|
| Skal i køre med biobrændsel Fra : Michael |
Dato : 30-05-06 09:11 |
|
Statoil lancerer idag Blyfri 95 tilsat 5% biobrændsel til samme pris som
alm.blyfri 95, hopper i med på vognen?
Det gør jeg helt sikkert. Lad os hjælpe miljøet så meget vi kan.
--
- Michael
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-05-06 09:14 |
| | |
Ukendt (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-05-06 09:39 |
|
> Statoil lancerer idag Blyfri 95 tilsat 5% biobrændsel til samme pris som
> alm.blyfri 95, hopper i med på vognen?
>
> Det gør jeg helt sikkert. Lad os hjælpe miljøet så meget vi kan.
Jeg gør det når de kommer med literpriser der ligner Jets..
Mvh
Morten
| |
Thomas H. (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Thomas H. |
Dato : 30-05-06 09:58 |
|
"Michael" <m_bach_f@FJERNEDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:d5b7b$447bfe29$3e3d85ed$10541@news.arrownet.dk...
> Statoil lancerer idag Blyfri 95 tilsat 5% biobrændsel til samme pris som
> alm.blyfri 95, hopper i med på vognen?
>
> Det gør jeg helt sikkert. Lad os hjælpe miljøet så meget vi kan.
> --
> - Michael
Hmmm, var biobrændsel ikke til Dieselbiler, hvordan kan de smide det i
benzin?
Mht. om jeg vil køre på det: Hvis det er billigere! Det er og bliver det
eneste folk ser efter, undtagen en promille miljøtosser...
| |
Ukendt (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-05-06 10:10 |
|
> Hmmm, var biobrændsel ikke til Dieselbiler, hvordan kan de smide det i
> benzin?
Det er bio Ethanol, derfor kan man...
Og nej det bliver IKKE billigere..
Mvh
Morten
| |
Uffe Ravn (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 30-05-06 10:15 |
|
Thomas H. wrote:
> Hmmm, var biobrændsel ikke til Dieselbiler, hvordan kan de smide det i
> benzin?
Bioethanol er til benzinbiler
Rapsolie er til dieselbiler.
Begge dele er biobrændsel.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Ukendt (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-05-06 21:26 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:447c0d6f$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Thomas H. wrote:
>
>> Hmmm, var biobrændsel ikke til Dieselbiler, hvordan kan de smide det i
>> benzin?
>
> Bioethanol er til benzinbiler
>
> Rapsolie er til dieselbiler.
Kørte for første gang bag en tysker forleden...jeg tror han havde rapsolie i
tanken....for pokker da hvor det dufter godt. Nøjagtig som ved Burger
King....en blanding af grillet kød og pommes.....øj det må man gerne indføre
i større stil i dk.
--
Tom
| |
Hr. Jensen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 30-05-06 10:08 |
|
Den Tue, 30 May 2006 10:11:22 +0200 sendte "Michael"
<m_bach_f@FJERNEDETTEhotmail.com> følgende røgsignaler:
>Statoil lancerer idag Blyfri 95 tilsat 5% biobrændsel til samme pris som
>alm.blyfri 95, hopper i med på vognen?
Næh, Getz'en kører fint på oktan 92, og 5% ethanol forslår jo som en
skrædder i Helvede.
Nej, lad os få E85 (85% ethanol, 15% benzin) til konkurrencedygtige
priser som i Sverige og bedre P-vilkår for de miljøvenlige køretøjer,
så skal piben nok få en anden lyd.
Ulempen er bare at man kører færre km/l på E85 kontra oktan 95.
--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter
i 30 dage. Åge Halldorsson og Bo Warming
er der permanent for at at byde de nye velkommen.
| |
Ukendt (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-05-06 10:17 |
|
> Ulempen er bare at man kører færre km/l på E85 kontra oktan 95.
hmm det må man jo så også gøre på den nye med 5% ethanol... bare ikke så
meget, har jeg ret ?
Mvh
Morten
| |
Hr. Jensen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 30-05-06 10:25 |
|
Den Tue, 30 May 2006 11:17:10 +0200 sendte "Juel"
<xSnAbElAstarchild.dk> følgende røgsignaler:
>> Ulempen er bare at man kører færre km/l på E85 kontra oktan 95.
>
>hmm det må man jo så også gøre på den nye med 5% ethanol... bare ikke så
>meget, har jeg ret ?
Teoretisk set, ja. Men med den lave procentsats er det næppe målbart.
--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter
i 30 dage. Åge Halldorsson og Bo Warming
er der permanent for at at byde de nye velkommen.
| |
Ukendt (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-05-06 10:40 |
|
> Teoretisk set, ja. Men med den lave procentsats er det næppe målbart.
Man kan jo tage hvor meget mindre E85 giver og så regne det ud derfra...
men det er jo ikke positivt, specielt ikke når priserne er som de er idag..
