Så blev Fiesta'en endelig afleveret
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-06-06 06:11

Hej

Hurra, vi kom endelig af med den. Vores Fiesta 1,4 TDCi fra juli 2002,
som nu havde kørt 114500km. Så det vil sige, at det var den "nye" model.

Historien kort er, at vores bil på under fire år næsten 30 gange skulle
på værksted udover service, men hvis du ikke gider at læse om det, så
drop bare resten og hav en fortsat god dag .

I starten var jeg lutter positiv overfor bilen og den har da stadig
visse lyspunkter til sidst, men de var desværre reduceret til, at den
var billig at køre i og til trods for sin størrelse, så lå den faktisk
godt på motorvejen.

Men her på det sidste kan jeg kun sige: "Hold da kæft en lortebil!!". Vi
har faktisk ikke haft andet bøvl med den spand. Kort fortalt, så havde
den næsten 30 værkstedsbesøg på under 4 år udover servicebesøgene og
udbedring af mere eller mindre selvforskyldte småskader.

Det første besøg kom allerede få dage efter bilen blev udleveret, fordi
vi skulle have en ny baglygte, fordi der stod 10 cm vand i den +
udbedring af lakskader. Det burde vi nok have set dengang som tegn på,
at ejerskabet ikke ville blive uden torne.

Så havde den problemer med at starte/holde motoren igang ved visse
temperaturer. Det medførte en hel del klager og besøg på værkstedet (vel
10 eller mere).

Efter ca 1 år stod vi pludselig på weekendværksted i Sverige fordi
generatorkablet var knækket og nogle uger senere skulle tandstangen
skiftes. Det med tandstangen havde FDM's medlemmer oplevet i 2 ud af 6
biler i sidste nummer i brugtvognstesten hos FDM. Ford udtalte i FDM
bladet, at det ikke var noget generelt......

Da den var to år gik den bare ud en novemberaften. Motoren slukkede og
så stod vi der .

Fra den var ca 2 år til ca 3 år var den "nogenlunde" fejlfri og vi havde
et håb om, at den havde fået fjernet alle børnesygdommene. Men omkring 3
års alderen startede det igen. Stigende problemer med at starte. Den
holdt op med at forvarme (krævede nyt relæ) og til sidst kom der
udstødningslugt ind i kabinen. Det sidste problem tog 4 værkstedsbesøg
før det blev løst.

Efter det med lugten, blev vi enige om, at vi _skulle_ have ny bil
_efter_ vores tilbygningsprojekt som skal stå færdigt i efteråret, men
så skete der lige det der med bremserne efter hele 6 ugers fejlfri
kørsel. Da de svigtede - uden varsel - var det for meget. Jeg havde ikke
sluppet bremsen før jeg havde besluttet mig for, at nu tog jeg ned og
fik den lortebil byttet. Som tænkt så gjort. Ventetiden var desværre 20
pinefulde dage .

De primære fejl har været motorrelaterede med startproblemer som den
største. Dernæst stod diverse relæer af ad en kant i alt 4 eller 5 er
skiftet. Resten har været fejl som skyldtes billig kvalitet (eller
mangel på samme). Jeg har ofte stået på værkstedet og sagt: "Den ter sig
mærkelig som om....." og svaret har lydt: "Jamen vi kan ikke se noget på
motorudlæsningen..."

Bilen var så ofte på værksted, at jeg til sidst overvejede at melde
værkstedsregningerne til PBS.

Det hele er faktik lidt ærgerlig, fordi bilen som sagt er billig i drift
og god at ligge på motorvejen med. Den dækkede også vores behov perfekt
hvad angik størrelse og funktion. Alle værkstedsbesøgene har som sådan
heller ikke været dyre, da Ford ofte betalte helt eller delvist for dem
selvom garantien var væk for længst, men hold da op det er
møgirriterende at holde dernede igen og igen.

Men jeg har i hvert fald lært, at det var sidste gang jeg købte en ny
bil som var af "nyeste afstøbning". Aldrig mere skal jeg have en bil som
netop er kommet på markedet. Jeg vil også i de næste par bilkøb holde
mig langt fra "nyeste teknik", højkompressionsteknologi, "moderne"
motorer, turbo og hvad der ellers er af fine teknikker i de nye
dieselmotorer, FSI-motorerne eller lignende. Som jeg har oplevet det, så
er der stadig alt, alt for mange børnesygdomme og uden, at de er løst,
så skrues der stadig op for trykket på dieselmotorerne.

