Skærme
Fijala 3554
Forskel i video afspilning på CRT skærm og~
Fra : Mogens

Dato : 01-06-06 20:15

Hej

Jeg har lige anskaffet mig en fladskærm, en Viewsonic VX924.
Min gamle 19" CRT skærm er dog stadig sat til PC'en som
skærm 2 og jeg har opdaget noget underligt.
Afspiller jeg en video fil, f.eks. en AVI fil, så hakker den en
lille smule på den nye fladskærm, mens den kører perfekt
hvis jeg trækker billedet over på den gamle CRT skærm.
Alle mine spil kører fint nok på fladskærmen, så det er næppe
fordi den ikke kan følge med. Jeg gætter selv på at det er
et problem med opsætningen i Windows, en driver eller lignende,
men jeg aner ikke hvilken. Har I nogen forslag eller kender I
til problemet ?

Min PC har følgende specs.
AMD 64 3500 på et Asus A8n-e bundkort, 2 GB RAM og
et Asus Nvidia 7800 GTX grafikkort.

På forhånd tak for hjælpen

mvh Mogens

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 02-06-06 07:49

"Mogens" <moveng@portalen.no> wrote in message
> [...]
> et problem med opsætningen i Windows, en driver eller lignende,
> men jeg aner ikke hvilken. Har I nogen forslag eller kender I

Kan fladskærmen have en anden refreshrate end CRT skærmen ?

Niels Dybdahl

Fra : Mogens

Dato : 02-06-06 13:08

On Fri, 2 Jun 2006 08:49:25 +0200, "Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk>
wrote:

>Kan fladskærmen have en anden refreshrate end CRT skærmen ?

Jeg har prøvet med både 60 og 75 Hz uden at det gjorde nogen forskel.

Og det er kun når jeg afspiller video filer såsom MPG og AVI DivX.
Spiller jeg en DVD film i PowerDVD er der intet galt. Det kører bare
perfekt på begge skærme. Det er sgu mystisk.

Jeg har også prøvet at lade PowerDVD afspille de hakkende
video filer. De plejer ellers at ryge i MS Mediaplayer, men det gjorde
heller ingen forskel, så det er heller ikke afspiller softwaren det er
galt med. Det ser nærmest ud som om der kun bliver vist hvert
andet billede når jeg kører video filer på den nye skærm.

mvh Mogens

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 06-06-06 08:52

> Jeg har prøvet med både 60 og 75 Hz uden at det gjorde nogen forskel.

Nu mente jeg den refreshrate som skærmen bruger internt. Ældre fladskærme
kører fast med 60 Hz, mens nyere kan tilpasse sig.
Grafikkortets framerate bør sættes til det som passer til filmen. Dvs 60 Hz
for amerikanske og 50 Hz for europæiske. Jeg ved ikke hvad der giver bedst
resultat for Biograffilm på 24 fps.

Niels Dybdahl

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 02-06-06 15:38

Mogens skrev:
> [...]
> et problem med opsætningen i Windows, en driver eller lignende,
> men jeg aner ikke hvilken. Har I nogen forslag eller kender I

Hvis du har sat begge skærme til samme grafikkort som primær og sekundær
vil de grafikkort jeg har set pt. bruge langt flest resourcer på den
primære skærm. Det kan også ses ved at den sekundære skærm som regel
ikke kan komme nær så højt op i opløsning og opdateringsfrekvens.

Fra : Mogens

Dato : 02-06-06 16:16

On Fri, 02 Jun 2006 16:37:58 +0200, Henrik Weigelt
<henrik@weigelt[dk]> wrote:

> [...]
>primære skærm. Det kan også ses ved at den sekundære skærm som regel
>ikke kan komme nær så højt op i opløsning og opdateringsfrekvens.

Ja, begge skærme er sat til samme grafikkort. Mit Asus 7800 GTX
har 2 ens DVI udgange.

Men den nye fladskærm er valgt som den primære skærm og det
er jo her at billedet hakker, så det stemmer jo heller ikke.
Og da heller ikke når alt andet end video filer kører 100% flydende,
både spil og DVD film. Weird.

mvh Mogens

Fra : Mogens

Dato : 02-06-06 16:30

En enkelt tilføjelse til problemet.

Jeg har lige opdaget at visse video filer kører fint nok på den nye
skærm og at det kun er nogen bestemte der hakker.

Dem der hakker er alle sammen afsnit af TV serier som er optaget
fra TV i USA og komprimeret med DivX.
Det som adskiller disse filer fra dem der godt kan afspilles uden hak
er frameraten. De hakkende TV optagelser er alle lavet med 23,976 fps
hvorimod de filer jeg har prøvet som er lavet med 25 eller 29,970 fps
kører helt uden hak. ( Jeg bruger programmet AviCodec til at se
oplysninger om de enkelte video filer )

Kan det være noget med denne framerate som ikke fungerer
ordenligt på fladskærme ? Er der andre der har observeret dette
problem ?

Og så må I da lige sige til hvis alt det her slet ikke har med
skærmen at gøre, men derimod hører hjemme i en anden
gruppe.

mvh Mogens

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 06-06-06 08:47

> [...]
> hvorimod de filer jeg har prøvet som er lavet med 25 eller 29,970 fps
> kører helt uden hak. ( Jeg bruger programmet AviCodec til at se

Hvis du afspiller med 23,976 fps på et system som er gearet til 25 fps, bør
den hakke med en frekvens på ca 1 gang i sekundet.
En film med 23,976 fps er en biograffilm. Normalt håndteres de i Europa ved
at man kører dem lidt hurtigere (25 fps). Kan AviCodec ændre
framerateangivelsen ?

Din CRT burde dog også hakke under de betingelser.

Niels Dybdahl