Anbefaling af dykkercomputer
Fra : Peter Reinhold

Dato : 02-06-06 08:12

Hej Alle,

Jeg tog i slutningen af sidste år mit PADI OW certifkat her i Danmark,
og skal nu om et par måneder afsted på min første, rigtige
dykkerferie.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at anskaffe mig en ordentlig
dykkercomputer, jeg har kigget på, og læst lidt om Suunto, som ser ud
til at være alletiders, men, kunne godt tænke mig at høre om der er
nogen der evt. kunne anbefale en specifik Suunto, eller evt. et andet
mærke, som er tilgængelig for en rimelig sum (max 2000 kroner)

Mine behov er ikke superstore, jeg kunne forestille mig noget med
dybdemåler, tid, og rest-nitrox, og det er vel som sådan ca. der mine
behov ligger, PC interface og al den slags fancy halløj er fuldkomment
ligegyldigt.

Håber der er nogen der lige kan smide mig et par gode forslag, på
forhånd tak

Peter

Fra : clausm

Dato : 02-06-06 08:28

Hej Peter

Du kan til små 2600 kr. få en suveræn luftintegreret computer med
alle tænkelige og utænkelige muligheder. Den er simpel at anvende og
virker upåklageligt. OG så er den fantastisk billig lige nu i
ScubaStore. Se her:
http://www.scubastore.com/product.asp?pais=DENMARK&idioma=eng&id_familia=1&id_subfamilia=24&id_modelo=4739&id=24&desde=0&fromhbx=top5

Go' fornøjelse

Claus

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-06-06 08:33

Peter Reinhold wrote:
> [...]
> nogen der evt. kunne anbefale en specifik Suunto, eller evt. et andet
> mærke, som er tilgængelig for en rimelig sum (max 2000 kroner)

Jeg er meget glad for min Suunto Vyper som kan fås til godt 220£ i
england, alternativet hvis det er i overkanten, så findes Gekko til 140£
som også kan nitrox og lign. IIRC så er den største forskel mellem Gekko
og Vyper at Gekko ikke kan udlæse logbogen til PC.

Der er også en del i klubben der dykker med Apeks Quantum der i England
fås til 205£. Quantum'en har support for gas-skifte hvilket man skal op
i en Vytec for at finde hvis man vil have Suunto istedet (prisen er så
omkring 4kkr)

Alle priserne er hentet hos http://www.deepbluedive.com hvor jeg selv
har handlet med stor tilfredshed et par gange.

Hvis jeg idag skulle købe ny computer ville det hvert fald være enten
Quantum eller Vyper (igen).

Thomas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 02-06-06 09:31

Går man efter en Vyper, Vytec eller Quantum kan jeg anbefale enten (som jeg
har gjort på alle tre) tager remmen af, borer hullerne til splitten lidt op,
smider noget snor (caveline) igennem og til sidst tager to stk. elastikbånd
og nogle strips og laver to "remme" til håndled/underarm. Er man ikke til
gør-det-selv kan man på www.scubagear.dk købe et "Computer MOUNT f.
VYTEC/VYPER/GEKKO " (se under instrumenter og res. dele for ditto).
Tilsvarende kan gøres for en bottom timer eller kompas.
/Sune

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-06-06 09:41

Sune Jorgensen wrote:
> [...]
> VYTEC/VYPER/GEKKO " (se under instrumenter og res. dele for ditto).
> Tilsvarende kan gøres for en bottom timer eller kompas.

Tjaa, jeg anvender nu den alm. rem der følger med Vyper og det fungere
fint, jeg har dog også monteret en sikkerhedssnor så den ikke falder
helt af hvis spændet skulle gå op. Remmen på Vyper er fin lang til at
den kan være lukket på yderste led og stadig kunne trækkes ned over min
tørdragt for derefter at strammes til. Jeg har dog bemærket at Quantum
har en rem der er lige kort nok til at gøre det samme, så her er der
nogle stykker som har smidt elastik på også.

Thomas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 02-06-06 10:15

> Tjaa, jeg anvender nu den alm. rem der følger med Vyper og det fungere
> fint, jeg har dog også monteret en sikkerhedssnor så den ikke falder helt
> af hvis spændet skulle gå op.

