iMac, PC og PC-laserprinter i netværk
Fra : Tony Albinus

Dato : 05-01-01 23:38

Inden længe (forhåbentlig) har jeg anskaffet en brugt iMac. Men da jeg har
både cd-brænder og laserprinter til pc, overvejer jeg at køre et netværk så
jeg kan udveksle filer med pc, og printe fra mac til pc-printer.

Har du erfaringer med sådant?
Er der i øvrigt noget jeg skal være opmærksom på hvis jeg vil brænde
macskiver på en pc(brænder)?

Andre tips til en mac newbie er velkomne. Kan du henvise til noget læsestof
om at lette overgangen fra pc til mac? Jeg tænker på; hvor meget behøver jeg
pille i en mac, som jeg har gjort på pc'en: registreringsdatabase,
afinstallering, defragmentering etc?

Tony

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 07-01-01 22:49

Tony Albinus <tony.albinusSN@BELmail.tele.dk> wrote:

> printe fra mac til pc-printer.

Du må gerne prøvekøre min printer-faq og melde tilbage om du synes, at
den giver et fornuftigt svar på dit spørgsmål:

http://home15.inet.tele.dk/hansen/mac/macprinting.htm

> hvor meget behøver jeg pille i en mac, som jeg har gjort på pc'en:
> registreringsdatabase, afinstallering

den slags har vi heldigvis ikke så meget af. Du trækker bare filerne i
papirkurven, så er den klaret.

> defragmentering etc?

Du kan bruge Norton Utilities e.l.

/hc

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-01-01 00:15

> [...]

> både cd-brænder og laserprinter til pc, overvejer jeg at køre et netværk så
> jeg kan udveksle filer med pc, og printe fra mac til pc-printer.

Mht. at dele filer, så er det vist ikke så let. Jeg kender kun til at
sætte en NT server op som filserver for Mac. Det kan godt lade sig gøre,
men det kræver bl.a. at serveren kan køre med AppleTalk netværk
services. Jeg ved bare ikke om en alm. win95/98 kan dette.

Mht. udprintning så opstår der sikkert også problemer, da Apple primært
kun understøtter printere, som bruger "Postscript" sproget. Det alm. i
wintel verdenen er jo sproget "PCL". Så med mindre din printer forstår
Postscript eller at der findes en ægte Macdriver til netop din printer
så ser det sort ud.

> Har du erfaringer med sådant?
> Er der i øvrigt noget jeg skal være opmærksom på hvis jeg vil brænde
> macskiver på en pc(brænder)?

Mac'ens filformat er meget smart idet det består af to dele. Den ene del
indeholder selve de rå data, mens den anden del, (som jeg har forstået
det) indeholder data om hvilket program det er oprettet i, ikoners
udseende og meget andet. Denne opdeling har bl.a. den store fordel, at
man på Mac'en (næsten) er bedøvende ligeglad med om en fil ender på .doc
..bmp .zip, idet filens tilhørsforhold er indlejret i selve filen.
Problemet er så bare, at hvis man tager en Mac fil og flytter den til en
PC, så bliver filens to dele lige klappet sammen til én hvilket
ødelægger filen. (Alternativt mister man den del af filen som fortæller
Mac'en hvad det er for en fil, og det man får er en masse "blank"
ikoner, som ikke umiddelbart kan bruges.) Som Mac bruger er man derfor
tvunget til at lave filen om til en lang binær fil. Dette gøres li' som
man pakker (zipper) en fil på en PC, men det resulterer også i filer,
som skal pakkes ud før de virker på Mac'en.

Alt i alt: Man kan godt brænde Mac filer via en PC, men de skal laves om
til rene binær filer først, (og i den forbindelse pakkes de også -
typisk med programmet Stuffit, som er Mac'ens mest populære pakkeprogram
i lighed med zip til PC.) M.a.o. det er en lang omvej. Løsningen vil
typisk være at få brænderen sat til din Mac. Hvis det er en IDE brænder
kan den muligvis sættes i et eksternt kabinet indholdende en IDE til USB
omformer og derefter køre vi iMac'ens USB port. Hvis det er SCSI... tja,
jeg leder selv efter en løsning til samme problem.

> Andre tips til en mac newbie er velkomne. Kan du henvise til noget læsestof
> om at lette overgangen fra pc til mac?

_1. tip_

Tab ikke modet! Oplevelsen vil i nogen grad minde om Neo's opvågning i
The Matrix:

Morpheus: "welcome to the real world"

Neo: "Am I dead?"

Morpheus: "Far from it."

Neo: "My eyes hurt."

Morpheus: "You've never used them before."

)

_2. tip_

Brug denne NG. En Mac newbie er en velkommen person.

