Rød bil falmer
Fra : numzie@gmail.com

Dato : 30-05-06 14:51

Er der nogen der ved, om man kan gøre noget ved røde biler, der
normalt falmer? Jeg taler her om en nyere bil, der endnu ikke er
falmet... men hvad gør man for at bevare farven, når bilen normalt
står udenfor?

/NumZie

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-05-06 14:57

> Er der nogen der ved, om man kan gøre noget ved røde biler, der
> normalt falmer?

Røde biler falmede før i tiden - primært fordi de ikke havde klarlak ovenpå
den røde lak.

Din HAR formentlig klarlak på - for det har stort set alle nye biler.

--
/Jan W Nielsen

Fra : numzie@gmail.com

Dato : 30-05-06 14:58

Det drejer sig om en Ford Fiesta fra 2004... så det vil jeg da
håbe... men de falmer slet ikke, mener du?

Fra : Christopher Stein

Dato : 30-05-06 15:05

numzie@gmail.com skrev:
> Det drejer sig om en Ford Fiesta fra 2004... så det vil jeg da
> håbe... men de falmer slet ikke, mener du?

Et eller andet sted falmer alle biler i mere eller mindre grad.. (lak
oxiderer vel på en eller anden måde ? )

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-06 15:09

numzie@gmail.com skrev:
> Det drejer sig om en Ford Fiesta fra 2004... så det vil jeg da
> håbe... men de falmer slet ikke, mener du?

Nej for du polerer og pudser den jo jævnligt som man gør når man jo er
glad ved sin bil og vil være god ved den.

De biler du ser falmet er dem som har haft ejere der kun ville have et
transport middel fra A til B og har troet en polerklud var noget
lillemor brugte til sølvtøjet.

MVH

Fra : Hr. Jensen

Dato : 30-05-06 15:16

Den Tue, 30 May 2006 16:09:20 +0200 sendte "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>
>De biler du ser falmet er dem som har haft ejere der kun ville have et
>transport middel fra A til B og har troet en polerklud var noget

Ja, eller også har de poleret den så meget at lakken er slidt af.
Men nu er det jo heldigvis en Ford og de bliver jo alle "røde" med
tiden.

--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-06 16:03

Hr. Jensen skrev:

> Ja, eller også har de poleret den så meget at lakken er slidt af.

Det kender jeg en der gjorde engang :D nøj han blev mobbet.

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 18:47

> Det kender jeg en der gjorde engang :D nøj han blev mobbet.

Hørt lign. på en blå Golf 2.

Fra : Kito

Dato : 30-05-06 15:57

> [...]
>
> De biler du ser falmet er dem som har haft ejere der kun ville have et
> transport middel fra A til B og har troet en polerklud var noget lillemor

Det er jeg ikke enig med dig i. Jeg havde en rød kadett 1986 hvor
reparationen falmede efter bare et par år. resten af bilen var lige så pæn
som ny.>
Den blev pudset et par gange i den levetid så det må være malingen som
reparatører brugte der manglede et eller andet.

vh
Poulk

Poul

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-05-06 16:02

Kito skrev:

> Det er jeg ikke enig med dig i. Jeg havde en rød kadett 1986 hvor
> reparationen falmede efter bare et par år. resten af bilen var lige så pæn
> som ny.

Hvilket må understøtte min pointe.. :)

> Den blev pudset et par gange i den levetid så det må være malingen som
> reparatører brugte der manglede et eller andet.

Præcis.

MVH

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-05-06 15:33

> Det drejer sig om en Ford Fiesta fra 2004... så det vil jeg da
> håbe... men de falmer slet ikke, mener du?

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at Ford ikke har sprøjtet
klarlak oven på den pigmenterede lak, og hvis den har fået denne klarlak, så
falmer den ikke på samme måde, som mamn så biler gøre for få år siden.

Den hvide oxidering blev dengang endnu værre af, at de røde pigmenter var
enormt store. I dag er de mindre.

Men igen - nej din bil falmer formentlig ikke - men poler den bare med voks
alligevel - en gang om året som minimum.

Så stråler den længere.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-05-06 16:32

> Men igen - nej din bil falmer formentlig ikke - men poler den bare med
> voks alligevel - en gang om året som minimum.
>
> Så stråler den længere.

Men HUSK at bruge polish beregnet til metallak, det sliber ikke så voldsomt-
ellers kammer den over, og glansen går af Gertrud istedet ;).

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 18:49

> Men HUSK at bruge polish beregnet til metallak, det sliber ikke så
> voldsomt- ellers kammer den over, og glansen går af Gertrud istedet ;).

Benyt du blot en hvilken som helst polish, bare det er uden slibemiddel.
Poler 3-4 gange årligt, så bør den forblive dejlig rød - som min hehe.

