Hjælp til bibelgruppe debat
Fra : Filip

Dato : 05-04-06 20:43

Hej

Jeg skal lave et debatemne til min bibelstudiegruppe i morgen, og jeg
mangler lidt indput. Det skal handle om påske. Jeg er åben for alle typer
debat emner der handler om påske. Eller hvis I har et link til noget der kan
inspirere vil det være skønt.

Tak

Filip

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-04-06 01:23

Filip skrev:
> [...]
> debat emner der handler om påske. Eller hvis I har et link til noget der kan

Du er nok lidt sent på den:

Nuvel, Jesu Korsfæstelse læses i Nytestamentlig (altså kristen)
eskatologisk tradition symbolsk som en direkte videreførsel af
"Påskelammets ofring" i den oldjødiske, gammeltestamentamentlige
tradition som har sin basis i 2. Mosebog kapitel 12, vers 21-29:

"Så tilkaldte Moses alle Israels ældste og sagde til dem: »Gå ud og hent
småkvæg til jeres familier, og slagt påskelammet! Tag så et bundt isop,
(redaktionel bemærkning: Bemærk isopstænglen!) dyp det i blodet i
skålen, og stryg noget af blodet fra skålen på overliggeren og på de to
dørstolper. Ingen af jer må gå ud af sit hus, før det bliver morgen. Når
Herren går gennem Egypten for at slå dem ned og ser blodet på
overliggeren og de to dørstolper, vil Herren springe den dør over. Han
vil ikke lade ødelæggeren gå ind i jeres huse og slå jer ned. Dette skal
I overholde som en forordning for jer og jeres børn til evig tid. Når I
kommer til det land, Herren vil give jer, sådan som han har lovet, skal
I overholde denne skik. Og når jeres børn spørger, hvad det er for en
skik, I har, skal I svare: Det er påskeoffer for Herren, fordi han i
Egypten sprang israelitternes huse over, da han slog egypterne ned, men
skånede vores huse.« Og folket bøjede sig dybt.
Så gik israelitterne hen og gjorde sådan, som Herren havde befalet Moses
og Aron. Ved midnat dræbte Herren alle førstefødte i Egypten, lige fra
den førstefødte hos Farao, som sidder på tronen, til den førstefødte hos
fangen, som sidder i fangehullet; også alt det førstefødte af kvæget
blev dræbt..."

Og dèt så - i Nystestamentlig Kristendom - omfortolket til at Gudfader
lod SIN egen Søn, Jesus Kristus, slagte som "tegn" for os kristne!

Om Jesus blev det nemlig netop sagt af Hans fætter (så vidt da jeg
ellers ganske tvivlsomt mener upersonligt deltagende at kunne "erindre"
ham som?) og dennesidige læremester, Johannes Døberen, HELE TO GANGE
ifølge samme apostel, nemlig den væsentligt yngre _discipel_ Johannes i
sit efter sig opkaldte kanoniserede Evangelium:

"Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd." (Joh. 1, 29)

"Se, dér er Guds lam!" (Joh. 1, 36)

Selvsamme yngre apostel-Johannes skulle siden få rig, Gudgiven mulighed
for at elaborere over den ældre profet-Johannes' identifikation mellem
Jesus og "offerlammet", hvorudfra en decideret Gudsbenådet
nystestamentlig "Agnus Dei"/"Guds Lam"-mytologi synes at være opstået...

Æret være Gud i det høje og mennesker på jord i Hans velbehag!

Anders Peter Johnsen

Fra : brahmamurti

Dato : 10-04-06 13:36

"Filip" <filipravnFJERN MIG@FJERN MIG gmail.com> wrote in

> [...]
> typer debat emner der handler om påske. Eller hvis I har et link til
> noget der kan inspirere vil det være skønt.

Fejrer Jehovas vidner egentlig påske? Og hvorfor?

Nå men I kan selvfølgelig diskustere, om man i det hele taget skal fejre
påske. Og hvis I finder frem til, at man skal, så skal det selvfølgelig
være baseret på skriftens befalinger om, hvad man skal fejre. I fejrer jo
ikke jul, som jo ikke er nævnt i biblen, at man skal fejre, hvorfor skulle
I så fejre påske?

Og nej, jeg mener ikke pesach, altså den jødiske fest, for de fejrer jo
ikke Kristi korsfæstelse osv.

Jeg har faktisk søgt længe efter noget, der retfærdiggør den kristne påske.
Men ingensteder lader der til at være tilfredsstillende skrift.

På denne side http://www.kristendom.dk/artikler/2006/kvartal1/paaske_pesach
står der: Påsken er kristenhedens ældste fest, idet den jødiske
påskefejring blev overtaget af Jesu tilhængere, der fyldte pesach med
kristent indhold. Til sammenligning er julen den rene årsunge, da den kun
har været højtideligholdt siden det 4. århundrede.

Påsken er også den største kristne højtid - hvad der herhjemme står i
modsætning til antal kirkegængere. Julen er måske nok den mest fejrede,
mest folkelige og mest kommercielle højtid, men den største og vigtigste er
påsken. Uden kors, lidelse, død og genopstandelse – altså uden påske -
ingen kristendom.

"...overtaget af Jesu tilhængere, der fyldte pesach med kristent indhold."
Igen ingen referrence til den hellige skrift. Jeg vil tilgengæld gerne give
et skriftsted, som jeg mener er af største relevans.

5. Mos 13v1 Alt det, jeg befaler jer, skal I omhyggeligt gøre. Du må ikke
føje noget til og heller ikke trække noget fra.

Det gentages her: Joh. Åb 22 v18 Jeg vidner for enhver, der hører
profetordene i denne bog: Føjer nogen noget til dem, vil Gud tilføje ham de
plager, der er skrevet om i denne bog, v19 og trækker nogen noget fra
ordene i denne profetiske bog, vil Gud fratage ham hans del i livets træ og
i den hellige by, som der er skrevet om i denne bog.

Kristus var lammet, og det er ikke længere nødvendigt at ofre et lam. Men
Gud har befalet, hvilke dage vi skal holde hellige til evig tid.

3. Mos 23. ...Det skal være en eviggyldig ordning for jer, slægt efter
slægt, overalt hvor I bor.

Sal-OM,
Brahmamurti