Verdens sult og Gud's løfter
Fra : jørgen

Dato : 06-05-06 17:14

Hvordan forstås at der dør mange børn af sult i Afrika i forhold til Matt
5:25-34?

Eller hvorfor vil Gud sørge for disciplene men ikke de små børn i Afrika?

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-05-06 17:31

jørgen skrev:
> [...]
> 5:25-34?
>
> Eller hvorfor vil Gud sørge for disciplene men ikke de små børn i Afrika?

Hej Jørgen.

Jeg forstår ikke helt skriftstedshenvisningen?

Er det mon Johannesevangeliet 6:30-51, du har haft i tankerne?

Anders Peter Johnsen

Fra : jørgen

Dato : 06-05-06 21:19

meddelelse news:445ccf3c$0$47018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hej Jørgen.
>
> Jeg forstår ikke helt skriftstedshenvisningen?
>
> Er det mon Johannesevangeliet 6:30-51, du har haft i tankerne?

Nej, det var Matt 6:25-34 jeg mente.

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-05-06 00:51

jørgen skrev:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:445ccf3c$0$47018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Nej, det var Matt 6:25-34 jeg mente.
>
> mvh jørgen.

Okay:

v 33: "Men søg først Guds rige og Hans retfærdighed, så skal alt det
andet gives jer i tilgift"

Problemet er bare, at der i nogle rent ud sagt rå-rådne, korrupte
afrikanske stater er afsindige og despotiske magthavere, der med
modbydelig vold og undertrykkelse i anvendelse søger absolut alt andet
end netop Guds Rige og retfærdighed.

De søger primært deres egen klans velbefindende, og intet andet.

Lovløse kleptokratier efter hedenske mønstre har nu engang ganske enkelt
ikke samme potentiale for veludviklede velfærdsmodeller som de
velfungerende demokratier efter kristeligt forbillede.

Det er dernede et råt og kynisk magtprivilegium at kunne sulte folk
ihjel efter eget egocentrisk behov. Og det anvendes flittigt.

Sådan fungerer det altså desværre stadigvæk blandt disse påfaldende
primitive stammehøvdings-diktatortyper.

Men mener du i ramme alvor at Jesus Kristus menneskeligt set skulle
kunne holdes ansvarlig for et om ellers nok så indbildt "løftebrud" her,
i dette metalt set absolut fordægtige fjendeland hvor voldsmagt og
erklæret ukristelig egenkærlighed regerer uhildet?

Jeg har altså ret svært ved at følge dig...

Kristendommen kan - nøjagtigt som alle andre steder på Jord - tilsige
disse mennesker samvittighedsmæssigt at handle ret. Men den kan desværre
ikke absolut garantere nogen imod sadistiske psykopater!

Anders Peter Johnsen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 07-05-06 10:22

"Anders Peter Johnsen" skrev

> jørgen skrev:
[ ... ]
> [...]
[ ... ]

> [...]
> disse mennesker samvittighedsmæssigt at handle ret. Men den kan desværre
> ikke absolut garantere nogen imod sadistiske psykopater!

Øh ... jeg kan nu godt følge Jørgen i hans tankegang angående Jesu såkaldte
løftebrud. Jeg har personlig set mange fattige kristne. De har søgt Guds
rige, men alt det andet blev ikke særlig meget givet dem i tilgift.

Hvis Jesus havde været her anno 2006 e.Kr. (fysisk til stede), da kunne Han
vel gøre Sine mirakler igen (Matt.14,13-21; 15,32-39).

Men måske ønskede Jesus (og ønsker fortsat), at vi kristne, der har taget
imod Hans Ånd, hjælper disse stakkels mennesker i al deres nød (skønt vi
ikke besidder overnaturlige evner).

Jesus sagde (og siger vel stadigvæk):

"De fattige har I altid hos jer ... "
(Matt.26,11)

"... Giv *I* dem noget at spise."
(Matt.14,16)

( Ordet *I*, dvs. os, som tror på Jesus )

Hvordan det så i praksis afstedkommer (med eller uden mirakler); dét er vist
ligemeget.

"Men når du giver almisse ... (siger Jesus) ... så lad ikke
din venstre hånd vide, hvad din højre gør."
(Matt.6,3)

Derved bliver almissen i hvert fald fordoblet til gavn for mennesker i nød,
så det må ligge Jesus stærkt på sinde disse *kærlighedsgaver* ...

Og når vi har gjort alt dette, gid da forhåbentlig at Jesus så vil sige til
os på Dommedag°:

"Kom hid, min Faders velsignede ...
Thi jeg var sulten, og I gav mig at spise ...
... hvad I har gjort imod en af mine mindste brødre dér,
har I gjort imod mig."
(Matt.26,34-40)

Fremfor ...

"Gå bort fra mig, I forbandede ...
Thi jeg var sulten, og I gav mig ikke at spise ...
... hvad I ikke har gjort imod en af de mindste dét,
har I heller ikke gjort imod mig."
(Matt.26,41-45)

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 07-05-06 10:43

"Jesus-loves-you" skrev
5529 news:6%i7g.25$yz4.6@news.get2net.dk

[ ... ]
> [...]
>
> "Gå bort fra mig, I forbandede ...
> Thi jeg var sulten, og I gav mig ikke at spise ...
> ... hvad I ikke har gjort imod en af de mindste dét,

Hmm ... jeg sidder og læser min andagtstekst fra www.ucb.dk og ordene bliver
pludselig *højaktuelle*, som et råb fra Himlen (apropos Jak.1,22):

=== citat start ===

Søndag 7. Maj (2006, red.)

