|
| C1 / 107 / Aygo Fra : numzie@gmail.com |
Dato : 01-06-06 12:40 |
|
Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
Noget siger mig, jeg har læst om at de kører meget lidt på motorvej
- er ellers frække små biler, synes jeg :)
/NumZie
| |
Martin Johansen [600~ (01-06-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 01-06-06 13:33 |
|
numzie@gmail.com skrev:
> Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
> kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
>
> Noget siger mig, jeg har læst om at de kører meget lidt på motorvej
> - er ellers frække små biler, synes jeg :)
De er da meget søde.. men fx. C1 med 0,9 liters motor og 95Nm.... kan
den overhovedet trække sig selv? Jeg har næsten mere moment i min
slagboremaskine...
MVH
| |
Peter Dalgaard (01-06-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 01-06-06 16:30 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:
> numzie@gmail.com skrev:
> > Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
> > kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
> > Noget siger mig, jeg har læst om at de kører meget lidt på motorvej
> > - er ellers frække små biler, synes jeg :)
>
> De er da meget søde.. men fx. C1 med 0,9 liters motor og 95Nm.... kan
> den overhovedet trække sig selv? Jeg har næsten mere moment i min
> slagboremaskine...
Jeg prøvede på et tidspunkt en af de nye Yaris med selvsamme motor med
4 velvoksne personer i, foruden at selve bilen vejer henved 150 kg mere
end Aygo&co. Det gik faktisk meget godt. Motorvejen var slet ikke
noget problem når først man var oppe i fart (kun prøvet til 110 km/t -
beklager, men jeg er en kylling og der var for langt til Køge i den
halve time jeg havde den). Det var lidt mere generende at man skulle
skifte til andet gear næsten inden man var gennem fodgængerfeltet når
man satte i gang for grønt. Jeg endte nu med den større 1,3 motor, men
ikke uden seriøs overvejelse. En mere erfaren bilist kunne godt have
endt med en anden konklusion.
Med 3-400kg mindre på akslerne (altså 1-2 personer i en af de små)
vil jeg tro at det ruller helt OK.
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Armand (01-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-06-06 21:56 |
|
Martin Johansen [6000] skrev:
> numzie@gmail.com skrev:
>> Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
>> kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
>>
>> Noget siger mig, jeg har læst om at de kører meget lidt på motorvej
>> - er ellers frække små biler, synes jeg :)
>
> De er da meget søde.. men fx. C1 med 0,9 liters motor og 95Nm.... kan
> den overhovedet trække sig selv? Jeg har næsten mere moment i min
> slagboremaskine...
>
Hvor mange NM bruger man på at passere Storebælt i modvind??
Svaret er udflydende, eftersom at det er drejningsmomentet på baghjulet
der trækker bilen over forhindringer og dét kan forandres på simpleste
måde: Gennem (ned)gearing, og mon ikke at trilligernes slut-gearing, som
kan ses ud fra omdrejninger ved given hastighed (á 120km/t?), er så lav
at hjulmomentet kan slæbe dem over Storebælt :-/
Forøvrigt er det vel ikke en ulykke hvis man en sjælden gang skal høvle
et gear ned for at klare Storebælt/Ejer Bavnehøj/De østjydske
ådale/Vejlefjord-Nord á nordgående/få andre steder i landet med hård
stigning på motorvejen :-/
--
Armand.
| |
Nicolai Lang (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Nicolai Lang |
Dato : 04-06-06 20:09 |
|
On Thu, 01 Jun 2006 14:33:05 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:
>De er da meget søde.. men fx. C1 med 0,9 liters motor og 95Nm.... kan
>den overhovedet trække sig selv?
Til bykørsel er den perfekt.
Når jeg er på motorvej, med A/C på højeste, så kræver den tålmodighed
når man er over 130. Og Hallandsåsen klarede den da ikke med de 130
jeg startede med forneden ;)
Tophastighed målt med GPS: 167 km/t
Men jeg er nu glad for den lille ny. Og den er er overraskende kvik.
