Kristen yoga
Fra : Poul Nielsen

Dato : 27-04-06 11:29

Jeg så BBC world i dag, de ku fortælle at såkaldt "Kristen yoga" er blevet
det store hit i USA. Hindu tænkning er blevet udskiftet med bibelsk tale
under yogaen.

BBC interviewede så en Hindu lærer der så meget sur ud, mens han hævdede at
udskiftede man det åndelige indhold, ja så ville yogaen ikke virke.

Fra : Tommy Barnabas Dahl

Dato : 27-04-06 14:43

Poul Nielsen wrote:
> [...]
>
> BBC interviewede så en Hindu lærer der så meget sur ud, mens han hævdede at
> udskiftede man det åndelige indhold, ja så ville yogaen ikke virke.

Problemet med yoga, er vel, at de forskellige yoga stillinger er, sammen
med mantraerne, en slags tilbedelse.
Så når man vil bruge yoga, og Bibelske budskaber sammen, er det efter
min overbevisning at blande to religioner, hvilket jeg som Kristen ikke
kan være for.

Mvh,

Barnabas.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 27-04-06 17:21

"Tommy Barnabas Dahl" <tommy@webkeeper.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så når man vil bruge yoga, og Bibelske budskaber sammen, er det efter
> min overbevisning at blande to religioner, hvilket jeg som Kristen ikke

Jamen det er da trist at man skriver noget og folk så ikke fatter en pind af
det man skriver.

Fra : Barnabas

Dato : 27-04-06 19:07

> Jamen det er da trist at man skriver noget og folk så ikke fatter en pind af
> det man skriver.

Hvad er det så jeg ikke fatter en pind af?

Guds Fred,

Barnabas

Fra : Norma

Dato : 27-04-06 17:46

"Poul Nielsen" <555@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at
> udskiftede man det åndelige indhold, ja så ville yogaen ikke virke.

Yoga er forskellige ting.

Men det folk normalt tænker på er de fysiske øvelser, og de er gode nok, jeg
bruger dem selv.
Men hensyntagen til at jeg ikke er "hypermobil", et etnisk træk, der gør at
"yoga" ikke, som sådan kan overtages af faste vesterlændinge.

Men ellers er de fysiske øvelser gode, for de fleste af os, idet det er et
øvelsesprogram, der styrker "strække-musklerne" til forskel fra de
"bøje-muskler" vi ellers som siddende mennesker uden fysisk krævende
arbejde, bruger alt for meget.

Hvilken religion man eventuelt vil tro på, mens man gør gymnastik på måtte,
må være op til en selv.
New Age bevægelsen er vel de, der er hovedansvarlige for, at "yoga" er
blevet så populært i den vestlige verden, som det er.
Så naturligvis kan man udskifte et mantra om "noget guddommeligt" med
"Jesus".
Det kan umuligt ændre på noget som helst, hvisl man ellers tror på det
"mantra" man udfører.

Så forleden en undersøgelse, der viste at folk blev raskere, såfremt de tog
medicin, som deres læger havde foreskrevet den :)

Men, uanset om lægen havde skevet placebo-medicin ud eller ej.

Så mon ikke også yoga virker lige godt eller skidt, uanset, hvad man tror
på, blot man tror på, at det virker?

Norma