Ofrende kærlighed (1)

"I skal ligne Gud som hans kære børn og vandre i kærlighed, lige-
som Kristus elskede os og gav sig selv hen for os som en gave og et
offer til Gud, en liflig duft." Ef 5:2

Du vil aldrig ligne Gud - have en liflig duft, uden et offer, uden at betale
prisen for at elske andre. At elske andre betyder ikke meget hvis vi kun
elsker dem, vi vælger at elske; eller vælger at elske dem på særlige
betingelser, tidspunkter, steder, lejligheder og under specielle forhold.
At elske dem, der er anderledes fra os selv i personlighed, kultur, køn,
race, baggrund osv. - det er udfordringen!

At udvise samme ofrende kærlighed som Jesus overøser os med, betyder, at
vi skal se bort fra vores interesse for os selv. Det er nærmest en
selvmodsigelse!

Vi har det med at tro, at nogen helt naturligt kan elske andre. Vi synes
de er smadder søde. Vi ønsker, at vi kunne være ligesom dem. De, der
tænker sådan, bruger det som undskyldning for ikke selv at holde af andre.
De føler ikke, at de behøver at ændre på dem selv. "Sådan er jeg bare. Jeg
er ikke særlig udadvendt, og det er ikke nemt for mig at vise andre
kærlighed."

Jesus gjorde det nu ret klart i sit kærlighedsbud: "I skal elske
hinanden. Som jeg har elsket jer, skal I elske hinanden." (Johs 13,34) Læg
mærke til "som jeg har elsket jer." Jesus straffer os ikke for vores fortid,
sætter etiketter på os eller sætter os i bås for evigt. Han ved det værste,
vi har gjort, og alligevel tror Han på det bedste. Og derfor forventer Han
også, at vi elsker hinanden.

=== citat slut ====

Herre, hjælp os dertil...

Heaven-Break:
(2006-05-07, CET 11:31)
- "Amen."

.... (ikke blot i ord men også i gerning).

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 5531

Fra : jørgen

Dato : 07-05-06 19:29

meddelelse news:445d365d$0$47024$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> ikke samme potentiale for veludviklede velfærdsmodeller som de
> velfungerende demokratier efter kristeligt forbillede.

Mener du dermed at Gud's løfte om provision gælder for nationer og
regeringer, hvorefter det så er deres ansvar at fordele det videre til
enkeltindivider?

mvh jørgen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-05-06 17:58

jørgen skrev:
> [...]
>
> Mener du dermed at Gud's løfte om provision gælder for nationer og
> regeringer, hvorefter det så er deres ansvar at fordele det videre til

Jeg går ud fra at du med begrebet "provision" mener "Guds Forsyn"?

(Jeg er jo gammel avisabonnementssælger, hvorfor det skurrer lidt i mine
ører at du anvender begrebet uoversat, hvor det altså på dansk som regel
betyder noget så materialistisk som "sælgerens egen pengebonus ved
afsluttet salg"! )

Og ja og jo, jeg mener - ud fra en luthersk opfattelse - at det i
allerhøjeste grad påhviler dennesidige fyrster og herskere først og
fremmest at _tjene_ deres undersåtters ve og vel. Og altså dermed IKKE
bare at "mele egen kage", sådan som det jo desværre er så udbredt dernede.

Jeg snakkede forleden med en gammel skoleklassekammerat, som jeg mødte i
toget: Han havde arbejdet for Danida i et afrikansk land, og jeg blev
nødt til at spørge ham, om ikke det efterhånden var til at blive
desperat over, når man endelig står dernede med al sin gode vilje og
sine smukke næstekærlige ambitioner, at der så hersker så meget
korruption, der synes at være en slags "inertiel betonklods" for enhver
form for social udvikling, og han gav mig så vidt jeg kan forstå delvist
ret i betragtningen ud fra sine egne erfaringer.

Et (blot nogenlunde) retfærdigt samfund forudsætter altså desværre (blot
nogenlunde) retfærdige magthavere. I hvert fald hvis man direkte
afskæres muligheden for at gennem mere oprigtige kollektive modeller
(som måske ikke er helt langt fra den oprindelige
"anarko-syndikalistiske" kloster-ide) sammen at knokle sig til egen mad
og velstand, fordi nogle magthaverlømler kommer stjæler alt, hvad man
måtte eje og have.

Jeg skal nødig ligefrem driste mig til at kalde Kristus "en forkælet
overklasseknægt" med manglende forståelse af at der altså som regel
desværre skal have været en sædemand til stede, før der overhovedet er
aks at plukke, men det bliver nu nok alligevel hurtigt noget derhenad,
da jeg kun alt for godt kender denne "jamen, pengene vokser da på
træerne?" holdning fra min egen overforkælede tilværelse som
hjemmeboende gymnnasiestuderende.

Det ER nu engang de færreste kristne husmødre beskåret lige at kunne
traktere en kvart snes tusinde personer, endsige blot deres egen
udvidede familie, med blot fem brød og to fisk som udgangspunkt, hvis du
forstår hentydningen...

Alligevel må man selvfølgeligt ubetinget give Jesus princippet om at der
OGSÅ er andet i tilværelsen end materiel rigdom, herunder altså især det
åndeligt betingede overskud, der sjovt nok ikke synes at forudsætte
verdslig rigdom - snarere tværtimod! - idet næstekærlige, omend
materielt fattige (og måske netop SÅLEDES "i Ånden"?) som regel er langt
mere ubetinget delende end egentlige materielle besiddere...

Nuvel: Min gamle klassekammerat var ved Danida, men hvis jeg skulle gøre
noget for folk dernede, var det nok en - efter omstændighedernde - lidt
mere "brutal" form for næstekærlighed, jeg ville have fundet frem, idet
jeg - især med forbillede i den særdeles smukke Ridley Scott-krigsfilm
"Black Hawk Down" - snarere ville begynde at pudse min proverbielle
M95-kampriffel for I PRAKSIS at kunne beskytte fattige afrikanere imod
plyndringer fra egne statsoverhoveder og associerede gangstere end at
forsøge at pudse en indbildt "martyr-glorie" over mere eller mindre
direkte at fodre de korrupte skiderikker, der altså holder deres egne
folk nede i sult, fattigdom og undertrykkelse gennem via åbenlys
korruption at udplyndre dem de fra udlandet tilførte nødhjælpsmidler...

