske vist drøv, men har ikke spaltede hove; den skal I
regne for uren; v6 haren, for den tygger ganske vist drøv, men har ikke
spaltede hove; den skal I regne for uren; v7 svinet, for det har ganske
vist spaltede hove og kløft i hovene, men tygger ikke drøv; det skal I
regne for urent. v8 I må ikke spise deres kød og ikke røre ved ådslet.
Dem skal I regne for urene.

v9 Af alt det, som lever i vandet, må I spise følgende: Alt i have og
floder, der har finner og skæl, må I spise. v10 Af alt, som vrimler i
vandet, af alle levende væsener i vandet, skal I regne alt i have og
floder, der ikke har finner og skæl, for afskyelige. v11 De skal være
afskyelige for jer, I må ikke spise deres kød, og I skal betragte deres
ådsler som afskyelige. v12 Alt i vandet, der ikke har finner og skæl,
skal I regne for afskyeligt.

v13 Følgende fugle skal I betragte som afskyelige; de må ikke spises,
de er afskyelige: ørnen, munkegribben og lammegribben, v14 glenten, de
forskellige falkearter v15 og alle de forskellige ravnearter, v16
strudsen, natuglen, mågen og de forskellige høgearter, v17 hornuglen,
fiskepelikanen, skovhornuglen, v18 sløruglen, pelikanen, ådselgribben,
v19 storken, de forskellige hejrearter, hærfuglen og flagermusen.

v20 Alt kryb, som har vinger og går på fire ben, skal I regne for
afskyeligt. v21 Af det kryb, som har vinger og går på fire ben, må I
dog spise følgende: De, som har springben over fødderne, så de kan
springe hen over jorden, v22 af dem må I spise følgende: de forskellige
arter vandregræshopper, sol'am-græshopper, hargol-græshopper og
hagab-græshopper. v23 Alt andet kryb, som har vinger og går på fire
ben, skal I regne for afskyeligt.

v24 Det er de dyr, I bliver urene ved. Enhver, der rører ved et ådsel
af dem, er uren indtil aften. v25 Enhver, der bærer et ådsel af dem,
skal vaske sit tøj; han er uren indtil aften.

v26 Alle dyr, som har spaltede hove, men ikke har kløft, og som ikke
tygger drøv, skal I regne for urene; enhver, der rører ved dem, bliver
uren. v27 Alle firfodede dyr, der går på poter, skal I regne for urene;
enhver, der rører ved et ådsel af dem, er uren indtil aften. v28 Den,
der bærer et ådsel af dem, skal vaske sit tøj; han er uren indtil aften.
I skal regne dem for urene.

v29 Følgende kryb, der kryber på jorden, skal I regne for urene:
muldvarpen, musen og de forskellige arter af firben, v30 gekkoen,
koa-firbenet, murgekkoen, homet-firbenet og kamæleonen. v31 Blandt alt
kryb skal I regne dem for urene; enhver, der rører ved dem, når de er
døde, er uren indtil aften. v32 Og hvis et dyr af den slags dør og
falder ned på noget, bliver dette urent, hvad enten det er en ting af
træ, eller det er klæde eller skind eller sæk, en hvilken som helst
brugsgenstand. Det skal lægges i vand og er urent indtil aften; så er
det rent. v33 Hvis dyret falder ned i et lerkar, bliver alt, hvad der
er i det, urent, og I skal knuse karret; v34 kommer der vand derfra på
noget, der må spises, er dette urent, og alt, hvad der må drikkes, er
urent i alle den slags kar. v35 Hvis et ådsel af den slags dyr falder
ned på noget, bliver dette urent. Er det en ovn eller et ildsted, skal
de rives ned; de er urene, og I skal regne dem for urene. v36 En kilde
eller en cisterne med vand forbliver derimod ren, men den, der rører ved
ådslet, bliver uren. v37 Når et ådsel af den slags dyr falder ned i
noget korn, der skal bruges til udsæd, forbliver kornet rent; v38 men
hvis der er kommet vand på kornet, og et ådsel af den slags dyr falder
ned i det, skal I regne det for urent.

v39 Når et dyr, som I må spise, dør, er den, som rører ved ådslet, uren
indtil aften. v40 Den, som spiser af ådslet, skal vaske sit tøj; han er
uren indtil aften. Den, der bærer ådslet, skal vaske sit tøj; han er
uren indtil aften.

v41 Alt kryb, der kryber på jorden, er afskyeligt; det må ikke spises.
v42 Intet af det, der bevæger sig på bugen, eller som går på fire ben
eller på mange ben, intet kryb, der kryber på jorden, må I spise, for
det er afskyeligt. v43 I må ikke gøre jer selv afskyelige ved noget
kryb, der kryber; I må ikke gøre jer urene ved dem og blive urene ved
dem. v44 For jeg er Herren jeres Gud; I skal hellige jer og være
hellige, for jeg er hellig. I må ikke gøre jer selv urene ved noget
kryb, som rører sig på jorden. v45 For jeg er Herren, som førte jer op
fra Egypten for at være jeres Gud. I skal være hellige, for jeg er
hellig.

v46 Det var loven om dyr og fugle og om alle levende væsener, som rører
sig i vandet, og om alle væsener, som kryber på jorden, v47 så I kan
skille det urene fra det rene, og dyr, der må spises, fra dyr, der ikke
må spises.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : AF

Dato : 27-05-06 15:34

"Per Rønne" skrev i news:1hg03uw.1bhvfm93fc8clN%per@RQNNE.invalid

[ ... ]

> Benægter du at Mosebøgerne indeholder madregler, madregler du i øvrigt
> lægger uhyre vægt på at overholde?

Jeg taler om listen over rene og urene dyr. Eventuelle
hygiejneforholdsregler er kultur-, tids- og stedbestemte.
Hygiejneforholdsregler i dag i Danmark er af en anden slags, da vi både har
køleskabe og dybfrysere m.m., og dermed er der himmelråbende stor forskel på
at bo i Danmark i dag og så at bo i telt i et ørkenlignende område for ca.
3.500 år siden.

Så må du komme med et link til hvor jeg udtrykker glæde ved at overholde
madregler!!

> Benægter du at det er disse madregler man kalder /kosher/?

Ja, det gør jeg da i allerhøjeste grad!!!!! - Kosher er noget *HELT HELT*
andet, hvad du burde vide, når du nu fejlagtigt påstår at jeg er fortaler
for overholdelse af de jødiske kosher-regler.

Selv om du forsøger at fremstå dum og uvidende, har du forlængst afsløret
dig selv som en gemen løgnagtig lusebefængt hund væltende rundt i dit eget
søle.

Bliv nu voksen og tag dig lidt sammen inden du bliver helt til grin.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-05-06 16:05

> [...]

> søle.
>
> Bliv nu voksen og tag dig lidt sammen inden du bliver helt til grin.

Bemærkelsesværdigt, så, at du i denne gruppe er den eneste der har de
synspunkter.

EOD.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 27-05-06 16:10

Fra : AF

Dato : 27-05-06 16:10

"Per Rønne" skrev i news:1hg09wq.1eqe9ze1gl9726N%per@RQNNE.invalid

[ ... ]
> Bemærkelsesværdigt, så, at du i denne gruppe er den eneste der har de
> synspunkter.

Bemærkelsesværdigt, i høj grad, at du fortsætter med at komme med løgnagtige
påstande selv om disse er tilbagevist den ene gang efter den anden.

Jeg tror ikke der er ret mange andre end dig der ikke formår at holde
jødernes kosher-regler adskilt fra listen over rene og urene dyr!!

Det siger temmelig meget om dig og din faktaresistente indstilling. Hellere
fortsætte det løgnagtige spor, end indrømme at du tog fejl og blandede et
par begreber sammen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-06 16:23

In news:44786bdd$0$15795$14726298@news.sunsite.dk,
AF <dewnull@tiscali.invalid> wrote:

> Jeg tror ikke der er ret mange andre end dig der ikke formår at holde
> jødernes kosher-regler adskilt fra listen over rene og urene dyr!!

Overholder du den gammeltestamentelige liste over rene og urene dyr? Spiser
du dyr, der i GT defineres som urene?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : B æ 9

Dato : 27-05-06 16:32

per@RQNNE.invalid

skrev

<klip en hel masse bavl og et par små bemærkninger til
Andresen>

har du det ellers sjovt pe?
Ham Andresen skal der ikke megettil for at få til at fare helt
i flint.

http://www.hjerteforeningen.dk/sw175.asp

--
B æ 9

Fra : B æ 9

Dato : 27-05-06 16:34

http://www.plush-puppy.dk/

--
B æ 9

Fra : AF

Dato : 27-05-06 16:45

Jens Bruun skrev i news:t76dnZDgO9B78-XZRVny1A@giganews.com

[ ... ]

> Overholder du den gammeltestamentelige liste over rene og urene dyr?

Ja.

> Spiser du dyr, der i GT defineres som urene?

Nej.

Fra : N/A

Dato : 27-05-06 09:01

Fra : Benny

Dato : 23-05-06 21:47

"AF" <dewnull@tiscali.invalid> wrote

> Men ikke desto mindre fortsætter du din løgnagtige adfærd. Er det et
> resultat af flæskestegsspisning op til jul i Husumvold Kirke?

man kan da ikke gøre grin med husumvold når man selv bor i (g)ravsted

--
Bæ9
-----

Fra : Benny

Dato : 14-05-06 18:38

> Det er klart påbud om at stene homoseksuelle i Bibelen, så man behøver
> ikke at konvertere til Islam på grund af det.

spørgsmålet er nok hvilken tro der erden mest menneskelige

--
Bæ9
-----