Selvfølgelig er der mere træk i en 130-160 hestes motor - men så tænk
på at det girkort jeg får fra CFM kun er på 260 kr. ;)
Med venlig hilsen
Nicolai
--
http://nicolai.hjorth.com
| |
Morgan Jones (01-06-2006)
| Kommentar Fra : Morgan Jones |
Dato : 01-06-06 14:27 |
|
>Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
>kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
VW Fox 1.4.
Du kan finde en ½ år gammelt een med grej til ca. 125 fra private. Jeg lover
dig at den ikke taber over 15.000/år.
mvh Morgan
| |
numzie@gmail.com (01-06-2006)
| Kommentar Fra : numzie@gmail.com |
Dato : 01-06-06 14:53 |
|
Morgan Jones wrote:
> >Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
> >kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
>
> VW Fox 1.4.
>
> Du kan finde en ½ år gammelt een med grej til ca. 125 fra private. Jeg lover
> dig at den ikke taber over 15.000/år.
>
> mvh Morgan
Det tror jeg nu heller ikke en C1/107/Aygo gør. Til gengæld koster
Fox'en (i 1,2'er) 1500 mere i årlig grøn afgift og har dårligere
brændstofforbrug.
Men var nu mere bare nysgerrig overfor hvor meget en af de små kørte
på motorvejen :)
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-06-06 15:06 |
| | |
Henrik B. (01-06-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 01-06-06 15:56 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:447EF463.BF937C99@du.kan.finde.den...
> numzie@gmail.com skriver:
>>
>> Det tror jeg nu heller ikke en C1/107/Aygo gør. Til gengæld koster
>> Fox'en (i 1,2'er) 1500 mere i årlig grøn afgift og har dårligere
>> brændstofforbrug.
>
> Nå ja, ud over lige at FOX'en og swift er de eneste der sådan set går de
> km/l som fabrikken lover....
> http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/EB61E813-4A7F-4E43-B770-56397A71CAED/0/3647.pdf
Tjah, og da Bilmagasinet testede brændstofforbrug, sidste år, var det kun
Toyota'en der kørte længere på literen, end hvad fabrikken sagde.
Så your point being?
--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...
| |
Martin Kirk (01-06-2006)
| Kommentar Fra : Martin Kirk |
Dato : 01-06-06 21:56 |
|
Hej numZie
<numzie@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1149162010.068620.206080@y43g2000cwc.googlegroups.com...
Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
Jeg er ejer af en 107 , har på nuværende tidpunkt kun kørt ca 2200 km så den
er ikke rigtig kørt til i nu. Det er rigtig at de små biler bliver " meget
tørstige ved 120 - 130 km/t " du må forvente ca 18 -17 km/l ved denne
hastighed ( i grunden ganske pænt i forhold til mange andre biler )
selv bruger jeg kun bilen til blandet by og landevejs kørsel og kører ca
19,2 - 19,8 km/l
og det er en rigtig god bil til det brug jeg har, den ligger godt på vejen
larmer ikke under 120 km/t men over 130 km/t begynder den at larme lidt for
meget.
--
FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.
Giv ikke anledning til uro : RING HJEM
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk
| |
numzie@gmail.com (02-06-2006)
| Kommentar Fra : numzie@gmail.com |
Dato : 02-06-06 07:24 |
|
Martin Kirk (slet) wrote:
> Hej numZie
>
> <numzie@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1149162010.068620.206080@y43g2000cwc.googlegroups.com...
> Nogen der har prøvet de her små skabninger - og ved, hvor meget de
> kører på literen ved ca 120 km/t - på motorvej?
>
> Jeg er ejer af en 107 , har på nuværende tidpunkt kun kørt ca 2200 km så den
> er ikke rigtig kørt til i nu. Det er rigtig at de små biler bliver " meget
> tørstige ved 120 - 130 km/t " du må forvente ca 18 -17 km/l ved denne
> hastighed ( i grunden ganske pænt i forhold til mange andre biler )
> selv bruger jeg kun bilen til blandet by og landevejs kørsel og kører ca
> 19,2 - 19,8 km/l
> og det er en rigtig god bil til det brug jeg har, den ligger godt på vejen
> larmer ikke under 120 km/t men over 130 km/t begynder den at larme lidt for
> meget.
Tak for svaret - det var lige det, jeg ledte efter. 17-18 på motorvej
er da slet ikke så ringe endda!
/Kenneth
| |
|
|