Har set mange gøre det og er bestemt ikke en løsning for mig.

> [...]
> Jeg har dog bemærket at Quantum har en rem der er lige kort nok til at
> gøre det samme, så her er der nogle stykker som har smidt elastik på også.

Hvis man har tørdragts hansker (bajonetfatning) eller ønsker at sætte
computeren et stykke oppe på underarmen (selv med en tyk underdragt) har
jeg endnu ikke set nogle remme som er lange nok. To "remme" giver redundans
og de tages meget hurtigt af/på på begge arme, selv med tykke tørdragts
hansker. Skifter man til våddragt kan man lige hive lidt i elastiken så den
strammes eller skifte strips.

/Sune

Fra : AK

Dato : 02-06-06 09:15

Hej,

jeg ville også gå efter en Vyper eller en Geeko,
Vyperen har alt man skal bruge, ligegyldig hvilken dykning du vil lave
fremover(OC), jeg syntes at den væsentligste forskel på Geeko og
Vyper er muligheden for at sætte Vyperen i gauge mode.

ved at computeren sidder på armen, er det meget nemmere at checke den
hele tiden end hvis den sidder sammen med manometeret.

Fra : Thomas VJ

Dato : 02-06-06 14:29

"Peter Reinhold" <peter@reinhold.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Alle,

<klip>

> [...]
> dybdemåler, tid, og rest-nitrox, og det er vel som sådan ca. der mine
> behov ligger, PC interface og al den slags fancy halløj er fuldkomment

Det lyder som om at den nye ProLog fra Benemec (Finsk OEM producent) kunne
være interessant for dig.
Intet overflødigt fnider og en rigtig god pris!

--
Mvh, Thomas VJ
http://www.dykkerteori.dk/prolog/

Fra : Michael Kristensen

Dato : 02-06-06 15:19

> [...]
>dybdemåler, tid, og rest-nitrox, og det er vel som sådan ca. der mine
>behov ligger, PC interface og al den slags fancy halløj er fuldkomment

Sunnto Gekko opfylder de krav. Fås til 1500 kr i engelske netbutikker.

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-06-06 20:07

Peter Reinhold wrote:
> [...]
> ligegyldigt.
>
> Håber der er nogen der lige kan smide mig et par gode forslag, på

Helt klart en Suunto Vyper.

Den er utrolig nem at bruge, den opfylder alle dine krav. Den er let
aflæselig under vand.

Startede selv med en Vyper, som jeg dog har udskiftet med en Vytec, da
jeg gerne ville havde en luftintegreret, og der var en flink sjæl her i
gruppen der havde en til salg.

Jeg har nu over 400 dyk med en Suunto computer, og jeg har aldrig haft
problemmer med dem.

En god ting ved suunto computeren, er at nærmest ligegyldigt hvor du er
ude at dykke i udlandet, kender guiderne til brugen af suunto. Hvis du
skulle havde glemt hvordan man gør :)

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Peter Reinhold

Dato : 03-06-06 20:56

Peter Reinhold wrote:

> Derfor kunne jeg godt tænke mig at anskaffe mig en ordentlig
> dykkercomputer, jeg har kigget på, og læst lidt om Suunto, som ser ud

Tak for alle de gode råd, jeg har selv læst lidt, og det lader til at
en Suunto Gekko vil være alt rigeligt til mine (nybegynder) behov.

Er der nogle der har nogle fornuftige links til webshops som man ved
har en fornuftig service, og så lavt et prisniveau som muligt?

På forhånd tak, og igen tak for den gode hjælp,

Peter

Fra : Thomas VJ

Dato : 04-06-06 07:29

Peter Reinhold wrote:

> Tak for alle de gode råd, jeg har selv læst lidt, og det lader til at
> en Suunto Gekko vil være alt rigeligt til mine (nybegynder) behov.

Hvis du nat-dykker eller dykker i dårligt sigt, kommer du med en Gekko til
at savne et baggrundsbelyst display ...

--
Mvh, Thomas VJ
dykkerteori.dk