Er Helligåndens dåb adskilt fra den såkald~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 04-05-06 10:52

Øh... jeg sidder og læser i et hæfte ( www.ordetogisrael.dk maj 2006, nr. 5)
om Samaritanerne - dengang og i dag, og forbavses over bl.a. følgende:

(side 17, af Per Ladekjær)

=== citat start ===
I ApG 8 hører vi, hvordan Filip rejser til Samaria og forkynder
evangeliet. Mange samaritanere tager imod evangeliet og bliver døbt. Der
sker imidlertid det mærkelige, at de ikke får Helligånden. derfor drager
nogle af apostlene til Samaria for at bede for dem.

Denne episode har fået nogle kristne til at mene, at man ikke får
Helligånden ved en almindelig dåb, men skal have en særlig åndsdåb ved
håndspålæggelse. det er en fejlfortolkning, for pointen i denne tekst er
snarrere, at netop på grund af det historiske had mellem jøder og
samaritanere, så må disciplene fra 'samaritanernes hadeby nummer ét:
Jerusalem' selv ned og lægge hænderne på de nye troende for at demonstrere,
at nu er der ikke længere et skel. I troen på Herren Jesus er de nu ét
folk - nemlig "sande tilbedere, som tilbeder Faderen i ånd og sandhed".

=== citat slut ====

Ganske interessant NT-pointe ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

Fra : N/A

Dato : 08-05-06 21:45

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 08-05-06 21:45

"Claudio Adam (slet P1TKE)" skrev

> " In nome del Padre,
> Figliolo,
> Spiritus Sanktus "
>
> ( Kan ikke garantere for stave-måden,
> da mit Italiensk, efterhånden er mindre rusten. )

Øh ... man skal nok være *kristen* for at forstå dette mit budskab,
Adam ...

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 5546

Fra : Morpheus@Hotmail.com

Dato : 12-05-06 23:08

On Thu, 4 May 2006 11:52:04 +0200, "Jesus-loves-you"
<John15.13@1.John4.8.Heaven> wrote:

> [...]
>at nu er der ikke længere et skel. I troen på Herren Jesus er de nu ét
>folk - nemlig "sande tilbedere, som tilbeder Faderen i ånd og sandhed".

Læs Apg 8:22 Det er ikke dåben men ordet der er til forskel

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 14-05-06 08:55

<Morpheus@Hotmail.com> skrev

[ ... file 5524 ... ]

> Læs Apg 8:22 Det er ikke dåben men ordet der er til forskel

Øh ... jeg tror ikke, at du helt forstod, *hvad* det var, der blev talt
om ...

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 5570

Fra : Morpheus@Hotmail.com

Dato : 14-05-06 16:19

On Sun, 14 May 2006 09:55:18 +0200, "Jesus-loves-you"
> [...]

><Morpheus@Hotmail.com> skrev
>
>[ ... file 5524 ... ]

>Øh ... jeg tror ikke, at du helt forstod, *hvad* det var, der blev talt

Øv, det er jeg da ked af, men så oplys mig :)

Jeg ser nu helligånd som omvendelse og oplysning, altså kraften, som
udspringer af Jesu ord. Noget som Filip åbenbart ikke magtede at give
forståelse for, i den meget blandede Samaritanske befolkning.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 16-05-06 15:13

<Morpheus@Hotmail.com> skrev

[ ... file 5570 ... ]

> [...]
[ ... ]
> [...]
> udspringer af Jesu ord. Noget som Filip åbenbart ikke magtede at give
> forståelse for, i den meget blandede Samaritanske befolkning.

Øh ... desværre har Ordet-og-Israel endnu ikke lagt deres artikkel ud på
Internettet (den artikkel som jeg henviste til i mit første indlæg).

Den handlede om 'Samaritanerne - dengang og i dag' set i lyset af Bibelens
skrifter, navnlig de uoverensstemmelser der var mellem dem og jødefolket.
Der blev henvist til bl.a. ...
5.Mos.18,15-19, John 4,25 ang. profeten.
5.Mos,11,29; 27,12; 12,10ff, 1.Krøn.21,18, Salme 132,13-14, John 4,20-24
ang. bjerget, hvor Gud bør tilbedes.
Luk.9,52ff, John 8,48; 4,9 ang. fjendskabet.
Luk.17,18, John 4 ("vi" og "I"), Luk.9,55, John 4,40. Luk.17,16. John 4,7.
Luk.10,30-37 ang. Jesu syn på samaritanerne.
AgG.1,8 + det citat jeg så kommer med ang. samaritanerne i Guds
frelseshistorie.

Herefter skriver forfatteren:

=== citat start ===

Det kaster også lys ind over Matt 10,5, hvor Jesus forbyder disciplene at
gå til samaritanerne. Forbuddet er tidsbegrænset, indtil de får Helligåndens
udrustning pinsedag.

=== citat slut ====

I denne sammenhæng (med al det fjendskab der har været imellem disse to
befolkningsgrupper) virker det langt mere logisk, at Gud ønsker at
*understrege* gennem apostlenes håndspålæggelse (og dermed anerkendelse af
samaritanernes ægte tro på Jesus), at det gamle fjendskab nu er forbi.

Muligvis *udfordrede* Gud også apostlene gennem dette til det langt større
spring: hedningenes omvendelse. I ApG.10,44 læser vi jo, at "Helligåndens
dåb" åbenbart IKKE lader sig begrænse af mennesker, hvorfor din antagelse
vedr. Filip nok ikke er korrekt.

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 5573