Oliefyr skiftes til ny varmekilde?
Fra : Annette

Dato : 01-06-06 21:20

Jeg går og overvejer, om jeg ikke skal skifte oliefyret ud med noget helt
andet og en billigere opvarmningskilde.
Huset er 130 m2 og fra 60'erne med moderat isolering.

Kan man bruge den eksisterende kedel og bygge det om til noget, der er
billigere i drift end olie?

Eller skal jeg tænke i helt nye baner?

Men jeg kan jo ikke påstå at jeg er rig, så hvis jeg vil bruge ca. 25.000,
hvad kan så være en mulighed?

Annette

Fra : Leonard

Dato : 01-06-06 21:37

"Annette" <lauses11@yahoo.dk> wrote:

>Men jeg kan jo ikke påstå at jeg er rig, så hvis jeg vil bruge ca. 25.000,
>hvad kan så være en mulighed?

Hvis du ikke er rig og ikke er fanatisk, så skal du allerførst regne
på hvormange år det tager før din investering er sparet hjem igen, og
i det regnestykke huske at medregne evt. udskiftning og
vedligeholdelse af både det nye og det gamle anlæg.
Mit gæt er at du kan spare flere penge ved at isolere huset bedre,
hvilket også giver en bedre komfort med mere ensartet temperatur i
husets rum.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Fra : Anette

Dato : 01-06-06 22:21

Annette wrote:
> Men jeg kan jo ikke påstå at jeg er rig, så hvis jeg vil bruge ca.
> 25.000, hvad kan så være en mulighed?

Hej Navnesøster

For 2 år siden skifte vi vores gamle oliefyr ud med et pillefyr, Pell-x -
monteret på vores gamle Salamander kedel.
Det fungerer glimrende - selvom det giver noget ekstra arbejde ,med at fylde
piller på.
Besparelsesmæssigt har vi på nuværende tidspunkt faktisk sparet de 20.000 kr
pillefyret kostede.
Du kan selvfølgelig vinde en del ved at isolere bedre, men - foreløbig - er
der besparelse at hente på andre "brændstoffer".
Følg i øvrigt med i nyhedsgruppen dk.teknik.energi Der diskuteres
piller/fyr/fastbrændsel o.s.v. og der er sikkert flere der kan give dig gode
regnskaber hvor diverse varmekilder.

/ Anette

Fra : Jens Kloster (7400)

Dato : 02-06-06 08:14

On Thu, 1 Jun 2006 23:21:25 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Følg i øvrigt med i nyhedsgruppen dk.teknik.energi Der diskuteres
>piller/fyr/fastbrændsel o.s.v. og der er sikkert flere der kan give dig gode
>regnskaber hvor diverse varmekilder.
>
>/ Anette

Jeg kan ikke se den nyhedsgruppe nogle steder. Er du sikker på, at den
skal være der?

Mvh
Jens
Mvh.
Jens

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 02-06-06 17:04

Ja - http://groups.google.com/group/dk.teknik.energi

--
Michael

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-06-06 01:49

Annette wrote:
> Jeg går og overvejer, om jeg ikke skal skifte oliefyret ud med noget
> helt andet og en billigere opvarmningskilde.
> Huset er 130 m2 og fra 60'erne med moderat isolering.

Jeg fik for ½ år siden skiftet min 40 år gamle oliekedel ud med en ny
oliekedel. Den nye kedel har en så meget højere udnyttelsesgrad af den
forbrugte olie, at besparelsen pr. måned i olie er ca. af samme størrelse
som afdraget på udskiftningen - betales over 5 år.

Jeg gav 33000,- for udskiftningen og lånte pengne i banken.

Et år tidligere havde jeg øget sioleringen på loftet fra 100 mm. til 300 mm.

> Men jeg kan jo ikke påstå at jeg er rig, så hvis jeg vil bruge ca.
> 25.000, hvad kan så være en mulighed?

Jeg er bestemt heller ikke rig. Men om få år går jeg på pension, så jeg
glæder mig til at kunne spare på varmen med mit nye økonomiske fyr (til den
tid er kedlen betalt).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/