Trailer hos Harald Nyborg.
Fra : Ole Axelsen

Dato : 01-06-06 20:34

Harald Nyborg har tilbud på STEMA TRAILER M750 13 og STEMA TRAILER M750
/500KG 13´ til 4000 kr. Det lyder jo billigt, men er den pengene værd? Er
der nogen der kender den, og kan sige lidt om den?
Jeg havde egentlig udset mig en Brenderup 1205 S, men da jeg så den i
virkeligheden, må jeg godt nok indrømme jeg blev noget skuffet over
kvaliteten.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Aksel

Dato : 01-06-06 22:33

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg havde egentlig udset mig en Brenderup 1205 S, men da jeg så den i
> virkeligheden, må jeg godt nok indrømme jeg blev noget skuffet over

Stema er en af Tysklands største trailerfabrikker, den ligger i det gamle
Østtyskland, men har bygget trailere i mindst 25 år.

HN modellen er galvaniseret og af ret god kvalitet, men det er en
hobbytrailer; hvis du sammenligner med den du kan leje på tankstationen kan
du se at en professionel 750 kg trailer har næsten dobbelt så stor egenvægt,
og dermed selvfølgelig mindre nyttelast.

De to modeller fra HN er ens, den eneste forskel er at de er registreret til
forskellig totalvægt, 750 kg modellen koster ca. 110 kr om året i
vægtafgift, den anden er gratis, men det er dyrt at blive taget med overlæs.

Hilsen Aksel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-06-06 00:14

Aksel wrote:
> [...]

> tankstationen kan du se at en professionel 750 kg trailer har næsten
> dobbelt så stor egenvægt, og dermed selvfølgelig mindre nyttelast.

Og det er bl.a. fordi den har bremser, den professionelle.

> [...]
> registreret til forskellig totalvægt, 750 kg modellen koster ca. 110
> kr om året i vægtafgift, den anden er gratis, men det er dyrt at

Så dyrt synes jeg nu heller ikke det er. 20 kr. pr. procent. Og jeg tænker
næsten de første 7% er gratis.

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 02-06-06 09:15

> Så dyrt synes jeg nu heller ikke det er. 20 kr. pr. procent. Og jeg tænker
> næsten de første 7% er gratis.

Plus, hvis jeg husker rigtigt fra min trailer teori, 30% overvægt = klip i
kortet og 40% = Betinget frakendelse af kortet. Det når man RET hurtigt med
en 500kg trailer

Thomas Mikkelsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-06-06 12:26

Thomas Mikkelsen wrote:

> Plus, hvis jeg husker rigtigt fra min trailer teori, 30% overvægt =
> klip i kortet og 40% = Betinget frakendelse af kortet. Det når man
> RET hurtigt med en 500kg trailer

Det er kun hvis køretøjet er på over 3500kg
Se evt. her:
http://www.koereskoler.dk/Nyheder/Overlæs.htm

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 02-06-06 13:55

> Det er kun hvis køretøjet er på over 3500kg
> Se evt. her:
> http://www.koereskoler.dk/Nyheder/Overlæs.htm

Det har du ret i, det står der. Men min kørelærer påstod at de 30 og 40%
gælder for alle trailere. Sorry hvis det er forkert.

Thomas Mikkelsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-06-06 17:04

Thomas Mikkelsen wrote:

> Det har du ret i, det står der. Men min kørelærer påstod at de 30 og
> 40% gælder for alle trailere. Sorry hvis det er forkert.

Det er et velkendt emne i campingklubben og er checket flere gange, også af
mig. Det gælder kun for store vogne over 3.500 kg.

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-06 22:10

> Det er et velkendt emne i campingklubben og er checket flere gange, også
> af mig. Det gælder kun for store vogne over 3.500 kg.

Lige et tillægsspørgsmål.
- Er det når det trækkende køretøj har totalvægt over 3500kg
- Eller når vogntogets totalvægt er over 3500kg

Og hvad hvis det er en kombination der "blot" kræver trailerkort.

Jeg skal måske ud og trille med en bil på 2800kg (T) med 1000kg eller 1500kg
på en lejet trailer . Det er ikke planen at få overvægt men det er jo rart
at kende reglerne ....

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-06-06 15:35

Anders Majland wrote:

> Lige et tillægsspørgsmål.
> - Er det når det trækkende køretøj har totalvægt over 3500kg
> - Eller når vogntogets totalvægt er over 3500kg

1. Trækkende køretøj .. 3500 kg.

> Og hvad hvis det er en kombination der "blot" kræver trailerkort.

