Afbalancering?
Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 20:04

Jeg har en 106'er, som ryster/bumper/hopper (hvad skal man ellers kalde det)
lidt når jeg kører. Det lader til at være i takt med hjulenes rotation. Når
jeg kører langsomt, måske 40-50 km/t og mindre kan jeg mærke det mere end
når jeg kører hurtigere.

Det skyldes ikke hængende bremser. De er nye og slipper fint?

Kan det være fordi jeg trænger til at få afbalanceret hjulene, eller kan det
være mere alvorligt? Hvad kan det alternativt være.....?

På forhånd tak for svar..

Hilsen
Thomas

Fra : MK

Dato : 01-06-06 20:10

"Thomas" <Spamfri> skrev i en meddelelse

> Kan det være fordi jeg trænger til at få afbalanceret hjulene, eller kan
> det være mere alvorligt? Hvad kan det alternativt være.....?

Jeg har lige været igennem det samme ifm. skift til mine sommerfælge.
Den ene fælg var skæv, hvilket den lokale fælgsmed klarede som en
mis...

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 20:37

> [...]
>
> Kan det være fordi jeg trænger til at få afbalanceret hjulene, eller kan
> det være mere alvorligt? Hvad kan det alternativt være.....?

Pludselig opstået = Fysik fejl på dæk eller fælg.
Efter længere tid blevet mere og mere = Skift dækkene og få fred i sjælen...

-gjorde jeg, men jeg mærkede mest ved 80-100 og mindre ved 40-60.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 20:49

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Pludselig opstået = Fysik fejl på dæk eller fælg.
> Efter længere tid blevet mere og mere = Skift dækkene og få fred i
> sjælen...
>
> -gjorde jeg, men jeg mærkede mest ved 80-100 og mindre ved 40-60.

Den har gjort det i længere tid. Dækkene er vel 5 år og der er masser gummi
på. De har dog ikke været afbalanceret i lang tid.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 20:58

> Den har gjort det i længere tid. Dækkene er vel 5 år og der er masser
> gummi på. De har dog ikke været afbalanceret i lang tid.

Kører du hårdt ?
Så kan de være slidt ujævnt, og det ryster.
Påkørt noget ?
Så kan de være firkantede...næsten...og det ryster.
Mangler en afbalanceringsklods på fælgen ?
Se efter...

Eller kør til et dækcenter og lad dem afbalancere, og
kan det fixes, så er det billigt, ellers skal du købe 4 nye
dæk og opleve foskellen.,o)

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 01-06-06 20:49

> Det skyldes ikke hængende bremser. De er nye og slipper fint?
>
> Kan det være fordi jeg trænger til at få afbalanceret hjulene, eller
> kan det være mere alvorligt? Hvad kan det alternativt være.....?

Skæv fælg som foreslået.
Løs fælg!! Spænd dem straks!!! Kender flere der har tabt hjul.
Bule på dæk. Sprængt karkasse. Punktering potentielt. Især med ældre dæk og
slidbaner kan det ske. Jeg har haft 2-3 dæk der gjorde det lille nummer for
en 15-20 år siden.
Eller skævt nav. Lidt dyrere rep. men hørt før.

Men undersøg det straks! Det kan jo være noget kritisk.

Afbalancering mærker du ikke ved så lave hastigheder. Det er efter min
erfaring først ved 70-80 og derover.

FROCs