Jeg synes eet eller andet sted det er en ret hyklerisk selvforstillelse,
vi lever i, når de selvsamme mennesker, der klart går ind for at man
sætter militære specialtropper ind imod krybskytteri på elefanter
begynder at få "samvittighedskvaler" ved - om i værste fald nødvendigt -
at gå direkte i krig med de møgskiderikker, der altså deltager direkte i
udryddelse af egne lokale medborgere...

Behøver jeg virkelig at nævne Darfur, eller kan du blot tilnærmelsesvist
følge mig?

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-05-06 22:15

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> [...]
> udryddelse af egne lokale medborgere...
>
> Behøver jeg virkelig at nævne Darfur, eller kan du blot tilnærmelsesvist

Jeg synes å fornemme en meget stor dobbeltmoral; omfordeling på den andre
kanten av kloden, men omfordeling her hjemme er Satans verk.

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-05-06 00:36

Harald Mossige skrev:

> Jeg synes å fornemme en meget stor dobbeltmoral; omfordeling på den andre
> kanten av kloden, men omfordeling her hjemme er Satans verk.

Du fatter som sædvanlig bare så Satans sørgeligt lidt af, hvad jeg
overhovedet skriver?

Vil du i ramme alvor konsekvent sidestille den i Afrika foregående
"strategiske" masseudsultning af hele befolkningsgrupper og en evt.
intervenerende militær bekæmpelse deraf med søgte indførelser af en
massemorderisk marxistisk revolutionsideologi blandt - relativt set -
luksusstillede europæiske folk, som immervæk dog aldrig har været
konkret truet på deres blotte eksistens?

ER du mon vitterligt en dåre eller forsøger du blot ideologisk indædt at
fremstå som sådan een?

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-05-06 02:13

> [...]
>
> Vil du i ramme alvor konsekvent sidestille den i Afrika foregående
> "strategiske" masseudsultning af hele befolkningsgrupper

Den systematiske masseutsultingen er et resursfordelingsspørsmål.

> og en evt.
> intervenerende militær bekæmpelse deraf med

En militærintervensjon er et å gripe inn i et fordelingsspørsmål.

> søgte indførelser af en
> massemorderisk marxistisk revolutionsideologi blandt - relativt set -
> luksusstillede europæiske folk,

Slikt har ikke foregått, og det er svært usansynlig at slikt kommer til å
skje. Jeg er klar over at enkelte ser fanden malt på veggen.

MLs bondeopprør var et resultat av skeiv resursfordeling.
Den franske revolusjonen var et resultat av skjev resursfordeling.
Oktoberrevolusjonen var - - .
Revolusjonen i Kina var - - - .
-------------
-------------

Dagens revolusjoner i syd Amerika er - - - -.

> som immervæk dog aldrig har været
> konkret truet på deres blotte eksistens?
>
> ER du mon vitterligt en dåre eller forsøger du blot ideologisk indædt at
> fremstå som sådan een?

Jeg er meget trygg på at jeg skjønner konsekvensene av skjev
resursfordeling.

Jeg utfordrer deg:
Gi noen bibelske begrunnelser for at skjev resursfordeling er etter guds
ønske.
Jeg påstår at skjev resursfordeling er satans verk, om satan finnes.

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 12-05-06 20:07

Harald Mossige skrev:
> [...]

> resursfordeling.
>
> Jeg utfordrer deg:
> Gi noen bibelske begrunnelser for at skjev resursfordeling er etter guds

Hvem påstår i sig selv dèt?

Luthers pointe er, at der nu engang er magthavere, men at disse
magthaveres hovedansvar netop OGSÅ - hvilket de nok burde kunne leve op
til, hvis magthaverne altså vitterligt er gode kristne - at _tjene_
deres folk retfærdigt, dvs. opretholde lov og orden samt sikre videst
mulig kristen trosfrihed i processen (altså at afholde sig at
sammenblande og gennemtvinge "Ordet" ved "Sværdet" med Luthers
regimenteadskillende terminologi.)

> Jeg påstår at skjev resursfordeling er satans verk, om satan finnes.

Og dèr er du skam såmænd også på linje med Luther, som NETOP i sit
mæglingsforsøg før Bondeoprørenes egentlige udbrud klart lod fyrsterne
vide at de havde deres egen grove embedsmisbrug og grådige vanrøgt af
bønderne at takke for bøndernes - på daværende tidspunkt ellers ganske
lovlydige - protest.

Dog overskred bønderne altså grænsen for civiliseret opførsel, da de tog
loven i egen hånd og direkte begyndte at plyndre og stjæle i mere eller
mindre organiserede krigerbander.

Det var dèr Luther måtte stå på øvrighedens side og fastholde at direkte
væbnet revolution dybest set ER et kriminelt - og dermed også klart
"syndigt" - foretagende.

Oversat til relativ, demokratisk nutid (1930'erne) kan man sige, at det
Gudskelov i Danmark lykkedes at undgå væbnet, kommunistisk oprør, idet
Socialdemokratiet under Thorvald Stauning ("eller Kaos!")fik klaret
skærene og bragt sociale reformer FREDELIGT og RETMÆSSIGT demokratisk
igennem, uden decideret blodig revolution med alt det voldsfarlige og
lovløse anarki, en sådan borgerkrigslignende tilstand måtte indebære...

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-05-06 21:29

> [...]
> mulig kristen trosfrihed i processen (altså at afholde sig at
> sammenblande og gennemtvinge "Ordet" ved "Sværdet" med Luthers

Tror du virkelig at jeg ikke skjønner MLs tankegang?