Mvh
Morten
| |
Mikkel Lund (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Mikkel Lund |
Dato : 30-05-06 10:34 |
|
Michael skrev:
> Statoil lancerer idag Blyfri 95 tilsat 5% biobrændsel til samme pris som
> alm.blyfri 95, hopper i med på vognen?
>
> Det gør jeg helt sikkert. Lad os hjælpe miljøet så meget vi kan.
Jeg kunne godt finde på det, hvis det kan erstatte karburator sprit i
vinterperioden, så der der nemlig pludselig økonomi i det.
Mikkel
| |
Klaus G. (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 30-05-06 19:22 |
|
> Jeg kunne godt finde på det, hvis det kan erstatte karburator sprit i
> vinterperioden, så der der nemlig pludselig økonomi i det.
>
Jeg tænkte præcis det samme da jeg hørte nyheden. Og specielt knallertejere
må synes godt om det :D
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Hr. Jensen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 30-05-06 19:32 |
|
Den Tue, 30 May 2006 20:22:24 +0200 sendte "Klaus G."
<klaus_godt@hotmail.com> følgende røgsignaler:
>> Jeg kunne godt finde på det, hvis det kan erstatte karburator sprit i
>> vinterperioden, så der der nemlig pludselig økonomi i det.
>>
>Jeg tænkte præcis det samme da jeg hørte nyheden. Og specielt knallertejere
>må synes godt om det :D
Jeg så godt din smiley, for 2-takts-motorer kan det ikke være så godt
da spritten og 2-takts-olien modarbejder hinanden.
--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter
i 30 dage. Åge Halldorsson og Bo Warming
er der permanent for at at byde de nye velkommen.
| |
Mikkel Lund (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Mikkel Lund |
Dato : 30-05-06 21:21 |
|
Hr. Jensen skrev:
> Den Tue, 30 May 2006 20:22:24 +0200 sendte "Klaus G."
> <klaus_godt@hotmail.com> følgende røgsignaler:
>
>>> Jeg kunne godt finde på det, hvis det kan erstatte karburator sprit i
>>> vinterperioden, så der der nemlig pludselig økonomi i det.
>>>
>> Jeg tænkte præcis det samme da jeg hørte nyheden. Og specielt knallertejere
>> må synes godt om det :D
>
> Jeg så godt din smiley, for 2-takts-motorer kan det ikke være så godt
> da spritten og 2-takts-olien modarbejder hinanden.
>
Det er også voldsomt at give en 2 takts motor en 5% ethanol blanding,
der skal jo normalt ikke særligt meget til <1%.
Mikkel
| |
Lars Knudsen (30-05-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 30-05-06 19:21 |
|
On Tue, 30 May 2006 10:11:22 +0200, "Michael"
<m_bach_f@FJERNEDETTEhotmail.com> wrote:
>Statoil lancerer idag Blyfri 95 tilsat 5% biobrændsel til samme pris som
>alm.blyfri 95, hopper i med på vognen?
>
>Det gør jeg helt sikkert. Lad os hjælpe miljøet så meget vi kan.
Ja.. Andre steder har det været sådan de sidste par år eller tre
http://www.spi.se/produkter.asp?art=31
Men det er en glimrende idé!
** Lars
| |
Ukendt (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-05-06 06:14 |
|
"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
> Ja.. Andre steder har det været sådan de sidste par år eller tre
>
Det kan du takke Fjog & Co. for, at det ikke har været her. Men de har et
hul som skal lukkes, så der er ingen grund til at opildne folk til at være
resurse, miljø-bevidste. Så saver man i den gren man sidder på ;).
>
> Men det er en glimrende idé!
>
Jeps, tror det giver Statoil noget "goodwill". Hvis det bliver supportet af
os, forbrugerne, bliver andre + Fjog tvunget til at gå videre ;)).
| |
Søren (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 31-05-06 07:20 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse news:447d2464$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Ja.. Andre steder har det været sådan de sidste par år eller tre
>>
> Det kan du takke Fjog & Co. for, at det ikke har været her. Men de har et hul som skal lukkes, så der er ingen grund til at
> opildne folk til at være resurse, miljø-bevidste. Så saver man i den gren man sidder på ;).
>
>>
>> Men det er en glimrende idé!
>>
> Jeps, tror det giver Statoil noget "goodwill". Hvis det bliver supportet af os, forbrugerne, bliver andre + Fjog tvunget til at gå
> videre ;)).
Uha er det ikke staten der har indført biobenzin, hvordan kan Statoil dog
så finde på det.
| |
Ukendt (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-05-06 07:53 |
|
"Søren" <briskat@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Uha er det ikke staten der har indført biobenzin, hvordan kan Statoil dog
> så finde på det.
