/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Aircon/klima spm
Fra : Steen Andersen


Dato : 29-05-06 19:20

Hej!

Er der ikke nogen her, der selv fusker med klimaanlæg, der kan svare mig på
et spørgsmål:

Mit tørrefilter er lige stået af (tæret) med tab af olie og kølemiddel til
følge. Heldigvis kørte anlægget ikke og kan heller ikke startes, da der ikke
er tryk på.

Jeg kan selv skaffe et nyt tørrefilter (opsamlingsbeholder / receiver - kært
barn mange navne) og vel også få det monteret. Jeg kender noget til
køleteknik, og der er en kølemontør i familien, der har styr på vacuumpumpe,
kølemiddelfyldning osv.

Det eneste vi er i tvivl om er, om vi skal tilføre olie til kølemidlet? Det
er 134A det handler om, og bilen er en mazda 626 fra ´99.

Hvis jeg læser i "Autobogen" (lærebog for mekanikere) som jeg har været på
biblo efter, er jeg lidt tvivl, for den beskriver at tørrefilterbeholderen
også er forrådsbeholder for olien.

Altså: Skal man hælde olie i anlægget, eller indeholder 134A olie?

mvh & pft
-Steen



 
 
ena (29-05-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 29-05-06 20:08


"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:447b3b55$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej!
>
> Er der ikke nogen her, der selv fusker med klimaanlæg, der kan svare mig
> på et spørgsmål:
>
> Mit tørrefilter er lige stået af (tæret) med tab af olie og kølemiddel til
> følge. Heldigvis kørte anlægget ikke og kan heller ikke startes, da der
> ikke er tryk på.
>
> Jeg kan selv skaffe et nyt tørrefilter (opsamlingsbeholder / receiver -
> kært barn mange navne) og vel også få det monteret. Jeg kender noget til
> køleteknik, og der er en kølemontør i familien, der har styr på
> vacuumpumpe, kølemiddelfyldning osv.
>
> Det eneste vi er i tvivl om er, om vi skal tilføre olie til kølemidlet?
> Det er 134A det handler om, og bilen er en mazda 626 fra ´99.
>
> Hvis jeg læser i "Autobogen" (lærebog for mekanikere) som jeg har været på
> biblo efter, er jeg lidt tvivl, for den beskriver at tørrefilterbeholderen
> også er forrådsbeholder for olien.
>
> Altså: Skal man hælde olie i anlægget, eller indeholder 134A olie?
>
> mvh & pft
> -Steen
Ja der skal tilsættes olie - og nej R314A indeholder ikke olie

Du kan slå op i værkstedsmanualen til din bil hvor mange g olie der skal
tilsættes ved skift af filter




Steen Andersen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen Andersen


Dato : 29-05-06 22:47

> Ja der skal tilsættes olie - og nej R314A indeholder ikke olie
>
> Du kan slå op i værkstedsmanualen til din bil hvor mange g olie der skal
> tilsættes ved skift af filter

- se det er jo det jeg ikke kan. Min værkstedshb siger intet om klima......

Men ellers tak for buddet.

-Steen



Ukendt (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-06 21:08


"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:447b3b55$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej!
>
> Er der ikke nogen her, der selv fusker med klimaanlæg, der kan svare mig
> på et spørgsmål:
>
> Mit tørrefilter er lige stået af (tæret) med tab af olie og kølemiddel til
> følge. Heldigvis kørte anlægget ikke og kan heller ikke startes, da der
> ikke er tryk på.
>
> Jeg kan selv skaffe et nyt tørrefilter (opsamlingsbeholder / receiver -
> kært barn mange navne) og vel også få det monteret. Jeg kender noget til
> køleteknik, og der er en kølemontør i familien, der har styr på
> vacuumpumpe, kølemiddelfyldning osv.
>
> Det eneste vi er i tvivl om er, om vi skal tilføre olie til kølemidlet?
> Det er 134A det handler om, og bilen er en mazda 626 fra ´99.
>
> Hvis jeg læser i "Autobogen" (lærebog for mekanikere) som jeg har været på
> biblo efter, er jeg lidt tvivl, for den beskriver at tørrefilterbeholderen
> også er forrådsbeholder for olien.
>
> Altså: Skal man hælde olie i anlægget, eller indeholder 134A olie?