2. Kan ikke lade sig gøre når 1. er gældende :)

> Jeg skal måske ud og trille med en bil på 2800kg (T) med 1000kg eller
> 1500kg på en lejet trailer . Det er ikke planen at få overvægt men
> det er jo rart at kende reglerne ....

Kræver - som du nok ved - B/E.

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 04-06-06 21:26

> Kræver - som du nok ved - B/E.

Har heldigvis et E så så jeg kun behøver kontrollere at det at det trækkende
køretøj må køre med påhænget - nok det eneste "udbytte" af 10 måneders
værnepligt udover at være blevet grundig trær af DSB - Den aversion holder
jeg ved lige ved et par gange om året at tage toget på tværs af landet og
DSB og banestyrelsen har tilsammen ikke svært ved at vedligeholde mine
fordomme ...

Fra : Aksel

Dato : 02-06-06 09:37

> Og det er bl.a. fordi den har bremser, den professionelle.
>
> --
> Per, Esbjerg

Det er ikke alle udlejningstrailere der har bremser, men de professionelle
modeller er meget kraftigere opbygget, jeg tror ikke en HN trailer vil kunne
holde til en murer, (det er der i øvrigt ikke noget der kan

Hilsen Aksel

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 03-06-06 04:32

> [...]
> Jeg havde egentlig udset mig en Brenderup 1205 S, men da jeg så den i
> virkeligheden, må jeg godt nok indrømme jeg blev noget skuffet over

Hvis du mener at Brenderup har en dårlig kvalitet, så har du ikke set HN-alu
trailerne endnu.
På to HN trailere har jeg oplevet at når man nærmer sig max-lasten, så går
bunden af traileren på hjulet med røg og damp til følge. Derudover bliver
hængsler og låge lynhurtigt skæve.
Når man køber tynd aluminium får man også egenskaberne for tynd aluminium.
Traileren , mener jeg, er ustabil at køre med og kan ikke tåle dagligt brug
ret længe.
Fliser, stabilgrus, muldjord, brænde eller tunge byggematrialer....glem det.

Må jeg have lov at anbefale dig at købe alt andet end HN. Ihvertfald holde
dig på sikker afstand af alu-trailere.

Michael

Fra : Martin Vollert

Dato : 03-06-06 05:02

Michael Kirkegaard skrev:
> [...]
>
> Må jeg have lov at anbefale dig at købe alt andet end HN. Ihvertfald holde

Vrøvl fra ende til anden, jeg har haft en 750kg stema trailer fra HN
sammen med min (Eks.) svoger i 5år nu og den har været fyldt til kanten
med 6kant fliser og jord og sand så forhjulene på bilen næsten ikke
kunne nå jorden, og den holder perfekt endnu. Den er i øvrig med
stålsider så jeg ved ikke lige hvor det der med alu'et kommer ind ?.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 03-06-06 06:13

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nå jorden, og den holder perfekt endnu. Den er i øvrig med stålsider så
> jeg ved ikke lige hvor det der med alu'et kommer ind ?.

Hvorom alting så er, om det alu eller stål, så har Harald Nyborg et produkt
der efter min mening og brug (Jeg overlæsser sjældent) ikke er i orden.
Netop traileren som HN kører tilbud er den jeg har prøvet to af, med det
samme problem. At hjulene kører på trailerbund med læs.
Dette vidner om en dårlig samlekvalitet eller dårlig stabilitet i
konstruktionen.
Jeg har nu købt mig en Variant, som bare virker. Den er så med træsider
efter anbefaling fra en god ven som har forhandlet og repareret trailere.
Ingen problemer...

Derudover kan du vel næppe have en mening om hvorvidt jeg vrøvler når jeg
referer praktiske erfaringer med et produkt.

Michael

Fra : Ole Axelsen

Dato : 03-06-06 08:27

Michael Kirkegaard wrote:
> "Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse

> Hvis du mener at Brenderup har en dårlig kvalitet, så har du ikke set
> HN-alu trailerne endnu.

Nej det har jeg ikke. Jeg ville netop gerne høre nogen praktiske erfaringer
med den, før jeg ser den i virkeligheden.
Det jeg især hæftede mig ved på Brenderup 1205 var at godset i siderne
lignede noget der ikke kan tåle ret mange stød før de er fyldt med buler. Om
undervognen kan tåle noget ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg synes den ser
meget klejn ud.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 03-06-06 09:53

Ole Axelsen wrote:
> [...]

Jeg har købt en trailer. Jeg endte med at købe en gammel Omatic til 1000 kr.
Det var også hvad jeg gav for den forrige, og da jeg solgte den efter ca 7
år gik den for 600 kr, så den var da billig i drift.