Og hvis FDM læser med, så vil jeg foreslå at i sender et par flasker
rødvin til Ford. Det er 110% deres skyld, at jeg har fået et FDM
medlemsskab.

Jeg glæder mig så over, at min nye Mazda 6 2,3 Sport Sedan som jeg fik i
går næsten allerede nu har fået mig til at glemme Fiesta'ens skyggeside.
Nøj, sikke en anderledes bil i forhold til den gamle . Hvis den ter
sig som min 121'er, så bliver jeg en lykkelig bilejer i årene fremad. .

PS: Hvis i googler på mit navn og "Fiesta", så kommer der en masse
rosende ord om bilen. De er udtalt før den seriøst fik problemer.

Hav en god dag alle sammen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-06-06 06:21

Karsten Feddersen skriver:

> Jeg vil også i de næste par bilkøb holde
> mig langt fra "nyeste teknik", højkompressionsteknologi, "moderne"
> motorer, turbo

Er turbo noget nyt ???

Ellers en lang og trist historie må jeg sige...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-06-06 06:40

Hej

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Er turbo noget nyt ???

Nej det var ikke sådan ment, men at det er noget jeg vil holde mig fra i
de næste par biler. Det er de krumspring fabrikanterne gør for at få
mere kraft ud af en motor og eventuel bedre økonomi som jeg ikke har
tiltro til. En sugemotor er helt fin for mig og vil jeg have mere kraft
må jeg jo bare købe en større motor.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-06-06 06:39

Karsten Feddersen skriver:

> [...]
> de næste par biler. Det er de krumspring fabrikanterne gør for at få
> mere kraft ud af en motor og eventuel bedre økonomi som jeg ikke har

Okay. Turbo har nu virket fint i de sidste 20 år på ganske almindelige
biler.....

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-06-06 06:50

Hej

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Okay. Turbo har nu virket fint i de sidste 20 år på ganske almindelige
> biler.....

Den virkede såmænd også fint nok, men jeg er bare blevet træt af
turbotøven. Man oplever det ikke så slemt når man bruger det hele tiden,
men hvis man skifter mellem benzin og diesel, så oplevede jeg det som et
voksende irritationsmoment. Sikkert også pga omstændighederne med Fiesta'en.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-06-06 06:48

Karsten Feddersen skriver:

> [...]
> voksende irritationsmoment. Sikkert også pga omstændighederne med Fiesta'en.

Det har sikkert noget emd Fiesta'en at gøre. Jeg oplever ingen
turbotøven på min Golf.

Jeg har regelmæssigt ladet mig transportere rundt i 2 vito'er, her var
den 150HK, af nyere model helt klart død under et givent omdrejingstal -
det vil jeg tillægge turboen.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-06-06 15:39

Hej

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Jeg har regelmæssigt ladet mig transportere rundt i 2 vito'er, her var
> den 150HK, af nyere model helt klart død under et givent omdrejingstal -
> det vil jeg tillægge turboen.

Det så jeg lige en forklaring på på Discovery den anden dag. Turboen er
drevet af udstødningen og det kræver en hvis mængde
omdrejninger/udstødning inden turboen virker. Derfor er turbobiler
normalt temmelig bovlamme indtil et vist punkt da de reelt er "normale"
indtil der kommer omdrejninger på.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-06-06 22:45

Karsten Feddersen skriver:

> [...]
> omdrejninger/udstødning inden turboen virker. Derfor er turbobiler
> normalt temmelig bovlamme indtil et vist punkt da de reelt er "normale"

Komemr du engang forbi Hammel, er du velkommen til at finde "turbotøven"
på min "traktor"..... Den er ikke eksisterende.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-06-06 05:53

Hej

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Komemr du engang forbi Hammel, er du velkommen til at finde "turbotøven"
> på min "traktor"..... Den er ikke eksisterende.

Det vil jeg huske.

Fra : Brian

Dato : 02-06-06 18:46

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Komemr du engang forbi Hammel, er du velkommen til at finde
> "turbotøven" på min "traktor"..... Den er ikke eksisterende.

Det er nok bare fordi din MAF sensor er defekt

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-06-06 19:46

Brian skriver:

> Det er nok bare fordi din MAF sensor er defekt

Næppe.