> [...]
> vide at de havde deres egen grove embedsmisbrug og grådige vanrøgt af
> bønderne at takke for bøndernes - på daværende tidspunkt ellers ganske

Kirke og presteskap har alltid nøydd seg med å prate nestekjærlighet, og
gjør det fortsatt.

> Dog overskred bønderne altså grænsen for civiliseret opførsel, da de tog
> loven i egen hånd og direkte begyndte at plyndre og stjæle i mere eller
> mindre organiserede krigerbander.

Dobbeltmoralen her består i at det er bare den ene parten som har lov til å
bruke makt, nemelig fyrsten, til å utplyndre bøndene.

> Det var dèr Luther måtte stå på øvrighedens side og fastholde at direkte
> væbnet revolution dybest set ER et kriminelt - og dermed også klart
> "syndigt" - foretagende.

Selvsakt. Kirke og presteskap står, har alltid stått og kommer alltid til å
stå på pengemaktens side i alle konflikter. Du har skjønnt ML.

> [...]
> igennem, uden decideret blodig revolution med alt det voldsfarlige og
> lovløse anarki, en sådan borgerkrigslignende tilstand måtte indebære...

Og hvor sto det danske presteskapet i den sosiale kampen?

Det er bra å kunne sitere en som ML, da slipper man å tenke selv.

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-05-06 07:08

Harald Mossige skrev:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message
> message
> at

> Tror du virkelig at jeg ikke skjønner MLs tankegang?

Det virker ikke umiddelbart sådan, nej?

> Kirke og presteskap har alltid nøydd seg med å prate nestekjærlighet, og
> gjør det fortsatt.

Jeg finder det dybt problematisk at moderne præster idag har lige
lovligt travlt med at blande sig i politik og ikke - som de politisk
neutrale statsembedsmænd, de nu engang burde være - holder sig fra dèn
regimentesammenblanding.

> Dobbeltmoralen her består i at det er bare den ene parten som har lov til å
> bruke makt, nemelig fyrsten, til å utplyndre bøndene.

Det er for det første ikke meningen, at fyrsterne direkte skulle
udplyndre bønderne. Tværtimod burde fyrsterne have lyttet til bønderne
mens tid var og have betænkt deres situtation.

For det andet fungerer et ordnet samfund altså omvendt også ved at der
er nogen instanser, der opretholder lov & orden og som derfor slår ned
på hensynsløse forbrydere, der ville ødelægge samfundet totalt, hvis de
bare fik frie tøjler.

(I vestlige demokratier er denne magt som regel tredelt mellem
lovgivende, dømmende og udøvende magt, men sådan VAR det jo altså bare
ikke dengang!)

> Selvsakt. Kirke og presteskap står, har alltid stått og kommer alltid til å
> stå på pengemaktens side i alle konflikter. Du har skjønnt ML.

Luther var oppe i et opgør imod en yderst magt- og pengegrådig katolsk
kirke, som han jo altså helt frem til 1521 faktisk formelt tilhørte.

Allerede dèr begår du altså således en fejl, hvis du insinuerer at
Luther "bare var på pengemagtens side", for i så fald skulle han bare
have holdt kæft og glemt alt om reformationen og i stedet levet som en
anden katolsk pamper af dèn type, han diskuterede med...

Nej, Luther MÅTTE nødvendigvis læne sig opad fyrsterne, da han netop var
igang med at gøre op med Kirken.

Simpelt hen fordi at man ikke på een gang kunne reformere Kirken OG det
politiske system, da der i så fald netop ville være fare for total
samfundsopløsning.

Det var ganske enkelt nødvendigt at støtte sig til "det verdslige ben"
som fast arkimedisk rotationspunkt, for at ændre på Kirken og således
flytte "det religiøse ben".

> Og hvor sto det danske presteskapet i den sosiale kampen?

I hvert fald næppe på revolutionære kommunisters side, men ellers tror
jeg for så vidt at man - med udgangspunkt i de moderne, danske
Folkekirkepræster - skal være YDERST varsom med at udnævne alle præster
til at være ensidigt loyale over for noget som helst.

Hvis man nu f.eks. ser på de folketingsmedlemmer med præstebaggrund, vi
p.t. har i det danske Folketing, så spænder de lige fra SF (Socialistisk
Folkeparti, der blev stiftet i 1959 som udbryderparti fra Danmarks
Kommunistiske Parti, blandt andet som reaktion på russernes brutale
fremfærd i Ungarn) i venstre side af salen til Dansk Folkeparti i højre
side af salen.

Ligeledes repræsenterer danske Folkekirkepræster ude i landet holdninger
og menneskesyn rangerende fra noget nær erklæret marxisme over erklæret
konservatisme til indre-missionsk fundamentalisme. Man vil i enkelte
sogne med flere præster (som f.eks. mit eget) ofte se en to-tre præster
med VIDT forskellige opfattelser.

Så din snak om eet sammenhængende "præsteskab" (som i sig selv lugter
langt væk af at være sådan en løjerlig ortodoks-marxistisk-teoretisk
klassificieringsrubrik) er der nu næppe meget hold i.

> Det er bra å kunne sitere en som ML, da slipper man å tenke selv.

Jeg finder det faktisk langt mere mentalt udfordrende virkelig at prøve
at leve mig ind i mandens datidige dilemmaer, end blot tilbagelænet at
fordømme ham ensidigt ud fra nogle overfladiske popsmarte fordomme om
ham, løseligt baseret på en to-tre løsrevne citater trykt i een eller
anden propagandistisk pamflet fra et såkaldt "Hedningesamfunn" (som vist
i øvrigt snarere overvejende består af hardcore-ateister end egentlige
"hedninge" i oprindelig forstand?)

