Hopper ved igangsætning i 1. gear
Fra : Martin Orvad

Dato : 01-06-06 22:35

Hej,

Med mindre jeg sætter igang meget, meget tante-agtigt, så hopper min bil
en del ved igangsætning fra 1. gear.

Jeg oplever det en gang imellem også ved skift fra 1. til 2., med mindre
jeg gør det forsigtigt. Mellem andre gear er der ingen problemer.
Derudover synes jeg også koblingspunktet ligger meget højt; cirka 1-1,5
cm fra udgangspunkt.

Jeg ved ikke hvornår koblingen er blevet skiftet, hvis overhovedet, og
problemet har været der al den tid jeg har haft bilen. Nu er jeg bare
ved at være irriteret nok til at ville gøre noget ved det.

Er koblingen ved at være træt, eller er der andet jeg skal kigge efter?

Jeg har prøvet at google lidt på emnet, men er ikke blevet helt så klog
som jeg gerne ville være (omkring koblinger, forstås). Den mest pudsige
forklaring jeg har fundet, er noget med slidt motorophæng. Kan det passe?

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-06-06 23:24

"Martin Orvad" <martin.orvad@email.invalid> skrev i en meddelelse

Den mest pudsige
> forklaring jeg har fundet, er noget med slidt motorophæng. Kan det passe?

Det er et godt bud ;). Et andet er at du har slidt svinghjul........;).
Svinghjulet er lavet som en sandwich med gummi for at dæmpe vibrationer.
Hvis den har kørt chippet er den helt sikker.

Fra : Martin Orvad

Dato : 02-06-06 08:41

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> Svinghjulet er lavet som en sandwich med gummi for at dæmpe vibrationer.
> Hvis den har kørt chippet er den helt sikker.

Tak for dit svar.

Den har aldrig været chippet. Slidt svinghjul. Det lyder omfattende?

Kan jeg udelukke en slidt kobling?

Hvordan kan motorophæng have noget med mine hoppeture at gøre?

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Fra : Christopher Stein

Dato : 02-06-06 08:48

Martin Orvad skrev:

> Tak for dit svar.
>
> Den har aldrig været chippet. Slidt svinghjul. Det lyder omfattende?
>
> Kan jeg udelukke en slidt kobling?
>
> Hvordan kan motorophæng have noget med mine hoppeture at gøre?

Det kan også være koblingen. Jeg har sammen problem på mondeoen og er
helt overbevist om at det er koblingen, da de små fjedre der sidder på
pladen kan være slidt..

Ophæng er "så meget sagt" det er momentbegrænseren der snakkes om. Den
forhindrer at motoren "roterer" ved igangsætning og hvis gummiet er
slidt kan det give hoppen..
Det er ikke noget farligt i sig selv hvis det er motorophænget, men det
koster kun en plovmand (gjorde det til min) så det er værd at prøve..

Ellers er det nok koblingen.. Hvis den piver lidt ved igangsætning /
gearskift er det med 99,9% sansynlighed koblingen..

Fra : sdsf

Dato : 03-06-06 06:34

> [...]
> Svinghjulet er lavet som en sandwich med gummi for at dæmpe vibrationer.
> Hvis den har kørt chippet er den helt sikker.
Hvad betyder "kørt chippet" ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-06-06 07:36

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse news:44811f4d$0$67259

> Hvad betyder "kørt chippet" ?

Elektronisk tunet, der er ændret i motorstyringen, så den yder mere end den
er beregnet til - meget alm. praksis på især TDI, HDI og andre turbomotorer.
Det er simpelt & let, kan stort set gøres hjemme i perlegruset, men kan gå
ud over fx. pålideligheden, miljø og forurenings faktorer etc. ....

Fra : sdsf

Dato : 03-06-06 10:23

> [...]
> Det er simpelt & let, kan stort set gøres hjemme i perlegruset, men kan gå
> ud over fx. pålideligheden, miljø og forurenings faktorer etc. ....

Ok, sådan en chip findes vist ikke i min gamle VW-Transporter fra 1990!