Fra : PetrolHead

Dato : 02-06-06 17:38

On Thu, 01 Jun 2006 07:49:44 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

> [...]
>voksende irritationsmoment. Sikkert også pga omstændighederne med Fiesta'en.

Synes sq ikke at turbotøven er så fremtrædende mere. Lå fx og kørte i en
Skoda Oktavia 1,9 TDI da jeg var i england i vinterferien. (ja så skete
det, jeg satte mig med velvilje ind i en Skoda ;)). Og jeg må indrømme
at mine fordomme blev sat til skamme. Bilen kørte fremragende og
tubotøven var slet ikke at mærke på bilen overhovedet.

Og at det var en diesel ja det synes jeg sq kun man fandt ud af ved at
læse den fine seddel fra biludlejningen. For den havde slet ikke den der
nomale fiskekutter tendens og var lige så frisk og omdrejningsvillig som
de fleste andre benzinbiler (Når automatgearet altså lige stod på sport
:P).

Så alt andet lige synes jeg nu ikke at du skal skære alle TDI'er over en
kam, Men ja sure. Mange af de ældre TDI'er har tendens til turbotøven.
Såsom fx den ældre Toyota Sportsvan 2,2 TDI. Der kan man mærke
turbotøven og ligefrem se den på omdrejningstælleren ;). Men selv ikke i
den bil synes jeg det føles synderligt slemt.

Men ja jeg er vendt frygteligt tilbage fra de inaktive magnetiske marker
;)
Flemming Jacobsen
Formerly Known as "ThunderBird"

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 08:48

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg glæder mig så over, at min nye Mazda 6 2,3 Sport Sedan som jeg fik i
> går næsten allerede nu har fået mig til at glemme Fiesta'ens skyggeside.

Undervognsbehandling, undervognsbehandling og undervognsbehandling....
Mazda 3 og 6 får allerede nu nye skærmkanter.....

Men ellers en rigtig dejlig bil :)

Mvh Tommy

Fra : Tine og Thomas

Dato : 01-06-06 09:02

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Undervognsbehandling, undervognsbehandling og undervognsbehandling....
> Mazda 3 og 6 får allerede nu nye skærmkanter.....

Helt enig! 6'eren køre som en drøm!

Men.... Det er stadig en Ford!!!
Så'n næsten da! Mazda er med i Ford koncernen...

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-06-06 15:37

Hej

Tine og Thomas wrote:
> Men.... Det er stadig en Ford!!!

Niks, det er en Mazda, udtænkt af japanere og produceret af japanere. De
har lidt et andet forhold til kvalitet en tyskere og englængere.

> Så'n næsten da! Mazda er med i Ford koncernen...

Ja, de er ejet af dem og er også begyndt at bruge deres dieselmotorer

Men på den anden sige er Volvo og Jaguar jo også ejet af Ford.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 20:29

"Tine og Thomas" <tineogthomas@osser.dk> skrev i en meddelelse

> Men.... Det er stadig en Ford!!!
> Så'n næsten da! Mazda er med i Ford koncernen...

Det er LandRover og AstonMartin + Volvo også.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-06-06 06:57

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Det er LandRover og AstonMartin + Volvo også.
Ja, nu har de chancen for at lære at lave biler ;).

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-06-06 15:35

Hej

TBJ wrote:
> Undervognsbehandling, undervognsbehandling og undervognsbehandling....
> Mazda 3 og 6 får allerede nu nye skærmkanter.....

Bare rolig. Efter at have ejet en Escort '99 fra ny som ikke var
undervognsbehandlet køber jeg aldrig mere ny bil uden at den er
behandlet inden den forlader forhandleren.

Fra : Bo Velschow

Dato : 01-06-06 09:06

> [...]
> Nøj, sikke en anderledes bil i forhold til den gamle . Hvis den ter sig
> som min 121'er, så bliver jeg en lykkelig bilejer i årene fremad. .

Tillykke med den!

Jeg har stort set allerede glemt Mondeo'ens fortrædeligheder - men jeg har
selvfølgelig også allerede kørt 600 km i min 6'er

Jeg har i øvrigt selv kørt 626 før i tiden - og det var et langt og
problemfrit bekendtskab. Derfor satser og håber jeg på, at 6'eren bliver det
samme...

> Hav en god dag alle sammen.