Jeg finder det - som så mange andre gange fremhævet herinde - ganske
absurd, at man i en Verdensdel, hvor det absolutte flertal tydeligvis i
praksis forekommer at være ikke-religiøse, åbenbart stadig kan tro at
man er en "forfulgt og undertrykt minoritet som er offer for religiøse
magthaversammensværgelser" og at det således skulle være "modig
frihedskamp" at føre noget nær inkvisitorisk hetz på "de formastelige",
som altså nu engang blot benytter sig POSITIVT af deres udmærkede
religionsfrihed...

Du skulle bare vide, hvor megen stereotyp nobrainer-argumentation og
hvor mange af de samme, hjernedøde, tyndslidte refleks-floskler, man som
kristen oplever at skulle høre mindre reflekterede ateister forkynde i
et ellers temmelig påfaldende FORARGRET tonefald, hvis man altså kommer
for skade at nævne at man altså blot tillader sig faktisk at tro på
Gud...Øjøjøjøj!

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 13-05-06 13:53

> [...]
> lovligt travlt med at blande sig i politik og ikke - som de politisk
> neutrale statsembedsmænd, de nu engang burde være - holder sig fra dèn

Din ønskeverden er umulig.
Vi kommer tilbake til den egentelige uenigheten.
Jeg mener at kristendom (også) er en måte å leve på. Vi skal altså bedømme
kristendommen utfra de fruktene den genererer. Det er meget uheldig (for
kristendommen) når troende lukker øynene for den elendighet de lever i til
daglig. Det synes for meg absurd når prester og prelater fra prekestolen
roper: "svovel", "Du skal ikke" og "nestekjørlighet", for så å gå ut iverden
og oppføre seg som om kristendommen ikke eksisterer.

> Det er for det første ikke meningen, at fyrsterne direkte skulle
> udplyndre bønderne.

Her synes historiekunskapene dine å være mangelfulle, eller så mixer du MLs
teorier med datidens doxa.

> Tværtimod burde fyrsterne have lyttet til bønderne
> mens tid var og have betænkt deres situtation.

ML praktiserte ikke teoriene sine; han svingte ikke svøpen like hardt mot
fyrstens oppførsel som han svingte den over "bøndenes".

> [...]
> er nogen instanser, der opretholder lov & orden og som derfor slår ned
> på hensynsløse forbrydere, der ville ødelægge samfundet totalt, hvis de

Joda. Der finnes mye fascistisk tankegang innenfor kristendoommen. Jeg synes
så absolutt at du bør lære om den ideologien.

> (I vestlige demokratier er denne magt som regel tredelt mellem
> lovgivende, dømmende og udøvende magt, men sådan VAR det jo altså bare
> ikke dengang!)

Og derfor gjore fattigfolk opprør, mot kirke og fyrster, og derfor sto ML på
fyrstens side; reformasjonen var viktigere en befolkningen.

> [...]
> anden katolsk pamper af dèn type, han diskuterede med...
>
> Nej, Luther MÅTTE nødvendigvis læne sig opad fyrsterne, da han netop var

Vi kan si det slik at han skiftet pengemakt å stå sammen med. Glem nå ikke
at ML også var et maktsykt menneske.

> Simpelt hen fordi at man ikke på een gang kunne reformere Kirken OG det
> politiske system, da der i så fald netop ville være fare for total
> samfundsopløsning.

Og derfor valgte han å endre på fasaden uten å berøre grunproblemene, en
sultende allmue, pint under jordeierene. Det at jorden skiftet eiere var
irelevant for befolkningen; den var forhåndsdestinert til helvetet, - men
sant nok, skjærsilden var tatt bort, men det var liksom irelevant for den
daglige sulten, og den daglige sulten var irelevant for MLs handlinger.

> Det var ganske enkelt nødvendigt at støtte sig til "det verdslige ben"
> som fast arkimedisk rotationspunkt, for at ændre på Kirken og således
> flytte "det religiøse ben".

Selvsakt, han helte seg til pengemakten, - etter all tradisjon.

> I hvert fald næppe på revolutionære kommunisters side,

Nemlig.

> [...]
> Folkekirkepræster - skal være YDERST varsom med at udnævne alle præster
> til at være ensidigt loyale over for noget som helst.

Presteskapet var et lojalt embetsverk. Presteskapet sto på maktens side, som
sedvanlig, og det var de konservative som hadde makten. Der finnes untak som
bekrefter regelen.

> Hvis man nu f.eks. ser på de folketingsmedlemmer med præstebaggrund, vi
> p.t. har i det danske Folketing,

Det kan være interessant nok, men det er noe utenom de historiske
kjensgjerningene.

Det å vurdere dagens presteskap trenger mer kunskap en ren synsing. Jeg har
ikke tilgang til relevante statistikker, men det har heller ikke du.

<Klipp>

> Så din snak om eet sammenhængende "præsteskab"

Presteskapet er, etter det jeg vet, organisert i en hirakastisk struktur.
Når presteskapet uttaler seg som samlet masse, da er presteskapet
konservativt, både religiøst og politisk.

> (som i sig selv lugter
> langt væk af at være sådan en løjerlig ortodoks-marxistisk-teoretisk
> klassificieringsrubrik) er der nu næppe meget hold i.

Legg nå bort den Marx-metaforen. Den virker bare som en fobi.

> [...]
> et ellers temmelig påfaldende FORARGRET tonefald, hvis man altså kommer
> for skade at nævne at man altså blot tillader sig faktisk at tro på

Jeg skjønner at du har problem med å bli tatt alvorlig som troende. Muligens
skulle du revurdere trosgrunlaget ditt. Det er faktisk mulig at
vanetolkingen din av skriften er utdatert på grund av ny viten.

HM

Fra : Norma

Dato : 13-05-06 18:35

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message
> message

> Din ønskeverden er umulig.