Fra : CBA

Dato : 30-05-06 20:13

> Benyt du blot en hvilken som helst polish, bare det er uden slibemiddel.

Polish uden slibemiddel..........

Er det noget du kan poste et link til........

Mvh

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 21:10

http://www.sonax.dk/default.asp?produkt=1669

Fra : CBA

Dato : 30-05-06 21:48

> http://www.sonax.dk/default.asp?produkt=1669

Okay, jeg forstår godt hvor du vil hen......meen det produkt du linker til
er ikke en polish men en nanovoks som ikke fjerner men skjuler mindre ridser
mv.

Min pointe er at skelne mellem polish og voks.
Vil man opnå maksimal dybde og glans, er der kun en vej........polering ,med
mere eller mindre aggressiv polish/compound.

såehh deeet.........nyt link

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 22:06

> Okay, jeg forstår godt hvor du vil hen......meen det produkt du linker til
> er ikke en polish men en nanovoks som ikke fjerner men skjuler mindre
> ridser mv.

Folk opfatter produktet som en alm. polish sådan allround,
og denne har ingen slibeeffekt i gængs forstand,

> Min pointe er at skelne mellem polish og voks.

Ok. Nu udvider du emnet.

> Vil man opnå maksimal dybde og glans, er der kun en vej........polering
> ,med mere eller mindre aggressiv polish/compound.

Måske, men du bad om et link og det fik du.

> såehh deeet.........nyt link

Hehe..ej du.
Du har ændret på det du bad mig om,
så nu snakker vi ikke om det oprindelige.
-om igen, men ok forsøgt...

Fra : CBA

Dato : 30-05-06 23:24

> Hehe..ej du.
> Du har ændret på det du bad mig om,
> så nu snakker vi ikke om det oprindelige.
> -om igen, men ok forsøgt...

Okay

al polish indeholder slibemiddel, mere eller mindre. ...Faktum

Man kan få voks der skjuler mindre ridser og for en tid bringer glans og
dybde i lakken.....

Men altså polish indeholder slibemiddel under en eller anden form........

Så jeg venter på nyt link........

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-06 17:23

> al polish indeholder slibemiddel, mere eller mindre. ...Faktum

Inden vi går videre skal vi lige ha' noget på plads.
Ordet polish dækker måske også over det at 'slibe', så
hvis du isoleret ser på produkter med ordet polish på
etiketten, så kan du sikkert ha' ret.

Jeg gætter på, ordet polish i de fleste bilejeres begrebsverden, dækker
over 'produkter til at polere lakken med'.
Med eller uden slibemiddel, med eller uden ordet 'polish'.på etiketten.

> Men altså polish indeholder slibemiddel under en eller anden form........
>
> Så jeg venter på nyt link........

Så der er ikke slibeeffekt tilsat i den mildeste Sonax
Xtreme LIQUID WAX 1, og det er et produkt
som jeg stadig vil kalde en 'polish', altså et polerings-produkt,
selvom ordet polish givetvis kan dække over produkter, som
indeholder mere end bare voks.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-05-06 23:32

Problemet ligger i den røde farves pigment - det er sinpelthen den farve,
der dårligst tåler UV-stråler.
Se omkring jer i hverdagen; et område hvor det tit er synligt er ting som
butiksskilte, plakater og andre genstande, der er udsat for meget sollys.
Jævnligt ser man selv ganske nye plakater, hvor den røde farve simpelthen er
væk.
Løsningen er at køre sin nye bil til maleren og få givet den nogle lag
klarlak med UV-filter. Der spares der åbenbart stadig i bilproduktionen.
Ellers er det frem med voksen mindst et par gange om året. Og selvom du gør
det skal du helst ikke få skader, der kræver maling. Har været der - regn
ikke med at jeg køber en rød bil igen !

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-05-06 21:26

"CBA" <cba(spam)@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Polish uden slibemiddel..........
>
> Er det noget du kan poste et link til........

Ethvert til metallak har minimalt indhold.

Fra : AndersB

Dato : 30-05-06 20:18

Har nøjagtig samme erfaring med en knaldrød toyota starlet fra 1996.
lakken er så fin som ny med undtagelse af bagklappen og venstre
bagskærm der måtte lakeres om efter et mindre uheld. I starten var
den nye lak fin, men efter et 1/2 år begyndte den nye lak at falme og
nu ser det helt forfærdeligt ud.

Toyota værkstedet, der foretog reperationen, siger at det er den nye
lak der skal leve op til skrappere miljøkrav og derfor er
dårligere.... kan det passe?? mon ikke de bare har glemt et lag
klarlak??

Hvis man giver den nye lak en gang rens og forsegler bliver den fin
igen, men det holder ikke længe, og der er tydelige dybe ridser i....
ridser som kun er i den nye lak, og som ikke fortsætter i den
originale lige ved siden af.

Mvh Anders