De alm. markedskræfter. De håber på lidt support, formoder jeg, nu det
officielle DK. har "malet sig op i en krog", ikke vil agere. Nu mangler vi
kun at Statoil begynder at betale skat af deres overskud, så kan vi sige
DK., har reelt gavn af foretagnet ;)).
| |
Søren (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 31-05-06 08:42 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse news:447d3bb7$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> De alm. markedskræfter. De håber på lidt support, formoder jeg, nu det officielle DK. har "malet sig op i en krog", ikke vil
> agere. Nu mangler vi kun at Statoil begynder at betale skat af deres overskud, så kan vi sige DK., har reelt gavn af foretagnet
> ;)).
Jamen så er alt jo som det skal være. Uanset om de ikke betaler skat, skal det officielle DK
vel heller ikke pumpe 0,2-0,5 Mia kr. i et projekt der kan hænge sammen uden støtte.
Mvh Søren
| |
Ukendt (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-05-06 09:02 |
|
"Søren" <briskat@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Uanset om de ikke betaler skat, skal det officielle DK
> vel heller ikke pumpe 0,2-0,5 Mia kr. i et projekt der kan hænge sammen
> uden støtte.
>
Det vil da pynte på renommeet, hvis nogle olie-mia. blev kanaliseret der
over. DK. er et de lande i EU som er længst bagefter, hvis ikke det der er
længst, mht. udnyttelse af bio.masse, brændstof. Udelukkende fordi så skal
brændstofafgift erstattes af skat etc. .
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-05-06 07:58 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Det kan du takke Fjog & Co. for, at det ikke har været her. Men de har et
> hul som skal lukkes, så der er ingen grund til at opildne folk til at være
> resurse, miljø-bevidste. Så saver man i den gren man sidder på ;).
Jeg kan regne ud at du syntes at benzinen i dag er for billig og at du
kører for langt på literen.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html
| |
Ukendt (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-05-06 08:47 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
> Jeg kan regne ud at du syntes at benzinen i dag er for billig og at du
> kører for langt på literen.
>
Nej, men det gør Fjog ;)).
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-05-06 08:47 |
| | |
Ukendt (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-05-06 09:12 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
Du kan netop takke den nuværende regering for at vi ikke
> har fået tvunget noget brændstof ned i halsen der er dyere end
> almindelig benzin og hvor bilen kører kortere km/l.
>
Hvordan. Du skal da takke de tidl. regeringer for at de gav vindmølle-ejerne
så gode investeringsvilkår. Og industrien så gode at udvikle under, uden
havde de været der hvor bio.brændstof er i dag. Det ville aldrig kunne ha'
svaret sig at sætte andet end en vejrhane op ;))
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-05-06 09:05 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Hvordan. Du skal da takke de tidl. regeringer for at de gav vindmølle-ejerne
> så gode investeringsvilkår. Og industrien så gode at udvikle under, uden
> havde de været der hvor bio.brændstof er i dag. Det ville aldrig kunne ha'
> svaret sig at sætte andet end en vejrhane op ;))
Det kan det såmænd stadigvæk ikke. Strøm fra vandkraft er stadig
billigere og renere.
Danmark er foran med mange ander ting end netop biobrændstof. Hvorfor
kaste milliarder og atter milliarder efter det, når man nu har gang i så
mange andre projekter ?
Eksempelvis har man flere store biogasanlæg - blot ikke til biler. Nord
for Århus ligger et stort biogasanlæg som reporducerer gylle til
fjernvarme. Det ser man ikke mange andre steder.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html
| |
Ukendt (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-05-06 09:38 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
+
> Det kan det såmænd stadigvæk ikke. Strøm fra vandkraft er stadig
> billigere og renere.
>
Bortset fra at den nuv. skal Svensken & Norsken ha' penge for.
Hvorfor
> kaste milliarder og atter milliarder efter det, når man nu har gang i så
> mange andre projekter ?
Udvikling koster penge, og kommer ikke af sig selv.
Nord
> for Århus ligger et stort biogasanlæg som reporducerer gylle til
> fjernvarme. Det ser man ikke mange andre steder.
>
Netop, det er lokalt. Men der er politik i det, fjernvarme-anlæg må ikke
fyre med bio.masse uden der svares energiafgift af det. Men det må godt
ligge og rådne på marken??. Eller i et EU.finansieret overskudslager. for
det får fx. Thor Pedersen og fam. Ulla Tørnæs et klækkeligt honorar for.
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-05-06 12:49 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" skriver:
>
> Bortset fra at den nuv. skal Svensken & Norsken ha' penge for.
Tjah, i torsdags eksporterede Danmark strøm....
Endda selvom man importerede en hel del fra tyskland.
> Udvikling koster penge, og kommer ikke af sig selv.
Netop. Man har valgt at lade udviklingen gå på stationære biogasanlæg.
> Netop, det er lokalt.