_3. tip_

Hvis noget kunne lade sig gøre på en PC, så kan det typisk også på en
Mac. (Dog med spil som undtagelse.)

_4. tip_

Få nogle nye vaner og drop mange af de gl. fra win.

Personligt har jeg set en del PC brugere overføre deres PC vaner til
Mac. Her tænker jeg bl.a på deres filhåndtering. En PC bruger vil typisk
åbne selve applikationen (eks. Word) for derefter at finde frem til den
fil de vil åbne via en "Åbn" dialogboks. På Mac'en synes jeg det virker
bedre at tænke i dokumenter. Find det dokument du vil åbne, dobbeltklik
på det og se værtsprogrammet åbne af sig selv. (Ja, ja jeg ved godt at
det virker på samme måde i win95, men der er mange der er skadet fra at
bruge win 3.1 - de vil ha' værtsprogrammet op at køre først.)

Brug skrivebordet!! Et skrivebord hos en typisk win95 bruger er læsset
til med program ikoner. (Hvorfor ved jeg ikke. Måske fordi startmenuen
er blevt for uoverskuelig.) Disse program ikoner kan man på Mac'en lægge
i æblemenuen (

Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 09-01-01 10:38

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
>
> Morpheus: "Far from it."
>
> Neo: "My eyes hurt."
>
> Morpheus: "You've never used them before."

HARH HARH HARH! LOL! WIndows-brugere!

nej, seriøst.

Mht. skift fra Windåze til Mac ÅS, kan et par visdomsord måske lyde:

1) Uninstallere? Dem har vi ikke nogen af! Når et program installeres og
køres, havder der normalt ting følgende steder:

a - programfilen og dens mappe, som den ligger i - på harddisken (i
roden) eller i programmappen. Så kar filen en indstillingsfil, hvilket
svarer til en nøgle i registreringsdatabasen (yuck!), som iligger i
"indstillinger" i Systemmappen. hvis programmet er specielt eller griber
ind i systemets funktionalitet, da kan du regne med at det smider emner
i "kontrolpaneler" eller "udvidelser".

Når du ved dette, og er blevet vant til at afinstallere programmer
manuelt, vil du hverken have brug for eller synes om
uninstaller-applikationer. :)

2) Tip: Hvis nogle programmer/dokumenter mister deres ikoner, eller
nogle dokumenter ikek vil åbne, kan det klares med en genopbygning af
"skrivebordet". Skrivebordet er en database, der sammenholder
dokumenterne med de programmer, der har oprettet dem.

SKrivebordet genopbygges ved at holde tasterne <ÆBLE> og <ALT> nede
umidelbart før Finderen starter.

3) Tip: Andre probs med computeren, fx. under opstart eller problemer
med eksterne ehneder der opfører sig skummelt kan evt. rettes med en
"zapning af PRAM'en". PRAM = Parameter RAM, som indeholder data, der
ikek mistes når strømmen tages fra computeren. Indeholder bl.a. info om
ofte brugte indstillinger, installerede hardwareenheder osv.

4) Genvejstaster i finderen/workspace manager/GUI/whatever

På Mac er kommandoerne følgende:

<ÆBLE> -

O - åbn
W - luk
Q - quit/luk program
Z - undo (virker ikek i FInder, øv)
X - cut/klip
C - copy
V - pasta, øh jeg mener indsæt
A - vælg alt, virker også i Finderen

Taster for valg af flere emner:

Shift: Tillader dig at vælge et emne af gangen. Svarer til Ctrl på
Windows.

Shift under Windows findes ikke på Mac'en - der nøjs man med at "trække
en ramme" over de dokumenter man vil vælge.

5)

Ved installation og ibrugtagning af en Mac, bør du sørge for at
kontrolpanelerne er indstillet som du ønsker dem (gå alle igennem), samt
at "indstillinger" under menen "rediger" i Finder også er sat som du
ønsker der.

> _2. tip_
>
> Brug denne NG. En Mac newbie er en velkommen person.

Ja, ung kødt BWAHAHAHAHAHAHAHAAA..

....ups?

> _3. tip_
>
> Hvis noget kunne lade sig gøre på en PC, så kan det typisk også på en
> Mac. (Dog med spil som undtagelse.)

Hvad, du har ikke prøvet Virtual PC! ;)

> [...]
> det virker på samme måde i win95, men der er mange der er skadet fra at
> bruge win 3.1 - de vil ha' værtsprogrammet op at køre først.)

Enig. Det sparer meget tid blot at åbne dokumentet.

> Brug skrivebordet!! Et skrivebord hos en typisk win95 bruger er læsset
> til med program ikoner. (Hvorfor ved jeg ikke. Måske fordi startmenuen
> er blevt for uoverskuelig.)

Nej, fordi alias'e