"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:447b5d74$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
> news:447b573e$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>> news:447b5498$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>> "Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
>>> meddelelse news:447b3b55$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>>> Hej!
>>>>
>>>> Er der ikke nogen her, der selv fusker med klimaanlæg, der kan svare
>>>> mig på et spørgsmål:
>>>>
>>>> Mit tørrefilter er lige stået af (tæret) med tab af olie og kølemiddel
>>>> til følge. Heldigvis kørte anlægget ikke og kan heller ikke startes, da
>>>> der ikke er tryk på.
>>>>
>>>> Jeg kan selv skaffe et nyt tørrefilter (opsamlingsbeholder / receiver -
>>>> kært barn mange navne) og vel også få det monteret. Jeg kender noget
>>>> til køleteknik, og der er en kølemontør i familien, der har styr på
>>>> vacuumpumpe, kølemiddelfyldning osv.
>>>>
>>>> Det eneste vi er i tvivl om er, om vi skal tilføre olie til kølemidlet?
>>>> Det er 134A det handler om, og bilen er en mazda 626 fra ´99.
>>>>
>>>> Hvis jeg læser i "Autobogen" (lærebog for mekanikere) som jeg har været
>>>> på biblo efter, er jeg lidt tvivl, for den beskriver at
>>>> tørrefilterbeholderen også er forrådsbeholder for olien.
>>>>
>>>> Altså: Skal man hælde olie i anlægget, eller indeholder 134A olie?
>>>
>>> R134A er er gas og indeholder derfor ikke olie. Det er fyldeudstyret der
>>> doserer den rigtige mængde i anlæget
>>>
>>> --
>> Tja - det behøver det som ikke at være - du kan hælde det på og derefter
>> lukke anlægget vacumere og fylde R314A det er faktisk det man gør oftest
>
> Både og Cool Tech AC 550 skal man selv fylde olie i, mens Cool Tech AC 650
> har automatisk fyldning, så det må bero på hvad værkstederne har
> investeret i. De 3 gange mit AC er fyldt 3 forskellige steder har det
> været fuldautomatisk.
>
> --
> Tom
>
Vi har dyre "fuldautomatiske" og billigere manuelle anlæg - men intet anlæg
kan vide om du hart skiftet filter kondenser el. så du skal selv fortælle
det "fuldautomatiske" anlæg hvor mange gram olie du vil have påfyldt - som
standard tilsættes 5g - det er fordi anlægget tror at det er lig den mængde
der altid mistes ved aftapning af kølemiddel (noget olie følger altid med
ud) - men skifter du filtret skal du tilsætte 30 - 50g olie og det skal du
selv programere.
De såkaldte fuldautomatiske anlæg er noget skod IMHO - har du et manuelt kan
du selv følge med i hvad der sker - og måle HT og LT præcist - dem der
arbejder meget med AC bruger de manuelle da du der bedre kan styre hele
processen.
Jeg foretrækker selv at bruge de manuelle kvalitetsanlæg fx fra
www.christonik.dk - det er for øvrigt J Ingvardsen fra Christonik der
uddanner og udsteder KMO beviser - han sværger også til de manuelle. selvom
de sælger begge typer.
Fylder du for meget olie på nedsættes effekten af anlægget da olien lægger
sig på fordamper og køler fladerne - tilsættes alt for meget får
kompressoren vædskeslag og ødelægges - tilsættes alt for lidt får
kompressoren ingen smørring - men ved et filterskift hæld ca 30 g olie i
filtret luk anlægget vacumer grundigt og påfyld kølemiddel.