Det kan jeg ikke følge dig i.
Præster bør være præster for de troende, der er tilknyttet deres kirke,
og hvis de ikke orker det, eller finder det en tilstrækkelig stor
udfordring, da søge sig et nyt embede.
Præster må, som f.eks læger og alle mulige andre, gerne blande sig i
politik.
Men den dag, hvor de føler, at deres tro er ligegyldig, da bør de have ære
nok til at sige deres stilling op.
Ligesom det kan hænde for læger, at de, når udbrændte, begynder at føle, at
deres midler og lærdom intet nytter.
Begynder at tro på, at alt på forhold er genetisk bestemt, eller, præster,
der begynder at tro på, at alt et bestemt af gud på forhånd, hvorfor det i
grunden er ligegyldigt, hvad folk tror på. (Det kan godt være, begge dele er
rigtige, hvem ved? Men det er ikke de rigtige holdninger af have, hvis man
vil arbejde som læge eller præst).
Ligesom en blikkenslager aldrig må møde op og sige, at det afløb man har i
sit hus, aldrig kan udbedres :)
For har han den holdning, ja, da er han ikke længere nogen blikkenslager.

De læger og præster, der pga en global dårlig samvittighed ikke finder glæde
ved at arbejde i et trygt og samfund, skal da følge deres hjerte og rejse
derhen, hvor de mener at kunne gøre en forskel.
Andet vil for dem være at forsøge at slå plat på en løgn.

Selv har jeg altid hørt historien om den fortabte søn, med stor irritation,
måske fordi jeg har mange søskende, og derfor kender til søskende jalouxi.
Og den historie skal man nok være voksen for at forstå.
Men, det et ikke mere rimeligt, at rejse rundt og lede efter den fortabte
søn, end at tage imod ham, når han kommer og har brug for dig, hvilket de
fleste forældre vil gøre, og præster og læger med mange flere forøvrigt,
uden at det betyder, at de overser den ikke fortabte søn.
Men Jesus elskede os alle sammen som en far elsker både sin fortabte og sin
ikke fortabte søn.

Føler man det ikke på den måde, må man nok lede efter nogen at elske og
værdsætte.

Norma

Fra : Harald Mossige

Dato : 13-05-06 18:54

"Norma" <norma__jensen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
sin
> ikke fortabte søn.
>
> Føler man det ikke på den måde, må man nok lede efter nogen at elske og

En pen andakt, men jeg synes ikke den berører mitt tidligere innlegg.

Fra : Norma

Dato : 15-05-06 17:52

> [...]
> irritation,
> sin

> En pen andakt, men jeg synes ikke den berører mitt tidligere innlegg.

Hippokrates' ed (dansk versjon)
(Fra: Andersen D, Mabeck CE, Riis P. Medicinsk etik. København: Foreningen
af Danske Lægstuderendes Forlag; 198?.
Den hippokratiske ed eller Asklepiade-eden ca. 400 f. Kr. (i oversættelse
ved filologen J.L. Heiberg)

Idet jeg kalder lægeguden Apollo, Asklepios, Hygæa og Panakeia til vidne
samt alle guder og gudinder, sværger jeg at ville holde efter evne og bedste
skøn denne ed og contract.

Jeg vil agte den, der har lært mig kunsten, lige med mine forældre og dele
mit brød med ham og, når han behøver det, yde ham hans fornødenheder; hans
afkom vil jeg agte lige med mine brødre og lære dem denne kunst, hvis de
ønsker at lære den, uden honorar og forskrivning. Forskrifter og
videnskabelig undervisning 1. og al anden lærdom vil jeg meddele mine og min
lærers sønner samt elever, der har sluttet contract og er taget i ed efter
lægelavets lov, men ingen anden.

Diætetiske forskrifter vil jeg benytte til de syges gavn efter evne og
bedste skøn og hindre dem, der kan volde skade og fortræd. Selv om jeg
opfordres dertil, vil jeg ikke udlevere nogen dødelige gifte eller give
noget sådant råd, ej heller give nogen kvinde foster-fordrivende midler. Jeg
vil bevare mit liv og min kunst rent og fromt.

Jeg vil ikke skære for sten, men overlade det til specialisterne.

I de huse, hvor jeg kommer, vil jeg komme til gavn for de syge, idet jeg
holder mig fjern fra al bevidst uret og forførelse både i andre henseender
og i kønslig, både overfor kvinder og mænd, fri og slaver. Hvad jeg ser og
hører i min praksis eller udenfor praksis i menneskenes liv, hvad som ikke
bør komme ud, det vil jeg fortie, idet jeg anser sligt for
embedshemmelighed.

Når jeg handler efter denne ed og ikke bryder den, så lad det forunde mig at
nyde godt både af mit liv og af min kunst, idet jeg nyder anseelse hos alle
mennesker til evig tid; men overtræder jeg den og bliver mensvoren, da times
der mig det modsatte heraf.

[Personvernsiden] [ Jon Haugsand] [(jonhaug@ifi.uio.no)]
(Sist endret: 22.02.1998 )

Har selv aflagt den såkaldte Hippokratiske ed.

Og det betyder da noget for mig!

Noget lignende må vel findes for præster.

Undskyld, hvis jeg blot fordi du er nordmand, måske har tænkt ved mig selv,
at du måske var en af den slags nordmænd, der kalder sig selv "personligt
kristne", et begreb, der ikke rigtigt findes i Danmark, men som jeg så ofte
har hørt om i Norge.

Selv kalder jeg mig jo ikke engang kristen, men hedning.

Med en kristen opdragelse.

Norma

Fra : Norma

Dato : 07-05-06 20:17

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:445ccf3c$0$47018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Nej, det var Matt 6:25-34 jeg mente.
>
> mvh jørgen.