R134A er er gas og indeholder derfor ikke olie. Det er fyldeudstyret der
doserer den rigtige mængde i anlæget

--
Tom



ena (29-05-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 29-05-06 21:18


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:447b5498$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
> meddelelse news:447b3b55$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Hej!
>>
>> Er der ikke nogen her, der selv fusker med klimaanlæg, der kan svare mig
>> på et spørgsmål:
>>
>> Mit tørrefilter er lige stået af (tæret) med tab af olie og kølemiddel
>> til følge. Heldigvis kørte anlægget ikke og kan heller ikke startes, da
>> der ikke er tryk på.
>>
>> Jeg kan selv skaffe et nyt tørrefilter (opsamlingsbeholder / receiver -
>> kært barn mange navne) og vel også få det monteret. Jeg kender noget til
>> køleteknik, og der er en kølemontør i familien, der har styr på
>> vacuumpumpe, kølemiddelfyldning osv.
>>
>> Det eneste vi er i tvivl om er, om vi skal tilføre olie til kølemidlet?
>> Det er 134A det handler om, og bilen er en mazda 626 fra ´99.
>>
>> Hvis jeg læser i "Autobogen" (lærebog for mekanikere) som jeg har været
>> på biblo efter, er jeg lidt tvivl, for den beskriver at
>> tørrefilterbeholderen også er forrådsbeholder for olien.
>>
>> Altså: Skal man hælde olie i anlægget, eller indeholder 134A olie?
>
> R134A er er gas og indeholder derfor ikke olie. Det er fyldeudstyret der
> doserer den rigtige mængde i anlæget
>
> --
Tja - det behøver det som ikke at være - du kan hælde det på og derefter
lukke anlægget vacumere og fylde R314A det er faktisk det man gør oftest




Ukendt (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-06 21:46


"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:447b573e$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:447b5498$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
>> meddelelse news:447b3b55$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>> Hej!
>>>
>>> Er der ikke nogen her, der selv fusker med klimaanlæg, der kan svare mig
>>> på et spørgsmål:
>>>
>>> Mit tørrefilter er lige stået af (tæret) med tab af olie og kølemiddel
>>> til følge. Heldigvis kørte anlægget ikke og kan heller ikke startes, da
>>> der ikke er tryk på.
>>>
>>> Jeg kan selv skaffe et nyt tørrefilter (opsamlingsbeholder / receiver -
>>> kært barn mange navne) og vel også få det monteret. Jeg kender noget til
>>> køleteknik, og der er en kølemontør i familien, der har styr på
>>> vacuumpumpe, kølemiddelfyldning osv.
>>>
>>> Det eneste vi er i tvivl om er, om vi skal tilføre olie til kølemidlet?
>>> Det er 134A det handler om, og bilen er en mazda 626 fra ´99.
>>>
>>> Hvis jeg læser i "Autobogen" (lærebog for mekanikere) som jeg har været
>>> på biblo efter, er jeg lidt tvivl, for den beskriver at
>>> tørrefilterbeholderen også er forrådsbeholder for olien.
>>>
>>> Altså: Skal man hælde olie i anlægget, eller indeholder 134A olie?
>>
>> R134A er er gas og indeholder derfor ikke olie. Det er fyldeudstyret der
>> doserer den rigtige mængde i anlæget
>>
>> --
> Tja - det behøver det som ikke at være - du kan hælde det på og derefter
> lukke anlægget vacumere og fylde R314A det er faktisk det man gør oftest

Både og Cool Tech AC 550 skal man selv fylde olie i, mens Cool Tech AC 650
har automatisk fyldning, så det må bero på hvad værkstederne har investeret
i. De 3 gange mit AC er fyldt 3 forskellige steder har det været
fuldautomatisk.

--
Tom



ena (29-05-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 29-05-06 22:56


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:447b5d74$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
> news:447b573e$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>> news:447b5498$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>> "Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
>>> meddelelse news:447b3b55$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>>> Hej!
>>>>
>>>> Er der ikke nogen her, der selv fusker med klimaanlæg, der kan svare
>>>> mig på et spørgsmål:
>>>>
>>>> Mit tørrefilter er lige stået af (tæret) med tab af olie og kølemiddel
>>>> til følge. Heldigvis kørte anlægget ikke og kan heller ikke startes, da
>>>> der ikke er tryk på.
>>>>
>>>> Jeg kan selv skaffe et nyt tørrefilter (opsamlingsbeholder / receiver -
>>>> kært barn mange navne) og vel også få det monteret. Jeg kender noget
>>>> til køleteknik, og der er en kølemontør i familien, der har styr på
>>>> vacuumpumpe, kølemiddelfyldning osv.
>>>>
>>>> Det eneste vi er i tvivl om er, om vi skal tilføre olie til kølemidlet?
>>>> Det er 134A det handler om, og bilen er en mazda 626 fra ´99.
>>>>
>>>> Hvis jeg læser i "Autobogen" (lærebog for mekanikere) som jeg har været
>>>> på biblo efter, er jeg lidt tvivl, for den beskriver at
>>>> tørrefilterbeholderen også er forrådsbeholder for olien.
>>>>
>>>> Altså: Skal man hælde olie i anlægget, eller indeholder 134A olie?
>>>
>>> R134A er er gas og indeholder derfor ikke olie. Det er fyldeudstyret der
>>> doserer den rigtige mængde i anlæget
>>>
>>> --
>> Tja - det behøver det som ikke at være - du kan hælde det på og derefter
>> lukke anlægget vacumere og fylde R314A det er faktisk det man gør oftest
>
> Både og Cool Tech AC 550 skal man selv fylde olie i, mens Cool Tech AC 650
> har automatisk fyldning, så det må bero på hvad værkstederne har
> investeret i. De 3 gange mit AC er fyldt 3 forskellige steder har det
> været fuldautomatisk.
>
> --
> Tom
>
Vi har dyre "fuldautomatiske" og billigere manuelle anlæg - men intet anlæg
kan vide om du hart skiftet filter kondenser el. så du skal selv fortælle
det "fuldautomatiske" anlæg hvor mange gram olie du vil have påfyldt - som
standard tilsættes 5g - det er fordi anlægget tror at det er lig den mængde
der altid mistes ved aftapning af kølemiddel (noget olie følger altid med
ud) - men skifter du filtret skal du tilsætte 30 - 50g olie og det skal du
selv programere.