Den slags anlæg er der mange flere af i Danmark.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html
| |
Lars Knudsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 31-05-06 10:00 |
|
On Wed, 31 May 2006 10:05:08 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>> Hvordan. Du skal da takke de tidl. regeringer for at de gav vindmølle-ejerne
>> så gode investeringsvilkår. Og industrien så gode at udvikle under, uden
>> havde de været der hvor bio.brændstof er i dag. Det ville aldrig kunne ha'
>> svaret sig at sætte andet end en vejrhane op ;))
>
>Det kan det såmænd stadigvæk ikke. Strøm fra vandkraft er stadig
>billigere og renere.
>
>Danmark er foran med mange ander ting end netop biobrændstof. Hvorfor
>kaste milliarder og atter milliarder efter det, når man nu har gang i så
>mange andre projekter ?
Fordi du får nok ikke fjernet biltrafikken - og netop biobrændsel er
en udmærket måde at få en reduceret netto CO2 udledning fra hele
transportområdet.
I vores nabolande gør man det - etanol i Sverige og rapsolie i
Tyskland.
** Lars
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-05-06 12:54 |
|
Lars Knudsen skriver:
>
> Fordi du får nok ikke fjernet biltrafikken - og netop biobrændsel er
> en udmærket måde at få en reduceret netto CO2 udledning fra hele
> transportområdet.
Jeps, er der en grud til at 400 lande paralleludvikler på det ?
Pengene er brugt bedre herhjemme på alternativer, herunder biogasanlæg
og andre decentrale kraftvarmeværker. Eksempelvis fyrer kraftvarmeværket
i Hadsten med halm og har gjort det med stor succes i mange år
> I vores nabolande gør man det - etanol i Sverige og rapsolie i
> Tyskland.
Jeps, de har også kulfyrede kraftværker og atomkraft (den sidste er der
_mange_ der mener er farlig).
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html
| |
Lars Knudsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 31-05-06 20:25 |
|
On Wed, 31 May 2006 13:53:39 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>> Fordi du får nok ikke fjernet biltrafikken - og netop biobrændsel er
>> en udmærket måde at få en reduceret netto CO2 udledning fra hele
>> transportområdet.
>Jeps, er der en grud til at 400 lande paralleludvikler på det ?
Eh... Det er da noget der kan bruges i dag... Bilerne produceres og
brændstoffet kan købes.
>> I vores nabolande gør man det - etanol i Sverige og rapsolie i
>> Tyskland.
>Jeps, de har også kulfyrede kraftværker og atomkraft (den sidste er der
>_mange_ der mener er farlig).
Sidste opgørelse jeg så sagde at 90% af den elektricitet der bruges i
Sverige kommer fra atomkraft og vand der fordeler sig cirka 50/50. De
resterende 10% fra vindmøller og fossile brændstoffer. Atomkraften har
selvklart en række ulemper, men udmærker sig bl.a. positivt ved at
være CO2 neutralt. Den største problemstilling er vel nok opbevaring
af det brugte brændsel.
I forhold til Kyotoaftale og hvad der ellers er omkring begrænsning af
CO2, drivhuseffekt osv er atomkraft vel netop ikke noget problem.
** Lars
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-05-06 22:17 |
|
Lars Knudsen skriver:
>
> Eh... Det er da noget der kan bruges i dag... Bilerne produceres og
> brændstoffet kan købes.
Og brændstoffet er ved at nå 3. generation, hvor produktionen ikek er så
omkostningskrævende.
> I forhold til Kyotoaftale og hvad der ellers er omkring begrænsning af
> CO2, drivhuseffekt osv er atomkraft vel netop ikke noget problem.
Netop.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html
| |
Bo Velschow (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Bo Velschow |
Dato : 31-05-06 15:07 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:447d4e18$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>
> Hvordan. Du skal da takke de tidl. regeringer for at de gav
> vindmølle-ejerne så gode investeringsvilkår. Og industrien så gode at
> udvikle under, uden
LOL! Det "morsomme" er blot, at vindmøllerne er voldsomt overrepræsenteret
vest for Storebælt - og da el-nettet derovre slet ikke er dimensioneret til
at aftage de hyppigt forekommende store mængder strøm, der produceres af
alle vindmøllerne - ja, så sender vi såmænd overskudsstrømmen sydover til
Tyskland - og _betaler_ tyskerne for at aftage vores overskudsstrøm [1]!!!
Se, _det _ kan vi takke tidligere regeringer for.
[1] Dette er førstehåndsinfo fra en kilde i det, der før i tiden hed
ELTRA... En del af miseren skyldes, at vi som nok bekendt ikke har elektrisk
forbindelse over Storebælt - dvs. Sjælland kan overhovedet ikke drage fordel
af al den strøm, der genereres af vest for Storebælt (og der genereres
typisk alt for meget til, at forbrugerne derovre overhovedet kan aftage
det). Hvor smart er _det_ lige???
--
Venlig hilsen
Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark
| |
Lars Knudsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 31-05-06 09:53 |
|
On Wed, 31 May 2006 08:58:26 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>> Det kan du takke Fjog & Co. for, at det ikke har været her. Men de har et
>> hul som skal lukkes, så der er ingen grund til at opildne folk til at være
>> resurse, miljø-bevidste. Så saver man i den gren man sidder på ;).
>Jeg kan regne ud at du syntes at benzinen i dag er for billig og at du
>kører for langt på literen.
Jeg ser ingen forskel på km/L i min Pug 406 coupé V6 når jeg tanker i
Sverige eller Danmark (og dermed 5% bioetanol vs ingen).
I øvrigt er benzinen cirka 1 kr/L billigere i Sverige, men det har nok
ikke noget med spritten at gøre.
Men det er rigtigt at E85 (den med 85% sprit) der kører man kortere på
literen, til gengæld er den afgiftsfri i Sverige og dermed er prisen
for at køre på den i praksis den samme som alm 95. Derudover får
miljømærkede biler gratis parkering i storbyerne, ingen trængselsskat
og lavere firmabilsbeskatning.
** Lars
| |
Hr. Jensen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 31-05-06 10:00 |
|
Den Wed, 31 May 2006 10:53:00 +0200 sendte Lars Knudsen
<larsdelete@deletelandligt.dk> følgende røgsignaler:
>Men det er rigtigt at E85 (den med 85% sprit) der kører man kortere på
>literen, til gengæld er den afgiftsfri i Sverige og dermed er prisen
>for at køre på den i praksis den samme som alm 95. Derudover får
>miljømærkede biler gratis parkering i storbyerne, ingen trængselsskat
>og lavere firmabilsbeskatning.
Det er jo så også den slags tiltag der skal til herhjemme, hvis man
vil have folk til at købe flexifuel-biler og hybridbiler. (for de
sidstnævnte skal der nok en afgiftsfritagelse til, og den ser vi nok
aldrig)
Hvis det går lige op med den økonomi man har i forvejen er der jo
ingen grund til at skifte. Men gratis parkering (især i København)
kunne nok få en og anden til at skifte til flexifuel i en fart
(forudsat at vi fik E85 med tilsvarende lavere priser).
--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter
i 30 dage. Åge Halldorsson og Bo Warming
er der permanent for at at byde de nye velkommen.
| |
Lars Knudsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 31-05-06 10:06 |
|
On Wed, 31 May 2006 10:59:45 +0200, Hr. Jensen
<dslfjern83452dette@vip.cybercity.dk> wrote:
>>Men det er rigtigt at E85 (den med 85% sprit) der kører man kortere på
>>literen, til gengæld er den afgiftsfri i Sverige og dermed er prisen
>>for at køre på den i praksis den samme som alm 95. Derudover får
>>miljømærkede biler gratis parkering i storbyerne, ingen trængselsskat
>>og lavere firmabilsbeskatning.
>Det er jo så også den slags tiltag der skal til herhjemme, hvis man
>vil have folk til at købe flexifuel-biler og hybridbiler. (for de
>sidstnævnte skal der nok en afgiftsfritagelse til, og den ser vi nok
>aldrig)
Nej rigtigt. Merprisen for FlexiFuel er ikke stor - men hybridbilerne
er til gengæld dyrere at købe - og meget dyrere at købe i Danmark.
>Hvis det går lige op med den økonomi man har i forvejen er der jo
>ingen grund til at skifte. Men gratis parkering (især i København)
>kunne nok få en og anden til at skifte til flexifuel i en fart
>(forudsat at vi fik E85 med tilsvarende lavere priser).
Ja, faktisk får man også flere heste ud af det - Bl.a. Saab 9.5 2.0T
har 150 HK hvorimod den samme motor har 180 HK på etanoldrift.
http://www.saab.com/main/SE/sv/model/95/techspecs.shtml
Samtidig med at FlexiFuel jo kan køre på både 95 og E85.
** Lars
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-05-06 12:56 |
|
Lars Knudsen skriver:
>
> Men det er rigtigt at E85 (den med 85% sprit) der kører man kortere på
> literen, til gengæld er den afgiftsfri i Sverige og dermed er prisen
> for at køre på den i praksis den samme som alm 95. Derudover får
> miljømærkede biler gratis parkering i storbyerne, ingen trængselsskat
> og lavere firmabilsbeskatning.
Men den er dyere at producere. Hvem tager tabet ?
Hvis man kører kortere på 15 % sprit gør man også på 5%.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html
| |
Bo Velschow (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Bo Velschow |
Dato : 31-05-06 14:59 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:447D843A.AFF5DEDC@du.kan.finde.den...
> Lars Knudsen skriver:
>>
>> Men det er rigtigt at E85 (den med 85% sprit) der kører man kortere på
>> literen, til gengæld er den afgiftsfri i Sverige og dermed er prisen
>> for at køre på den i praksis den samme som alm 95. Derudover får
>> miljømærkede biler gratis parkering i storbyerne, ingen trængselsskat
>> og lavere firmabilsbeskatning.
>
> Men den er dyere at producere. Hvem tager tabet ?
>
> Hvis man kører kortere på 15 % sprit gør man også på 5%.
>
Mon ikke Statoil m.fl. satser på, at mer-forbruget "drukner" i almindelig
måleunøjagtighed osv.??
Kigger man f.eks. på http://www.fueleconomy.gov/feg/byfuel/FFV2001.shtml må
man forvente, at forbruget med "Bio95" ligger en tredjedel af vejen mellem
oktan 95 og E85 (med oktan 95 som indeks 100, giver E85 indeks ca. 70 - dvs.
Bio95 vil ligge på ca. indeks 90) - dvs. man kommer til at køre ca. 10%
kortere per liter "Bio95" end man ville på normal 95-oktan...
Reelt er der således tale om en mer-pris på "Bio95" på 10% - og det uanset,
hvad Statoil mv. ellers påstår...!
Sænk prisen på Bio95 til <90% af prisen på oktan 95 - så skal jeg nok
begynde at tanke "biologisk"
--
Venlig hilsen
Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-05-06 17:03 |
| | |
Bo Velschow (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Bo Velschow |
Dato : 31-05-06 18:21 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:447DBE4C.9E81C2A3@du.kan.finde.den...
> Bo Velschow skriver:
>>
>> Mon ikke Statoil m.fl. satser på, at mer-forbruget "drukner" i almindelig
>> måleunøjagtighed osv.??
>
> Så længe ingen fortæller folket det, så skal de nok få success....
>
Hov, jeg indser pludselig, at jeg vist har kigget lidt forkert: E85
indeholder jo 85% ethanol og 15% benzin - og ikke omvendt! Dvs. Bio95
indeholder 1/17 så meget ethanol som E85. Regnestykket må derfor se således
ud:
Oktan 95 - indeks 100
E85: 85% ethanol; 15% benzin - indeks 70
Bio95: 5% ethanol; 95% benzin - indeks ca. 100-(30/17) = ca. 98.
Ergo kommer man til at køre ca. 2% kortere per liter Bio95 end per liter
oktan 95. Omsat til kroner svarer det med dagens benzinpriser til, at en
liter Bio95 er ca. 20 øre dyrere end oktan 95. Så hænger det hele lige
pludselig sammen. +/-2% vil med garanti drukne fuldstændigt i måleusikkerhed
mv.
Dog skriver Statoil i deres FAQ, at "Bio-ætanol har et højere iltindhold end
blyfri 95 oktan. Det sikrer en renere forbrænding og kompenserer samtidig
for bio-ætanolens teoretisk mindre brændværdi. ". Dette er dog lidt mystisk,
for hvorfor anvendes der så ikke den samme ethanol - med "højt iltindhold" -
i E85??
--
Venlig hilsen
Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark
| |
Mikael Ejberg Peders~ (08-07-2006)
| Kommentar Fra : Mikael Ejberg Peders~ |
Dato : 08-07-06 22:55 |
|
On Wed, 31 May 2006 19:20:43 +0200, "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid>
wrote:
>Ergo kommer man til at køre ca. 2% kortere per liter Bio95 end per liter
>oktan 95.
Jeg hiver lige fat i en gammel diskussion.
Jeg har nu prøvet nogle tankfulde af Bio95, og jeg kører uomtvisteligt
længere på literen med det. Og det er ikke bare en smule
måleunøjagtighed. Jeg får konsekvent 8-10% bedre resultater.
Jeg prøvede først at bortforklare det med det meget varme vejr, vi i
den seneste tid har haft, men jeg prøvede så med vilje en tankfuld af
noget andet benzin, og så var jeg tilbage til at køre kortere på
literen.
Det er heller ikke fordi jeg har været ude at køre "strækmarch". Jeg
har hovedsagligt blot kørt frem og tilbage fra arbejde, som jeg altid
gør (16-17 km per tur). Men alligevel får jeg resultater, der ligger
helt deroppe hvor jeg ellers skal køre tværs gennem kongeriget for at
få de bedste km/l tal.
Jeg kan ikke forklare det. Min motor kan nok bare godt lide "en lille
en". Eller kan det være at den er ny nok til at kunne omstille sig til
det lidt anderledes brændstof? Det er en VVT-i fra 2001.
>Dog skriver Statoil i deres FAQ, at "Bio-ætanol har et højere iltindhold end
>blyfri 95 oktan. Det sikrer en renere forbrænding og kompenserer samtidig
>for bio-ætanolens teoretisk mindre brændværdi. ". Dette er dog lidt mystisk,
>for hvorfor anvendes der så ikke den samme ethanol - med "højt iltindhold" -
>i E85??