I lige måde - og go' tur derude!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 01-06-06 10:47

[snip]
> [...]
> Nøj, sikke en anderledes bil i forhold til den gamle . Hvis den ter
> sig som min 121'er, så bliver jeg en lykkelig bilejer i årene fremad. .

Jeg tror du bliver rigtig glad for den. Tillykke med det - og velkommen
tilbage i folden

Mvh
Michael

Fra : Kåre

Dato : 01-06-06 11:58

> [...]
>
> Hurra, vi kom endelig af med den. Vores Fiesta 1,4 TDCi fra juli 2002,
> som nu havde kørt 114500km. Så det vil sige, at det var den "nye" model.

Fik køber samme forklaring...

Kåre

Fra : Claus DN

Dato : 01-06-06 13:02

> [...]
| som nu havde kørt 114500km. Så det vil sige, at det var den "nye" model.
|
| Historien kort er, at vores bil på under fire år næsten 30 gange skulle

*Klip*

Husk lige at smide stelnummeret her, hvis nu en af os fik lyst til en
velholdt Fiesta 1,4 TDCI fra juli 2002 med kun en ejer... Nåh nej, det kunne
jo være at køberen læste med

Held og lykke med Mazdaratien.

Vh. Claus

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-06-06 15:25

Hej

Claus DN wrote:
> Husk lige at smide stelnummeret her, hvis nu en af os fik lyst til en
> velholdt Fiesta 1,4 TDCI fra juli 2002 med kun en ejer... Nåh nej, det kunne
> jo være at køberen læste med

Køber må såmænd gerne læse det. Køber er nemlig samme forhandler som var
sælger for små fire år siden og som har haft besøg af mig alle gangene
når der var noget der skulle laves, så køber kender bilen på godt og
ondt .

Hvad han så fortæller næste ejer er ikke mit problem, men jeg håber da
for den næste at jeg har fået løst alle dens sygdomme.

> Held og lykke med Mazdaratien.

Tak

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 20:27

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> PS: Hvis i googler på mit navn og "Fiesta", så kommer der en masse rosende
> ord om bilen. De er udtalt før den seriøst fik problemer.

Mon historien gentager sig, bare med MAZDA ? *S*

Netop Fiesta'en er rost i FDM's brugttest som værende
ret fejlfri.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-06-06 05:58

Hej

Olsen wrote:

> Mon historien gentager sig, bare med MAZDA ? *S*

Hehe - jeg tror jeg holder lidt lavere profil denne gang, men husker jeg
ret, så gik det mest på Fiesta'ens køreegenskaber og det holder stadigt.

> Netop Fiesta'en er rost i FDM's brugttest som værende
> ret fejlfri.

Ja, jeg læste godt testen og slog da godt nok øjnene op. Husker jeg ret,
så var det primært benzinere og langt de fleste af mine fejl har ligget
i motorrummet. Der var så lige det at 2 ud af de 6 brugere havde fået
tandstangen og det samme fik min, så det kan næsten kaldes en generel fejl.

Til gengæld skal det så lige siges, at min Fiesta var den af de tre
biler jeg har haft som havde mindst rust i karossen til trods for, at
det faktisk var den jeg havde længst.

Fra : ejs@stofanet.dk

Dato : 01-06-06 21:22

> [...]
> er der stadig alt, alt for mange børnesygdomme og uden, at de er løst,
> så skrues der stadig op for trykket på dieselmotorerne.

Öj du har godt nok haft en gusten bil. Det er ikke teknologien det er
galt med - jeg tror "bare" du har väret uheldig. Men det er svärt at
forholde sig til når du har väret det igennem.

Körer selv i en bil med höjtryksturbo og der er ikke noget i vejen og
den har udmärket bundträk.

Men Mazda 6 er fed. Held og lykke

VH Esben

Fra : Tom K.

Dato : 02-06-06 17:13

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> De primære fejl har været motorrelaterede med startproblemer som den
> største.

Det er jo også en fransk PSA motor (TDCi = HDI)

--
Tom K.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-06 18:56

"Tom K." <nospam@xx.xx> skrev i en meddelelse

> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo også en fransk PSA motor (TDCi = HDI)

Ja det ER det jo også.
Og godt at vide ER, at Ford sandelig
har accepteret de løsninger, PSA + Ford
i fællesskab har fundet ud af.