De såkaldte fuldautomatiske anlæg er noget skod IMHO - har du et manuelt kan
du selv følge med i hvad der sker - og måle HT og LT præcist - dem der
arbejder meget med AC bruger de manuelle da du der bedre kan styre hele
processen.

Jeg foretrækker selv at bruge de manuelle kvalitetsanlæg fx fra
www.christonik.dk - det er for øvrigt J Ingvardsen fra Christonik der
uddanner og udsteder KMO beviser - han sværger også til de manuelle. selvom
de sælger begge typer.

Fylder du for meget olie på nedsættes effekten af anlægget da olien lægger
sig på fordamper og køler fladerne - tilsættes alt for meget får
kompressoren vædskeslag og ødelægges - tilsættes alt for lidt får
kompressoren ingen smørring - men ved et filterskift hæld ca 30 g olie i
filtret luk anlægget vacumer grundigt og påfyld kølemiddel.




Martin Johansen [600~ (30-05-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 30-05-06 14:51

ena skrev:
> Fylder du for meget olie på nedsættes effekten af anlægget da olien lægger
> sig på fordamper og køler fladerne - tilsættes alt for meget får
> kompressoren vædskeslag og ødelægges - tilsættes alt for lidt får
> kompressoren ingen smørring

Og i mit system har kompressoren seperat smøring.

Tror ikke at I så entydigt kan stille det op som I gør.

MVH

ena (30-05-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 30-05-06 15:03


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:447c4da2$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
> ena skrev:
>> Fylder du for meget olie på nedsættes effekten af anlægget da olien
>> lægger sig på fordamper og køler fladerne - tilsættes alt for meget får
>> kompressoren vædskeslag og ødelægges - tilsættes alt for lidt får
>> kompressoren ingen smørring
>
> Og i mit system har kompressoren seperat smøring.
>
> Tror ikke at I så entydigt kan stille det op som I gør.
>
> MVH
På meget store anlæg har kompressoren egen oliesump (fx turistbusser) men på
personbilanlæg med typisk mindre end 1 kg kølemiddel er der normalt ingen
separat oliesump til kompressoren - derudover findes både
stempelkompressorer (almindeligt) og skruekompressorer (meget ualmindeligt)
så sagen er som du skriver kompliceret.

Nåe du tager et KMO kursus for at opnå autorisation til at få et KMO nummer
(så du kan købe kølemiddel) skelner man mellem hvor store anlæg man må
arbejde på:

Op til 2,5 kg - med dette kursus og bestået prøve må man arbejde på anlæg
med op til 2,5 kg kølemiddel
Næste trin er på til 12 kg kølemiddel (altså fx. turistbusser der har 8-12
kg)
Og så er der den helt store kølemontør uddanelse hvor man må arbejde med
over 12 kg



Martin Johansen [600~ (30-05-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 30-05-06 15:07

ena skrev:

> På meget store anlæg har kompressoren egen oliesump (fx turistbusser) men på
> personbilanlæg med typisk mindre end 1 kg kølemiddel er der normalt ingen
> separat oliesump til kompressoren

Der er 950g i min, så det er lige under.

- derudover findes både
> stempelkompressorer (almindeligt) og skruekompressorer (meget ualmindeligt)
> så sagen er som du skriver kompliceret.

Skal være svar skyldig - jeg aner ikke hvilken type jeg har.