Det er det rene salgs-gas. Det er rigtigt nok at der er mere ilt i
ethanol end i almindelig benzin, men det sidder kemisk bundet som en
bestanddel af alkoholen. Den kompenserer ikke spor for den mindre
brændværdi, for ethanol uden den ilt vil slet ikke være ethanol. Den
mindre brændværdi for ethanol er inklusiv den ilt, der nu er i den.
M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk
| |
Lars Knudsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 31-05-06 20:29 |
|
On Wed, 31 May 2006 13:55:38 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>> Men det er rigtigt at E85 (den med 85% sprit) der kører man kortere på
>> literen, til gengæld er den afgiftsfri i Sverige og dermed er prisen
>> for at køre på den i praksis den samme som alm 95. Derudover får
>> miljømærkede biler gratis parkering i storbyerne, ingen trængselsskat
>> og lavere firmabilsbeskatning.
>Men den er dyere at producere. Hvem tager tabet ?
Regeringen vel sagtens.. De får ikke brændstofafgifterne ind på
biobrændsel med reducerer til gengæld CO2 udledningen.
>Hvis man kører kortere på 15 % sprit gør man også på 5%.
Det er så 5% sprit og 85% sprit vi taler om. Og selvfølgelig har du
ret, man kører også lidt kortere på literen med 5% sprit. I praksis
gør det bare ikke nogen (mærkbar) forskel i min bil.
** Lars
| |
Eg Egemarke (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Eg Egemarke |
Dato : 31-05-06 21:23 |
|
Tjae min gamle Saab 9000 2.0i kører FINT på 80% E85 og resten benzin, den er
endda kvikkere når den er kold
Og så koster der bare 5,60 kr litere for E85 her i Malmö.
Der er INTET lavet om på bilen det er bare at proppe i tanken......
Vil i vide mere så kig forbi på www.etanol.nu
--
--
MvH Eg Egemarke
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk
"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
news:9frr72p54627ajus2imbhm44k5t98nc04h@4ax.com...
> On Wed, 31 May 2006 13:55:38 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
> <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>
>>> Men det er rigtigt at E85 (den med 85% sprit) der kører man kortere på
>>> literen, til gengæld er den afgiftsfri i Sverige og dermed er prisen
>>> for at køre på den i praksis den samme som alm 95. Derudover får
>>> miljømærkede biler gratis parkering i storbyerne, ingen trængselsskat
>>> og lavere firmabilsbeskatning.
>>Men den er dyere at producere. Hvem tager tabet ?
>
> Regeringen vel sagtens.. De får ikke brændstofafgifterne ind på
> biobrændsel med reducerer til gengæld CO2 udledningen.
>
>>Hvis man kører kortere på 15 % sprit gør man også på 5%.
>
> Det er så 5% sprit og 85% sprit vi taler om. Og selvfølgelig har du
> ret, man kører også lidt kortere på literen med 5% sprit. I praksis
> gør det bare ikke nogen (mærkbar) forskel i min bil.
>
> ** Lars
>
| |
Jørgen M. Rasmussen (01-06-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 01-06-06 02:16 |
|
"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
>
> Regeringen vel sagtens.. De får ikke brændstofafgifterne ind på
> biobrændsel med reducerer til gengæld CO2 udledningen.
>
Det er det, det handler om her i DK., her vil man tjene både på gynger og
karruseller, for skattelettelserne skal finansieres. Nu man afstår fra at
hente pengene hos div. multinationale selskaber, som fx. Statoil, TDC etc.
etc.. ;).
| |
Martin Sørensen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 31-05-06 10:26 |
|
Jørgen M. Rasmussen skrev:
> > Det kan det såmænd stadigvæk ikke. Strøm fra vandkraft er stadig
> > billigere og renere.
> >
> Bortset fra at den nuv. skal Svensken & Norsken ha' penge for.
>
Det har jeg det helt fint med, så lang tid det ikke er dyrere end at
lave strømmen selv. Betalingsbalancen er uinteressant i denne
sammenhæng, og har det iøvrigt fint.
>
> Hvorfor
> > kaste milliarder og atter milliarder efter det, når man nu har gang i så
> > mange andre projekter ?
>
> Udvikling koster penge, og kommer ikke af sig selv.
>
Man har i DK et ret stort forbrug af biobrændsel - bare ikke til
transport. Tænk på alle dem der fyrer med træ og halm. Jeg er ikke
overbevist om at det giver mere mening at omdanne denne biomasse til
noget biler kan køre på - det er jo ikke gratis.
Man har i årtier brugt enorme summer på vindmøller, og de kan stadig
ikke betale sig uden tilskud. Måske havde pengene været brugt bedre
på anden måde?
mvh
Martin
| |
Anders Majland (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 31-05-06 11:50 |
|
> Man har i DK et ret stort forbrug af biobrændsel - bare ikke til
> transport. Tænk på alle dem der fyrer med træ og halm. Jeg er ikke
> overbevist om at det giver mere mening at omdanne denne biomasse til
> noget biler kan køre på - det er jo ikke gratis.
Og grotesk nok er det for private billigere at fyre med korn end med
træpiller. Fra politisk side har man besluttet de offenlige kraftvarmeværker
må fyre med biomasse som træaffald (træpiller) men ikke med fødevarer
(korn). Hvad der er årsag og virkning ved jeg ikke, mem ihvertfald er
priserne på træpiller røget i vejret samtidig med efterspørgslen til
kraftværkerne...
Jeg har fyret mest med træpiller men også prøvet med savsmuld og korn
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-05-06 12:51 |
|
Anders Majland skriver:
>
> Og grotesk nok er det for private billigere at fyre med korn end med
> træpiller. Fra politisk side har man besluttet de offenlige kraftvarmeværker
> må fyre med biomasse som træaffald (træpiller) men ikke med fødevarer
> (korn). Hvad der er årsag og virkning ved jeg ikke
Det er uetisk at brænde fødevarer af, når der nu er folk i verden der
sulter !
Noget absolut sludder, som er bestemt for _mange_ år siden. Kornet der
ikke bliver brugt rådner alligevel bare op på store lagre. Eksempelvis
på Overgård gods.
Thorsager fjernvarmeværk på Djursland fik svjh for en del år side
dispensation til at måtte fyre med korn forsøgsvis.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sweet victory: http://home6.inet.tele.dk/moppe/stave.html
| |
Anders Majland (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 31-05-06 13:13 |
|
>> Og grotesk nok er det for private billigere at fyre med korn end med
>> træpiller.
> Det er uetisk at brænde fødevarer af, når der nu er folk i verden der
> sulter !
>
> Noget absolut sludder, som er bestemt for _mange_ år siden.
Ja men derfor skal man alligevel ikke sige det højt i dagens danmark
medmindre man er klar på en diskussion om de stakkels børn der sultede i
afrcia i 80'erne (sådan lidt sat på hovedet)
I princippet er jeg også enig at man først og fremmest bør brænde affald (og
det kan da også være korn der er kasseret - det må kraftvarmeværkerne også
godt brænde) Jeg har også planer om at prøve med rapspiller der er rester
fra rapsolieproduktion.
Kender også lidt til en der har ombygget sin gamle transporter til at køre
på diverse olier - men den holder vist pt pause pga lidt rustproblemer ...
(han har ikke kunnet nænde at skrotte den da han puttet meget arbejde i at
få den til at køre ordenligt)
Jeg har lige fået et tilbud der hedder 1400kr ton for træpiller og korn
ligger i ca 7-800 (excl moms)
/Anders
| |
Ukendt (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-05-06 13:28 |
|
"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Man har i DK et ret stort forbrug af biobrændsel - bare ikke til
transport. Tænk på alle dem der fyrer med træ og halm.
Vi har stadig braklagt jord i overskud hvis kapacitet, potentiale ikke
udnyttes.
Jeg er ikke
overbevist om at det giver mere mening at omdanne denne biomasse til
noget biler kan køre på - det er jo ikke gratis.
Det generere kun underskud, ifht. at det stadig er billigt at åbne
oliehanen. Hvis der ikke viser sig alternativer i horisonten, skal de nok
hæve prisen, udbud/ efterspørgsel ;)).
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-05-06 12:49 |
| | |
Ukendt (01-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-06-06 09:01 |
|
"Michael" <m_bach_f@FJERNEDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:d5b7b$447bfe29$3e3d85ed$10541@news.arrownet.dk...
> Statoil lancerer idag Blyfri 95 tilsat 5% biobrændsel til samme pris som
> alm.blyfri 95, hopper i med på vognen?
>
> Det gør jeg helt sikkert. Lad os hjælpe miljøet så meget vi kan.
> --
NUL, jeg fortsætter derimod med at køre på 100% rapsolie... (det er helt
CO2 neutralt)
Mvh Tommy
| |
Frodo Nifinger (02-06-2006)
| Kommentar Fra : Frodo Nifinger |
Dato : 02-06-06 01:47 |
|
TBJ wrote:
>
> NUL, jeg fortsætter derimod med at køre på 100% rapsolie... (det
> er helt CO2 neutralt)
Nu er jeg så lidt nysgerrig!
Hvilken bil og hvilken motor drejer det sig om?
Konverteret til rapsolie?
Kan den starte på rapsolien eller er det et totankssystem?
Km/l i forhold til tidligere, hvis det er en konverteret dieselmotor.
Presser du selv olien eller køber du den færdigpresset.
Økonomi i rapsolie kørsel?
på forhånd tak
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-06-06 05:08 |
| | |
|
|