Det er sjovt nok et af de skriftsteder, der, selv om jeg er hedning,
alligevel respekterer den kristendom jeg er opvokset med.
Det skriftsted er da ligetil.

Altså, vi skal ikke bekymre os, for livet er mere end maden og legemet mere
end klæderne :9

Og det går da også, Livet, som det skal.

Du har da ret i, at der visse steder i verden i perioder hersker sult og
nød, men hvis du ser det i et bredere perspektiv, så er det ofte blandt
folkeslag, der øger deres antal. De har tilsyneladende et andet forhold til
hinanden, til liv og død med mere, de vandrer lykkelige omkring uden at
dyrke deres jorde, spiser og formerer sig, når der er føde nok, sulter en
gang i mellem, når der er ikke mere er mad nok til at forsørge deres stadigt
stigende befolkning i perioder, men de overlever da til trods for det, og
bliver flere og flere.

Det er måske svært at forstå for folk der lever i et land, hvor vi opererer
for fostre og holder dem i live i kuvøser i månedsvis, at andre mennesker
blot vælger at få flere børn, for at forsøge at sikre sig imod at blive
barnløse.

Jeg synes ikke, det er noget specielt let emne, men vi må da forsøge at
acceptere deres tankegang, som den er.
Og jeg kan ikke se, at deres måde at leve på er meget værre end vores.

I virkeligheden er mennesket måske fødte nomader, der lever uden arbejde det
meste af livet, for så at miste nogen medlemmer i tilfælde af forventelig
tørke engang imellem.

Hvem er det, der prøver at dømme om, hvad der er ret og vrang?

Norma'

Fra : jørgen

Dato : 08-05-06 19:51

Man kan jo også stille spørgsmålet: hvordan opnås velstand, føde, klæder og
lign. for et folk? Er det ved at leve et bekymringsfrit liv og bare tage
hver dag som den kommer i tro på at Gud vil give alt hvad man har brug for
eller er det, som historien vel viser, at opbygge et moderne samfund gennem
århundreder, som eks. det danske, hvor vi med viden, kløgt, snilde og flid
har skabt et rigt samfund hvor ingen behøver at bed om det daglige brød men
hvor der er overflod for alle uanset religion.

Jeg synes det er svært at sætte opfordringen til det bekymringsfrie liv(Matt
6:25-34) ind i en moderne sammenhæng. Både i Afrika hvor de sulter og i
Europa hvor der er overflod, synes det ikke at give megen mening.

Er det ikke netop gennem bekymring (og her mener jeg bekymring i en positiv
forstand) og fremtidsplanlægning hvor politikere, eksperter osv. har fundet
ud af hvordan vi til stadighed kunne forøge vort lands velfærd, at vi med
tiden er blevet en velstående nation?

Hvor ville Danmark være i dag hvis alle vore forfædre bare havde taget hver
dag som den kom, uden at planlægge for fremtiden og uden at bekymre sig om
hvordan deres børn kunne få et bedre, rigere, og sundere liv end de selv
havde haft?

Måske er det mig som misforstår Gud's ord men sådan ser jeg på det.

mvh jørgen.

Fra : Norma

Dato : 08-05-06 21:07

> [...]
> snilde og flid har skabt et rigt samfund hvor ingen behøver at bed om det
> daglige brød men hvor der er overflod for alle uanset religion.

Naturen gav mennesker, alt hvad de behøvede også inden vi begyndte at
opbygge såkaldte moderne samfund.
Der var så mange fisk i havene, at man kunne tage dem op med hænderne og så
mange dyr i skovene, at man kunne mætte hele landsbyer blot ved at bygge
simple fælder. Der var så mange forskellige planter, at alle var sunde og
raske.

> [...]
> har fundet ud af hvordan vi til stadighed kunne forøge vort lands velfærd,
> at vi med tiden er blevet en velstående nation?

Nej, selvgjort er velgjort og ingen mennesker bliver tilsyneladende
lykkelige af at leve af en skål ris om dagen, med mindre de er ved at dø af
sult.

> [...]
> selv havde haft?
>
> Måske er det mig som misforstår Gud's ord men sådan ser jeg på det.

Nej, det tror jeg ikke, du gør; men vores forfædre har da heller aldrig
opfordret os til uendelige befolkningseksplosioner eller til urimelige
forhold for husdyr for ikke at sige udplyndring af Moder Jord.

Norma

Fra : Britt Malka

Dato : 08-05-06 22:25

In article <445f9343$0$47040$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> hvordan deres børn kunne få et bedre, rigere, og sundere liv end de selv

Tjah, måske har Matt. misforstået noget, for det er rigtigt -- vi har
altid lært at planlægge frem i tiden.

Noah skulle bygge en ark, længe før jorden blev oversvømmet.

Jøderne skulle samle mannah nok om fredagen, så de havde til om lørdagen
(shabbatten).

Sådanne ting var med til at adskille mennesket fra dyret.

--
Britt Malka

Kan man tjene penge på nettet?
Gratis e-kursus ... plus gave!
http://www.netpenge.info

Fra : Norma

Dato : 09-05-06 22:07

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (shabbatten).
>
> Sådanne ting var med til at adskille mennesket fra dyret.

Ja, måske lige bortset fra bævere og mus samt stort set resten af verdens
dyr, inklusive insekter, eller har du nogensinde set en myretue og et
bistade?

Norma

Fra : Britt Malka

Dato : 07-05-06 14:24

In article <445ccb6a$0$207$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

> Hvordan forstås at der dør mange børn af sult i Afrika i forhold til Matt
> 5:25-34?

Måske har de ikke læst Matt?

Måske har Gud ikke læst Matt?

Måske har vi bare fået de evner, vi nu har ved skabelsen, og så er det
op til os selv at forvalte dem?

Måske er det meningen, at vi andre skal lære at dele?

Fra : Be Ka

Dato : 07-05-06 15:19

Britt Malka wrote:

> Måske har de ikke læst Matt?
>
> Måske har Gud ikke læst Matt?

Beskylder du g-d for ikke at kunne læse?

> Måske har vi bare fået de evner, vi nu har ved skabelsen, og så er det
> op til os selv at forvalte dem?

Ja

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 07-05-06 18:09

Be Ka wrote:

> Beskylder du g-d for ikke at kunne læse?

Stod der: "Måske KAN Gud ikke læse Matt"???

Henrik, Dianalund
.... "Subjektivitet er at aflæse et solur ved hjælp af en lommelygte."
(Piet Hein)

Fra : Bæ9

Dato : 07-05-06 19:48

Be Ka wrote:

> Beskylder du g-d for ikke at kunne læse?

nu er han jo ikke perfekt, så lidt ordblind ku han vel godt være.

--

Bæ9
Danmark er et grimt land for tiden.

Fra : Bæ9

Dato : 07-05-06 19:47

Britt Malka wrote:

> Måske har de ikke læst Matt?
>
> Måske har Gud ikke læst Matt?

Dét tror jeg......

Tror gud på mig?

Fra : Britt Malka

Dato : 07-05-06 20:43

In article <445e4086$0$46992$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
Bæ9 <Baeni@baeni.baeni> wrote:

> Dét tror jeg......
>
> Tror gud på mig?

Det er der nogen, der siger.

Men mjah, jeg ved det ikke. Måske?

Fra : Bæ9

Dato : 08-05-06 07:01

> Det er der nogen, der siger.
>
> Men mjah, jeg ved det ikke. Måske?

det var sgu ubetryggende....

Fra : Britt Malka

Dato : 08-05-06 13:45

In article <445ede7c$0$47025$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
Bæ9 <Baeni@baeni.baeni> wrote:

> det var sgu ubetryggende....

Hvis du vil have sikkerhed for den slags, så skal du melde dig ind i en
sekt.

Hvis du ikke rigtig ved, om en sekt er noget for dig, så kan du prøve en
måned i Malka-sekten. Indmeldelse er gratis, men det koster naturligvis
et mindre (læs få tusinder euro) at være medlem, og dette beløb
forfalder første dag. Jeg sender dig kontonummeret. Der er ingen
fortrydelsesret. Du er da et voksent menneske, ikke? Altså ved du, hvad
du gør.

Fra : Bæ9

Dato : 08-05-06 17:03

Britt Malka wrote:

> Hvis du vil have sikkerhed for den slags, så skal du melde dig ind i en
> sekt.

så blir jeg da først nervøs

> ...klip... Jeg sender dig kontonummeret. Der er ingen
> fortrydelsesret. Du er da et voksent menneske, ikke? Altså ved du, hvad
> du gør.

Send mig et foto og et telefonnummer, så skal jeg overveje at kontakte
dig......

Fra : Vidal

Dato : 08-05-06 20:40

http://images.google.com/images?q=%22britt+malka%22&svnum=10&hl=en&lr=&start=20&sa=N

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bæ9

Dato : 08-05-06 21:00

Vidal wrote:

> http://images.google.com/images?q=%22britt+malka%22&svnum=10&hl=en&lr=&start=20&sa=N

villy er en spøgefugl....

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-05-06 22:05

Vidal wrote:

> http://images.google.com/images?q=%22britt+malka%22&svnum=10&hl=en&lr=&start=20&sa=N

Spookey. Jeg fik lige lidt gåsehud dér.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Britt Malka

Dato : 08-05-06 22:27

In article <445f9e58$0$38679$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> http://images.google.com/images?q=%22britt+malka%22&svnum=10&hl=en&lr=&start=2
> 0&sa=N

Villy!

Nu har du ødelagt det hele. Jeg ville have sendt et billede af Pia
Kjærsgård sammen med mit kontonummer. Mon ikke, det kunne have skræmt
Bæ9 langt væk fra Danmark?

Fra : Bæ9

Dato : 08-05-06 22:34

Britt Malka wrote:

> Villy!
>
> Nu har du ødelagt det hele. Jeg ville have sendt et billede af Pia
> Kjærsgård sammen med mit kontonummer. Mon ikke, det kunne have skræmt
> Bæ9 langt væk fra Danmark?

Til frankernes land, måske

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-05-06 23:48

In article <445fb93a$0$47045$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
Bæ9 <Baeni@baeni.baeni> wrote:

> Til frankernes land, måske

Nemlig!

Her i landet, er "kultur" nemlig ikke bare noget vi har i et yogurtbæger
;->

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
12 nye tegninger => http://www.malkaz.com/karikaturer

Fra : Norma

Dato : 10-05-06 19:03

> [...]
>
> Nu har du ødelagt det hele. Jeg ville have sendt et billede af Pia
> Kjærsgård sammen med mit kontonummer. Mon ikke, det kunne have skræmt

Til forskel fra årets "web-girl"?

Nej, nu må du altså styre dig :):):)

Det er bedre end kanal 4.

Norma

Fra : Bæ9

Dato : 10-05-06 19:09

Norma wrote:
> "Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Til forskel fra årets "web-girl"?

Mener du Weber-grill? Sådan formmææsigt?

Fra : kjaer

Dato : 07-05-06 20:52

Britt Malka wrote:

> [...]
> op til os selv at forvalte dem?
>
> Måske er det meningen, at vi andre skal lære at dele?

Gud skabte verden som den skulle være, men mennesker har så mange sære ting
for. Hvor er det at det står?

Fra : AF

Dato : 09-05-06 16:35

kjaer skrev i news:445e5004$0$15788$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> Gud skabte verden som den skulle være, men mennesker har så mange sære
> ting for. Hvor er det at det står?

Prædikeren 7, 29

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://bibeltro.dk + http://ravsted.dk/ + *DebatForum*