Men jeg ved dog at kompressoren skal indeholde 200cc special olie som
har et navn jeg ikke lige kan huske men som jeg har stående ude i
værkstedet men som jeg ikke gider gå ud og kigge på da jeg er for doven
lige nu ;)

MVH

ena (30-05-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 30-05-06 15:33


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:447c5191$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
> ena skrev:
>
>> På meget store anlæg har kompressoren egen oliesump (fx turistbusser) men
>> på personbilanlæg med typisk mindre end 1 kg kølemiddel er der normalt
>> ingen separat oliesump til kompressoren
>
> Der er 950g i min, så det er lige under.
>
> - derudover findes både
>> stempelkompressorer (almindeligt) og skruekompressorer (meget
>> ualmindeligt) så sagen er som du skriver kompliceret.
>
> Skal være svar skyldig - jeg aner ikke hvilken type jeg har.
>
> Men jeg ved dog at kompressoren skal indeholde 200cc special olie som har
> et navn jeg ikke lige kan huske men som jeg har stående ude i værkstedet
> men som jeg ikke gider gå ud og kigge på da jeg er for doven lige nu ;)
>
> MV

Olien er en special olie uanset om det er med separat oliesump eller ej -
typen afhænger af typen af kølemiddel - man taler om ester olie eller ikke -
man kan ikke lige huske hvad der er til hvad - kunne slå det op men orker
ikke lige nu



Martin Johansen [600~ (30-05-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 30-05-06 16:01

ena skrev:

> Olien er en special olie uanset om det er med separat oliesump eller ej

Ja. Jeg skrev bare special for at du ikke skulle tro at jeg troede det
var en normal symaskineolie

> typen afhænger af typen af kølemiddel - man taler om ester olie eller ikke -
> man kan ikke lige huske hvad der er til hvad - kunne slå det op men orker
> ikke lige nu

Kender godt følelsen ;)

MVH

Ukendt (30-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-06 15:58


"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:447b6e0a$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:447b5d74$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
>> news:447b573e$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>>> news:447b5498$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>>
>>>> "Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
>>>> meddelelse news:447b3b55$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>>>> Hej!
>>>>>
>>>>> Er der ikke nogen her, der selv fusker med klimaanlæg, der kan svare
>>>>> mig på et spørgsmål:
>>>>>
>>>>> Mit tørrefilter er lige stået af (tæret) med tab af olie og kølemiddel
>>>>> til følge. Heldigvis kørte anlægget ikke og kan heller ikke startes,
>>>>> da der ikke er tryk på.
>>>>>
>>>>> Jeg kan selv skaffe et nyt tørrefilter (opsamlingsbeholder /
>>>>> receiver - kært barn mange navne) og vel også få det monteret. Jeg
>>>>> kender noget til køleteknik, og der er en kølemontør i familien, der
>>>>> har styr på vacuumpumpe, kølemiddelfyldning osv.
>>>>>
>>>>> Det eneste vi er i tvivl om er, om vi skal tilføre olie til
>>>>> kølemidlet? Det er 134A det handler om, og bilen er en mazda 626 fra
>>>>> ´99.
>>>>>
>>>>> Hvis jeg læser i "Autobogen" (lærebog for mekanikere) som jeg har
>>>>> været på biblo efter, er jeg lidt tvivl, for den beskriver at
>>>>> tørrefilterbeholderen også er forrådsbeholder for olien.
>>>>>
>>>>> Altså: Skal man hælde olie i anlægget, eller indeholder 134A olie?
>>>>
>>>> R134A er er gas og indeholder derfor ikke olie. Det er fyldeudstyret
>>>> der doserer den rigtige mængde i anlæget
>>>>
>>>> --
>>> Tja - det behøver det som ikke at være - du kan hælde det på og derefter
>>> lukke anlægget vacumere og fylde R314A det er faktisk det man gør oftest
>>
>> Både og Cool Tech AC 550 skal man selv fylde olie i, mens Cool Tech AC
>> 650 har automatisk fyldning, så det må bero på hvad værkstederne har
>> investeret i. De 3 gange mit AC er fyldt 3 forskellige steder har det
>> været fuldautomatisk.
>>
>> --
>> Tom
>>
> Vi har dyre "fuldautomatiske" og billigere manuelle anlæg - men intet
> anlæg kan vide om du hart skiftet filter kondenser el. så du skal selv
> fortælle det "fuldautomatiske" anlæg hvor mange gram olie du vil have
> påfyldt - som standard tilsættes 5g - det er fordi anlægget tror at det er
> lig den mængde der altid mistes ved aftapning af kølemiddel (noget olie
> følger altid med ud) - men skifter du filtret skal du tilsætte 30 - 50g
> olie og det skal du selv programere.
>
> De såkaldte fuldautomatiske anlæg er noget skod IMHO - har du et manuelt
> kan du selv følge med i hvad der sker - og måle HT og LT præcist - dem der
> arbejder meget med AC bruger de manuelle da du der bedre kan styre hele
> processen.


Ja og jeg skiftede netop kondendatoren i min da den gamle var gennemtærret.
Ellers er det ikke min kop te med at "skønne" hvor meget olie der er tilbage
og lægge lidt til (((

--
Tom



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste